کد خبر 1468863
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۶
ماندلا

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا احتمالاً در دستگیری نلسون ماندلا رهبر مقاومت علیه آپارتاید آفریقای جنوبی نقش داشته است.

به گزارش مشرق، یک گزارش تحقیقی جدید نشان می‌دهد که «سازمان اطلاعات مرکزی» (سیا) ممکن است در دستگیری «نلسون ماندلا»، رهبر مقاومت علیه آپارتاید آفریقای جنوبی نقش ایفا کرده باشد.

جزئیات جدید درباره نقش احتمالی سیا در دستگیری ماندلا زمانی در کانون توجه قرار گرفت که «ریچاد استنگل»، از خبرنگاران سابق مجله تایم که سایه‌نویس اتوبیوگرافی (خویش‌نامه) ماندلا بود به بررسی کردن مصاحبه‌های ضبط‌شده قبلی با رهبر فقید آفریقای جنوبی پرداخت.

وقتی ماندلا در سال ۱۹۶۲ پس از دو سال فرار از دولت آپارتاید آفریقای جنوبی دستگیر شد مأمور پلیس که او را دستگیر کرد فوراً ماندلا و راننده‌اش را علی‌رغم آنکه آنها نام مستعارشان را داده بودند شناخت.

ماندلا در مصاحبه‌ای در سال ۱۹۹۳ به استنگل گفته بود شایعه شده که سیا محل اختفای ماندلا را به پلیس آفریقای جنوبی لو داده است. این موضوع را امروز دوشنبه استنگل در مقاله‌ای مفصل در مجله تایم نوشته است.

این گمانه‌زنی‌ها توسط مقاله دیگری که در سال ۱۹۸۶ در یک مجله آفریقای جنوبی به چاپ رسیده بود تقویت می‌شود. مجله «ژوهانسبرگ‌استر» در آن سال به نقل از یک افسر بازنشسته پلیس نوشته بود که پلیس آفریقای جنوبی اطلاعات لازم در این مورد را از یک «مأمور سیا در آن منطقه» به دست آورده بود.

علاوه بر این حدود ۶ سال پیش هم یک جاسوس اسبق سیا اذعان کرده بود که مقامات آپارتاید آفریقای جنوبی با این سازمان برای دستگیری نلسون ماندلا رهبر جنبش آزادی‌بخش آفریقای جنوبی همکاری کرده‌اند.

«دونالد ریکارد» جاسوس اسبق سیا سال ۲۰۱۷ گفته بود که آمریکایی‌ها معتقد بودند که ماندلا خطرناک‌ترین کمونیست جهان خارج از شوروی است.

ریکارد که در آن زمان معاون کنسولگری آمریکا در «دوربن» بود گفته است که جاسوسان «ای ان سی» گفتند که ماندلا در شهری ساحلی به سر می‌برد و به پلیس آفریقای جنوبی اطلاع دادند چه زمانی وی به ژوگزهامبورگ بازمی‌گردد.

ریکارد بر این باور است که ماندلا کاملا تحت سلطه آفریقای جنوبی و عروسکی در دست کمونیسم بود و قصد داشت با تحریک جمعیت بومیان ناتال و تبدیل آنها به شورشیان کمونیست، زمینه جنگ سرد را بوجود بیاورد.

نلسون ماندلا ۱۵ آذرماه سال ۱۳۹۲ هجری شمسی در سن ۹۵ سالگی درگذشت. ماندلا از سال ۱۹۶۲ به دلیل مبارزه با نظام تبعیض نژادی حاکم بر آفریقای جنوبی به زندان افتاد و تا سال ۱۹۹۰ در زندان بود.

در حالی که اقلیت سفیدپوستان آفریقای جنوبی از بالاترین استاندارد زندگی قاره آفریقا که برابر سطح زندگی در کشورهای غربی جهان اول بود، برخوردار شده بودند، اکثریت سیاه‌پوستان از لحاظ هرگونه استانداردی همچون درآمد، تحصیل و حتی ورود به ادارات دولتی مورد تبعیض قرار داشتند در این شرایط بود که نلسون ماندلا رهبری جنبش ضد آپارتاید را به دست گرفت.

ماندلا پس از رهبری جنبش ضدآپارتاید (تبعیض نژادی)، اولین سیاهپوستی بود که از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ ریاست‌جمهوری آفریقای جنوبی را بر عهده گرفت.

ماندلا در ۸۳ سالگی به سرطان پروستات مبتلا شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت و در سال ۲۰۰۴ اعلام کرد که فعالیت‌های عمومی خود را کاهش می‌دهد تا بقیه عمر خود را با خانواده و دوستان در زادگاه خود در روستا با آرامش بیشتر سپری کند.

وی را در آفریقای جنوبی اغلب تحت عنوان «مادیبا» می‌شناسند، این عنوان افتخاری را بزرگان خاندان ماندلا به وی داده‌اند و بسیاری از مردم آفریقای جنوبی نیز به نشانه احترام وی را «مخولو» (پدربزرگ) صدا می‌زدند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    1 0
    چه احتمالی دیگه حتماداشته وقتی رژِم اپارتایدی کاتولیکی افریقای جنوبی وابسته به کاخ سفید45سال ایشان رادرزندان نگه داشت وبعدازمرگش اوبامای رذل براشگریه میکرد همون خط فکری استبدادی درفسادوغارت وجنایت که الان درفلسطین انجام میشود وماندلاوگروه دوستی که ماندلادرافریقابنانهادواکنون دختروپسرانش میگردانند بشدت ضدصهیونیست است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس