کد خبر 1474184
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
جزئیات قیمت گذاری خودرو داخلی در سال 1402

یک مقام مسئول در شورای رقابت، گفت: برای سال آینده قیمت کارخانه ای برخی خودروهای داخلی افزایش می یابد اما ممکن است در مورد برخی خودرو ها این افزایش قیمت کمتر و در برخی دیگر این افزایش قیمت بیشتر باشد.

به گزارش مشرق، سپهر دادجوی توکلی در پاسخ به این سوال که نتیجه برگزاری کارگروه های مشترک درباره قیمت خودرو به کجا رسید و آیا طرح موضوع افزایش قیمت کارخانه ای خودرو بین ۳۰ تا ۷۰ درصد که از سوی یکی از مسوولان اعلام شد صحت دارد؟ گفت: شورای رقابت «دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری» را به نهادهای مجری هر حوزه اعلام می‌کند و آن ها موظفند بر اساس دستورالعمل مذکور قیمت آن کالا را تعیین کنند در موضوع خودرو و اعلام قیمت نیز این کار برعهده شورای رقابت نیست و به هیچ عنوان طبق قانون، شورای رقابت وظیفه اعلام قیمت را بر عهده ندارد.

* قیمت کارخانه ای جدید خودروها بعد از تعطیلات نوروز اعلام می شود

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت اظهار داشت: در مورد قیمت خودرو بر اساس فرمول ها و داده های جمع آوری شده به جمع بندی هایی رسیده ایم و بعد از تعطیلات نوروز نقشه راه نهایی را شورای رقابت ارائه می دهد و بر اساس آن به دستگاهی که موظف به اعلام قیمت خودرو است ابلاغ می‌شود تا دستگاه مربوطه ابلاغ قیمت جدید خودرو را انجام دهد.

* وظیفه شورای رقابت اعلام قیمت خودرو نیست

وی افزود: اعلام قیمت با شورای رقابت نیست و شورای رقابت کار کارشناسی برای صدور دستورالعمل را انجام می دهد. همانطور که دستورالعمل را صادر کرده است و تعیین می کند که زوایای مختلف مانند نحوه محاسبه قیمت تمام شده از چه کانال هایی باید باشد.

دادجوی توکلی بیان داشت: در واقع شورای رقابت از چند کانال داده جمع‌آوری می‌کند و آن اطلاعات و داده ها را جمع بندی می کند و شرایط مختلف را از جمله شرایط رقابتی شدن بازار را در نظر می‌گیرد.

وی افزود: بنابراین شورا داده ها را جمع بندی و در اختیار مرجع قرار می‌دهد که باید قیمت تمام شده را اعلام کند لذا بر اساس آن باید قیمت نهایی اعلام شود.

دادجوی توکلی در پاسخ به این سوال که با توجه به «دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری» و داده های موجود برای قیمت‌گذاری جدید خودروها چه نتیجه ای حاصل شده است و افزایش قیمت خودرو چقدر خواهد بود؟ گفت: هیچ عددی را شورای رقابت درباره افزایش قیمت خودرو تایید نمی کند. در حقیقت باید همه فرمول ها و داده ها بررسی شود و با در نظر گرفتن بقیه جوانب افزایش قیمت کارخانه ای خودرو ها اعلام شود.

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت در پاسخ به این سوال که بر اساس اطلاعات و شنیده ها افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو توسط شورای رقابت مصوب شده است چرا این قیمت ها اعلام نمی شود؟ بیان داشت: افزایش قیمت خودرو در «دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری» مستتر است. البته اگر چه این مسئله به عنوان افزایش قیمت مطرح است اما در واقع می‌توان گفت واقعی شدن قیمت خودرو در بازار. بنابراین بر اساس فرمول «کاست پلاس»؛ کارخانه هزینه تمام شده را به علاوه یک سود عادله اعلام می کند.

* زیان انباشته کارخانه ها ناشی از تعیین قیمت غیر کارشناسی خودرو

وی اظهار داشت: بنابراین بر اساس این دو مولفه کارخانه قیمت اعلام می‌کند لذا با توجه به اینکه طی دو سال گذشته افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو وجود داشته و تا حدودی قیمت ها رشد داشته است اما از آنجا که قیمت ها تابع منطق درستی نبوده است و بر اساس نظرات کارشناسی صورت نگرفته است زیان انباشته زیادی را کارخانه ها متحمل شده‌اند.

دادجوی توکلی بیان داشت: اما در دستورالعمل تنظیم بازار خودرو به نکته‌ای که توجه می‌شود افزایش عرضه و تاکید روی واردات است لذا زمانی که عرضه خودرو زیاد می شود، قیمت کاذبی که الان در بازار مشاهده می‌شود کاهش خواهد یافت یعنی قیمت کارخانه افزایش می یابد و قیمت بازار کاهش می یابد و به هم نزدیک می شوند.

* براساس قانون شورای رقابت حق قیمت گذاری ندارد

دادجوی توکلی در پاسخ به این سوال در حال حاضر ظاهراً وزارت صمت می خواهد افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت اعلام شود و شورای رقابت هم قصدی برای اعلام افزایش قیمت خودرو ندارد، در این شرایط تکلیف چیست؟ گفت: در قانون تکلیف شده که شورای رقابت برای کالاها حق قیمت گذاری ندارد.‌

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به داده های موجود و کارهای کارشناسی محدوده افزایش قیمت خودرو چقدر خواهد بود، آیا رقم اعلامی از سوی معاون وزیر صمت نزدیک به واقعیت است؟ گفت: همه اینها در یک کار گروهی به نام کارگروه شورای رقابت اتفاق می افتد که آقای منطقی به عنوان وزیر صمت در آن کارگروه عضو است از سازمان حمایت نیز در این کارگروه عضو داریم اما تایید افزایش قیمت خودرو قبل از تعطیلات نوروز باعث التهاب بازار می شود.

این مقام مسئول در شورای رقابت اظهار داشت: اما همانطور که اعلام کردم به محض تشکیل جلسه نهایی و پایان یافتن جلسات در خصوص این موضوع قیمت نهایی خودرو توسط دستگاه مربوطه اعلام خواهد شد.

* میانگین افزایش قیمت خودرو بین ۳۰ تا ۷۰ درصد

دادجوی توکلی بیان داشت: درح موضوع افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خودرو نزدیک به واقعیت است اما واقعی نیست، در واقع بر اساس جلساتی که تشکیل شده این نتیجه حاصل شده که خودروها بین ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته باشند اما در بعضی خودروها این عدد می تواند کمتر از ۳۰ درصد و در برخی از خودروها نیز می تواند بیشتر از ۷۰ درصد باشد لذا در واقع میانگین افزایش قیمت می تواند درست باشد اما دقیق نیست؛ به طور کلی کارها انجام شده و به زودی قیمت های نهایی و جدید خودرو اعلام می شود. اما از آنجا که فعلا قیمت نهایی نشده است؛ مردم از هر گونه اقدامی خودداری کنند تا در نهایت قیمت جدید خودرو توسط سازمان مربوطه اعلام شود.

هفته گذشته بود که موضوع افزایش قیمت کارخانه ای خودرو در نشست خبری منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت، مطرح شد.

به گفته منطقی با ورود مجدد شورای رقابت به بحث قیمت گذاری خودرو، شورای رقابت در این زمینه مبنای کار را سازمان حمایت قرار می‌دهد و قیمت‌های پیشنهادی سازمان حمایت را که بر مبنای صورت های مالی شرکتها است دریافت و مصوب می کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 16
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    8 2
    تمام خوشحالی ای که برای ارزان شدن دلار کردیم ، کشک بود ! همه چیز با سرعت داره گران میشه
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    2 0
    نشانی از صبح نیست در این مملکت
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
      1 0
      ظلم پایدار نیست
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    2 1
    دولت دروغگوی بی کفایت
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    1 1
    مگه حقوق مردم چقدره که شما میخواین اینهمه افزایش بدین از کجا بیاره
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    2 0
    تروریست های جاده مخصوص
  • امرایی IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    1 1
    بااین همه تورم مردم بدبخت ازکجابیارن دلمون خوش بود گفتیم صاحب ماشین میشیم.
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    2 1
    مگه تو این مملکت حقوق ها رو چقدر اصلاح می کنید که با این فاصله کوتاه همواره قیمت ها رو اصلاح می کنید؟؟؟؟؟؟ آقا حواس تون هست که به معنی واقعی کلمه داره از ما ملت سرقت میشه؟؟؟ اونم قانونی!؟ آخه مگه میشه؟ چطور می دونید که کارخانه داره ضرر میده و در صدد هستید جلوشو بگیرید کیه که جلوی ضرر ما شهروند های بی زبان بی رسانه بی قدرت و مظلوم بگیره؟؟؟؟
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    0 0
    بهتره با قاطر تردد کنید تا خودرو های پر هزینه لاستیک پراید شده جفتی ۴میلیون
  • بشار عبدالواحد IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    0 0
    هر چی ظالم تر سالم تر
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    0 0
    سلام ما بر اساس مقدار پس اندازمان برای خرید خودرو اقدام کردیم اگر افزایش قیمت خودرو ایگونه که میکویند زیاد باشد 90% افراد پول خرید خودرو را ندارند!!!
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    3 0
    با سلام افزایش حقوق کارگر و کارمند ۲۰ درصد ولی افزایش قیمت خودرو ۷۰ درصد.کاملا متناقص با مهار تورم می باشد
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    0 0
    اخیرا طی شش ماه اخیر متوجه شدم یک فرد که عمدتا خانم هست خودروهای ایران خودرو کارخانه ای را با همان قدر افزایش حواله ای میفروشد و این جور که پیداست عوامل خود خودروساز و عامدانه با اطلاع برای خودش دلال در شهرها دارد و هر روز حداقل هزار خودرو هر کدام دویست میلیون تومن سود میفروشد و چرا تابحال سرباز امام زمان عج و غیره متوجه نشدند؟ این جور که خریدار میگفت فردی بانفوذه و هر کسی را قبول نمیکند و میترسد ولی پشتوانه دارد. مسلمان نباید با تقیه کردن اینجوری دزدی کند و ربط دهد به خدا بلکه باید سریع گردنش را بزنند و حلاله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس