کد خبر 1471457
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
زلزله برنامه دیدار اردوغان و اسد را تغییر داد

یک مقام ترکیه‌ای از به تاخیر افتادن برنامه اردوغان برای دیدار با همتای سوری به دلیل تبعات زلزله مرگبار اخیر خبر داد.

به گزارش مشرق، «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه، و نماینده ویژه رئیس جمهور این کشور در امور غرب آسیا و آفریقا، شب گذشته (دوشنبه، ۶ مارس) از تداوم تلاش‌ها برای برگزاری نشست چهارجانبه وزرای خارجه روسیه، سوریه، ایران و ترکیه خبر داد.

وی طی نشستی خبر گفت: «ما روی آن کار می‌کنیم. می‌توانم بگویم که توافق کرده‌ایم فعلاً جزئیات را فاش نکنیم، همه چیز به این سادگی نیست، ما باید با احتیاط و آرام روی اصول دیپلماسی کار کنیم».

از سوی دیگر، «شاگری ارهان» از اعضای کمیته امنیت و سیاست خارجی ریاست جمهوری ترکیه، دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با «بشار اسد» همتای سوری، پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را بعید دانست.

وی در گفت‌وگو با اسپوتنیک درباره احتمال دیدار اردوغان و اسد پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه تصریح کرد: « این ممکن است اما تا آن‌جا که من اطلاع دارم، زمان و مکان مشخصی برای برگزاری چنین دیداری مشخص نیست. رئیس‌جمهور اردوغان با اصل این موضوع مخالفتی ندارد اما این زلزله ویرانگر همه چیز را تغییر داد و کاملا در برنامه رئیس جمهور تغییراتی ایجاد شده است».

وی افزود: «کمتر از ۷۴ روز تا انتخابات باقی مانده است. برای همین فکر نمی‌کنم که فرصتی برای رفتن و تنها عکس گرفتن با اسد وجود داشته باشد..ممکن است بعد از انتخابات چنین امری اتفاق بیفتد».

روسیه دسامبر گذشته میزبان نشست وزرای دفاع روسیه، سوریه و ترکیه بود و طی آن گفت‌وگوهایی در خصوص حل بحران سوریه و تلاش‌های مشترک برای مبارزه با تروریسم صورت گرفت.

این نخستین دیدار رسمی در سطح وزرای ترکیه و سوریه از زمان آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ بود. رئیس جمهور ترکیه در ۱۵ دسامبر گذشته، گفت که به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برگزاری نشستی سه‌ جانبه با حضور بشار اسد را داده است.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اواسط دی ماه کرد که احتمالا با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. اردوغان در یک سخنرانی در آنکارا خبر داده بود که قرار است نشست سه‌جانبه‌ای بین وزاری خارجه ترکیه، روسیه و سوریه برگزار شود.

به رغم این اظهارنظرها، مقام‌های سوریه بارها اعلام کرده‌اند که دمشق خواستار خروج نظامیان ترکیه‌ای از خاک سوریه است و این حضور را اشغالگرانه می‌دهد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس