آیت‌الله مایک - نمایه

وزیر خارجه سابق آمریکا می‌نویسد: من و یوسی کوهن، رئیس موساد، انسان‌های عمیقاً معتقدی بودیم و شب‌ها به صرف ویسکی و سیگار درباره سفر ناقص و مادام‌العمرمان در مسیر احترام به خدا صحبت می‌کردیم.

سرویس جهان مشرق «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (هر دو در دولت دونالد ترامپ) یکی از ایران‌ستیزترین سیاستمداران آمریکاست. پمپئو پس از خروج زودهنگام از دولت آمریکا با تک‌دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری ترامپ، اقدام به انتشار کتابی تحت عنوان «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم[۱]» کرد که به تجربیاتش در دوران خدمت در دولت آمریکا پرداخته است. مشرق قصد دارد طی یک مجموعه گزارش بخش‌های مربوط به ایران در این کتاب را خدمت مخاطبان محترم ارائه کند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید قسمت سوم از این مجموعه گزارش است. برای خواندن قسمت‌های قبلی می‌توانید از لینک‌های انتهای همین گزارش استفاده کنید.

کتاب مایک پمپئو: ماجرای انتخاب «آیت‌الله مایک» برای عملیات علیه ایران/ سلوک با رئیس موساد به صرف ویسکی و سیگار

جلد کتاب «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم» نوشته‌ی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (+)


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه‌ی سیاسی کشور از محتوای کتاب مذکور این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این کتاب لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


قسمت سوم/فصل ۲: سریع از مسیر اشتباه برگرد

اصلاح اشتباهات خاورمیانه‌ای اوباما

نیاز به برگشتن سریع از مسیر اشتباه (در این مورد، اشتباهات دولت اوباما) بلافاصله در سیاست ما در خاورمیانه مشخص شد. به غیر از کره‌ی شمالی، بزرگ‌ترین کاری که در اولین روزهای [آغاز خدمتم در] دولت داشتم، این بود که به تیم دولت کمک کنم دوباره قدرت آمریکا را در خلأی که دولت اوباما در منطقه به جا گذاشته بود، احیا کند. حمایت آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران، در سراسر منطقه اثر موجی [و پیامدهای روبه‌افزایش]، در قالب تقویت یک دشمن، داشت. توافق مذکور خطر بزرگی برای اسرائیل و آمریکا ایجاد کرد و اسرائیلی‌ها احساس می‌کردند آمریکا به آن‌ها خیانت کرده است. ایران نمی‌دانست از رشد اقتصادش پس از لغو تحریم‌ها خوشحال‌تر باشد یا از این‌که پس از گذشت فقط چند سال کوتاه، چراغ سبز قانونی برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای دریافت خواهد کرد.

آیا واقعاً «همه گزینه‌ها» روی میز است؟ / اگر در وین توافق نشود، چه می‌شود؟ +عکس و فیلم

میز مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا پیش از امضای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵. این توافق ماه می سال ۲۰۱۸ با خروج آمریکا عملاً از کار افتاد. (+)

مسئله فقط همین نبود. بشار اسد، دیکتاتور سوری مورد حمایت ایران، روسیه را به منطقه دعوت، و از تسلیحات شیمیایی علیه مردم خود استفاده کرده بود، و اوباما با نمایش ضعف و عقب‌نشینی از خط قرمز خودش در سوریه، پیام بدی به دشمنان آمریکا فرستاده بود. عراق و یمن تابع ایران بودند. لبنان هم همین‌طور. حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی نیابتی ایران، هزاران موشک نقطه‌زن ایرانی ساخته و در مرز شمالی اسرائیل مستقر کرده بود. کشورهای حاشیه‌ی خلیج [فارس] نیز، اگرچه سعی می‌کردند در انظار عمومی آرام به نظر برسند، اما از حمایت آمریکا از ایران وحشت کرده بودند. در حالت گارد مطلق بودند و اعتمادشان به آمریکا به پایین‌ترین حد خود در تاریخ رسیده بود.

بنابراین، راهبرد خاورمیانه‌ای ما به چند ستون کلیدی متکی بود: اتخاذ سیاست‌هایی که منعکس‌کننده‌ی این واقعیت اساسی باشد که «ایران بزرگ‌ترین دردسرساز خاورمیانه است»؛ احیای رابطه با اسرائیل؛ و تشکیل شراکت‌های امنیتی جدید میان کشورهای خلیج [فارس] و اسرائیل. با پیگیری این اهداف، می‌خواستیم خطراتِ هم رژیم ایران و هم تروریست‌های جهادی برای مردم آمریکا را کاهش دهیم. به دنبال برقراری ثبات در منطقه ثبات و ایجاد فرصت‌های اقتصادی برای آمریکایی‌ها، در قالب بازارهای جدید برای کسب‌وکارهایمان و کاهش قیمت انرژی، بودیم. و مهم‌تر از همه، روابط امنیتی جدید به این معنی بود که تعداد کم‌تری از پسران و دختران آمریکایی در لباس ارتش مجبور می‌شوند جانشان را در شن‌های خون‌آلود خاورمیانه به خطر بیندازند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا: سوریه فقط ماسه و مرگ است؛ بگذار ایران و روسیه در آن بجنگند. [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› نقش نفت در نقشه آمریکا برای سوریه

›› ترامپ در سوریه تسلیم جمهوری اسلامی شد

›› فریادهای دروغین از سوریه: اسناد حمایت آمریکا از تروریسم +دانلود مستند

›› ایران آمریکا را در «جنگ سیاسی» عراق و سوریه شکست داده است

مقابله با ایران در سی‌آی‌ای

همزمان که برای مبارزه با داعش پنجه‌بوکس دستمان می‌کردیم، اولین گام‌ها را نیز برای برگشتن از مسیر اشتباه سیاست‌های شکست‌خورده و مسامحه‌کارانه‌ی دولت اوباما-بایدن [دولتی که اوباما رئیس‌جمهور و بایدن معاون اول آن بود] در قبال ایران، با هدف مقابله با رژیم این کشور برداشتیم. وظیفه‌ی شماره‌ی یک من به عنوان مدیر سی‌آی‌ای این بود که مطمئن شوم ابزارهای لازم برای مقابله با آیت‌الله و نوچه‌هایش را داریم. اگرچه رئیس‌جمهور ترامپ اعلام کرد که مأموریت ما تغییر رژیم نیست، و من هم از این دستورالعمل پیروی کردم، اما می‌دانستم اعمال فشار بر رژیم، احتمال فروپاشی آن را به‌شدت افزایش می‌دهد و به این ترتیب، مردم ایران می‌توانند فرصت عادلانه‌ای داشته باشند تا واقعاً خودشان بر خودشان حکومت کنند. مأموریت من در سی‌آی‌ای این بود که اطلاعات دقیقی درباره‌ی عوامل کمک‌کننده به ایجاد آن تغییر جمع‌آوری کنم؛ بفهمم چگونه می‌توانیم نیروهای نیابتی ایران در منطقه را عقب برانیم؛ و راه‌هایی برای تضعیف اقتدار رژیم ایجاد کنم.

کتاب مایک پمپئو: ماجرای انتخاب «آیت‌الله مایک» برای عملیات علیه ایران/ سلوک با رئیس موساد به صرف ویسکی و سیگار

دولت دونالد ترامپ، به‌رغم طرح این ادعا که به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست، به‌وضوح حمایت از اغتشاشات سال ۹۶ را فرصتی برای جبران «سیاست ضعیف اوباما در قبال اغتشاشات سال ۸۸ در ایران» می‌دانست. (+)

اظهارات «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی ترامپ، درباره‌ی اغتشاشات دی‌ماه ۹۶ در ایران [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› براندازی در ایران به سبک ترامپ: ایجاد نارضایتی با مشکلات محیط زیستی

›› براندازی در ایران به سبک ترامپ: ایجاد نارضایتی با پروپاگاندا

›› آشوب‌های اخیر کودتای ترامپ علیه ایران بود

›› فاز بعدی سیاست تغییر نظام در ایران چیست؟

آن‌چه مأموریت من را تحت‌الشعاع قرار می‌داد، اختلاف در داخل دولت درباره‌ی یک مسئله بود. رئیس‌جمهور ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی‌اش وعده داده بود توافق هسته‌ای ایران را، که سال ۲۰۱۵ توسط اوباما امضا شد و به طور رسمی با عنوان بی‌مزه‌ی «برنامه‌ی جامع اقدام مشترک» (برجام) شناخته می‌شد، کنار بگذارد. متأسفانه آن‌قدر که باید، سریع از این مسیر اشتباه برنگشتیم. تمام تیم امنیت ملی رئیس‌جمهور («جیم متیس» وزیر دفاع، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه، و «اچ آر مک‌مستر» مشاور امنیت ملی) معتقد بودند که تصمیم درست، باقی ماندن در این توافق است. متیس و تیلرسون به رئیس‌جمهور می‌گفتند با این‌که توافق، عالی نیست، اما باز هم خروج از آن بیش‌ازحد خطرناک است؛ و ممکن است به جنگ ختم شود. از نظر این مدیر سی‌آی‌ای، این حرف‌ها دقیقاً مانند حرف‌های «جان کری» [وزیر خارجه‌ی دولت اوباما]، «جان برنان» [وزیر امنیت داخلی و مدیر سی‌آی‌ای در دولت اوباما] و جو بایدن بود.

بخشی از مواضع ضدایرانی «مایک پومپئو» مدیر وقت سی‌آی‌ای و «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ [دانلود]

چرا «جیم متیس» وزیر دفاع دونالد ترامپ، استعفا داد؟ [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «جیم» هم جیم زد/ در کابینه ترامپ «سگ دیوانه» عقل کُل بود

›› تیلرسون بعد از اخراجش نفس راحتی می‌کشد

›› ماجرای کودتا در دولت ترامپ چیست؟

غریزه‌ی من که می‌گفت «هرگز کوتاه نیا» فعال شد. سنت «پشت گوش انداختن» هم در وزارت خارجه و هم در وزارت دفاع سابقه‌ی طولانی‌ای دارد: به تعویق انداختن تصمیمات دشوار و هر بار یک قدم کوتاه آمدن، و در عین حال سوگند خوردن به این‌که دفعه‌ی بعد، فرق خواهد کرد. برجام یک سیاست اشتباه بود و باید از آن خارج می‌شدیم. نمی‌توانستیم سرمان را پایین بیندازیم و همان‌طور در توافق بمانیم، و فقط قول بدهیم وقتی شرایط فراهم شد بالأخره از آن خارج می‌شویم. (فراهم شدن شرایط، خط پایانی بود که دائماً عقب‌تر می‌رفت؛ اگر اصالتاً وجود داشت.) من زمانی که در کنگره بودم، تمام تلاشم را برای جلوگیری از انعقاد این توافق انجام داده بودم. حالا که دسترسی به اطلاعات بیش‌تری داشتم تا درکم را از توافق کامل کنم، حتی از آن زمان هم بیش‌تر مطمئن شده بودم که باید از این اشتباه برگردیم و از توافق خارج شویم.

اولین گام برای مقابله با تهدید هسته‌ای ایران، توجه نکردن به تحلیلگران غالباً حامی توافق هسته‌ای در «لنگلی» [مقر سی‌آی‌ای] و ایجاد «مرکز عملیات جمهوری ایرانی[۲]» (IRMC) بود. اسم این گروه ضربتِ کاملاً جدید عمداً به گونه‌ای انتخاب شد تا فقط یک حرف با نام اختصاری «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» (IRGC) تفاوت داشته باشد. می‌خواستم یکی از بهترین و کارکشته‌ترین مأموران خاورمیانه‌ای آژانس [سی‌آی‌ای] را انتخاب کنم تا رهبری مرکز عملیات جمهوری ایران را بر عهده بگیرد؛ کسی به نام «مایک[۳]» [مایکل دی‌آندریا]، که می‌دانستم هر روز آماده‌به‌کار به دفتر می‌آید. اما همچنین می‌خواستم رودررو به او بگویم که چه چیزهایی درباره‌اش شنیده‌ام. به او گفتم: «شنیده‌ام احمق، گنداخلاق، و غیرقابل‌همکاری هستی.» لبخندی زد و یک جواب بی‌نقص داد: «آقای مدیر، من به هیچ وجه غیرقابل‌همکاری نیستم.»

کتاب مایک پمپئو: ماجرای انتخاب «آیت‌الله مایک» برای عملیات علیه ایران/ سلوک با رئیس موساد به صرف ویسکی و سیگار

تصویر بالا «فردریک لنه» بازیگر آمریکایی، را در فیلم «سی دقیقه پس از نیمه‌شب» نشان می‌دهد. لنه در نقش «فرد گوئررو»، ملقب به «گرگ»، بازی کرده که گفته می‌شود برگرفته از شخصیت «مایکل دی‌آندریا» مشهور به «آیت‌الله مایک» و «شاهزاده‌ی تاریکی» است. تصاویر پایین، تصاویری هستند که معمولاً در فضای رسانه‌ای به «مایکل دی‌آندریا» نسبت داده می‌شوند. هویت دی‌آندریا اولین بار سال ۲۰۱۵ توسط «مارک مازتی» خبرنگار روزنامه‌ی آمریکایی «نیویورک‌تایمز» افشا شد، اما به طور قطع نمی‌توان تصاویر منتشرشده به صورت عمومی را متعلق به او دانست. (+)

معرفی «مایکل دی‌آندریا»، مشهور به «آیت‌الله مایک»، مسئول عملیات‌های ضدایرانی سی‌آی‌ای در دوران ریاست «مایک پمپئو» بر آژانس جاسوسی آمریکا [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «آیت‌الله مایک» کیست و چرا برای رهبری عملیات‌های ضدایرانی سی‌آی‌ای انتخاب شد؟

من و یوسی

گام دوم در مقابله با ایران، تشکیل شراکت‌های بین‌المللی بود. هیچ رابطه‌ای حیاتی‌تر از رابطه‌ای نبود که آمریکا با اسرائیل و موساد داشت و باید همچنان داشته باشد. «یوسی کوهن» مدیر [موساد]، از طریق تلاش و ترقی در سلسله‌مراتب توانست به رأس آن آژانس برسد. بر خلاف من، کوهن یک جاسوس واقعی بود؛ با یک دوران شغلی افسانه‌ای که از اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰ شروع شده بود. نترس، خلاق، و کاریزماتیک بود؛ و مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو بود. می‌دانستم رابطه‌ی عمیق او با نتانیاهو اهمیت پیدا خواهد کرد. همچنین می‌دانستم مشتاق است همدیگر را ببینیم: رژیم ایران برای سی‌آی‌ای «یکی از مشکلات» است؛ اما برای موساد «اصل مشکل» است.

کتاب مایک پمپئو: ماجرای انتخاب «آیت‌الله مایک» برای عملیات علیه ایران/ سلوک با رئیس موساد به صرف ویسکی و سیگار

«یوسی کوهن» رئیس موساد بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱. «مایک پمپئو» رئیس سابق سی‌آی‌ای، می‌نویسد در طول سال‌های خدمتش در دولت آمریکا، کوهن تواناترین و بهترین دوستش در جهان بوده است. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› چرا رئیس سابق موساد از احیای توافق هسته‌ای دفاع می‌کند؟

›› چرا وزیر جنگ سابق اسرائیل و رئیس سابق موساد هوادار توافق هستند

اولین بار فوریه‌ی ۲۰۱۷ همدیگر را دیدیم. بلافاصله فهمیدم از همکاری با او خوشم خواهد آمد. طولی نکشید که همدیگر را به اسم کوچک صدا کردیم: «یوسی» و «مایک» به جای «مدیر کوهن» و «مدیر پمپئو». نقشه‌ای طراحی کردیم تا با کار هماهنگ، نتایج عالی‌ای را برای آژانس‌های متبوعمان به ارمغان بیاوریم. سی‌آی‌ای و موساد با اندکی سوءظن به یک‌دیگر نگاه می‌کردند، اما سازمان‌های اطلاعاتی خوب همین کار را انجام می‌دهند. جاسوسی سخت است. حتی بهترین دوستان شما هم می‌خواهند بدانند که دوستانشان چه کار دارند می‌کنند؛ و این قابل‌درک است. اما من و یوسی توافق کردیم که کار مشترکمان برای خرد کردن ایران باید ۱۰۰ درصد مکمل هم باشد.

عامل دیگری که پیوند ما را مستحکم‌تر می‌کرد این بود که هر دویمان انسان‌های عمیقاً معتقدی بودیم. یوسی و همسرش «آیا» یهودی ارتدوکس هستند. من و [همسرم] «سوزان»، به عنوان مسیحی انجیلی، درک می‌کردیم که سنت ما صرفاً مسیحی نیست، بلکه یهودی-مسیحی است. من و یوسی، هر دو، اهمیت اسرائیل را در سنت‌های دینی خودمان درک می‌کردیم و می‌دانستیم چرا این سرزمین استثنایی ارزش جنگیدن برای حفظ را دارد. صحبت کردن با یوسی به من کمک کرد بفهمم، بر خلاف پارس کردن‌های سگ‌های شکاری رسانه‌ای، این‌که علنی درباره‌ی زندگی اعتقادی‌ام صحبت کنم، مانعی مقابل اقداماتم به نیابت از آمریکا نیست، بلکه آن‌ها را «تقویت می‌کند.»

کتاب مایک پمپئو: ماجرای انتخاب «آیت‌الله مایک» برای عملیات علیه ایران/ سلوک با رئیس موساد به صرف ویسکی و سیگار

«مایک پمپئو» (راست) با عرقچین سنتی یهودی (موسوم به «کیپا») در حال عبادت در محل «دیوار غربی» در بیت‌المقدس (مقدس‌ترین مکانی که یهودیان می‌توانند در آن دعا بخوانند) در کنار «بنیامین نتانیاهو» (جلوی تصویر، چپ) نخست‌وزیر اسرائیل، در مارس ۲۰۱۹. مایک پمپئو در کتاب خود می‌نویسد طی این سفر به فلسطین اشغالی به اولین وزیر خارجه در تاریخ آمریکا تبدیل شده که همراه با نخست‌وزیر اسرائیل، در این مکان دعا خوانده است. (+)

احترام الزام‌آور ما نسبت به یک‌دیگر مستقیماً از صحبت‌هایمان درباره‌ی سفر ناقص و مادام‌العمرمان در مسیر احترام به خداوند نشأت می‌گرفت. همین مسئله شب‌هایی را که من و یوسی تا دیروقت به صرف [ویسکی] «بربن» و سیگار خوب بیدار بودیم، خاص‌تر می‌کرد. در دوران حضورم در دولت، هیچ شریکی تواناتر و، چنان‌که بعداً معلوم شد، هیچ دوستی بهتر از یوسی در دنیا نداشتم.

کتاب مایک پمپئو: ماجرای انتخاب «آیت‌الله مایک» برای عملیات علیه ایران/ سلوک با رئیس موساد به صرف ویسکی و سیگار

دیدار «مایک پمپئو» (چپ) وزیر خارجه‌ی وقت آمریکا، و «یوسی کوهن» (راست) رئیس وقت موساد، در کنار همسرانشان «سوزان پمپئو» (دوم از چپ) و «آیا کوهن» (دوم از راست) میانه‌ی ژانویه‌ی ۲۰۲۱. پمپئو می‌گوید بعضی شب‌ها به صرف ویسکی و سیگار با کوهن بیدار می‌مانده‌اند و در دوران خدمتش در دولت ترامپ هیچ دوستی بهتر از رئیس موساد نداشته است. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› چرا اسرائیل به کارخانه مهمات‌سازی اصفهان حمله کرد؟

›› دست موساد پشت اتهامات تروریستی علیه ایران


آن‌چه خواندید قسمت سوم از خلاصه‌ی کتاب «هرگز کوتاه نیا» به قلم مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای، بود. قسمت‌های قبلی این مجموعه گزارش را از لینک‌های زیر بخوانید. قسمت‌های بعدی این مجموعه به‌زودی در مشرق منتشر خواهد شد. برای مطالعه‌ی ترجمه‌ی مشرق از کتاب‌های دیگر به کتاب‌خانه‌ی مشرق مراجعه نمایید.

قسمت‌های قبلی مجموعه گزارش

◄ قسمت اول: خدمت در دولت ترامپ لطف خدا بود/ آمریکا درخشان‌ترین ستاره در تاریک‌ترین آسمان‌های جهان است

◄ قسمت دوم: فشار کوبنده‌ای به ایران آوردیم/ برنامه‌ای برای تعطیلات در تهران ندارم


[۱] Never Give an Inch: Fighting for the America I Love Link

[۲] مرکز عملیات ایران لینک

[۳] مایکل دندریا لینک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    11 2
    ان شالله پمپعو و ترامپ و نتانیاهو بزودی بدرک واصل خواهند شند. اینها جز بدترین انسان های روی زمین هستند
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    6 1
    چی میگی بشکه تو کتابت لعنت خدا به تو و اون ترامپولین
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    12 37
    مرگ بر روسیه
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      7 1
      مرگ بر نوکر آمریکا
    • شاکی IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      6 1
      اجماع اوباشان و شیاطین
    • ایرانی IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      4 2
      لعنت و ننگ و مرگ بر شیطان بزرگ، رژیم جعلی غاصب صهیونیستی و مزدوران وطن فروش بیشرف و بی دینشون!
    • BE ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      3 3
      خاک تو سرت زیباکلام که چنین شاگردانی بی تربیت کردی
    • BE ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      1 1
      خخخخخ ، خدا شفا بده
    • 🇮🇷 IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      5 0
      مرگ بر منافق
    • رضا IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      1 1
      بله همان طور که رهبر کبیر انقلاب فرمودند نه شرقی و نه غربی. اما دلیل نمی شه که کسی را که قرصهاش و بر عکس مصرف کرده ارشاد نکرد.
    • BE ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      5 0
      مرگ بر خودت
    • ایرانی عصبانی AU ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      4 0
      اینهم یک نمونه- یکی از بدبختی‌های این مملکت اینست که هنوز جامعه مطبوعاتی ما هنوز راهگردی بین ازادی بیان و ازادی اطلاعات جهت درک مفاهم قبل از بیان پیدا نکرده است . در نتیجه ازادی بیان در سطحهی بسیار بالا وجود دارد اما نتایج ان جذب منافع ملی نمی باشد.من کسی که در خارج از کشور سالهاست زندگی میکنم هنوز نمیدانم چه بنویسم و چه ننویسم تا نظرم چاپ شود. من چیزهایی در صفحات [اسم نمیبرم تا چاپ شود] سایتهای ایرانی خوانده ام که باورنکردنی است. بدگویی از دولت از ملت , ملت گرایی قومیت پرستی و زدایی در کنار هم چاپ میشوند. مردم حتی تیمهای فوتبالی را برای افکار تبعیض قومیتی بکار میبرند و انها چاپ میشود.ولی مردم به اطلاعاتی که باید بدانند و دانستن ان در دراز مدت بنفع منافع مملکت هست دسترسی ندارند. من در همین سایتها میخوانم که مردم ایران وقتی دولت و حکام به انها در مورد تحریک گروهکهای تجزیه طلب و دست انها در اغتشاشات اخیر هشدار میدهند باور نمیکنند و انرا اتویی از جانب دولت برای خاموش کردن احساسات مردم میدانند. مردم اطلاع ندارند که چگونه این گروهای تجزیه طلب در ایران فعالیت میکنند. مردم نا اگاه ما شعار زن زندگی.. میدهند ولی نمیدانند که این شعار ه گروه تجزیه طلب پژواک است که حتی رعیس ان شخصی بنام معینی انرا تایید میکند. اگر مقامات اینگونه اطلاعات را برای نا اگاهان ازاد کنند مردم بیشتر درک میکنند که این اغتشاشات همینطوری اتفاق نیافتاده و دستهایی پشت پرده بوده .وگرنه همان جمله کار خودشونه را با حماقت میپزیرند و برای تجزیه طلبان بخیابان میروند.
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    6 26
    پمپئو یکی از بهترین و زیرک ترین دیپلمات های آمریکا بود
    • حمیدرضا IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      2 0
      *** نماز و طاعات قبول حق .... در گفتمان با کاربر محترم 15/16 ... آمریکا و سخنگوهای سیستم های مرتبط هیچ گاه بعد از حادثه سقوط جت در افغانستان از سرنوشت -- آیت الله مایک --- و خانم --- جینا هاسپل -- تا کنون گزارشی نداشتند .
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      20 4
      به زودی در درک اسفل
    • BE ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      0 1
      انشالله با همدیگه محشور بشید
    • خدمت IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      12 3
      آشغال ترین، تروریستی ترین ،ترسو ترین ،نامردترین ،دورو ترین دنیا است خود خودشون است، تمام
    • BE ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      4 1
      بقول خودش دروغ وحقه بازی رو خوب بلده
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    1 1
    مرگ بر آمریکا و انگلیس و اسرائیل و اروپا مرگ بر ایلومیناتی و شیطان پرستان و فراماسون ها مرگ بر طاغوتیان و ظالمان واقعی دنیا به زودی پایان همه شما
  • ناشناس IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    1 1
    خوشم میاد جسارت و قدرت رو در کنار هم دارید دولتمردان ما جز ترس و عقب نشینی از حرفهای خودشون کاری بلد نیستن
  • سپیده IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    1 0
    هرگز به ذره‌ای کمتر راضی نشو. دروغ هم نوشته که واقعاً اعتقاد داشته از نظر مذهبی به این موضوع چون خودش دارد می‌گوید من فهمیدم از نظر تبلیغاتی گفتن این حرف خوبه.
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    2 1
    الهام علیف کرد کرمانج است. باکو همین الانش هم دست ترکها نیست. باکو زیر چکمه های کرمانج ها زندگی کن.
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    1 1
    باکو هل من ناصر ینصرنی
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • BE ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    7 2
    انشالله بزودی به درک واصل میشه ، به حق محمد و آل محمد
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      2 2
      به دعای گربه سیاه بارون نمیاد!
  • ما طلبکاریم IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    0 0
    میخوان ۶۰ ٪ باشه، که بزنن. حالا یه چیزی، اگه الان حین مذاکرات اتمی شیم بعد بریم زیر شص درصد ببندیم بعد اعلام کنیم. چطوره . ما باید حتما اتمی شیم، نمیشه که همه باشن و ما نباشیم، و بهای سنگینی پرداختیم تابحال. میگیم برا بالانس جهانی اتمی شدیم تا خلع سلاح همگانی باشه. بطور همزمان و جهانی امضا بشه. ایران میتونه روی میز جهان بزاره : خلع اتمی جهانی. ما خودمون دس بگیریم طلبکار باشیم از غرب. ما سه چهارتایی یا بیشتر. شرق برای خلع سلاح اتمی جهانی :)
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    1 1
    «حمایت آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران، در سراسر منطقه اثر موجی [و پیامدهای روبه‌افزایش]، در قالب تقویت یک دشمن، داشت. توافق مذکور خطر بزرگی برای اسرائیل و آمریکا ایجاد کرد و اسرائیلی‌ها احساس می‌کردند آمریکا به آن‌ها خیانت کرده است.» همه اینا سیابازی هست :) دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌ها همکار هم بودند و هستند. یکی باید امضا می‌کرد، یکی باید بیرون میامد. کار گروهی بود. اسرائیل هم که نوکر درجه صدشون، ولی بازم باخبر از همه چی. اصلا هم ناراحت نبود، خوشحال هم بود. احتمال زیاد، حتی ۱ دونه رای هم در انتخاباتشون به حساب نمیاد، شمرده میشه بعضیاش، به حساب نمیاد، عددبازی بسته به سیاست هاشون. آمریکای احمق
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    3 1
    «آن‌چه مأموریت من را تحت‌الشعاع قرار می‌داد، اختلاف در داخل دولت درباره‌ی یک مسئله بود. رئیس‌جمهور ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی‌اش وعده داده بود توافق هسته‌ای ایران را، که سال ۲۰۱۵ توسط اوباما امضا شد و به طور رسمی با عنوان بی‌مزه‌ی «برنامه‌ی جامع اقدام مشترک» (برجام) شناخته می‌شد، کنار بگذارد. متأسفانه آن‌قدر که باید، سریع از این مسیر اشتباه برنگشتیم.» حدود ۵ ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ در ایران، ترامپ میاد سرکار. اگه بلافاصله از برجام خارج میشدند، روحانی قطعا رای نمی‌آورد. چندماه بعد از انتخابات ایران و رای آوردن روحانی، آمریکا از برجام خارج میشه!!! چه بسا دلیل این جمله این احمق همینه: «متأسفانه آن‌قدر که باید، سریع از این مسیر اشتباه برنگشتیم.»
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    3 1
    حکم آیت الله بودن مایک لایک رو کدام مقام مذهبی اسلامی اعطا کرده بود یک مسیحی و آیت الله چه ترکیب غیر معمول و خطرناک انفجاری هم مایک باشی هم آیت الله مثل ترکیب دو محلول شیمیایی که یهو منفجر بشه این یارو هم خرده شیشه داشته!
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    2 1
    حرومیها چه دندانی برای ایران اسلامی تیز کردن، غافل آنکه خدا با ماست.
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    1 1
    حیفه این پس فطرت بمرگ طبیعی راهیه جهنم بشه باید تا حالا هزار پارش میکردیم
  • مهدی IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    2 2
    جالبه تو آمریکا هم با نگاه دینی کار سیاسی می کنند بعد یه عده میگن دین و سیاست را یکی نکنید
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    1 1
    اگر حتی فقط یکی از کسانی که به هر نحوی در ترور وحشیانه و بزدلانه حاج قاسم به مرگ طبیعی سقط بشه از بیغیرتی ماست.اینکه پمپئو یا ترامپ ازادانه اینطرف و اونطرف پرسه میزنند از بیعرضگی ماست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس