نکات ایمنی مهم در استفاده از مواد شوینده در خانه‌تکانی پایان سال

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در نظافت و شست‌وشوی منازل استفاده نابه‌جا و ناآگاهانه از مواد شوینده و پاک‌کننده‌های شیمیایی خطرات جبران ناپذیری وجود دارد.

به گزارش مشرق، عباس تهذیبی در گفت‌وگو با خبرنگاران، به خطرات جبران‌ناپذیر استفاده نابجا و ناآگاهانه از مواد شوینده و پاک‌کننده‌های شیمیایی در نظافت و شست و شوی منازل توسط خانم‌ها پیش از شروع آغاز سال نو اشاره و اظهار کرد: باید در هنگام نظافت و خانه‌تکانی منزل با رعایت اصول پیشگیری مراقب مسمومیت با فرآورده‌های شوینده و ضدعفونی‌کننده‌ها بود.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: مسمومیت با شوینده‌های خانگی در سال‌های اخیر روند رو به افزایشی داشته است و نزدیک به ۱۶ درصد از کل مسمومیت با مواد شیمیایی را شامل می‌شوند.

وی با تأکید بر رعایت اصول ایمنی هنگام استفاده از انواع فرآورده‌های شوینده و ضدعفونی‌کننده‌ها عنوان کرد: باید از قرار دادن مواد شوینده ضدعفونی‌کننده و الکل در کمدهای زیر ظرف‌شویی اجتناب کرد چراکه خطر مسمومیت در کودکان نوپا و کنجکاو از این طریق بسیار بالا است.

تهذیبی اضافه کرد: باید محصولات شیمیایی و شوینده را همیشه در ظرف اصلی‌شان نگهداری کرد و هرگز این فرآورده‌ها را در ظروف مواد خوراکی مثل بطری نوشابه نگه نداشت چراکه ممکن است کودکان و سالمندان به اشتباه این مواد را بخورند و دچار مسمومیت شدید شوند.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم ابراز داشت: در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک‌کننده از دستکش لاستیکی، کفش جلوبسته و در صورت امکان ماسک استفاده شود و باید توجه داشت ماسک تنفسی معمولی هیچ‌گاه جلو بخارات متصاعد شده از شوینده‌ها و مواد شیمیایی را نمی‌تواند بگیرد و نباید به صرف داشتن، ماسک خود را در معرض استنشاق بخارات مواد شیمیایی مانند مخلوط کردن مواد شیمیایی و شوینده‌های خانگی مانند جوهرنمک قرار داد.

وی تأکید کرد: به دلیل اینکه مواد جرم‌بر و لوله‌بازکن، مواد سفیدکننده و لکه وایتکس بسیار خطرناک هستند و گازهای ناشی از این ترکیب بسیار سمی و خفه‌کننده است برخی افراد که از این خطر اطلاعی ندارند تصور می‌کنند با اختلاط مواد سفیدکننده و جرم‌گیر اثرات پاک‌کنندگی آن را افزایش می‌دهند این در حالی است که گاز خطرناک حاصل از این ترکیب به مسمومیت تنفسی شدید و حتی صدمات برگشت‌ناپذیر در ریه منجر می‌شود؛ بنابراین به‌هیچ‌عنوان انواع ترکیبات و پودرها و مواد مایع شوینده جرم‌گیر و سفیدکننده نباید با هم مخلوط شوند.

تهذیبی ادامه داد: در صورت تماس اتفاقی پوست یا چشم با مواد شیمیایی و شوینده برای درمان هر چه سریع‌تر آن محل را با آب فراوان شست‌وشو دهید و در صورت برطرف نشدن عوارض موضعی یا بروز علائم سوختگی ، تورم سوزش و خارش هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنید، هرگز از مواد قلیایی و یا اسیدی جهت خنثی‌سازی استفاده نکنید.

وی افزود: در صورت بلع مواد با خاصیت خورندگی مانند اسیدها و قلیاها هرگز بیمار را وادار به استفراغ نکنید این کار می‌تواند سبب وخیم شدن وضع بیمار شود؛ درصورتی‌که نزدیکان شما ماده‌ای غیرخوراکی و سمی را بلعید و یا بخارات آن را استنشاق کرد با مرکز اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

تهذیبی در پایان خاطرنشان کرد: اطلاعات بیشتر در سایت معاونت غذا و دارو به آدرس https://fdo.muq.ac.ir/ قرار داده‌شده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس