بهار گفت‌وگو در دانشگاه‌ها چگونه شکل گرفت؟/ روایتی از گفت‌وگوی مسؤولان و دانشجویان در روزهای اخیر

فعالیت دانشجویان در دوران کرونا کاهش یافته بود، اما حوادث اخیر، فارغ از حواشی که به جایگاه دانشگاه و دانشجویان لطمه وارد کرد، بهانه‌ای برای شکل‌گیری بهار گفت‌وگو و نقد در دانشگاه‌ها شد.

به گزارش مشرق، بعد از حوادث اخیر شاهد شکل گرفتن فضای گفتگومحور در دانشگاه‌های مختلف کشور بودیم.

کارشناسان معتقدند پس از دوران کرونا، فعالیت دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی کاهش یافته بود، اما حوادث اخیر، فارغ از حواشی که به جایگاه دانشگاه و دانشجویان لطمه وارد کرد، بهانه‌ای برای شکل‌گیری بهار گفت‌وگو و نقد در دانشگاه‌ها نیز شد، به طوری که تقریبا روزانه شاهد حضور مسئولین و گفتگوی دو جانبه آن‌ها با دانشجویان بودیم.

حالا، در گزارشی به جزئیات برنامه‌های برگزار شده در روزهای اخیر در دانشگاه‌ها و شکل‌گیری فضای گفتگومحور پرداخته‌ایم که در ادامه جزئیات آن آمده است.

حضور رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه در دانشگاه علم و صنعت

حجت‌الاسلام حسین طائب رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب در برنامه‌ای که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، گفت: آمریکایی‌ها برای اینکه زیرساخت پیشرفت اقتصاد ایران شکل نگیرد جنگ ارزی را شروع کرده‌اند. دفعه اول هم نبود، چند دوره است ما جنگ ارزی داریم، در دوره قبل هم داشتیم.

بهار گفت‌وگو در دانشگاه‌ها چگونه شکل گرفت؟/ روایتی از گفت‌وگوی مسؤولان و دانشجویان در روزهای اخیر

وی افزود: آمریکایی‌ها در نرخ‌گذاری در اربیل و هرات و امارات و سبزه میدان و سایت‌های فردایی با قیمت ارز بازی می‌کنند نه فقط بازی، بلکه عملیات می‌کنند. در داخل یکدفعه شروع به خرید می‌کند، خرید که شروع شد سلسله‌وار ناامنی ادراکی ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طائب در پاسخ به سؤالی راجع‌به چرایی شعار مرگ بر آمریکا، گفت: مرگ بر آمریکا برای این است که آمریکا اموال ایران را به غارت برده و به دنبال براندازی است. هر کسی که می‌خواهد براندازی کند مرگ بر او می‌گوییم این دستور قرآن است.در رابطه با عملیات پهپادی در اصفهان کارهای خیلی خوبی انجام شده و خبرهای خوبی خواهید شنید.

سردار حاجی‌زاده: دشمن امروز از خاکریز اقتصاد به ما حمله می‌کند

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در نهمین یادواره شهید حسن طهرانی مقدم که دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد گفت: سردار حاجی زاده عنوان کرد: در اوایل انقلاب و سال‌های گذشته دشمنان از موضع قدرت با جمهوری اسلامی برخورد می‌کردند ولی امروز از موضع ضعف با جمهوری اسلامی جنگ را ادامه داده و برخورد می‌کنند، امروز هم از لحاظ اقتصادی با ما وارد جنگ شده و این مشکلات بیشتر به خاطر کوتاهی ها در دهه ۹۰ بوده است.

بهار گفت‌وگو در دانشگاه‌ها چگونه شکل گرفت؟/ روایتی از گفت‌وگوی مسؤولان و دانشجویان در روزهای اخیر

فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: بسیاری از نیروی انسانی متخصص آنها را سایر کشورها تأمین می‌کنند. وقتی همین فناوری استارلینک را بررسی می‌کنیم می‌بینیم بسیاری از مدیران آن ایرانی هستند. اگر ایران در منطقه همراه نباشد آنها قادر به اجرای هیچ طرحی نیستند. دشمنان در حال حاضر ایران را به چشم ابرقدرت نگاه می‌کنند. امروز دشمن تشخیص داده ما خاکریز ضعیفی به نام اقتصاد داریم و از این ناحیه به ما حمله می‌کند. حل مشکلات اقتصادی به مراتب راحت تر از مسائل نظامی است.

خزعلی به دانشگاه علامه رفت/ روایتی از جنگ ترکیبی، رسانه‌ای و اقتصادی دشمن

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه علامه طباطبایی که از سوی بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد، گفت: میهن ما با زنان و مردان مقاوم و منطقی زنده است و زنده خواهد بود.

بهار گفت‌وگو در دانشگاه‌ها چگونه شکل گرفت؟/ روایتی از گفت‌وگوی مسؤولان و دانشجویان در روزهای اخیر

وی افزود: بعد از جنگ اوکراین تورم کشورهای مختلف از جمله برخی کشورهای منطقه و همسایه به ۱۰۰ درصد رسید پس شرایط، ویژه است؛ ضمن اینکه به طور ویژه‌تر روی کشور ما کار می‌شود یعنی غیر از جنگ شناختی، ترکیبی، رسانه‌ای و اقتصادی جنگ دلار هم به شدت علیه ماست و بنده قبول دارم که این واقعا صدمه زننده است و خانواده‌ها تحت فشار هستند.

خزعلی اظهار کرد: رئیس جمهور از وضع موجود ناراحت است و در تمام جلسات هیئت دولت دنبال چاره‌جویی و برنامه ریزی است و امیدواریم که به زودی آثار برنامه‌ریزی‌ها دیده شود.

قربان‌زاده: هیچ مصوبه‌ای مانند مصوبه مولدسازی اموال مازاد دولت، زیرذره‌بین نهادهای نظارتی نرفته است

حسین قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی در پرسش و پاسخ دانشجویی حول مصوبه مولدسازی دارایی های مازاد دولت که در دانشگاه شریف برگزار شد، گفت: مولدسازی فقط مربوط به اموال غیرمنقول است و تاکنون نیز یک مورد مولدسازی اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: مازاد بودن یک سری اموال اعلام شده که ۶ مرحله دیگر شامل تثبیت مالکیت، ارزش افزایی، ارزشیابی، روش مولدسازی است و کار اصلا هنوز شروع نشده است؛ و من این همه هجمه را به فال می‌گیریم، چون این هجمه‌ها همه چیز را زیر ذره بین می‌برد و بخش به بخش کار را همه مردم می‌بینند.

بهار گفت‌وگو در دانشگاه‌ها چگونه شکل گرفت؟/ روایتی از گفت‌وگوی مسؤولان و دانشجویان در روزهای اخیر

قربان زاده با بیان اینکه هیچ مصوبه‌ای به مانند مصوبه مولدسازی اموال مازاد دولت زیرذره بین نهادهای تقنینی و نظارتی نرفته، چون این نظارت طرح را کامل می‌کند، اظهار کرد: به حضرت عباس مصوبه مولدسازی اشتباه منتقل شده و همان کار درستی که مدنظر شما دانشجویان است دارد پیگیری می‌شود و هنوز هم اتفاقی نیفتاده و قرار است همه مردم منفعت ببرند.

کدخدایی: وجه تمایز نظام حکمرانی ما با سایر کشورها اصل ولایت فقیه است

عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشکده و عضو حقوقدان شورای نگهبان در نشست اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور گفت: حکمرانی عالمانه از ویژگی‌های حکمرانی نظام جمهوری اسلامی ایران است. در نظام جمهوری اسلامی، حکمرانی بر مبنای الهی و دینی می‌باشد و از ابتدای انقلاب نیز شعار مردم استقلال و آزادی و حکومت اسلامی بوده که این عمده تفاوت حکمرانی ما با حکمرانی سایر کشورهای دنیاست.

بهار گفت‌وگو در دانشگاه‌ها چگونه شکل گرفت؟/ روایتی از گفت‌وگوی مسؤولان و دانشجویان در روزهای اخیر

کدخدایی با بیان اینکه در زمان طاغوت آزادی وجود نداشت، خاطرنشان کرد: محمدرضا شاه با اتکاء به آمریکا و کشورهای غربی، تلاش می‌کرد جایگاه خود را استحکام بخشد، غافل از اینکه آنها تا زمانی‌که منافع خودشان تامین می‌شد از شاه حمایت می‌کردند. وقتی هم که مردم ایران او را فراری دادند، همه دیدند که هیچ کشوری او را نپذیرفت و حتی آمریکا او را بیرون انداخت.

نشست تاثیر روابط راهبردی تهران و پکن بر نظام بین‌الملل

نشست بررسی تاثیر روابط راهبردی تهران_ پکن بر نظام بین الملل دوشنبه ( ۱ اسفند) در دانشگاه تهران برگزار شد. مهدی خورسند تحلیلگر مسائل چین و اروپا در این نشست با اشاره به تغییرات دو قطبی جهان گفت: چین، روسیه و جمهوری اسلامی تحولات جدیدی را در جهان رقم زدند. یک قدرتی بوجود آمده که هم می‌گوید رژیم صهیونیستی باید از بین برود و هم باید از منطقه بروید. چین و روسیه نیز رویکردشان مقابله با ابزارهای هژمون ساز آمریکا بود. اولین رویکرد منطقه‌ای نظام‌های تک بعدی در مقابل آمریکا ادامه همکاری در قالب سازمان همکاری شانگهای و پیمان‌های منطقه‌ای بود.

بهار گفت‌وگو در دانشگاه‌ها چگونه شکل گرفت؟/ روایتی از گفت‌وگوی مسؤولان و دانشجویان در روزهای اخیر

ابراهیم متقی استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران نیز در همین رابطه گفت: طرح مسائلی مانند وابستگی ایران به چین کاملا ژورنالیستی و ایران‌اینترنشنالی است و دلیل آن این است که اجازه ندهند همکاری های مثبتی بین دو کشور شکل بگیرد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که در تحلیل و رفتار نگاهمان این باشد که ما کی هستیم و در چه شرایطی قرار داریم و طرف مقابل را نیز بشناسیم.

متقی ادامه داد: ما باید بدانیم به کدام کشورها اعتماد کنیم، اگر شما فقط به یک کشور خاص اعتماد کنید و با آن پیگیر برقراری ارتباط باشید با شکست مواجه خواهید شد.

حضور سخنگوی دولت بین دانشجویان دانشگاه آزاد/ التهابات ارزی امتداد آشوب‌های خیابانی است

علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیأت دولت در دوره نخبه پروری شهید سید حسن آیت ۲ اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تشکل دانشجویی نباید وام‌دار هیچ حزبی شود و استقلال خود را حفظ کنند تا قلم و زبان‌شان نسبت به مطالبه‌گری بسته نشود.

بهار گفت‌وگو در دانشگاه‌ها چگونه شکل گرفت؟/ روایتی از گفت‌وگوی مسؤولان و دانشجویان در روزهای اخیر

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت فعلی اقتصاد کشور و معیشت مردم اظهار کرد: ما هم هیچ‌گاه نمی‌گوییم که اوضاع درست نمی‌شود و نمی‌توانیم و نمی‌گذارند که ما کار کنیم اما باید بدانیم دولت سیزدهم اوضاع نابه‌سامانی را تحویل گرفت و تورم ۶۰ درصدی در آغاز کار دولت اکنون به ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است؛ قطعاً تورم ۴۰ درصد هم مطلوب نیست و در سفره مردم هم این کاهش تورم ملموس نیست ولی به هر حال اوضاع کشور مانند یک بیمار درحال درمان است که هنوز بهبود پیدا نکرده ولی رو به درمان است.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی: وظیفه جریان انقلابی تبیین دستاوردهای انقلاب است

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها نیز در بیست و یکمین دوره جهاد اکبر گفت: باید مراقب دوقطبی شدن فضای دانشگاه باشید و عنصر نقش‌آفرینی در میدان، به عنوان وظیفه و تکلیف اصلی باید راهبرد همه‌ی ما باشد. میدان دانشگاه را نباید از دست بدهیم و این سنگر، سنگری برای دفاع است. این میدان را نباید رها کنیم و به سمت میدان‌های دیگر برویم و فضای دانشگاه را فراموش کنیم.

بهار گفت‌وگو در دانشگاه‌ها چگونه شکل گرفت؟/ روایتی از گفت‌وگوی مسؤولان و دانشجویان در روزهای اخیر

وی افزود: اولویت اول ما در حال حاضر فضای دانشگاه است و باید برای اصلاح و مدیریت این فضا تمام تلاش خود را بکنیم. ما باید تکلیف خود را در لحظه تشخیص دهیم؛ مثل شهید چمران که در سال‌های مختلف زندگی خود در عرصه‌های گوناگون حضور داشتند و بنا به تکالیف خود تمام تلاش خود را به کار می‌گرفتند. از ابتدا فضای دانشگاه‌ها نشان‌دهنده نگرانی‌هایی که اتفاق خواهد افتاد بود که نتیجه را در این ماه‌های اخیر دیدیم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    0 0
    چرا بامدرک،مستندات وسریع آمر وعاملان جنایات شیمیایی مدارس را دستگیر وشفاف سازی نمیکنید!؟1- چرا میترسید اعلام کنید؟-2- چرا هیچ کاری نمیکنید؟3-اگرکار منافقان،فرقان،طالبان وداعش داخل وخارج... هست چراتاحالا هیچکس مسئولیتش را بعهده نگرفته؟4-اگرنمیتوانید کاری کنید ومیترسیدچرا به مردم نمیگوئید راهپیمایی غیرساندیسی وخودجوش کنند!؟
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    0 0
    چرا بامدرک،مستندات وسریع آمر وعاملان جنایات شیمیایی مدارس را دستگیر وشفاف سازی نمیکنید!
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    1 0
    1- چرا میترسید اعلام کنید؟-2- چرا هیچ کاری نمیکنید؟3-اگرکار منافقان،فرقان،طالبان وداعش داخل وخارج... هست چراتاحالا هیچکس مسئولیتش را بعهده نگرفته؟4-اگرنمیتوانید کاری کنید ومیترسیدچرا به مردم نمیگوئید راهپیمایی غیرساندیسی وخودجوش کنند!؟
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    0 0
    چرا بامدرک،مستندات وسریع آمر وعاملان جنایات شیمیایی مدارس را دستگیر وشفاف سازی نمیکنید!؟1- چرا میترسید اعلام کنید؟-2- چرا هیچ کاری نمیکنید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس