روزنامه «العرب»: ترکیه جنگ آب علیه عراق را از سر گرفته است

یک روزنامه عربی چاپ لندن با اشاره به بیانیه اخیر وزارت منابع آب عراق درباره کاهش آب ورودی به رودخانه‌های دجله و فرات از جانب ترکیه، نوشت که ترکیه جنگ آب علیه عراق را از سر گرفته است.

به گزارش مشرق، روزنامه «العرب» -چاپ لندن- امروز (دوشنبه) در گزارشی نوشت که سطح دخایر آب در استان‌های جنوبی عراق به‌شدت کاهش یافته‌ که مقامات عراقی این مسئله را در وهله نخست به ترکیه نسبت داده‌اند و به نظر می‌رسد آنکارا جنگ آب علیه عراقی‌ها را از سر گرفته است.

در این گزارش به بیانیه اخیر وزارت منابع آب عراق استناد شده که در آن اعلام شد ترکیه میزان آب ورودی از طریق رودخانه‌های دجله و فرات به عراق را کاهش داده که این امر بر میزان ذخایر آب عراق تأثیر منفی گذاشته است.

در بیانیه روز گذشته وزارت منابع آب عراق آمده بود: «کاهش حقابه در برخی از استان‌های جنوبی در این روزها به دلیل کمبود آب دریافتی از سد موصل در دجله و سد حدیثه در فرات از جانب ترکیه است که منجر به کاهش شدید ذخایر آبی کشور شده است.»

کاهش سطح آب‌ رودخانه‌های دجله و فرات در جنوب عراق و در شهر الناصریه -مرکز استان ذی قار در جنوب این کشور- به حدی رسیده است که قعر رودخانه در کرانه‌های رودخانه و ستون‌ پل‌ها قابل رویت شده است.

در همین خصوص، «رفیق الصالحی» عضو کمیسیون کشاورزی و آب‌ها در پارلمان عراق، دیروز (یکشنبه)، خواستار ارائه دادخواست علیه ترکیه به شورای امنیت سازمان ملل به دلیل بستن آب بر روی عراق و بازی با حقابه مصوب این کشور طبق قانون بین‌الملل شد.

او در گفت‌وگو با وبگاه عراقی «المعلومه» تصریح کرد: «دولت عراق باید در خصوص پرونده آب، علیه ترکیه در شورای امنیت دادخواست ارائه کند. پایین بودن سطح آبی که از ترکیه وارد عراق می‌شود، موجب آلودگی محیط زیستی و نابودی امنیت غذایی و مهاجرت ساکنان اطراف هورها و از بین رفتن سرمایه دامی می‌شود.»

وی در ادامه تاکید کرده بود: «ترکیه در حال جنگ آبی و نظامی با عراق است. اقدام به قطع آب و تشنه کردن مردم عراق می‌کند. این بدان معناست که برای عراق فاجعه‌ به وجود می‌آید و در معرض خشکسالی قرار می‌گیرد.»

مسئله آب برای عراق -کشوری شبه‌بیابانی با ۴۲ میلیون جمعیت- یک مسئله اساسی و چالشی به شمار می‌آید. بغداد پیشتر دو همسایه خود یعنی ایران و ترکیه را به جلوگیری از ورود آب متهم می‌کرد که با توجه به بیانیه اخیر وزات منابع آب عراق و توضیحات طرف ایرانی، به نظر می‌رسد که اتهامات بغداد اکنون تنها متوجه ترکیه است.

وزارت منابع آب عراق پیشتر با اشاره به اینکه روش‌های آبیاری نادرست در این کشور کمبود آب در عراق را تشدید کرده، افزود: «کشاورزان طب برنامه‌ تعیین‌شده از سوی مسئولان به نواحی قابل‌کشت مشخص‌شده از طرف مسئولان پایبند نبوده‌اند.»

«عبدالرضا مصطاح سنید» مدیر منابع آب عراق در استان ذی قار در این خصوص عنوان کرده بود که کشاورزان عراقی «از حد فراتر رفتند و کشت مناطق وسیعی را آغاز کردند که که شاید به چندین برابر آنچه برنامه‌ریزی شده بود، برسد.»

طبق گفته این مسئول عراقی، «افزایش مصرف آب از حوضه آبریز رودخانه الغراف و الفرات مسئله کمبود آب ورودی را تحت الشعاع قرار داده است.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    25 6
    به شما چه مگر همین عراقیا نبودن دلار روی ایران بستن نزاشتن دلار وارد بشه مگه همین عراق نزدیک به ۸ میلیارد دلار پول ایران رو گروگان گرفتن نمیدهند مگه فوتبال خلیج ع ر ب ی راه ننداختن تضعیف عراق به نفع ماست اگر این کشور قدرتمند بشه بر علیه ما خواهد شد و به سوی ال سعود خواهد رفت
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    5 4
    یک همسایه پست فطرت یک کشور با گروه های مسلح اذیت می‌کند کشوری دیگر تمامیت ارضی آن خدشه دار می‌کند کشور بعدی با بستن آب کشورهای ارمنستان، قبرس،یونان،عراق،سوریه،ایران کم از دست این به اصطلاح همسایه زخم ندیدند
    • مهربونی IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
      3 1
      أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    39 11
    خاک بر سر پان ترکیست ها که بعد از این همه خرابی در ترکیه آدم نمیشن
    • مهدی IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
      27 4
      فقط نظرت را بنویس .توهین کردن ممنوع
  • امید IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    9 2
    اردغوان یکی از عوامل بی ثباتی خاورمیانه است. اول در سوریه فته کرد .حالا مثل یزدی آب را به رویه دجله و فرات بسته . از طرف خداوند متعال ،قطعا زلزله دیگری خواهد آمد .
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    10 3
    ترکیه از این همه بلایی که این مدت سرش اومد آدم نشده، خدا میدونه چی در انتظارشونه
  • حسن IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    5 1
    هزینه ی سازش به مراتب بیشتر از مقاومت است
  • مهماندار هواپیما IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    11 2
    انشاالله زلزله جدید با قدرت بالاتر سد های ترکیه را نابود می کند
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
      4 10
      انشالله با درایت اردوغان ترکیه تبدیل به امپراتوری عثمانی خواهد شد و پوزه بعضیا به خاک مالیده خواهد شد..
  • مهربونی IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    4 0
    أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    2 10
    ترکیه قدرت و زورش زیاده میتونن و یک کشوری مثل عراق عددی نیست براش و به کسی هم ربطی نداره اگه راست میگید شعار الکی ندید جرات دارید برید جلو ترکیه مثل مرد رودرو بشید..
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    3 5
    اردوغان دمت گرم که به هیچکی رو نمیدی..پوتین فکر میکرد با دادن اس ۴۰۰ به ترکیه میتونه اونو متحد خودش کنه ولی اردوغان با دادن پهپاد بایراکتار به اکراین نقشه پوتین رو نقش بر آب کرد.
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    7 2
    ساخت سد در مقیاس زیاد، می تواند به گسل ها فشار وارد کند و منشا خیلی از حوادث از جمله زلزله باشد. این اقدام ترکها، اول از همه تهدید بزرگی برای خودشان است.
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    1 3
    درود بر اردوغان که ترکیه رو تبدیل به یک ابر قدرت جهانی کرده..ترکیه خار چشم دشمنان در منطقه خاورمیانه..
  • نیماص IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    2 0
    جنگ جنگ تا سرنگونی خردوغان هرکس با ال علی درافتاد ورافتاد
  • بهمن IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    0 1
    بله ساختن سد زلزله میاره اگه اینطوریه جلوی ترکمن صحرا تمامن سد سازی کردن تمام رودخانه گرگانرو د ۱۸ساله ی قطره اب نیامده خدابه داد ما برسه
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 2
    انتظار داشتین آب بده عراق هم در شمالش تروریست کرد تربیت کنه؟ بعد نیرو ایران و ترکیه شهید کنه؟ مردم عراق به امام حسین خیانت کردن دیگه نیازی به توضیح بیشتر نیست. مشرق منتشر کن، فقط سانسور میکنی...
  • IR ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    2 0
    حدود 100 میلیارد متر مکعب یا 90 درصد آب عراق از فرات و دجله میاد که از ترکیه سرچشمه می گیرن کمتر از ده میلیاردش از ایران میاد که در اصل نهر های فصلی هستن و پر نوسان اما مافیای پان تورکیسیم و عربیسم در عراق ایران رو جای عراق تبلیغ می کنه!!!!!
    • حمیدرضا IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
      0 0
      احسنت
  • IR ۰۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    1 0
    طبق برنامه ترک ها تا 25 سال دیگه عراق تقریبا یه کشور بدون آب میشه! که راحت میشه اشغالش کرد..ایران باید جنوب عراق رو هر جور شده بگیره و مثل بز فقط تماشاچی کشور گشایی پشتون ها در افغانستان و ترک ها در شمال غرب نباشه..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس