image-20230307114554-1.jpeg

یوزپلنگ از حیوانات بسیار منحصر به فردی بوده که دارای شرایط رشد خاصی است و اگر این شرایط رعایت نشود سبب ایجاد مشکلاتی در رشد این گونه خواهد شد.

پیروز یوزپلنگ ایرانی، چند روز قبل برای درمان نارسایی حاد کلیوی در بیمارستان دامپزشکی، تحت درمان قرار گرفت. علی‌رغم تلاش پزشکان در اتاق عمل بیمارستان دامپزشکی بی‌نتیجه ماند و پیروز در ۱۰ ماهگی بر اثر نارسایی کلیوی تلف شد.

در پی این اتفاق دکتر حمید تقی پور، رئیس بیمارستان دامپزشکی دکتر تقی پور واکنش خود را این گونه در شبکه اجتماعی خود منتشر کرد:

تمامی انسان‌ها مسئول عملکرد خودشان هستند و نتیجه آن را خواهند دید. به عنوان مثال: یک بلای طبیعی با قدرت یکسان در دو کشور مختلف می‌تواند آثار متفاوتی بر جای بگذارد (زلزله در کشوری که از قبل تمامی جنبه‌های خسارتی در آن در نظر گرفته شده و اعمال حفاظتی و پیشگیرانه به کار برده شده، آسیب خیلی کمتری می‌رساند نسبت به کشوری که هیچ گونه احتمالی برای وقوع زلزله در نظر گرفته نشده است)

در ارتباط با تلف شدن پیروز نیز این موضوع و شرایط صدق می‌کند.

پیروز در روز 10 اردیبهشت سال 1401، به همراه 2 توله یوز دیگر به دنیا آمد. پدر آن‌ها فیروز و مادر آنان ایران نام داشت. این موضوع سبب خوشحالی بسیاری از افراد محیط زیست شد اما متاسفانه این خوشحالی ماندگار نبود چراکه در روز 14 اردیبهشت یکی و در روز 28 اردیبهشت یکی دیگر از توله یوزها تلف شدند.

یوزپلنگ از حیوانات بسیار منحصر به فردی بوده که دارای شرایط رشد خاصی است و اگر این شرایط رعایت نشود سبب ایجاد مشکلاتی در رشد این گونه خواهد شد.

نحوه نگهداری، تغذیه، محل نگهداری و مواردی از این قبیل از نکات بسیار مهم در رشد و پرورش یک موجود زنده است که متاسفانه برای پیروز رعایت نشده بود و منجر به مرگ این توله یوز زیبای ایران شد.

در ارتباط با درمانی که بر روی پیروز انجام شد نکته ای وجود دارد، نکته این است که تاکنون در کشور ما هیچ حیوانی پروسه دیالیز را طی نکرده است و در حقیقت دیالیز کردن حیوانات تاکنون در داخل ایران تست نشده است اما چگونه پیروز را دیالیز کردند؟ این حقیقت نشان می‌دهد که دیالیز برای اولین بار بر روی توله یوز ایرانی ما تست شد که متاسفانه موفقیت آمیز نبود.

اگر بخواهیم روند بیماری پیروز را از بدو تولد مورد بررسی قرار دهیم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

یکی از مهم ترین مشکلاتی که پیروز در ابتدا با آن مواجه بود این است که با هیچ کدام از شیر خشک های موجود سازگاری نداشت و همین موضوع سبب شد تا پیروز از وزن پایینی برخوردار باشد و همچنین سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد. (از بدو تولد پیروز از مادر خود جدا شد و توسط چند تن از افراد محیط زیست پرورش یافت)

این موضوع سبب شد تا پیروز روز به روز ضعیف تر شود تا زمانی که علائم بیماری بارز شد. این علائم در ابتدا همانند علائم بیماری های گوارشی بود و این موضوع سبب شد تا درمان در جهت بهبود سیستم گوارشی پیروز پیش رود اما پس از گذشت یک دوره درمان نه تنها وضعیت این توله یوز ایرانی بهبودی نداشت بلکه بدتر نیز شد.

در ابتدا تصور بر این بود که پیروز دچار انسداد روده شده است اما با توجه به رادیولوژی، سونوگرافی و آزمایش‌هایی که بر روی پیروز انجام شد، مشخص گردید که پیروز دچار انسداد روده نیست بلکه دچار بیماری کلیوی است.

نکته‌ای که در ارتباط با بیماری کلیوی وجود دارد این است که متاسفانه این بیماری امکان دارد در دراز مدت علائمی از خود بر جای بگذارد و زمانی که علائم بیماری کلیوی ظاهر می‌شود بدین معنی است که بیماری بسیار پیشرفت کرده است. از جمله فاکتورهای بسیار تاثیر گذار بر روی این بیماری می‌توان به تغذیه اشاره کرد. جیره غذایی که محتویات آن بالانس شده باشد و متناسب با نیازهای حیوان باشد می‌تواند تا حد زیادی از بروز مشکلات کلیوی جلوگیری کند.

پیروز با علائمی چون یبوست شدید و مشکلات گوارشی به بیمارستان منتقل شد.

از علائم پیشرفته بیماری پیروز می‌توان به بی‌اشتهایی، دشواری در دفع ادرار و مدفوع و همچنین درد در ناحیه شکم اشاره کرد. هم‌زمان با بروز این علائم، نارسایی کلیوی بسیار شدت یافته و با وجود تلاش‌های فراوانی که برای درمان این توله یوز صورت گرفت متاسفانه نتیجه‌ای حاصل نشد و پیروز تلف شد.

نکته‌ای که در ارتباط با این جریان وجود دارد این است که همه موارد، اعم از نگهداری تا بروز بیماری و درمان برای پیروز به روش نادرستی پیش رفت و منجر به این اتفاق ناگوار شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس