آیا کُردها به پاشنه آشیل اردوغان در انتخابات تبدیل خواهند شد؟

اردوغان در شرایطی به فردای بعد از انتخابات می‌اندیشد که همینک چالش‌های زیادی در برابر خود می‌بیند؛ اقتصاد متزلزل، زلزله اخیر، انتقاد معارضین و اینک کردها می‌توانند ورق را ضدش برگردانند.

به گزارش مشرق، یک تحلیلگر سرشناس مسائل راهبردی امور ترکیه در مقاله‌ای در پایگاه المیادین سرنوشت انتخابات آتی ترکیه را به احزاب کرد نسبت داد.

«حسنی محلی»، روزنامه‌نگار ترک سوری تبار در تحلیلی نوشت اردوغان در شرایطی به فردای روز بعد انتخابات ریاست جمهوری می‌اندیشد که همینک چالش‌ها و مسیر ناهمواری در برابر خود می‌بیند. از سویی، با ائتلاف شش حزب معارض مواجه است و در مقابل، اختلافات داخلی و متحدان حزبی وی چالش دیگر اوست.

چالش‌های داخلی و خارجی اردوغان

حسنی محلی می‌افزاید همگان به یاد دارند چگونه «دولت باغچه لی»، رهبر حرکت حزب ملی‌گرا (MHP) و متحد کنونی یا وزیر کشور فعلی و نایب رئیس کنونی حزب حاکم عدالت و توسعه بر وی چگونه می‌تاختند؛ اما اینک متحدان اردوغان هستند یا چگونه بسیاری از چهره‌های سیاسی همسو با وی از قطار حزب عدالت و توسعه پیاده شدند.

چهره‌های بارزی همچون «عبدالله گل»، متحد دیرین وی یا «احمد داود اوغلو» وزیر خارجه مستعفی، «علی بابا جان» وزیر اقتصاد جوان پیشین وی از او جدا شدند و این دو اینک در جبهه «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری خواه و رقیب قدرتمند اردوغان به عنوان نامزد ائتلاف ۶ گانه «ملت» حضور دارند.

فاتح اربکان نیز اخیراً از ائتلاف با وی کناره گیری کرد؛ انتقادات تندی که در تریبون رسانه‌ها به فرزندش در یادآوری جایگاه ضد صهیونیستی مواضع پدرش که بارها از همسویی اردوغان و حزبش با رژِیم صهیونیستی می‌کرد و تاکید داشت اردوغان «آلت دست آمریکا و صهیونیزم» است.

مفسر امور ترکیه در ادامه می‌نویسد حتی حرف و حدیث‌های فراونی در محافل سیاسی مطرح است که اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ با زدوبند با «محرم اینجه»، رقیب سیاسی خود از حزب جمهوری خلق مانع از پیروزی حزب متبوع قلیچدار اوغلو شد.

با وجود این، نامزدهای این حزب در انتخابات شهرداری‌ها (۲۰۱۹) شهرداری‌های کلیدی در استانبول، آنکارا، ازمیر، ازنه، آنتالیا و مرسین را تصاحب کردند و برای نخستین بار بعد از ۲۰ سال طعم شکست را چشید.

اما شوک بزرگ اخیر اردوغان لحظه اعلام کناره‌گیری حزب دموکراتیک کرد و متحدان چپ گرایش از کناره‌گیری در انتخابات آتی بود؛ به باور محافل سیاسی این اقدام کردها به منزله مهر تأییدی بر حمایت از قلیچدار اوغلو با هدف افزایش سبد رأی وی است.

نظرسنجی‌ها چه می‌گویند

تحلیلگر با سابقه امور ترکیه خاطرنشان کرد قاطبه نظرسنجی‌های اخیر نشان دهنده پیشتازی ۵۵ تا ۶۰ درصدی قلیچدار اوغلو در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴ ماه می پیش‌رو (۲۴ اردیبهشت) است و ممکن است این اقبال به وی به علت سیاست‌های اقتصادی نادرست اردوغان و عملکردش در زلزله اخیر بیشتر شود.

برگ برنده رقیب اردوغان

حسنی محلی با یادآوری این مطلب که فساد مالی خانوادگی اردوغان و هم حزیی‌هایش در برابر افکار عمومی می‌تواند گزینه محتمل شکست در انتخابات زودهنگام آتی شود، افزود اخیراً قلیچدار اوغلو مدعی فساد ۴۱۸ میلیارد دلاری وی و حزب متبوعش شده و نیز از ناپدید شدن ۱۲۸ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی خبر داده است.

وی پیشتر تاکید داشت در صورت پیروزی این پرونده را پیگیری و خاطیان آن را در دادگاه محاکمه خواهد کرد.

دورنمای روابط آنکارا با سوریه و مصر

تحلیلگر سوری امور ترکیه در ادامه به چالش دیگر اردوغان در سیاست خارجی اشاره می‌کند و خودداری نظام سوریه و مصر در برقراری روابط دوستانه با ترکیه را چالش جدی وی می‌داند، زیرا وی می‌تواند از آن به عنوان برگ برنده تبلیغاتی در میان افکار عمومی داخلی برای پیروزی حزبش استفاده کند.

به باور حسنی محلی، اصرار قاهره و دمشق در تعویق معنادار از سرگیری روابط با آنکارا باهدف تعیین سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری صورت می‌گیرد کما اینکه عدم جدیت مسکو در تشکیل این میانجیگری با توجه به تحولات جاری منطقه و به ویژه آشتی اخیر ایران و عربستان گویای پنبه شدن رشته آرزوهای نئوعثمانی اردوغان است.

سایه سنگین کردها؛ هراس در خیمه اردوغان

حسنی محلی در ادامه تحلیل خود به حمایت تلویحی حزب کردگرای دموکراتیک خلق به عنوان دومین جریان سیاسی بزرگ اپوزیسیون در پارلمان ترکیه از قلیچداراوغلو اشاره می‌کند؛ بااینکه از مدت‌ها پیش با مانع تراشی‌های حزب عدالت و توسعه نزد دادگاه‌های قانون اساسی مبارزه می‌کند.

حزب دموکراتیک خلق کردگرا تقریباً ۱۲ درصد از آرای افکارعمومی ترکیه را از آن خود دارد و این میزان اعتبار، به اعتقاد حسنی محلی می‌تواند تضمینی بر پیروزی حزب جمهوری خلق شود؛ به ویژه آنکه قلیچدار اوغلو اخیراً علاوه بر دیدار با سران این حزب، در میتینگ‌های انتخاباتی بارها وعده حل مشکلات کردها را داده است.

به نوشته حسنی محلی، رویکرد جدید رقیب اردوغان در پرونده کردها می‌تواند خود به خود حلال مناقشه کردها در سوریه باشد.

محافل سیاسی معتقدند مواضع قلیچدار اوغلو در پرونده از سرگیری روابط با سوریه به حل سریع مسئله بحران سوریه و بازگشت آوارگان سوری از خاک ترکیه منجر خواهد شد، زیرا اردوغان به باور ناظران سیاسی هرگز اقرار به شکست در برابر سوریه تن نخواهد داد.

سناریوی هولناک اردوغان برای رهایی از شکست

در پایان، تحلیلگر مسائل ترکیه می‌افزاید چنانچه اردوغان احساس خطر کند؛ با وجود آنکه کنترل شبکه‌های اجتماعی و نیز ۹۰ درصد رسانه‌های خصوصی و دولتی را در اختیار دارد، ممکن است سناریوهای هولناکی برای برون رفت از شکست آماده کند؛ اگرچه بهای سنگینی برای مردم و آینده ترکیه رقم بزند!

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    16 29
    اردوغان رای میاره ، رقیبانش ان قدر قوی نیستتد
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      22 6
      بزرگترین اشکال کشور ترکیه از این کشور شروع میشود . کشورهایی که چند قومیت در ان زندگی میکنند را نباید به نام یک نژاد خاص نام گذاری کرد . ایا فقط ترک ها در ان کور زندگی میکنند ؟ کردها یا دیگر اقوام و مذاهب احساس خوبی نخواهند داشت . برای مثال اگر نام ایران را فارس می گذاشتند دیگر اقوام حس خوبی نداشتند ولی ایران یعنی کشوری متشکل از کرد- ترک - فارس - عرب - بلوچ - مازنی - لر و...هیچ قومی نسبت به اقوام دیگر برتری ندارد ولی در ترکیه کردها نقشی ندارند و این ابتدای اعتراض انهاست فلذا باید به قومیت کرد یا عرب یا ...در ان کشور احترام گذاشته شود . پیشنهاد میکنم نامی از ترکیب اقوام ساکن در ان کشور ساخته شود مانند (ترکرد)
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    19 37
    ‌اگر فکر می‌کنید رقیب اردوغان ذره‌ای برای کردهای تروریست ارزش قائله بسی در اشتباه هستید.
    • راد IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      21 10
      کوردها تروریست نیستن احمق
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      32 6
      تاریخ چیز دیگه ای میگه عثمانی های نسل کش . جنگ جهانی اول . بگی عثمانی های خونخوار بهتره
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    12 7
    ارردوقان و نتانیاهو را در یک مکان نگهداری می‌کنند.
  • GB ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    11 29
    انتخاب جای دیگری انجام میشه کردها هیچ کارن
  • IR ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    13 16
    کوردستان گورستان فاشیستان بوده هست و خواهد بود
  • IR ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    5 0
    سلام ترجمه و برگردان متن زیاد جالب نبود
  • IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    3 9
    کردها اردوغان را دوست ندارند ولی به جز اردوغان انتخاب دیگری ندارند. آلتیرناتیو اسلام گرایان در ترکیه جمهوری خلق و دموکرات خلق هست که ریشه در فاشیسم آتاترک دارند و هیچ موجودیتی برای کردها غائل نیستند.
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      2 0
      البته قائل درسته
  • مهدی US ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    12 15
    کردها نهایتا ده درصد جمعیت ترکیه رو شامل میشن واصلا تاثیری در انتخابات ترکیه ندارن
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    39 11
    کثیف تر از اردوغان وجود ندارد
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    13 9
    اردوغ تا مغز استخوانش فاسد هست. با زدوبند و دستکاری رای میاره
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    29 10
    ۳۸ درصد مردم ترکیه در سال حتی توان خوردن یک وعده گوشت قرمز و یا سفید را هم ندارند. (منبع: مرکز آمار اتحادیه اروپا)
  • ساس IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    12 6
    اردوغان هر که بودو هر چه کرد یک اثر خوب گذاشت با تندخویی که داشت تمام نقشه ی غرب و ناتو و پنتاگون را سکه یک پول کرد و ۴۰۰هزار نیروی رزمی آماده داعش و القاعده که نیروی شبه نظامی ناتو محسوب میشدند را با طرح های متعامد و متناقض به فنا داد . اگر کمی شبیه شاه عبدالله یا آل زاید بود دمار کل منطقه در می آورد
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      2 4
      حرافی زیادی نکن
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      19 4
      اردو فقط باربر امریکاواسرائیل است.
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    17 8
    شردوغان دیگه محبوبیتی نداره وکسی براش تره هم خرد نمیکنه!
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    38 8
    باکو پر رو بازی دراورد ایران داره در سوربه میزنه تو سر ارباب باکو
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    6 15
    کردها نهایتا چهل درصد جمعیت ترکیه رو شامل میشن واصلا تاثیری در انتخابات ترکیه ندارن
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      1 0
      اره دوست کرد من😂. حق با توست
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    2 2
    اکثر کردهای ترکیه وطنپرست هستند مثل کردهای ایران نیستند و یا عراق و سوریه اونها میدونند در خاورمیانه ناارام و عقب مونده در کشوری نیمه مدرت در رفاه زندگی میکنند که شباهتهای زیادی با اتحادیه اروپا داره
  • صفدر IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    5 4
    کردها ۸ درصد جمعیت بین ترکها نیستن الکی با تبلیغات زیادشون نکنید ، هیچ تاثیری هم در انتخابات هم ندارن .
  • DE ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    3 38
    یاشاسین اردوغان...اردوغان پیروز‌خواهد شد ...به هرحال. توی داستان قره باغ ..محبوب آذربایجانی ها شده .دوسش داریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس