کد خبر 1469649
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۱
.

روسیه با ثبات مدیریتی در بانک مرکزی، نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، تنوع ذخایر ارزی و تنوع طرف‌های تجاری خارجی،‌توانمندی در اجرای سیاست‌های پولی، نظام پرداخت نقدی و لنگر ارزی توانست بازار ارز خود را با وجود فشارهای غرب مدیریت کند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: این تحلیل را روزنامه اصلاح‌طلب دنیای اقتصاد منتشر کرد و درباره ویژگی‌های سیاستگذاری روسیه نوشت: مدیریت بانک مرکزی روسیه بیش از ۱۰سال است در اختیار خانم نابیولینا است. مدیریتی قوی، با ثبات و محکم که سیاست‌ها و برنامه‌ها را با شخص اول آن کشور هماهنگ، تنظیم و اجرا می‌کند. رئیس‌بانک مرکزی روسیه با اختیارات کافی، به‌صورت حرفه‌ای، بدون دخالت‌های بی‌جا و اساساً به‌صورت مستقل در تصمیم‌گیری‌ها در راستای اهداف بانک مرکزی فعالیت می‌کند.

یک نظارت دقیق، قوی، بدون چشم پوشی نسبت به تخلفات موسسات تحت نظارت عمل می‌کند. اختیار و توان بانک مرکزی روسیه در اعمال نظارت به حدی است که طی چند سال اخیر مجوز صدها بانک و موسسه اعتباری ناسالم لغو و آنها در چارچوب قانون حاکم تسویه و منحل شدند؛ بدون آنکه دولت هزینه و چاپ پولی برای تسویه آنها پرداخت کند. نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها و موسسات، نظارت حرفه‌ای است. به راحتی مجوز فعالیت بانکی صرفا به خاطر تاخیر یا اشتباه مکرر در ارائه گزارش‌ها به بانک مرکزی لغو می‌شود.

کیفیت، حجم و تنوع ذخایر ارزی روسیه در کنار نوع تحریم‌های بانکی و نفتی و دامنه تحریم‌های این کشور و همچنین طول زمان درگیر شدن روسیه با تحریم‌ها از جمله موارد اساسی تفاوت اثربخشی تحریم‌ها و موفقیت مدیریت نرخ ارز است.

ترکیب و تنوع طرف‌های تجاری و تنوع و تطابق منابع و مصارف ارزی مورد نیاز تجارت خارجی، نقش زیادی در مدیریت بازار ارز دارد. اگر کشوری بیش از ۸۰درصد ارز مورد نیاز برای وارداتش به ارزهای یورو، درهم و دلار که تحت شدیدترین تحریم‌هاست باشد؛ ولی درآمدهای ارزی به ارزهای دیگر باشد، محدودیت‌های تحریمی قدرت مدیریت نرخ ارز را بسیار سخت خواهد کرد. گفته می‌شود روسیه بیش از ۵۰درصد تجارتش را با کشور چین و به ارز آن کشور انجام می‌دهد. ازسوی دیگر بخش عمده‌فروش نفت هم به همین کشوراست. به طور کلی میزان انطباق منابع و مصارف ارزی و نیاز کشورهای طرف تجاری و مبدا و مقصد تجارت کشورها نقش مهمی در مدیریت بازار ارز یک کشور دارد.

با آغاز جنگ اوکراین و اعمال تحریم‌ها بانک مرکزی روسیه در حداقل زمان ممکن و بدون اجازه از ده‌ها شورا و دستگاه‌های خارج از بانک، اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین ابزار سیاست پولی (نرخ بهره سیاستی) را نزدیک به صددرصد افزایش داد و در ادامه بنا به شرایط متغیرهای اقتصادی بارها نسبت به این شاخص کلیدی مستقلا تصمیم‌گیری کرد.

عموما در کشور روسیه به دلیل نرخ بهره معقول معاملات سوداگری و دلالی روی ارز، طلا، مسکن، خودرو به شدتی که در ایران به صورت پیدا و پنهان است، وجود ندارد.

بانک مرکزی روسیه به شکل دستوری نرخ ارز را تعیین نمی‌کند. نکته کلیدی این است باید اجازه داد صادرکننده و واردکننده کاملا آزاد و بر مبنای نرخ مورد توافق معاملات ارزی خود را انجام دهند. ولی تنها قید بانک مرکزی اشراف کامل بر جریان ریال و ارز مورد معامله باید باشد و کاملا شفاف حساب‌های ریالی و ارزی طرفین در نظام پرداخت ثبت و ضبط شود.

متاسفانه سال‌های طولانی است نرخ دلار لنگر اقتصاد در کشور ما شده است؛ امری که در روسیه وجود ندارد. تاسف از این بابت که مرکز ثقل اقتصاد قرار دادن دلار برای ثبات اقتصاد داخلی طی سال‌های طولانی به برکت درآمدهای نفتی بوده و همواره منابع درآمدهای ارزی در اختیار دولت‌ها به عنوان ابزاری برای پوشش نواقص سیاست‌های پولی و مالی بوده است.

در زمان افزایش درآمدهای نفتی دولت‌ها با سرکوب نرخ ارز و افزایش واردات و ایجاد تثبیت نسبی به توانایی‌های خود در اعمال مدیریت کشور و سیاست‌ها مغرور شده و با سرکوب فشارهای تورمی و رشدهای زیاد نقدینگی حاصل از سیاست‌های مالی و پولی، از محل فروش درآمدهای نفتی فکر می‌کردند این توانمندی آنهاست که باعث رشد و شکوفایی و رفاه شده است؛ با محدود شدن این منبع همه چیز به هم ریخت! ولی لنگر ماندن نرخ دلار در اقتصاد کماکان پابرجاست. امری که باعث می‌شود سیاستگذار نتواند به راحتی بازار را در سطوحی که با مقتضیات اقتصاد کلان همخوانی دارد، مدیریت کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    10 3
    فقط با اعمال قدرت چیزی شماها ندارید فقط حرافی بلدید
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      0 0
      راهکار ساده س. آمریکا به کمک ایادی داخلی و خارجیش دلار رو میبره بالا. هردفعه ماجرا از هرات و اربیل عراق و امارات کثافت شروع میشه. راهکار چیه؟ ما باید غنیسازی رو ببریم رو 90 درصد. بعد به آمریکا پیغام بدیم که دلار رو برگردون روی 30 تومن تا ماهم غنیسازی رو برگردونیم روی 60 درصد. گاو هم می فهمه که بالارفتن دلار اقتصادی نیست بلکه برای له کردن مردمه (بقول ترامپ) تا بریزن تو خیابونا. مواظب باشیم مزدورای ماهواره با گفتن «کار خودشونه» خرمون نکنن.
    • محمدی نسب IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      0 0
      ی ارز معتبر داخلی بر اساس طلا معرفی کنید که به ارزش ریال ارتباط نداشته باشد و بعنوان ارز مرجع برای صادرات و واردات از کشورهای دوست و کشورهای که ما را تحریم نمی کنند استفاده کنید کسانی که هم می خواهند ارزش پول شان حفظ کنند با خرید سکه فرضی یا آن ارز کمک شود که ارزش پول شان حفظ حالا هم باید شرکت های بزرگ پتروشیمی و نفت و غیره مجبور کرد که ارزهای خود به بازار عرضه کنند و بانک های خصوصی از تولید پول بدون مبنا و دادن وام های کلان بدون پشتوانه خودداری کنند
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    2 20
    روسیه دیگه اون ابرقدرتیکه به نطر میرسید نیست
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      3 0
      امریکا که خیلی وقته ابر قدرت نیست، دنبال یه ارباب دیگه بگردین!!!
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      0 0
      اتفاقا روسیه نشان داد که یک ابر قدرت واقعی هست چون بدون اتکا به غرب توانست ثبات خود را در بحران اوکراین نشان دهد. آمریکا دارای گوسفندهای اروپایی هست البته چند گوسفند آسیای هم داره و کلا چهارچوبی از بهره بردن از اینها تامین میشه. روسیه و چین آمریکا را بزودی به مسلخ خواهند برد
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      1 0
      یعنی فقط باید ابرقدرت باشی تا از مرزهای کشورت در برابر. زیاده ‌خواهی دشمنت دفاع کنی ؟!
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      0 1
      وجود ابرقدرت برای ثبات دنیا لازمه . روسیه بیلیاقتی خودش رو ثابت کرد .
  • سروش IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    13 0
    فقط حرف می زنید؟ خب حالا یکی رو پیدا کنید که به ایران و نظام ایران وفادار باشد در جیبهای خودش و فامیلش و کلا ایل و تبارش را بدوزید و به تجربه روسیه به این کار بگمارید!!!! آیا چنین شخصی رو دارید؟ نظام ما یکی مثل خانم ابتکار را دارد که فقط سنگ غرب رو به سینه می زنه ولی خانم نابیولینا روسی است و در هر جناح و سمتی که باشه روسیه راش مهمه.
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    1 0
    متن خوبی بود ضمنا روسیه از ده سال قبل برای جنگ امروز، تدارکات مالی و ذخایر طلا و ... پیش‌بینی کرده بود.
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 3
    تنها علتش اینه که مردم روسیه نمیدانند که چه بلایی قراره سرشون بیاد ولی مردم ایران با تجربه تحریمهای قبلی میدانند ک هر تحریم جدید باعث تورم بیشتر میشه و در نتیجه برای جلوگیری از افت سرمایه هاشون ریال رو تبدیل میکنند.
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 1
    توی روسیه و اروپا و غرب قانون حکومت میکنه ولی توی کشور ما بی نظمی و سلیقه گرایی و مصلحت اندیشی حکومت میکنه
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 1
    ما کلا با همه دنیا تفاوت داریم. یعنی مدیرانمون با رابطه مدیر شده نه ضابطه.
  • CH ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    خب برید بپرسید این غرور همه مارا به فنا داد
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    1 0
    خب چرا دولت رئیسی از تجربیات روسیه استفاده نمیکنه؟ البته بگما تحریمها هنوز تازه هست کم کم روسیه هم مقاومتش کم میشه
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    هیچ طرح و برنامه ای اگر ثبات اجرایی نداشته و در برخورد با مفاسد گرفتار تعارفات و ملاحظات فردی ، جناحی و سیاسی باشدبه سرانجام نخواهد رسید. نمونه اش عدم همکاری بانکها با سیاستهای پولی دولت در طرح مسکن است که دوساله معلق مانده و اراده ای برای ازمیان برداشتن موانع وافراد و محافل مخل این طرح وجود ندارد.
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    1 3
    ای موسکو نیوز ،اقتصاد روسیه آینده ای نداره و وابسته به چین هست این تحریمهای غرب تا چند سال آینده اگر پابرجا بمونه دخل اقتصاد روسیه آمده
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      0 0
      البته بشرطی که خود غرب تا چند سال دیگه پابرجا مونده باشه حرف شما درسته!! خخخخخخ
  • US ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    تنها راه نجات اقتصاد کشور بالابردن بهره بانکی به عددی نزدیک‌تر به تورم واقعی هست. اگه بهره بانکی بشه سالی ۳۰ درصد یا ۳۶ درصد، مردم پول‌هاشون رو بر می‌گردونن تو بانک‌ها و نقدینگی ترمزش کشیده می‌شه
  • مجتبی IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    یک کمی هم از مدیریت یارانه پنهان در روسیه می گفتی! که چطور مواد پتروشیمی که مواد اولیه تولید در صنایع داخلی است به تولیدکنندگان داخلی فروخته و نرخ بنزین را در روسیه آزادسازی کرده و محصولات فلزی فولاد و آلومینیم و مس را به نرخ آزاد به مردم و تولیدکنندگان خودشون فروخته و نرخ تورم را بیش از چهل درصد کاهش داده
  • ایرانی با غیرت IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    بیش از نیمی از مشکلات کشور ما به خاطر وجود افراد خائنی به نام اصلاح طلب است که وظیفه اصلی انها " الک کردن ارد بیگانگان است" ! دلالان ارز و سکه و مسکن و .. هم همدستان این اصلاح طلبان هستند و انها را در اقداماتشان یاری میکنند. در هیچ کشور به درد بخوری شما چنین افراد سودجوئی مانند این دلالان خبیث خودمان که تیشه به ریشه مملکت میزنند را پیدا نمیکنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس