تغییرات ژنتیکی آنفلوانزای مرغی و هشدار دانشمند انگلیسی درباره شیوع همه‌گیری جدید

مدیر بخش مقابله با شیوع آنفلوآنزای پرندگان در انگلیس نسبت به احتمال انتقال آنفلوآنزای پرندگان به پسنانداران و شیوع همه‌گیری جدید در میان انسان‌ها هشدار داد.

به گزارش مشرق، ایان براون که ریاست بخش خدمات علمی آژانس دولتی بهداشت حیوانات و گیاهان را برعهده دارد به نشریه «آی» گفت که دولت انگلیس در حال بررسی واکسیناسیون طیور این کشور در برابر آنفولانزای پرندگان است تا بتواند شیوع جهانی این ویروس را مهار و از تبدیل آن به یک بیماری همه گیر جدید در انسان‌ها جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه هیچ نشانه‌ای از فروکش کردن شیوع ویروس موسوم به H۵N۱ دیده نمی‌شود، نسبت به تغییرات ژنتیکی در این ویروس و افزایش قابلیت انتقال آن بین پستانداران هشدار داد.

این دانشمند انگلیسی به مرگ دسته جمعی فک ها در سواحل شمالی دریای خزر و شیرهای دریایی در پرو اشاره کرد و گفت که اگر ثابت شود امکان انتقال ویروس بین پستانداران وجود دارد، این مساله باب جدیدی را برای مبارزه جهانی در خصوص متوقف کردن یک بیماری همه گیر در انسان‌ها ایجاد خواهد کرد.

بر اساس گزارش نشریه «آی» یک گروه کارشناسی از مقامات ارشد آژانس امنیت بهداشت انگلیس به صورت هفتگی سرگرم تحقیق درباره خطرات ناشی از آنفلوآنزای پرندگان بر انسان ها هستند. بر اساس این گزارش، سطح تهدید ناشی از این ویروس بر انسان در مرحله ۳ قرار دارد. این مرحله بدین معناست که تغییراتی در ژنوم ویروس صورت گرفته که می تواند منجر به انتقال آن میان پستانداران شود. چنانچه شواهدی در نتیجه این تغییرات مشاهده شود سطح تهدید به مرحله ۴ و سرایت ان به انسان، به مرحله پنج می‌رسد.

با این حال بنظر می‌رسد که شیوع همه‌گیری جدید، نگرانی‌های جدی در میان مقام‌های انگلیسی ایجاد کرده است. گفته می‌شود که هفته پیش آژانس امنیت بهداشت انگلیس طرح توزیع کیت‌های آزمایش ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان برای انسان‌ها را مطرح کرده و سرگرم بررسی احتمال شیوع همه‌گیری جدید است.

از اکتبر سال ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۳۳۰ مورد شیوع آنفولانزای پرندگان در مرغداری های انگلیس رخ داده که منجر به مرگ و میر یا معدوم شدن میلیون‌ها پرنده شده است.

براون در این باره گفت: «این وضعیت کاملا بی سابقه است. در حال حاضر انگلیس به طور فعال در حال بررسی همه گزینه‌های خود برای کاهش و پیشگیری از آنفولانزای پرندگان است. واکسیناسیون [طیور] یکی از آنهاست. اما یک گروه متشکل از کارشناسان سرگرم بررسی این موضوع است.»

او هشدار داد که رسیدگی به این مساله ساده نخواهد بود و مشکل با واکسیناسیون پرندگان، بدون توجه به مسائل امنیت زیستی حل‌وفصل نمی‌شود.

گفته می‌شود آژانس امنیت بهداشت انگلیس به طور هم زمان سرگرم تحقیق درباره تولید واکسن نوع انسانی برای مقابله با شیوع این ویروس است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس