کد خبر 1474341
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴

با انواع اتوماسیون صنعتی و کارکردهای آن آشنا شوید

اتوماسیون صنعتی به نوعی نشانده پیشرفت نهایی بشر در راه تولید کم هزینه و خودکار محصولات است. از طریق اتوماسیون مواد اولیه وارد فرایند شده و با انجام پردازش هایی که توسط انسان برای ماشین ها کد نویسی می شود سیستم به صورت خودکار عمل کرده و خروجی را در قالب و استاندارد تعیین شده تحویل می دهد. از زمان انقلاب صنعتی ایده اصلی انجام کار توسط ماشین بوده است. در اینجا هم ایده اصلی آن است که هر چه بیشتر از فرایند های تولید باید توسط ماشین ها انجام شود.

در سیستم های اتوماسیون صنعتی ماشین ها می توانند دستگاه هایی مانند نوار نقاله، دریل، موتور و .. باشند. این تجهیزات جامد با استفاده از تجهیزات الکترومکانیکی فعال شده و کار مشخصی را در هر مرحله از تولید انجام می دهد. این تجهیزات الکتریکی می توانند سیستم های ماشین را کنترل کرده و با دریافت سیگنال هایی که از ماشین توسط حسگر ها دریافت می شود فرمان های لازم را ارسال می کنند.

نقش اتوماسیون در تولید انبوه بسیاری از نیاز های روزمره افراد جامعه بسیار مهم است. بدون وجود اتوماسیون صنعتی بسیاری از محصولات را نمی توان در مقیاس اقتصادی به صرفه تولید کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع اتوماسیون صنعتی آشنا کنیم.

دلایل اصلی استفاده از اتوماسیون صنعتی

  • نیاز به کالاهای با کیفیت بالا
  • انتظارات زیاد در قابلیت اطمینان محصول
  • تولید با حجم بالا
  • کاهش مصرف انرژی

مزایای اتوماسیون صنعتی

  • وظایف انسانی کاهش پیدا کرده و خستگی و فرسودگی ناشی از آن برای اپراتور وجود نخواهد داشت. اپراتور می توانند با استفاده از این سیستم در موقعیت هایی که برای مثال دمای بسیار بالایی دارد یا گاز های شیمیایی وجود دارند با استفاده از اتوماسیون صنعتی تنها ناظر به کار باشند.
  • وظایفی که توسط اپراتور انجام می شود محدودیت داشته و بسیاری از کار ها برای اپراتور نشدنی است. برای مثال بلند کردن بار های سنگین و بزرگ یا کار با اشیای کوچک می شود.
  • سرعت تولید افزایش خواهد یافت و هزینه تولید محصول کاهش می یابد و مصرف انرژی نیز تا حد زیادی بهینه می شود.
  • چندین کنترل کیفیت می تواند در فرآیند تولید ادغام شود تا ثبات و یکنواختی ایجاد کند.
  • بهبود اقتصاد صنعتی که تأثیر قابل توجه و مستقیمی بر سطح زندگی افراد جامعه دارد.

اتوماسیون اجازه می دهد تا جریان کار به روشی درست تعیین شود. این روش باید به شکلی باشد که قابل اندازه گیری و مثمر ثمر باشد. در سازمان های بزرگ این مسئله به خوبی نمایان است. برندهای مخنلفی نیز انواع اتوماسیون صنعتی را تولید و عرضه می کنند. زیمنس از بهترین برندهایی است که بسیاری از شرکت ها و کارخانجات بزرگ امروز از محصولات این برند برای تجهیز کردن خود استفاده می کنند. در کشور ما نیز سیمی نصر ماد به عنوان نمایندگی زیمنس و تامین کننده محصولات این برند از سال 2015 اقدام به فعالیت و فروش این محصولات داشته است.

در ادامه سایر مزایای انواع اتوماسیون صنعتی را معرفی می کنیم:

صرفه جویی در مصرف انرژی: با استفاده از اتوماسیون درک اینکه کجا و چه زمانی می توانید مصرف انرژی را کاهش دهید، آسان است.

مصرف انرژی پایین: اتوماسیون برق امکان کار با تایمرهای برق آسان را فراهم می کند. چه زمانی و دقیقاً برای مدت زمان روشن بودن چراغ ها، گرم نگه داشتن و کار با وسایل خانه را کنترل کنید.

معیارهای قابل اندازه گیری: حدس و گمان را از بین ببرید. بدانید چه مقدار انرژی در کجا و چه زمانی مصرف می شود.

با انواع اتوماسیون صنعتی و کارکردهای آن آشنا شوید

تجهیزات اتوماسیون صنعتی

فرایند اتوماسیون صنعتی با کمک برنامه نویسی منطقی به صورت دیجیتال و کاهش مداخله انسان در عملیات و تصمیم گیری فرایند فرمان دادن دستی به محصول توسط plc ها انجام می شود. برای مثال اپراتور باید در صورتی که دما به حد خاصی رسید دریچه را تا حد مشخصی باز کند. پس از رسیدن دما به حد تعیین شده باید با تنظیم مداوم سوپاپ دما در حد ثابتی قرار داشته باشد. این کار را می توان به راحتی با اتوماسیون صنعتی انجام داد

فرایندی است که با کمک برنامه نویسی منطقی دیجیتال و کاهش مداخله انسان در تصمیم گیری و فرایند فرماندهی دستی با کمک تجهیزات مکانیزه، کار با ماشین آلات و سایر تجهیزات صنعتی را انجام می دهد. با نصب سنسور دما در محل مورد نظر دما به پردازشگر گزارش می شود. شیر موتوری وجود دارد که توسط کامپیوتر کنترل می شود. رایانه با توجه به حدود آستانه دما شیر را باز و بسته می کند. پس از رسیدن محیط به دمای خاص و مورد نظر به صورت خودکار شیر موتوردار خاموش می شود.

هدف اتوماسیون صنعتی

شرکت فورد موتور از پیشگامان صنعت اتوماسیون بوده است و اولین بار این تکنولوژی را در تولید وسیع و انبود به کار گرفت. قبل از بکارگیری اتوماسیون صنعتی برخلاف حسگر ها و رایانه ها نیروهای انسانی بر اساس کنترل چشم و دست فرایند ها را اداره می کردند.

اجرای اتوماسیون ناظر بر این امر است که فرایند هایی که توسط افراد انجام می شده به صورت کامل توسط ماشین صورت بگیرد. در ابتدا نقش های کنترلی توسط انسان ایفا می شد اما در ادامه با ایجاد و ساخته شدن پردازنده های مصنوعی و توسعه سیستم های کنترل سیگنال های آنالوگ و دیجیتال و PLC ها و سنسور های متعدد و متنوع و همگام سازی چندین ماشین از طریق ارتباط ماشین ها با یکدیگر وظایف انسانی در امور مختلف تولید حذف شد و اتوماسیون به سطح بالاتری رسید.

با انواع اتوماسیون صنعتی و کارکردهای آن آشنا شوید

انواع اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون در قالب ها و به شکل های مختلفی اجرا می شود در ادامه برخی از انواع مهم و پرکاربرد اتوماسیون را معرفی می کنیم.

سیستم اتوماسیون ثابت

در اتوماسیون ثابت تجهیزات تولید با مجموعه ای از کارها با صورت ثابت فعالیت می کنند. و تغییرات زیادی در عملیات ایجاد نمی شود. از این سیستم برای فرایند های جریان مداوم مانند نوار نقاله و تولید انبوه به خوبی استفاده می شود.

سیستم اتوماسیون قابل برنامه ریزی

کار با این سیستم در انواع اتوماسیون صنعتی به گونه ای است که توالی عملیات و پیکربندی ماشین آلات از طریق کنترل کننده های الکترونیکی قابل تغییر است. اگر بخواهیم ماشین آلات را مجدداً برنامه ریزی کنیم زمان زیادی مورد نیاز است. معمولاً در فرایند های تولید دسته ای از این سیستم استفاده می شود.

سیستم اتوماسیون انعطاف پذیر

این سیستم اتوماسیون بسیار پیشرفته بوده و توسط رایانه کنترل می شود. از این سیستم برای فرایند هایی که سریع و بارهای زیادی تغییر می کنند استفاده می شود دستگاه های CNC نمونه مهم این دسته از اتوماسیون صنعتی هستند.

سیستم اتوماسیون یکپارچه

در سیستم های اتوماسیون یکپارچه مجموعه ای ماشین ها، فرایند ها و داده ها که در ظاهر مستقل هستند تحت فرمان یک سیستم کنترل قرار خواهند داشت. کاربرد این سیستم در اتوماسیون همزمان است.

CAD و CAM، ابزارها و ماشین آلات کنترل شده توسط کامپیوتر، روبات ها، جرثقیل ها و نوار نقاله ها همه با استفاده از برنامه ریزی پیچیده و کنترل تولید یکپارچه شده اند.

در پایان

اتوماسیون صنعتی نقش مهمی در تولید یکنواخت و با هزینه کم در تولید انبوه و بسیاری موارد دیگر دارد. اتوماسیون بر حسب نوع کاربرد و تکنولوژی های مختلف در سطوح متعددی شکل گرفته است که در این مقاله به انواع اتوماسیون صنعتی اشاره ای داشتیم.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس