کد خبر 1468419
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹
پوتین ضمن تمجید از اردوغان، تولد او را تبریک گفت

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در پیامی ضمن تبریک گفتن روز تولد همتای ترکیه‌ای خود، از نقش رجب طیب اردوغان برای تقویت روابط دو کشور تمجید کرد.

به گزارش مشرق، کاخ کرملین روز یکشنبه هم زمان با روز تولد رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که رئیس‌جمهور روسیه پیامی ویژه برای او ارسال کرده است.

منابع رسانه‌ای از مسکو پایتخت روسیه خبر دادند که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور به مناسبت تولد رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه پیامی صادر و اردوغان را «دوست عزیز» خود خطاب کرده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، رئیس‌جمهور روسیه در این پیام به طور ویژه از رجب طیب اردوغان بابت کمک‌های او به تقویت همکاری و دوستی دو کشور قدردانی کرده است.

بنا بر اعلام کاخ کرملین، در پیام پوتین آمده است: «جناب آقای رئیس‌جمهور، دوست عزیزم تولدت را از صمیم قلب تبریک می‌گویم. روسیه از مشارکت شخص شما در تقویت روابط دوستانه و همکاری سازنده بین کشورهایمان قدردانی می‌کند».

رئیس‌جمهور روسیه در پیام به همتای ترکیه‌ای خود درباره تداوم روابط خوب دو کشور ابراز اطمینان کرد و افزود، روسیه و ترکیه به هماهنگی تلاش‌ها برای حل و فصل مسائل مهم در دستور کار منطقه‌ای و جهانی ادامه خواهند داد.

پیام ویژه پوتین به اردوغان در شرایطی صادر شده که به رغم فشارهای آمریکا و متحدانش برای کاهش روابط ترکیه به عنوان عضو ناتو با روسیه، مسکو و آنکارا روابط گرمی دارند و ترکیه همچنان به در اختیار گرفتن و استفاده از سامانه‌ پدافند هوایی اس-۴۰۰ اصرار دارد.

طی سال‌های متمادی در دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات، واشنگتن و متحدانش در ناتو بارها به آنکارا درباره روابط نزدیک دفاعی با مسکو و خرید اس-۴۰۰ هشدار داده‌اند.

ترکیه اولین سری اس-۴۰۰ را جولای ۲۰۱۹ با وجود هشدارهای واشنگتن و تهدید تحریم‌های آمریکا دریافت کرد. در پاسخ، واشنگتن، ترکیه را از برنامه ساخت قطعات جنگنده «اف-۳۵» که آنکارا سازنده و خریدار آن بود، حذف کرد.

به گفته آمریکا و متحدان غربی ترکیه، اس-۴۰۰ یک سامانه موشکی زمین به هوای متحرک است که می‌تواند برای ناتو و همچنین برای جنگنده گرانقیمت آمریکا خطرآفرین باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    4 0
    دوست و دشمن مجبور به تمجید از اردوغان شدن
  • ح IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    5 0
    باید اختلافات را با ترکیه به شکل مسالمت آمیز که هردو توش سود کنن از بین ببریم با عربها هم همینطور!! واقعا حیفه برادران مسلمان باهم مشکل داشته باشن!! البته اوناهم باید بخوان و پا پیش بگذارن!!
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    5 0
    به این میگن سیاست خدایی شرق و غرب برای رابطه داشتن باهات تلاش میکنن. اردوغان از سیاس ترین سیاست مداران تاریخه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس