.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی طی پیامی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید سردار سلگی، خطاب به شرکت‌کنندگان در آیین سالگرد شهادت حاج میرزا شرط لازم حفظ انقلاب را داشتن منش انقلابی دانست.

به گزارش مشرق، دکتر حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با صدور پیامی به مناسبت آیین سالگرد شهادت سردار میرزا محمد سلگی از یادگاران دوران دفاع مقدس و اولین رئیس شورای ائتلاف استان همدان که شنبه شب توسط شورای ائتلاف استان همدان برگزار شد، توصیه‌هایی در خصوص شروط انقلابی ماندن مطرح کرد.

متن پیام دکتر حدادعادل بدین شرح است:


دوستان و برادران و خواهران همدانی


با تقدیم سلام و عرض تبریک سال نو و تبریک حلول ماه مبارک رمضان، عرض می‌کنم بسیار مایل بودم در مراسمی که به مناسبت سالگرد شهادت سردار فداکار و جانباز با اخلاص، حاج میرزا محمد سلگی در همدان برگزار می‌شود شرکت کنم، اما موانع گوناگون و از جمله مشکلات سفر در ماه رمضان، این توفیق را از بنده سلب کرد. حال اجازه می‌خواهم با نگارش این سطور مختصر هم عرض ارادتی به آن مرد بزرگ داشته باشم و هم با دوستانی که ادامه دهنده راه ایشان هستیم، تجدید عهدی کرده باشم.


هرچند دوستان همدانی به نقش موثر رزمندگان استان و شهر همدان در دفاع مقدس بهتر از بنده وقوف دارند، بهرحال وظیفه دارم این واقعیت مهم را نادیده نگیرم و به مقام شامخ همه شهدای انقلاب و جنگ و دفاع مقدس آن استان و بویژه شهید والامقام حاج حسین همدانی که او هم مانند شهید سلگی از افتخارات همدان محسوب می‌شود، ادای احترام کنم و علو درجات آنان را از خداوند خواستار شوم.


یادآوری خدمات و خصوصیات اخلاقی و معنوی و بینش و منش انقلابی سردارانی نظیر میرزا محمد سلگی از آن جهت ضرورت دارد که هم ما و هم نسل جوانی که وارث امروز و فردای انقلاب اسلامی خواهد بود بدانیم که برای انقلاب اسلامی و حفظ آن چه فداکاری‌هایی صورت گرفته و چه رنج‌ها کشیده شده و چه شخصیت‌های عزیز و جان‌های گرامی فدا شده است.


جهت دیگر آن است که بدانیم ما موظیم این شخصیت‌های بزرگ و ستودنی را الگو و اسوه خود بسازیم و در راه آنان گام برداریم و در دفاع از انقلاب اسلامی و خدمت به جمهوری اسلامی ایران و میهن عزیز از بذل مال و جان و آسایش و رفاه خود دریغ نورزیم.


باید توجه داشته باشیم که شرط لازم حفظ انقلاب، داشتن منش انقلابی است که اخلاص و سختکوشی رکن اصلی و مهم آن است و این همان صفتی است که در میان اوصاف شهیدانی مانند حاج میرزا محمد سلگی می‌درخشد.


اینجانب از شورای محترم ائتلاف استان همدان که یاد اولین رئیس آن شورا در سالگرد عروج او به لقاء الهی را گرامی داشته‌اند تشکر می‌کنم و مراتب احترام خود را به خانواده ارجمند سلگی و خصوصا همسر با فضیلت آن شهید که با زندگی انقلابی خود ثابت کرده است که "عشق هرگز نمی‌میرد" ابراز می‌دارم.


از درگاه حضرت احدیت مسئلت می‌کنم که همه ما را در حفظ ارزش‌های اسلامی که هدف و مقصود اصلی انقلاب اسلامی است موفق بدارد و در پیروی از آرمان‌های امام راحل (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله) ثابت قدم بدارد.


"غلامعلی حداد عادل".


«میرزامحمد سلگی» متولد نخستین روز فروردین سال ۱۳۳۵ در روستای «هادی‌آباد» بخش فیروزان نهاوند است، در نهاوند بزرگ شد و در سن کم با «پروین سلگی» که وی نیز فرزند و خواهر شهید بود، ازدواج کرد.

شرط لازم حفظ انقلاب، داشتن منش انقلابی است
تصویری از سردار شهید سلگی


وی در سن ۲۲ سالگی از اولین روزهای جنگ تحمیلی در جبهه‌ها حضور داشت، سال ۱۳۶۲ فرمانده گردان ۱۵۲ حضرت ابوالفضل (ع) و رئیس ستاد لشکر سپاه انصارالحسین (ع) شده بود که در این گردان تا بعد از عملیات «کربلای ۵» در سال ۱۳۶۵ حضور داشت و به درجه جانبازی نائل آمد.


سردار «میرزامحمد سلگی» در عملیات «مرصاد» فرماندهی عملیات را تا رسیدن نیروهای کمکی در روز اول هجوم منافقین برعهده گرفت.


انجام مراحل اولیه عملیات «مرصاد» تا آن‌جا برای جمهوری اسلامی مهم بود که امیر سپهبد شهید «علی صیاد شیرازی» در سال ۱۳۷۷ درخصوص نقش نیروهای همدان در تنگه مرصاد، گفته است: «وقتی با هلی‌کوپتر داخل تنگه رسیدیم؛ دیدیم خاکریز زده شده و یک عده پشت سنگر می‌جنگند، من اسم این‌ها را می‌گذارم ملائک، این‌ها از کجا آمدند، از چه کسی دستور گرفتند، گردانی بوده از تیپ ۳۲ انصارالحسین (ع) همدان، توی مسیر با منافقین مقابل می‌شوند و سریع خاکریز می‌زنند و می‌روند پشت خاکریز، ۵۰ درصد این گردان شهید می‌شوند؛ ولی کسی راه به این‌ها نداد.


همچنین «محسن رضایی» فرمانده وقت کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این خصوص گفته است: «مهم‌ترین یگانی که توانست تأخیر لازم را به وجود آورد تا نیروهای لشکرهای دیگر برسند و کار منافقان را تمام کنند، لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) همدان بود».


سردار «میرزامحمد سلگی» علی‌رغم جراحت‌های فراوانی که از دوران دفاع مقدس بر جسم وی باقی مانده بود، همواره در هر محفلی که سخن از شهید و شهادت بود، حضور داشت و جوانان را هم به حضور در این مجالس تشویق می‌کرد.


این شهید بزرگوار نشان داد که علاوه بر حضور در جبهه و دفاع از کیان ملت، توجه به خانواده هم ضروری است؛ به قدری علاقه و عشق عمیقی بین او همسرش وجود داشت که همسر این شهید بزرگوار در بیان خاطراتش گفته است: به دلیل علاقه شدیدم به حاج میرزا همیشه از خدا می‌خواستم حتی دست و پاهایش هم قطع شود، ولی سایه‌اش بالای سرمان باشد و در نهایت هم دو پایش را در جبهه‌ها جا گذاشت.


کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» به قلم «حمید حسام» در شرح زندگی‌نامه شهید «میرزامحمد سلگی» بزرگوار است که مورد تفریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت و ایشان در خصوص این شهید والامقام، فرمودند: «واقعاً اگر ممکن بود می‌رفتم همدان دیدن این مرد».


در نهایت این سردار رشید دوران دفاع مقدس پس از تحمل دوران رنج و سختی باقی مانده از دفاع مقدس در اثر مشکلات تنفسی یادگار از حمله شیمیایی رژیم بعث عراق، در روز ۱۴ فروردین سال ۱۳۹۹ به جمع یاران شهیدش پیوست.


اسفندماه سال ۱۴۰۰، کتاب «عشق هرگز نمی‌میرد» روایت زندگی‌نامه «پروین سلگی» همسر سردار شهید حاج «میرزامحمد سلگی» به قلم «مونا اسکندری» رونمایی و در جهت معرفی هر چه بیشتر این شهید به روانه بازار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 12
  • حقگو IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    2 0
    گفته درستی است که خود جناب حداد عادل بیشتر از همه باید به آن توجه کنند
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    2 0
    شرط لازم حفظ انقلاب عدل، اقتصاد سالم و دست پاک هست. و وجود قوانینی که اگر دست پاک هم خواست دزدی کنه این دست رو قلم کنند.
  • کارشناس IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    0 0
    اگر شهیدانی که به خاطر ملت و ایران جانشان را دادند زنده بودند منش انقلابی را یادت میدادند
  • تک تیرانداز DE ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    0 0
    مدرسه غیرانتفاعی و سکوت در زمان فتنه و ادعا در زمان ارامش منش انقلابی نیست اقای دکتر.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس