کد خبر 1478726
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳
ابتلای لیگ ایران به ویروس بیانیه‌نویسی

این روزها بیانیه نویسی به یکی از مهمترین دستور کار باشگاه های فوتبال ایران تبدیل شده است. بیانیه‌هایی که بیشتر بر محور انداختن توپ اشتباهات در زمین دیگران است.

به گزارش مشرق، لیگ برتر فوتبال ایران با چند شاخصه مهم از فوتبال جهان متمایز شده، شاخصه‌هایی که کمتر مربوط به مسائل فنی و تکنیکی و بیشتر بر محور حاشیه‌های بیرون از زمین مسابقه در جریان است. اعتراض برای تاثیرگذاری بر داور بازی، ربط دادن باخت به عواملی غیر ورزشی، مصاحبه‌های پرتکرار با کلید واژه خاص و استفاده از پیاده نظام فضای مجازی از مهمترین دستورالعمل‌های مدیران و مربیان لیگ برتری فوتبال ایران به شمار می‌رود. در کنار این مولفه‌ها، تیم‌های حاضر در لیگ فوتبال ایران یک بیانیه‌نویس به صورت غیر رسمی استخدام کردند که در پایان هر بازی متناسب با نتایج خود و دیگر رقیبان متنی را برای خوراک رسانه‌ای آماده دارد و هم یک پویش در فضای مجازی به راه خواهند انداخت.

روندی که اکنون بیانیه‌نویسان فوتبال ایران در پیش گرفته در هیچ کجای دنیا قابل ملاحظه نیست و جنجال آفرینی به عنوان بخشی از وظایف مدیریتی و فنی تعریف نمی‌شود. شاید در گذشته برخی از مربیان و بازیکنان به هیاهو به دنبال فضاسازی در فوتبال جهان بودند اما امروزه این روش منسوخ شده و دیگر کسی به دنبال آن نخواهد رفت زیرا مربیان و مدیران حرفه‌ای باشگاه باور دارند آنچه که نتیجه یک تیم را در زمین تعیین می‌کند تاکتیک استفاده از ستارگان فوتبال است.

بیانیه نویسی در حالی به یک روند عادی و روتین در فوتبال ایران تبدیل شده که باشگاه‌های خاص فوتبال ایران به خوبی می‌دانند که سیاهه کاغذی آنان در فضای مجازی تاثیری بر روی نتایج ندارد و تنها راهکاری برای پوشش دادن بسیاری از ضعف‌هاست. در گذشته این بیانیه نویسی و ایجاد پویش تنها به تیم‌های سرخآبی منتهی می‌شد اما این کار اکنون فراتر از یک یا چند باشگاه رفته و به یک اپیدمی فراگیر تبدیل شده تا جایی که در برخی از مواقع یک باشگاه در روز ۲ بیانیه صادر می‌کند. همچنین مشاهده شده که برخی از باشگاه‌ها بدون آنکه در ماجرایی ذینفع باشند هم بیانیه صادر می‌کنند و هم به پویش دیگر باشگاه‌ها می‌پیوندند. تئوری توطئه و اشتباهات داوری، ۲ کلید واژه مهم این بیانیه‌ها است.

نگارنده این سیاهه‌ها هیچ گاه از ضعف کادر فنی، مدیریت تیم، اشتباه بازیکنان و سایر عوامل باشگاه سخنی به میان نخواهد آورد. به نظر می‌رسد بیانیه نویسان باشگاهی در زمان استخدام تعهداتی مبنی بر ایجاد تردید و تشکیک بر سلامت فوتبال ایران دارند و برای انجام تعهدات خود بر روی کاستی‌های تیمی و باشگاهی چشم خواهند بست کاستی‌هایی که در برخی از مواقع قهرمانی را از تیم گرفته و راه را برای موفقیت رقیبان باز می‌کند.

یکی دیگر از اهداف صدور بیانیه، انداختن توپ اشتباهات در زمین دیگران است، زیرا بیانیه‌نویسان که برای سرپوش اشتباهات سرمربی و مدیران باشگاهی استخدام شده‌اند با علم به عدم تاثیرگذاری نوشتار خود، به دنبال آن هستند تا ذهن هوداران را از نتایج تیمی دور کنند.

اینکه داستان بیانیه نویسی تا چه زمانی در فوتبال ایران ادامه دارد بحث اصلی نیست اما اینکه بیانیه نویسان باشگاهی چگونه موفق به کشف دست‌های پشت پرده، داوری‌های جهت‌دار و حمایت خاص سازمان‌های ورزشی از یک تیم‌ می‌شوند از مهمترین مسائل روز ورزش ایران به شمار می‌رود. اینکه در روزهای برد یک باشگاه قلم نگارنده برای بیانیه‌نویسی کُند است یک داستان دیگر دارد.

سرگرم کردن تماشاگران با بیانیه ها جهت‌دار و تشویق پیاده نظام به فحاشی در فضای مجازی در حالی است که شمار زیادی از باشگاه‌های فوتبال ایران با مشکلات مدیریتی و فنی دست به گریبان هستند و حتی این مشکلات منجر به حذف تیم‌های بزرگ کشورمان از تورنمنت های بین‌المللی شده است اما در بیانیه باشگاهی هیچ اشاره‌ای به این کار نمی‌شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    بسیار حرکت نادرست که بیشتر شبیه کل کل بچگانه است و باعث افت لیگ و استرس بیشتر داوران میشود
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    خذعبل خبرروحروف چینی نکن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس