روستای آهار

کافیست ۲۳ کیلومتر از غرب گلن‌دوئک به سمت منطقه کوهستانی شمال شرق لواسان حرکت کنید تا به روستای «آهار» برسید.

به گزارش مشرق، رودخانه شکرآب، تنها یکی از رودخانه‌های شمیرانات است که در مسیر خود، روستای آهار را سیراب می‌کند. آهار، رونق خود را علاوه بر طبیعت زیبا و هوای مطبوع، از همین رودخانه‌های پر آب دارد. شکوفه‌های سیب و گیلاس دیدنی‌ترین منظره این روزهای آهار است.

کافیست ۲۳ کیلومتر از غرب گلن‌دوئک به سمت منطقه کوهستانی شمال شرق لواسان حرکت کنید تا به روستای «آهار» برسید؛ روستایی که طبیعت زیبایش در هر چهار فصل سال کوهنوردان و گردشگران را به سمت خود می‌کشاند.

سفر به روستای شکوفه باران در نزدیکی تهران +تصاویر

بهار آهار‏، با گیاهان خودرویی که در میان دشت و کوهستان می‌روید سرسبز می‌شود. کم نیست تعداد افرادی که برای چیدن پونه و نعناهای عطرآگین آهار به اینجا می‌آیند. آهار هم مثل اغلب روستاهای شمیران آبشار و دره و کوهستانی خوش آب و هوا دارد. باغ‌های سیب و گردو‏، بهار، تابستان و پاییز پر مشغله‌ای برای اهالی این روستا رقم می زند. آسیاب‌های آبی آهار هم یکی از دلایل شهرت این روستا در زمان گذشته بود. به طوری که از روستاهای اطراف و حتی تجریش و شمیران هم برای آسیاب کردن گندم‌هایشان به آهار می‌رفتند.

بیشتر بخوانید:

شهری افسانه‌ای در دل آب +تصاویر

آشنایی با قطعه‌ای پنهان از طبیعت کرمانشاه +تصاویر

اتفاقی نادر که دم اسب را به وجود آورد! +تصاویر

جنگلی که جیغ می‌کشد! +تصاویر

آشنایی با عروس دره‌های فارس +تصاویر

سفر به روستای شکوفه باران در نزدیکی تهران +تصاویر

*** روستای رودهای خروشان

آهار روستای پر آبی بود. نشان به این نشان که در گذشته نه چندان دور آسیاب‌های آبی فراوانی در این روستا وجود داشت. حتی بنا به روایت‌هایی‏، در نام این روستا هم از کلمه «آب» استفاده شده است‎؛ تلفظ قدیمی اسم این روستا «اوهر» بوده. «او» به معنی آب و «هر» به معنای آسیاب. وجود آب‌های فراوان برای احداث آسیاب دلیل انتخاب این نام در گذشته برای روستای آهار بوده.

سفر به روستای شکوفه باران در نزدیکی تهران +تصاویر

البته برای وجه تسمیه روستای آهار روایت‌های دیگری هم وجود دارد که همگی از وجود آب فراوان در این روستا الهام گرفته شده است. «آهور» هم گمانه دیگری برای نام قدیمی این روستا در دوره باستان است که معنی «سرزمین خورشید» را یدک می‌کشد. به هر حال با پا گذاشتن به آهار و تماشای طبیعت زیبا و خورشید جان بخشی که در این ارتفاعات می‌تابد‏، می‌توانید دلیل تاکید بر پر آب بودن و درخشش خورشید تابان در این روستا را از نزدیک لمس کنید.

سفر به روستای شکوفه باران در نزدیکی تهران +تصاویر

*** بوی پونه کوهی

آهار درست در محل تلاقی دو تنگه رودبار قصران قرار دارد و فراوانی آب و موقعیت جغرافیایی آن‏‏، باعث شده در وجب به وجب زمین‌های این روستا محصولات باغی و کشاورزی بروید. اینجا یکی از پر رونق‌ترین روستاهای شمیرانات است و محصول گیلاس و آلبالو و سیب آن زبانزد. روزهای پایانی هفته آهار به تفرجگاهی برای اهالی تهران تبدیل می‌شود که به دنبال آب و هوای خوش‏، از شهر دور شده‌اند. فصل بهار و تابستان به هر نقطه از این منطقه کوهستانی که بروید افرادی را می‌بینید که دسته‌های نعنا و پونه کوهی تازه چیده شده در دست دارند.

یا کنگر و ریواس و بابونه و دیگر گیاهان خودرویی که در این منطقه وجود دارد. سرسبزی منطقه کوهستانی آهار که از زیر برف‌های تازه آب شده نمایان است، به یادماندنی‌ترین تصویری است که می‌توان از بهار در این روستای کوهستانی به ذهن سپرد.

سفر به روستای شکوفه باران در نزدیکی تهران +تصاویر

این روزها اگر گذرتان به روستای آهار افتاده باشد، این امکان را دارید تا در باغ-رستوران‌های اطراف روستا استراحت کنید و از هوای خوش آن لذت ببرید. یا می‌توانید خودتان را به منطقه گردشگری‌ای برسانید که اطراق کردن چند ساعته در آن، نشستن در کنار رودخانه و تماشای گذر عمر میسر است.

سفر به روستای شکوفه باران در نزدیکی تهران +تصاویر

*** آتشکده ساسانی

آهار از قدیمی‌ترین روستاهای شمیرانات است. آتشکده قلعه دختر در نزدیکی این روستا از دوران ساسانیان باقی مانده و نشان از دیرینگی زندگی در این منطقه دارد؛ آتشکده‌ای که به گواه تاریخ تا سده‌ها بعد از ساسانیان همچنان روشن بود و محل عبادت ساکنان این منطقه به شمار می‌رفت.

سفر به روستای شکوفه باران در نزدیکی تهران +تصاویر

آتشکده قلعه دختر فاصله چند کیلومتری‌ای با مرکز روستای آهار دارد و برای رسیدن به آن باید در منطقه کوهستانی کمی کوهپیمایی کنید. بد نیست بدانید تماشای این آتشکده از پایین‌دست روستا هم ممکن است؛ کافیست خودتان را به بالادست روستا و نزدیک رودخانه برسانید تا با چشم چرخاندن در منطقه کوهستانی، سازه نیمه‌جان آتشکده پیش چشمتان نمایان شود.

*** تماشایی ترین منظره بهاری

این روزها دیدنی‌ترین منظره‌ای که می‌توان در آهار به چشم دید، تماشای شکوفه‌های گیلاس و سیب در باغ‌های پررونق آهار است. اگر در بهار گذرتان به این روستا افتاد همینطور که از تماشای طبیعت آن لذت می‌برید، حواستان به باغ‌ها و درختان هم باشد که آسیبی نبینند؛ هر شکوفه‌ای که روی درختان این باغ می‌بینید روزی باغداران این منطقه است و قرار است به میوه‌ای تابستانه تبدیل شود.

سفر به روستای شکوفه باران در نزدیکی تهران +تصاویر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 4
  • بشار عبدالواحد IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    5 10
    اینجا عربستان است
    • سعید رضایی تنظیم کننده مشهد IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
      6 2
      بشار عبدالواحد وهابی داعشی. اینجا ایران است عوضی کافر...تو از جان ما جوانان مومن و انقلابی ایران چه می خواهی که تفرقه می اندازی...یک روز میگویی فوتبال حرام است و یک روز دیگر فتوا می دهی...تو یکجا گفته بودی داعشی هستی...بشار عبدالواحد عوضی
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
      0 1
      آخه مردک کم وربزن واراجیف بنویس همه جا هستی وهمه ش هم خزعبلات می‌نویسی حیف اسم ایرانی برای تو خاین
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
      3 1
      حرف الکی نزن
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      0 1
      موندم چرا سانسورچی مشرق نظرات این بشار رو منتشر میکنه .اون دوستمون هم با چه حرصی جواب میده بهش .داداش اینها منتظر خوندن نظرات شما هستن تا بهت بخندن وگرنه هیچ بشاری وجود خارجی نداره چه برسه به اینکه عربستانی باشه .به فرضم که عربستانی باشه الان دیگه شده برادر عربستانیت
    • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      0 1
      نه بابا اینجا وسط کویر لوته! کجای کاری؟!
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      0 1
      این همه جا سرک میکشه وزر هم زیاد میزنه توجه نشه
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    18 3
    شما رو به خدا این اماکن و روستاها رو معرفی نکنید چون مردم ما گردشگر نیستند ویران کننده ی طبیعت و اعصاب ساکنین این محیط ها هستند
    • بشار عبدالواحد IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
      3 0
      خفشو بی ادب بی نزاکت...مگر کشور ایران برای توست عوضی؟
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
      2 4
      حرف الکی نزن این کارایی که میگی واسه براندازان هست وگرنه مردم ایران خیلی تمیز هستن
    • IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      3 0
      حرف الکی رو تو میزنی حتما همچین چیزی رو تجربه کردم که این کامنت رو گذاشتم قرار نیست همه مثل تو باشن که از زبونشون هیچ راهی به مغزشون نیست
  • بشار عبدالواحد IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    5 6
    عالیه
    • بشار عبدالواحد IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
      1 7
      مشرق .......... متن مرا سانسور نکن
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
      2 1
      حرف الکی نزن کدوم سانسور؟
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
      2 1
      حرف الکی نزن کدوم سانسور ای عبدالصهیونیست؟عبدالصهیونیست نوشتم به خاطر متن‌هایت
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    1 0
    دو کیلومتر ابتدای مسیر از آهار به سمت شکرآب به قدری محلی ها با موتور رفت و آمد میکنند و دود به خورد شما میدن که از رفتن پشیمون میشید. البته بعد از اتمام کوچه باغ ها مسیر کوهستانی و باصفا میشه
  • مولایی IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    3 1
    معرفی نکنید مردم دلال صفت فردا برای این مناطق سند و بنچاق ویلا درست خواهند کرد . حیف هست بخدا این زیبایی ها نابود شوند .
    • بشار عبدالواحد IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      1 0
      مگر ارث پدرت است ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس