اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا با وجود هیاهوی فراوان، به‌دلایل مختلف از ادعای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عقب‌نشینی کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه اصلاح‌طلب دنیای اقتصاد در بررسی علت بی‌میلی و عقب‌نشینی اروپا نوشت: نشست اخیر شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا در حالی برگزار شد که برخلاف اعمال برخی فشارها در بسته تحریمی پنجم این اتحادیه علیه ایران، خبری از قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریستی نیست.

در تاریخ پنج‌شنبه ۲۹ دی‌ماه برای اولین‌بار پارلمان اروپا یک قطعنامه ضدایرانی را به تصویب رساند و خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا شد. قطعنامه‌ای که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران آن را احساسی، تند و غیرحرفه‌ای و در تعارض با عقلانیت سیاسی و مدنیت توصیف کرد. البته قطعنامه‌های پارلمان اروپا الزام‌آور نیست و برای عملی شدن آن شورای اروپا باید تصمیم‌گیری کند. شورای اروپا درخواست کرد که با چنین تصمیمی موافقت کند.

جوزپ بورل‌، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ازجمله چهره‌هایی است که معتقد است باید برای قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی ادله و مدارک کافی وجود داشــته باشـد. بورل در این رابطه گفته بـود: «نظرات جالب‌توجهی در این‌باره وجود دارد و موضوعی است که نمی‌توان بدون تصمیمی حقوقی‌، کاری درباره آن کرد. نمی‌توانیم بگوییم ما شما را تروریست می‌دانیم‌، چون از شما خوش‌مان نمی‌آید. درباره موضوع تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران باز هم می‌گویم که این کار زمانی انجام‌پذیر است که دادگاهی در یکی از کشورهای عضو، حکمی حقوقی در این زمینه صادر کننـد.»

وزیر امور خارجه آلمان هم پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت که مبنایی قانونی برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اروپا وجود ندارد.

چرا اتحادیه اروپا از تروریستی اعلام کردن سپاه امتناع می‌کند؟ شاید یک دلیل آن به واکنش احتمالی ایران بازمی‌گردد و دلیل دیگر آن نیز بسته شدن فضای احتمالی مذاکرات است.

همچنان که از همان ابتدا که بحث تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط اتحادیه اروپا مطرح شـد، بارهـا مقامات ایرانی در مورد عواقب آن به بروکسـل هشدار دادند. لذا برخی کشورهای اروپایی نسبت به این موضوع آگاه شده‌اند که تحریم سپاه، تصاعد بحران را در روابط تهران و بروکسل به‌دنبال خواهد داشت. همچنین نگرانی بعدی کشورهای اروپایی این است که اگر بخواهند سپاه را در فهرست تروریستی قرار دهند این احتمال به‌صورت قوی وجود دارد که روزنه مذاکرات در آینده بسته شود. زیرا سپاه بخشی از ارگان‌های رسمی و نظامی کشور است و قرار گرفتن آن در لیست تروریستی با واکنش ایران مواجه خواهد شد. همچنین با این کار چشم‌انداز هرگونه مذاکره احتمالی حتی به‌گونه‌ای کـه طرف‌های غربی بتوانند پیش‌نویس مردادماه بورل را به‌روزرسانی کنند، از بین خواهد رفت. در نهایت اتحادیه اروپا نمی‌خواهد تمامی کانال‌هـای تعاملی با ایران را مسدود کند.

در این میان، علت دیگری که روزنامه دنیای اقتصاد بدان نپرداخته، خویشتنداری فعلی ایران در قبال جنگ اوکراین است اما بدیهی و قطعی است که در صورت اقدام احمقانه اتحادیه اروپا، ایران ناچار است این موضع بی‌طرفانه را کنار بگذارد و اروپایی‌ها بهتر از هرکسی می‌دانند که نقش‌آفرینی موثرتر ایران چقدر می‌تواند برای آنها در ماجرای جنگ اوکراین، دردناک و پرخسارت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 19
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    2 1
    استراتژی پختن قورباغه را در پیش گرفته اند کل سپاه را تحریم نمی کنند تا ایران واکنش نشان ندهد بلکه به تدریج تمام زیرمجموعه های سپاه تحریم خواهد شد که عملا کلش تحریم شده باشد
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    1 0
    اروپا سپاه رابه صورت تدریجی تحریم کرده اول افراد و شخصیت ها دوم به صورت نهادی
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    1 0
    غرب و به اصطلاح همپیمانهای انها باید درک وشعور کافی داشته باشند که در هیچ گونه مسائلی مانند نظامی وسیاسی وفرهنگی واقتصادی ... سربه سر ایران نگزارند تمام مکر وحیله به خوشان برمی گردد
  • ناشناس IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 0
    نمی توانننننننننننننننننند
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 0
    دوباره احتمالا يك شهرك را مي زنند
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    10 13
    به کیهان بگویید زمستان سخت چی شد؟
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      6 3
      حیف حرف با بعضی دلاک های مطبوعاتی
    • محمد قزل IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      0 0
      خیلی خوشحال نباش اربابانت برای همین زمستان سخت امسال‌ ۸۰۰میلیارد یورو ضرر اقتصادی کشیدن زمستان سال بعد هم در راه است
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      0 0
      خخخخخ قیمت گاز هم پایین تر آمد
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      0 1
      کیهان حرف زیاد میزنه
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      0 0
      اونم مثل دلار 60 تومن بود
    • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      0 0
      تصاویر هیزم سوزی و ذغالسنگ وآمارهای ورشکستگی شرکتها و چندین برابر شدن فیشهای انرژی رو ندیدی ابله ؟! اونهم در حالیکه اروپا امسال یکی از گرمترین زمستونای چند ده سال اخیر رو داشته...
    • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      0 0
      یه سر به اغتشاشات فرانسه و عنگلیس بندازی بدک نیست.
  • فامیل دور IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 0
    فعلا که روسیه تو باتلاق جنگ با اکراین گیر افتاده و داره تقلا می‌کنه بیرون بیاد در حالی که متحدین خودش رو هم وارد جنگ کرده و با هم دارن درون این باتلاق فرو میرن..
  • علی افصحی IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    3 1
    غرب وحشی و شیطان بزرگ آمریکا،هر کاری که بتواند علیه ایران اسلامی عزیز انجام دهد، مضایقه نداشته و حتما انجام می دهد ولع و حرص عجیبی هم در اقدام علیه ایران انقلابی دارد اگر کاری را انجام نمی دهد نه به خاطر پرگویی روزنامه اجاره ای دنیای اقتصاد و اصلاحات آمریکایی است بلکه به خاطر ناتوانی و ضعفش بوده و به همین خاطر خیلی زود فهمید اعلام تروریستی بودن نهاد عزیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، نور چشم خلق ایران ولایی خیلی گنده تر از دهانشان بوده بنابراین از آن صرف نظر کردند اما این به آن معنا نیست که اروپا و غرب وحشی به کلی منصرف از خباثت شده باشد پس عقلانیت جاری در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عزیز بی اعتنا به رفتارهای ابلیس وار غرب وحشی در مسیر کسب اقتدار،آنی متوقف نشده و بلکه خود را نه برای شرایط مشخص فعلی که برای آینده ای بسیار فراتر از اکنون،آماده کرده و برای خباثت غرب وحشی و شیطان بزرگ آمریکا گزینه های متناسب را در دسترس دارد. انقلابیون ولایی با نبعیت مطلق از فرماندهی کل قوا امام خامنه‌ای در میدان بوده و با توان و قدرت به شدت توانمند،آماده کوبیدن هر فتنه اروپایی و آمریکایی اند. اروپا و آمریکا نه به قانون و نه به اخلاق و نه به پیمان و نه به قرارداد و نه هیچ عقلانیتی،ملتزم نیستند وحوشی اند که فقط در پی سلطه و استکبارند. امام خامنه‌ای و امت وفادارش همواره در یک آمادگی خستگی ناپذیر و عاشقانه دشمن کوب بسر می برند همان طور که قرآن در سوره نساء آیه صدو دو فرموده :« ود الذین کفروا لو تغفلون عن اسلحتکم و امتعتکم فیمیلون علیکم میلة واحدة غرب وحشی و شیطان بزرگ آمریکا مترصد لحظه ایند که انقلابیون از توانمندی و ابزار جهادی خود فاصله گرفته وغفلتی نمایند تا در یک هجوم همه جانبه کارشان را برای همیشه یکسره ساخته و انقلاب را ریشه کن کنند. مسئله انقلاب و ضد انقلاب در تروریستی اعلام کردن سپاه و یا هسته ای و...نیست مسأله بود و نبود انقلاب وضد انقلاب است که شعور اصلاح طلبان و شبه رسانه هایشان و جاسوس خبرنگاریشان به آن نمی رسد. سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    8 4
    همانطور که مسولین.وعده داده بودن اروپا نتوانست زمستان سخت را پشت سر بگذارد و یخیده است!!
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      0 0
      توهم سخت!!!!!
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 0
    چه خبر ؟
  • IQ ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    1 0
    فعلا بذارید جای تئوری زمستان سخت خوب بشه، بعد تئوری جدید ببافید
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 0
    حیف پول بیت المال
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 0
    خیلی به خودتان مغرور شده اید واین بسیار خطرناک است غرور گوشها را کر وچشمان را نابینا می کنید بعد بخود می آیید می بینید با سر بزمین خورده اید
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
    0 0
    روزنامه های اقتصاد و اعتماد و چند تای دیگه با موضع گیریهای رنگی و هدفدارشون کاملا مشخص هستش کدوم طرف جبهه حق علیه باطل و تروریسم و تجاوزگری و امپریالیسم جهانی ایستادن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس