کد خبر 1475382
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۱
رکوردزنی صادرات نفت، باوجود تحریم نفتی

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ایران به رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا، به بالاترین سطح صادرات نفت خود در ۲ سال گذشته دست یافته است گفت: اقتصاد ایران را نمی‌توان منزوی کرد.

به گزارش مشرق، وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفتگو با روزنامه فایننشال تایمز تاکید کرد: علیرغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا، ایران به بالاترین سطح صادرات نفت خود در حداقل دو سال گذشته دست یافته است و از رکورد قبلی یعنی ۱.۳ میلیون بشکه در روز پیشی گرفته است.

سید احسان خاندوزی گفت: صادرات غیرنفتی ۵۳ میلیارد دلاری نیز در ۱۱ ماهه امسال ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. واردات هم در همین بازه زمانی ۶۰ میلیارد دلار بوده که نشان می‌دهد «اقتصاد ایران را نمی‌توان منزوی کرد».

روزنامه فایننشال تایمز در تحلیل خود در حاشیه این مصاحبه آورده است: به گفته مقام‌های ایرانی در حین اینکه دو کشور تحت تحریم‌های سنگین (ایران و روسیه) همکاری‌های خود را از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین افزایش داده اند، روسیه به بزرگترین سرمایه گذار خارجی در ایران طی چند دهه گذشته تبدیل شده است.

احسان خاندوزی، وزیر دارایی ایران همچنین به فایننشال تایمز گفته که روسیه در سال مالی جاری که این هفته به پایان رسید، ۲.۷۶ میلیارد دلار در پروژه‌هایی صنعتی، معدنی و حمل‌ونقل ایران سرمایه‌گذاری کرده است.

خاندوزی در این مصاحبه تاکید کرد: ما روابط خود با روسیه را استراتژیک تعریف می‌کنیم و در بسیاری از جنبه‌ها به ویژه روابط اقتصادی با یکدیگر همکاری می‌کنیم. چین و روسیه دو شریک اصلی اقتصادی ما هستند و ایران با اجرای توافقات راهبردی روابط خود را با آن‌ها گسترش خواهد داد.

خاندوزی همچنین گفت که مناقشه اوکراین "تأسف بار" است. "روسیه و برخی از کشورهای دیگر علاقمند به استفاده از مکانیسم‌هایی مانند قراردادهای پولی متقابل یا سواپ‌های تجارت محور هستند. "

خاندوزی در این باره گفت: ما نه تنها با روسیه بلکه با چین و دیگر شرکا از جمله ترکیه در این زمینه مذاکره کرده ایم.

از نظر فنی، این شبکه مالی بین ایران و روسیه وضعیت بهتری نسبت به شبکه‌های دیگر دارد. خاندوزی گفت که ایران در ماه گذشته، علیرغم تحریم‌های آمریکا، به بالاترین سطح صادرات نفت خود در حداقل دو سال گذشته دست یافته است و از رکورد قبلی یعنی ۱.۳ میلیون بشکه در روز پیشی گرفته است.

خاندوزی از کارنامه دولت دفاع کرد و گفت که دولت در نظر دارد بانک مرکزی را اصلاح کند که "برای دستیابی به اهداف تورمی پاسخگو خواهد بود". او گفت همچنین «اختیار لازم برای کنترل رویه‌هایی که عرضه پول را ایجاد می‌کنند» داده می‌شود.

خاندوزی افزود: "همچنین توانستیم نرخ رشد عرضه پول را که در سال گذشته ۳۹ درصد بود، کاهش دهیم. وی یادآور شد: قرار است تا پایان سال مالی امسال این عدد به ۳۰ درصد برسد. ما مصمم به کاهش نرخ تورم هستیم.

خاندوزی گفت: دولت برای افزایش درآمدهای غیرنفتی، وصول مالیات را از طریق مبارزه با فرارهای مالیاتی افزایش داده و در عین حال مالیات شرکت‌ها را ۵ درصد کاهش داده است.

خاندوزی گفت: زمانی که کشور با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند قطعاً مسئولان بیش از گذشته تلاش می‌کنند و وقت بیشتری را برای خدمت به مردم می‌گذارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    2 0
    رهبر انقلاب میگوید اقتصاد نفتی برود کنار. شما به زیاد شدن صادرات نفت مینازید
    • US ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
      3 0
      اگر این حرفهای این اقا سید درست است پس چرا اثر ان در زندگی ملت دیده نمی شود؟؟
  • تک تیرانداز DE ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    3 0
    یعنی سع سال قبل بیشتر از الان بود؟
  • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    2 0
    فقط شر نرسانید
  • DE ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    3 2
    البته رکورد زنی فروش نفت با 32 درصد تخفیف به چین ! شاخ غول شکستید ! آیا یک دلار از این مفت فروشی، خرج رفاه و توسعه کشور می شود ؟؟؟ پولهای 2 سال توافق برجام ، آزادی زاغری و جیسون و بقیه ، فروش نفت و محصولات نفتی و بقیه منابع و دلار چمدانی اوبامابه شما و کمک های پولی کرونا از طرف کشورهای خارجی و آزادشدن 500 میلیون دلار از منابع ایران در عراق و.. چه شدند ؟؟؟
  • علیرضا IR ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    5 1
    افزایش فروش نفت باید سر سفره مردم خودشو نشون بده نه با عدد و رقم !
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    8 1
    کو اثرش؟
  • US ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    2 0
    این بابا باید کنار رود و یک ژنرال بجایش بشیند
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    3 1
    فروش مواد خام فروش سرمایه مملکت است و افتخار نیست ورهبری معظم سالها قبل فرموده اند که باید به سمتی برویم که خام فروشی نکنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس