انتقاد شدید نماینده ایران از رویکرد گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر

سفیر و نماینده دائم ایران در ژنو از رویکرد گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران به شدت انتقاد کرد.

به گزارش مشرق، «علی بحرینی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل در ژنو در جریان گفتگوی تعاملی شورای حقوق بشر با گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران در روز دوشنبه ۲۹ اسفند، با انتقاد شدید از رویکردها و رفتارهای گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، گفت: با وجود رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران برای تعامل با سازوکارهای حقوق بشر و ارتباطات و تعاملات منظم با گزارشگر ویژه در سالهای گذشته، به دلیل رفتارهای غیرحرفه ای، مغرضانه و غیرسازنده گزارشگر ویژه در یک سال گذشته، عدم توجه به دیدگاه‌ها و نظرات رسمی ارائه شده از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران در خصوص ادعاهایی که ایشان علیه ایران مطرح می کند و همچنین حمایت و همکاری ایشان با گروه های تروریستی و تجزیه طلب ایرانی که کاملا برخلاف «اصول» حرفه‌ای براساس دستورالعمل‌های مربوطه به عنوان یک مقام سازمان مللی است، تعامل و همکاری با ایشان را کاملا بی فایده می‌داند.

وی با اشاره به روند فزاینده سوءاستفاده برخی دولت‌ها و سازوکارهای حقوق بشری از موضوع حقوق بشر با هدف تحت فشار قرار دادن کشورهای در حال توسعه و دخالت در امور داخلی این کشورها، افزود: شورای حقوق بشر در تحقق ماموریت خود برای ارتقای حقوق بشر در صورتی موفق خواهد بود که این ماموریت را براساس گفت‌وگو و همکاری و مطابق با اصول عدم برخورد گزینشی، بی‌طرفی، خودداری از سیاست زدگی، خودداری از اتهام زنی و کلیشه سازی انجام دهد. شورا باید از هرگونه اقدامی که موجب تفرقه و تقابل و تبدیل کردن حقوق بشر به ابزاری در راستای برنامه های سیاسی برخی کشورها باشد، فاصله بگیرد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سخنرانی خود در واکنش به گزارشی که گزارشگر ویژه در خصوص وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران به نشست ۵۲ شورای حقوق بشر ارائه کرده است، اظهار داشت: ادعاهای گزارشگر ویژه در گزارش خود تکرار ادعاهای تعدادی از دولت‌های غربی و رسانه‌های آنها و گروه‌های تروریستی مستقر در کشورهایشان است که سعی می‌کنند تصورات خود را به عنوان واقعیت وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران مطرح کنند. این در حالی است که به گواه تمام کسانی که وضعیت ایران را از درون ایران و از نزدیک دنبال می‌کنند، آنچه در رسانه‌های غربی گفته می‌شود با واقعیت‌های موجود در صحنه تفاوت چشمگیری دارد.

بحرینی گفت: با وجود رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران برای تعامل با سازوکارهای حقوق بشر و ارتباطات و تعاملات منظم با گزارشگر ویژه در سالهای گذشته، به دلیل رفتارهای غیرحرفه‌ای، مغرضانه و غیرسازنده گزارشگر ویژه در یک سال گذشته، عدم توجه به دیدگاه‌ها و نظرات رسمی ارائه شده از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران در خصوص ادعاهایی که ایشان علیه ایران مطرح می‌کند و همچنین حمایت و همکاری ایشان با گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب ایرانی که کاملا برخلاف «اصول» حرفه ای براساس دستورالعمل های مربوطه به عنوان یک مقام سازمان مللی است، تعامل و همکاری با ایشان را کاملا بی فایده می‌داند.

نماینده ایران در ژنو در بخش دیگری از سخنرانی خود در این جلسه اظهار داشت: مردم ایران نزدیک به سه ماه شاهد اغتشاشات، حملات تروریستی و شورش های مسلحانه بودند. اما آقای رحمان حتی به حمله تروریستی داعش به یک مکان مذهبی در شیراز که ۱۳ زن، کودک و مردم عادی بیگناه را به شهادت رساند، اشاره ای نکرد. این حمله تروریستی در واقع برای دامن زدن به شورش ها و ترویج خشونت انجام شد. وی همچنین از نوشتن و صحبت کردن در مورد حملات مسلحانه به مردم در استان های مختلف، قتل عابران و بیش از ۸۰ نیروی امنیتی که با سنگ، چوب، آهن و گلوله‌های واقعی توسط اغتشاشگران و گروه‌های تروریستی به شهادت رسیدند، خودداری کرده است.

بحرینی گفت: در اردیبهشت ماه گزارشگر ویژه آثار منفی اقدامات قهرآمیز یکجانبه از ایران بازدید و در مدت ۱۲ روز حضور خود با بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی دیدار و در گزارش جامعی که در سپتامبر ۲۰۲۲ به شورای حقوق بشر ارائه کرد، به صراحت به تاثیر تحریم‌ها در نقض حقوق بشر مردم ایران، به ویژه بیماران تالاسمی اشاره کرد ولی آیا گزارشگر که ادعای دفاع از حقوق بشر مردم ایران را دارد، در گزارش های خود به این مسئله اشاره‌ای داشته است!؟ پاسخ روشن است. او هیچ اشاره‌ای نکرده است.

گفتنی است، جلسه بررسی گزارش گزارشگر ویژه تحمیلی از سوی گروهی از کشورهای غربی بر شورای حقوق بشر در خصوص وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۲۹ اسفند در جریان برگزاری نشست ۵۲ شورای حقوق بشر در ژنو برگزار شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین در ارتباط با تحولات ماه‌های گذشته بعد از فوت مهسا امینی در ایران گفت: در جریان یک جنگ همه جانبه و ترکیبی علیه جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۲۰ شبکه تلویزیونی، ۱۰۰ شبکه رادیویی و ده گ‌ها سایت و شبکه اجتماعی تمرکز خود را بر روی جوانان، زنان و دختران و کودکان ایرانی قرار دادند و تلاش‌شان این بود که با ارائه آموزش های لازم در مورد چگونگی درگیری مسلحانه، آنها را تشویق به ساخت بمب و اغتشاش در خیابان‌ها و شهرها کردند و اخیراً هم به بهانه موضوع «مسمومیت دانش آموزان» در برخی از مدارس، سناریوی جدیدی برای التهاب آفرینی و کشاندن مجدد جوانان و دانش آموزان به خیابان‌ها بسازند. متأسفانه، در جنگ ترکیبی اخیر علیه کشور من، برخی از کودکان مورد سوء استفاده نیروهایی از خارج از ایران قرار گرفتند. نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در ژنو، نزدیک به ۴۰ گزارش روشنگرانه و توجیهی را توزیع کرده است تا واقعیت‌های موجود در مورد تحولات ماه‌های گذشته را توضیح دهد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در پایان سخنرانی خود افزود: این یک نفاق محض است که مرتکبان جنایت علیه مردم ایران، مدافع حقوق بشر ایرانیان و سایر ملت‌ها و طرح قطعنامه علیه ایران باشند، در حالی که همین مردم را با تحمیل تحریم‌های ظالمانه از حقوق اولیه خود شامل حق بهداشت، حق آموزش و حق حیات محروم می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر عزم و ایستادگی مردم و به برکت خون شرافتمندانه شهدای خود، به پیشرفت مستمر خود در همه عرصه‌ها از جمله حفظ و ارتقای حقوق و کرامت انسانی ادامه خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس