کد خبر 1470176
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی صفحه دیدبانی رخدادهای انگلیس به بهانه توافق جدید دولت انگلیس و اتحادیه اروپا (اقدام ویندزور) نوشت:

برگزیت و مناسبات تهران- لندن

۱. رژیم انگلستان به گفته نخست وزیران اسبق این کشور جز بازیگران "درجه دوم" در عرصه نظام بین الملل و یک "قدرت متوسط" محسوب می‌شود.

۲. یکی از اصول سیاست خارجی انگلیس همراهی راهبردی با رژیم آمریکا است؛ چون اساس امنیت لندن یعنی پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به "ناتو" با حضور آمریکا معنا پیدا می‌کند. با این حال در سطوح تاکتیک در برخی موارد میان سیاست‌های لندن با واشنگتن اختلاف روش و نظر وجود دارند (چنانکه برخلاف آمریکا، براندازی کوتاه مدت نظام سیاسی ایران جز برنامه‌های مقامات انگلیسی‌ها نیست و آنها طراحی بلندمدت‌تری را در نظر دارند).

۳. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مقامات لندن هیچگاه مناسبات گرم و دوستانه‌ای با جمهوری اسلامی ایران نداشته‌اند، تا آنجا که حتی انگلیس سه-چهار مرتبه روابط سیاسی خود را با ایران به‌طور کامل قطع کرد.

۴. علاوه بر این رژیم انگلیس در ارتباط با ایران، سه کارکرد و ماموریت را به نفع آمریکایی‌ها دنبال می‌کند:

اول میانجی‌گری که در حال حاضر این نقش کم رنگ‌تر شده است (معمولا در دولت‌های حزب کارگر این امر برجسته‌تر می‌شود)؛

دوم نقش سفارت نیابتی آمریکا در تهران؛

سوم فروشنده اطلاعات به کاخ سفید و البته سایر دولتها.

۵. دولت جدید انگلیس به نخست‌وزیری ریشی سوناک، یک دولت راستگرا، رادیکال و ضداسلامی است که با دور شدن از اتحادیه اروپا و تقویت هر چه بیشتر مناسبات با واشنگتن و تل‌آویو، سیاست‌های تندتری را علیه ج.ا.ایران پیگیری می کند. همچنانکه دولت سوناک در رقابت با دولت جو بایدن هر روز شماری از شخصیت‌ها و نهادهای ایرانی را تحریم می‌نماید.

۶. در چارچوب سیاست کلان غرب برای تضعیف ابزارها و اصل نظام سیاسی ایران، فشارهای جنگ ترکیبی همچنان ادامه خواهد داشت که در این بین لندن نقش‌آفرینی ویژه‌تری برعهده داشته و دارد.

۷. در حال حاضر انگلیس به سبب برگزیت، کرونا، وقوع جنگ اوکراین و بحران انرژی بیش از هر زمان دیگری به دلارهای نفتی و منابع انرژی رژیم‌های مرتجع عربی منطقه محتاج است، لذا برای خوش‌آمد مرتجعین منطقه و فاکتورسازی اقدامات ضدایرانی‌اش، اظهارات تندی را علیه ایران اعلان خواهد کرد. به ویژه آنکه در جریان جنگ روسیه و ناتو در بستر کشور اوکراین، لندن هم جمهوری اسلامی را در جبهه روس‌ها قلمداد می‌کند.

۸. تهاجم ادراکی-رسانه‌ای شبکه‌های فارسی‌زبان لندنی برای تحریک توده‌های مردم و تحریف واقعیت نیز در همین راستا می‌باشد. به‌طوری که استانداردهای نهادهای نظارتی داخلی انگلیس برای تسهیل انتشار اخبار جعلی علیه ایران توسعه پیدا کرده است. همچنان سازمان نظارتی آفکام هیچ برخورد موثری با شبکه‌های فارسی‌زبان ضدایرانی نکرده است.

در نتیجه به نظر می‌رسد که روابط ایران با انگلیس با شدت بیشتری رو به سردی و تیرگی بگراید تا جایی که حتی در حوزه روابط سیاسی نیز یک قطع رابطه جدید اما کوتاه‌مدت دیگر را تجربه کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس