کد خبر 1476042
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۰
موشک ایرانی

حوزه موشکی در سال ۱۴۰۱ یکی از دوره‌های باشکوه خود را سپری کرد، در این سال چند موشک استراتژیک و نقطه زن مانند «هایپرسونیک»، «پاوه» و موشک بالستیک «رضوان» رونمایی شد.

به گزارش مشرق، در سال ۱۴۰۱ حوزه موشکی یکی از دوره‌های باشکوه خود را سپری کرد. در این سال موشک بالستیک و هوشمند زمین به زمین «رضوان»، موشک کروز برد بلند زمینی «پاوه»، موشک کروز هواپایه «قاصد ۳»، موشک نقطه زن «عاصف»، موشک «صیاد ۴B»، موشک کروز ۲۰۰ کیلومتری «حیدر» و ساخت موشک بالستیک «هایپرسونیک» پیشرفته به نمایش در آمد تا سال ۱۴۰۱ را یکسال ویژه در صنعت موشکی کشور کند.

در ادامه به صورت مختصر قابلیت‌های برخی از مهمترین موشک‌های بومی رونمایی شده در سال ۱۴۰۱ را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛

۱- تولید موشک بالستیک علیه اهداف دریایی متحرک با برد ۱۵۰۰ کیلومتر

۱۵ اسفند، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در حاشیه دیدار با سربازان نخبه بیستمین دوره رزم مقدماتی نخبگان وظیفه کشور گفت: ایران به تولید موشک‌های بالستیک با قابلیت انهدام یگان‌های شناور دریایی متحرک رسیده است.

وی افزود: آزمایش این موشک با موفقیت انجام شده و در حال تولید انبوه است. این موشک بالستیک از فضا با سرعت هشت ماخ و با برد هزار و ۵۰۰ کیلومتر، اهداف در حال حرکت را نقطه زنی می‌کند و ما آن را در اختیار داریم.

۲- پاوه؛ جدیدترین موشک کروز ایران با برد ۱۶۵۰ کیلومتر

۵ اسفند، سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: موشک کروز جدید با برد ۱۶۵۰ کیلومتر با نام پاوه عملیاتی شد.

۷ دستاورد موشکی در سال ۱۴۰۱/جهش بزرگ موشکی ایران با «هایپرسونیک»

وی با اعلام اینکه «دیگر هیچ موشک غیر نقطه‌زنی نمی‌سازیم»، ادامه داد: الآن با کروزها و پهپادها تهدید برای دشمن را ۳۶۰ درجه کردیم و از هر طرفی قابلیت زدن آن را داریم.

۳- موشک کروز برد بلند «عاصف» سلاح جدید سوخو ۲۴

۱۸ بهمن، در حاشیه رونمایی از پایگاه زیرزمینی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌نام «عقاب ۴۴»، موشک کروز هوا پایه برد بلند «عاصف» نیز به نمایش درآمد.

۷ دستاورد موشکی در سال ۱۴۰۱/جهش بزرگ موشکی ایران با «هایپرسونیک»

این موشک، دارای کلاهکی با قدرت تخریب و انفجار بالاست که می‌تواند استحکامات سنگین را نابود کند. موشک عاصف که تولید متخصصان داخلی است روی جنگنده سوخو ۲۴ نصب می‌شود.

۴- ساخت موشک بالستیک هایپرسونیک

۱۹ آبان ماه، سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ساخت موشک بالستیک هایپرسونیک پیشرفته خبر داد که قادر است از سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته عبور کند و آنها را هدف قرار دهد.

این موشک سرعت بالایی دارد و در جو و خارج از جو می‌تواند مانور دهد و از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور می‌کند. این موشک سامانه‌های ضدموشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد و یک جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی است.

۵- رونمایی از موشک صیاد ۴B/ افزایش برد باور ۳۷۳ به ۳۰۰ کیلومتر

۱۵ آبان ماه، موشک صیاد ۴B با برد ۳۰۰ کیلومتر با حضور امیر آشتیانی وزیر دفاع و امیر صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش رونمایی شد.

موشک برد بلند صیاد ۴B دارای سوخت جامد مرکب بوده و برای نخستین مرتبه مورد ارزیابی عملیاتی قرار گرفت. در این روز آخرین تست سامانه ارتقا یافته باور ۳۷۳ با موشک صیاد ۴B با موفقیت انجام شد و برد این سامانه به ۳۰۰ کیلومتر رسید.

۷ دستاورد موشکی در سال ۱۴۰۱/جهش بزرگ موشکی ایران با «هایپرسونیک»

با این حساب، برد رادار کشف سامانه باور ۳۷۳ از ۳۵۰ به ۴۵۰ کیلومتر و برد رادار درگیری این سامانه از ۲۶۰ به ۴۰۰ کیلومتر ارتقا پیدا کرده است. برد موشک باور نیز از ۲۰۰ به ۳۰۰ کیلومتر و ارتفاع درگیری آن از ۲۷ به ۳۲ کیلومتر افزایش یافته است.

۶- رونمایی از موشک بالستیک «رضوان»

۳۱ شهریور و در مراسم رژه نیروهای مسلح، موشک بالستیک رضوان رونمایی شد.

۷ دستاورد موشکی در سال ۱۴۰۱/جهش بزرگ موشکی ایران با «هایپرسونیک»

این موشک بالستیک با سوخت مایع و تک مرحله‌ای بوده که ۱۴۰۰ کیلومتر بُرد دارد، نوع سرجنگی آن نیز جداشونده شدید الانفجار است. موشک رضوان دارای قابلیت پرتاب از انواع سکوهای ثابت و متحرک با دو نوع هدایتِ ضربه سخت و دقتِ اصابت است.

۷- موشک کروز ۲۰۰ کیلومتری حیدر رونمایی شد

۷ خردادماه، سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح از یکی از پایگاه‌های سرّی پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران بازدید کرد.

۷ دستاورد موشکی در سال ۱۴۰۱/جهش بزرگ موشکی ایران با «هایپرسونیک»

در این بازدید سرلشکر باقری در جریان آخرین توانمندی‌ها در حوزه تولید انواع پهپادهای نظامی، تهاجمی و دوربرد ارتش قرار گرفت. با عملیاتی شدن این پایگاه سری که در عمق صدها متری زمین طراحی و ساخته شده است، جمهوری اسلامی ایران به قدرت برتر پهپادی در منطقه تبدیل شد.

در جریان بازدید سردار باقری از این پایگاه همچنین جدیدترین موشک کروز ارتش جمهوری اسلامی با برد ۲۰۰ کیلومتر به نام موشک کروز حیدر ۲ نیز رونمایی شد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    4 0
    موش کثیف از جوبای تلاویو و بشار عبدالشیطان اگه سوختگی‌شون امان داد اعلام حضور کنن
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    3 0
    تنها قسمتی که در این ۴۰ سال دست غربگداها نبوده،که شده این. و الا کافی بود یکی شون یه دوره ۸ ساله میومد،تا سالها درگیر زمین سوخته،مین گذاری شده و... میشدن.
  • بشار عبدالواحد IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    0 6
    این دستاورد نیست
    • علی IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
      3 0
      تا کور شود هرکه نتوان دید
  • ایرانی IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    20 2
    تا کور شود هرآنکه نتواند دید! به ویژه شیطان بزرگ و رژیم جعلی غاصب صهینیستی و مزدوران وطن فروششون!
    • بشار عبدالواحد IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
      0 5
      ما کور نمی شویم
    • علی IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
      2 0
      بشار ما کورتون کردیم و کور هستید و کور تر میکنیم
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    0 3
    عجب وقت بد موقعی آمدیم که به با جمهوری اسلامی همزمان شدیم
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    3 0
    همین کارها را میکنید تا یک عده جاسوس یا نادان غرب پرست ،سگ باز بیایند از مشکلات اقتصادی بنویسند که صنایع دفاعی را تعطیل کنید تا موجبات شادی امریکا و اسراییل را فراهم کنند
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    8 0
    درود بر سربازان وطن
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    2 1
    قرار بود چندتا ماهواره پرتاب کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس