کد خبر 1474995
تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
کهکشان

کارشناس نجوم وضعیت سال ۱۴۰۱ را از دیدگاه نجومی تشریح و به رخدادهای نجومی فروردین ماه ۱۴۰۲ اشاره کرد.

به گزارش مشرق، محمد رنجبران، کارشناس نجوم با بیان اینکه تحویل سال در تقویم هجری شمسی آغاز فصل بهار را نشان می‌دهد اظهار کرد: سه شنبه اول فروردین، با ۲۸ شعبان ۱۴۴۴ و ۲۱ مارس ۲۰۲۳ مطابق است.

وی با اشاره به طول سال ۱۴۰۱ گفت: با توجه به داده‌های لحظه تحویل سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، می‌توان طول سال ۱۴۰۱ را بدست آورد که برابر با ۳۶۵ روز و ۵ ساعت و ۵۱ دقیقه و ۲ ثانیه بود که به سال اعتدالی معروف است.

این کارشناس نجوم افزود: در زمان اعتدال بهاری و پاییزی، خورشید از نقطه فرضی برخورد استوای سماوی و دایره البروج عبور می‌کند که در لحظه ظهر ارتفاع آن زاویه‌ای برابر با متمّم عرض جغرافیایی محل می‌سازد. مثلاً این زاویه در شهر تهران ۵۴.۵ درجه، روی خط استوا ۹۰ درجه و در قطب شمال صفر درجه خواهد بود.

وی با بیان اینکه طی یک سال نقطه اعتدال بهاری نسبت به ستارگان زمینه آسمان ثابت نمی‌ماند، گفت: حرکت تقدیمی زمین باعث می‌شود که طول آن حدود ۲۰ دقیقه از سال نجومی کمتر باشد و حسن حرکت سال تقویمی با این نقطه در این است که زمان فصول سر جایشان می‌مانند یعنی اول بهار همواره با آغاز سال همراه می‌شود.

رؤیت هلال ماه پیش از غروب آفتاب در دومین روز اول سال

رنجبران خاطر نشان کرد: سیاره ماه در روز اول فروردین امسال پس از غروب خورشید در ساعت ۲۰:۵۳ نو می‌شود و می‌توان روز ۲ فروردین پیش از غروب آفتاب، هلال اول ماه رمضان ۱۴۴۴ را به آسانی و با چشم غیر مسلح رؤیت کرد.

مقارنه ماه و مشتری دوم فروردین ماه

وی عنوان کرد: در این شب، پیش از غروب ماه (قبل از ساعت ۱۹) می‌توان مقارنه ماه و مشتری را به نظاره نشست.

اختفای روزگاهی ماه و زهره چهارم فروردین ماه

رنجبران افزود: اما جذاب ترین پدیده مربوط به ۴ فروردین است که اختفای روزگاهی ماه و سیاره زهره اتفاق می‌افتد. این پدیده متأسفانه تنها در جنوب شرق کشور رخ می‌دهد که مشاهده آن نیاز به تجربه رصد در روز و ابزار اپتیکی دارد اما سوژه عکاسی نجومی مناسبی خواهد بود.

این کارشناس نجوم گفت: زمان این پدیده برای شهر زاهدان از ساعت ۱۴:۲۵ تا ۱۵:۰۰ است. در صورت عدم مشاهده می‌توان از مقارنه این دو جرم پس از غروب آفتاب لذت برد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    0 0
    عالی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس