نگاه سکولار مولوی عبدالحمید به مسأله فلسطین

دو تصویر متفاوت از عبدالحمید اسماعیل‌زهی در اذهان نقش بسته؛ چهره ما قبل غائله پاییز ۱۴۰۱ و پس از آن؛ با ویژگی‌ها و عقاید متفاوت و گاه متناقض با گذشته.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت:

وبسایت الف ضمن انتشار تحلیل فوق می‌نویسد: او که روزی آموزش زنان را مشروط به ایجاد تفکیک جنسیتی می‌کرد، حجاب را امری واجب می‌دانست، بیرون رفتن زنان را منوط به آویختن برقع می‌کرد، گوش دادن بدون ضرورت به سخنرانی زنان برای مردان را جایز نمی‌دانست و طالبان را گروهی ریشه‌دار تلقی می‌کرد که از حمایت‌های مردمی برخوردار است و برای آنان آرزوی نصرت داشت، چه شد که در بلوای پاییز ۱۴۰۱ به یک‌باره چهره‌ای دموکراتیک، صلح‌جو و عدالت‌طلب از خود به نمایش گذاشت؛ چهره‌ای که حتی حاضر شد برای کسب وجهه و ماهی‌گرفتن از این آب گل‌آلود، چشم بر روی عقاید خود ببندد و پای زنان بی‌حجاب را به مسجد باز کند!

کسی که حتی برای ورود زنان محجبه اهل سنت به مسجد هم به تنگ‌نظری دچار بود چگونه دچار چنین تغییر موضع عجیبی می‌گردد؟ چه شد که در نقش یک مدافع حقوق بشر چنان فرو رفت که حاضر به رسمیت شناختن فرقه ضاله بهائیت هم شد؟ و این رسمیت شناختن را در مشروعیت به رژیم جعلی صهیونیستی تعمیم داد!

او به خوبی نشان داده که هدف وسیله را توجیه می‌کند و برای رسیدن به آن، می‌توان همه‌چیز را به مسلخ برد. می‌توان امنیت مردم را به مخاطره انداخت، شکاف قومیتی ایجاد کرد، التهاب را ترویج و از آن بهره‌برداری کرد و هر هفته روی آن موج‌سواری کرد.

او تصمیم گرفته که رادیکالیزم ذاتی‌اش را موقتاً کنار بگذارد تا یارکشی کند. یک عالم دین چگونه می‌تواند فارغ از هرگونه مخالفت با نظام سیاسی حاکم، روی بدیهیات دینی پای بگذارد؟

او سال ۱۴۰۱ را در تنش دائمی و یک‌طرفه با نظام به سر برد اما نمی‌تواند همچنان به این روند ادامه دهد. شاید در بستری که شعله‌های التهاب زبانه کشیده، برخی اظهارات و اقدامات در کانون توجهات قرار گیرد اما تداوم این روند عایدی خاصی برای او به‌دنبال نخواهد داشت. عبدالحمید مقاصدی را بیان می‌کند که قبلاً برخی چهره‌های سیاسی آن را بر زبان می‌راندند؛ آن هم کسانی که بین زیست‌شان با عقایدشان مشابهت وجود داشت، نه مانند عبدالحمید که به عارضه ابن‌الوقتی دچار بوده و بین چهره جدید و قدیمش تفاوت‌های فاحشی وجود دارد. او در سیاست‌ورزی خود به خامی دچار است که اگر این‌گونه نبود آهسته‌ و پیوسته‌تر قدم برمی‌داشت. تاریخ به ما می‌گوید چهره‌هایی به مراتب مهم‌تر و سیاسی‌تر از امام جماعت مسجد مکی از مقابله فرصت‌طلبانه با نظام مستقر طرفی نبسته‌اند تا چه رسد به او!

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حاجی از جوبشور قم IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    0 0
    عبدالپلید
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
      0 0
      شیخ از آن کند اصرار بر تباهی احرار چون بقای خود بیند در فنای آزادی
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    21 1
    نادان را نمی بینی جز در افراط و تفریط
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      0 0
      خواستم بگم در ازای شهادت شیخ نمر این عمر عاص رو گردن بزنید دیدم ین مقایسه حیفه ، شیخ نمر به مراتب بزرگوارتر هستند اتفاقی نباید برای عمر عاص بیفتد چون از این یارو گوساله سامری می‌سازند و دیگران را گمراه میکنند باشه تا مرگش برسه برای بقیه برنامه داریم
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    0 0
    در تاریخ همین سرزمین یه زمانی سمت جنوب غرب کشورش،اطراف مسجد سلیمان لای عشایر بختیاری شخصی نفوذ کرد به نام سیدجیکاک.مریدان زیادی هم داشت با بیل و چماغ روی الاغ اسکورتش میکردند.الان دوباره سر و کله اش سمت جنوب شرق پیدا شده.
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    0 0
    مسجد مکی تبدیل به مسجد ضرار شده
  • رضا IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    0 0
    این تفاوت نظام جمهوری اسلامی با حکام مرتجع سعودی است. که چنین فردی را تحمل می کند. واقعا فکر می کنید روحانی شریف و آزدیخواه شیخ نمر باقر النمر بابت کدام موضع گیری توسط رژیم آل سعود به شهادت رسید؟ و ما چرا باید اقدامات و رفتارهای هنجارشکنانه عامل نفوذی او را تحمل کنیم؟!!
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    11 1
    یکی از جهنمیان آخرت
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    9 4
    یا حیدر کرار زند نقش بزودی بر پرچم سبز عربستان سقوطی
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    0 0
    عبدالحمار
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    0 0
    یادمحمد بن سلمان افتادم که یه دفعه ازادی های زیادی برای زنان عربستان وضع کرد اینها خیال می کنند که با این کاراشون دارن چهر ه ی موجهی برای خودشون درست می کنند ولی درواقع تیشه به ریشه خودشون میزنند چون عاقل نه افراط میکنه نه تفریط اون هم از یک عالم دین واقعا بعید ه
  • آرش IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    0 0
    من شیعه هستم ولی به مولوی عبدالحمید احترام میگذارم . مرد واقعی خدا
  • رضا IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    0 0
    چند روز دیگه با ریش تراشته تویه شبکه خارجی افاضات بلغور میکنه
  • S.m NL ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    0 0
    با سلام. چند پیشنهاد برای مدیریت حجاب در محیط عمومی البته با توجه به شرایط و حساسیت ها و فرصت طلبان برای ایجاد اغتشاش و تنش اجتماعی و سیاسی برای کشور به شرح موارد زیر : حتما میبایست : تصویب قوانین در مجلس به صورت دقیق ، هوشمند ، جامع ، به روز و حتما به صورت غیر تنش زا بر مبنای محرومیت های قانونی هوشمند مالی و بانکی و اداری و تجاری و صنفی و اجتماعی و تحصیلی و .... ۱- در مورد اکثریت افراد بد حجاب ، ابتدا می بایست شناسایی شخص متخلف و احراز هویت دقیق و قطعی آنها بوسیله دوربین و تهیه فیلم وعکس دوربین های ثابت یا توسط انواع ضابطین معتمد و آموزش دیده  و ارسال و پردازش در نرم افزارهای هوشمند به منظور تشخیص دقیق هویت شخص متخلف انجام شود. ۲-مسند سازی و ثبت محرمانه تخلف و کم حجابی انجام شده با توجه به ثبت تصویر و مکان و زمان برای شخص متخلف و بد حجاب در سامانه و پایگاه داده های جامع و هوشمند و امن و یکپارچه. ۳- اعلام شدن تخلف محرز انجام شده به صورت سیستمی و محرمانه با پیام رسان رسمی به شخص متخلف و در صورت شدت و تکرار تخلف بدحجابی باید فرد متخلف احضار شود ،به صورت خود معرفی به مراکز مورد نظر. ۴- در صورت عدم مراجعه و تعیین تکلیف توسط شخص متخلف تا زمان رجوع شخص متخلف به مراکز قانونی میبایست محدودیت های موقت مالی و بانکی و اداری و تجاری و اجتماعی هوشمند و دقیق و سیستمی و یکپارچه اعمال شود. ۵- در موارد تخلف شدید و یا پر تکرار ، معرفی به کلاسهای توجیهی برای تبیین لزوم حجاب و عفاف در سطح عمومی جامعه  به صورت غیر فشرده و بین ۵ تا ۱۰ جلسه در محیطی آرام و منطقی و محترمانه و کم تعداد با توجه به سابقه فرد متخلف و همچنین حتما باید تعیین بعضی از محدودیت های موقت مالی و بانکی و اداری و تجاری و اجتماعی تا تکمیل دوره ها و کلاسها. ۶- تعیین مجازات تخلف بد حجابی به صورت قانونی و هوشمند و جامع و سیستمی و پلکانی  و محدودیت ها و جریمه مالی و بانکی و تجاری و صنفی و اداری و محروم شدن از بعضی از فعالیت اجتماعی ، جلوگیری از خروج از کشور بین ۱ ماه تا ۲ سال ، عدم صدور بلیط برای مراکز تفریحی و موسیقی و هواپیمایی و ... ، مسدودی و محدودیت موقت سیمکارت تلفن همراه ، محدودیت موقت در مقدار و تعداد تراکنش های بانکی و تجاری و پولی و تعلیق و تاخیر در  وام بانکی  و عدم تایید شخص متخلف  به عنوان ضامن و محدودیت های تجا
  • ح IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    0 0
    جالبه زنان محجبه حق نماز خواندن در خانه خدا را ندارند اما کفار به راحتی خانه خدا را نجس می‌کنند!!
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    0 0
    احتمالا مزه کرده به دهنش
  • علی افصحی IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    1 0
    امیرالمومنین علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه خطبه صدو پنجاه و سه عبدالحمیدها را می شناساند و رفتار های متعارضشان را به روشنی تحلیل می فرماید«انه لاینفع عبدا، ...او یستنجح حاجة الی الناس اظهار بدعة فی دینه اویلقی الناس بوجهین او یمشی فیهم بلسانین برای هیچ بنده ای کارهایش سود نخواهد بخشید اگر به خاطر منافعی وکسب وجهه در میان این و آن به اظهاراتی بپردازد که بدعت در دین بوده، با دوروئی و چند گونه گویی نیازهای خود را برطرف نمایند روی سخن امام اول، با امثال عبدالحمید هاست که با سوء استفاده از نهاد ارزشمند دین به جاه طلبی، رقابت های شیطانی، کسب وجهه قومی و دنیایی، با بدعت،چند چهره گی ، چند زبانی و به اقتضای فضای فراهم شده توسط شیطان بزرگ آمریکا و غرب وحشی و ضد انقلاب اسلامی و بدخواهان سخن بگوید، همه اعمال به ظاهر دینی اش سودی نخواهد داشت مگر این که به شدت توبه کند‌. عبدالحمید ها قبل از این که سخنی بگویند تا بدعتی در دین ایجاد شود به سخنان امیر کلام امام علی نگاهی بیندازند چرا که امام علی برای شیعیان امام معصوم و تبعیت مطلق از ایشان واجب است و برای مسلمانان غیر شیعه خلیفه آن هاست که آن ها هم باید از سخنان خلیفه مسلمین تبعیت کنند.عبدالحمید ها اما به خاطر کسب و کاری که با دین راه انداخته‌اند برای رونق بازار خود به جریاناتی توجه دارند که دلالان دین نمایی اند و خرید بدعت و تحریف دین، به قیمت بالا می کنند تا منویات شیطانی خود را در ایجاد فتنه های قومی و مذهبی تسهیل و اسلام ناب محمدی زنده و پویای شیعه را که در سیمای ولی فقیه خردمند امام خامنه‌ای تجلی دارد را مورد هجمه قرار دهند. مذهب علیه مذهب شگرد شیاطین در مبارزه با مذهب شیعه انقلابی است. عبدالحمید که در فتنه هشتاد و هشت از کانون حقوق بشر شیرین عبادی بهائی دستخوش دریافت نمود ظاهرا مزه کرده و علاقه مند است این بار صله تحریف اسلام و گفتار سست خود را از ارباب اصلاحات آمریکایی، شیطان بزرگ آمریکا و غرب وحشی دریافت کند. اما باید گفت این راه بسته است و دیر یا زود تعارض رفتارها و گفتارهای غیر دینی دامن امثال عبدالحمید ها را خواهد گرفت چنان که در تاریخ موارد فراوانی از ذلت عبدالحمید ها به مانند سمرة بن جندب ها هست که به خاطر صله خلفا حدیث علیه ولایت ائمة جعل کردند تا با تکیه بر آن ها امامان و پیروان راستینشان را از میان بردارند.
  • رحیم IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    0 0
    این گونه مواضع در خوش بینانه ترین حالت، ناشی از بی سوادی است.
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    1 0
    این چرا نمی میره ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس