تصویب سه بند از پیش‌نویس سیاست‌های کلی توسعه دریامحور

بندهایی از پیش‌نویس سیاست‌های کلی توسعه دریامحور در جلسه کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و طرح «بانکداری مرکزی» نیز در کمیسیون اقتصادی، اداری مجمع بررسی شد.

به گزارش مشرق، پیش‌نویس سیاست‌های کلی توسعه دریامحور در جلسه روز شنبه - ۶ اسفند - کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام، مطرح و بندهای دیگری از آن به تصویب رسید.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعیاد شعبانیه را تبریک گفت و از تلاش اعضای کمیسیون در تقویت پیش نویس سیاست های کلی دریامحور قدردانی کرد.

محمدباقر ذوالقدر نیز با تبریک میلاد امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) و گرامیداشت روزهای پاسدار و جانباز گفت: سیاست‌های کلی توسعه دریامحور در اولین جلسه صحن مجمع مطرح خواهد شد. با اخذ نظر اعضای کمیسیون زیربنایی و نیز پیشنهادهای دبیر شورای توسعه مکران و نمایندگان دستگاه‌ها، پیش نویس این سیاست‌ها تکمیل و تقویت شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این پیشنهاد در پنج بند و پنج محور «اهمیت توسعه دریامحور»، «سیاستگذاری و مدیریت عمومی»، «ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها»، «نقش موثر نیروها و امکانات بومی و محلی» و «همکارهای اقتصادی و روابط خارجی» و یک مقدمه، تنظیم شده است.

اعضای کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع با تاکید بر اینکه توسعه دریامحور شامل مناطق دریایی و سواحل، کرانه‌ها و پس کرانه‌ها و جزایر می‌شود، به بحث و تبادل نظر درباره بندهای این سیاست‌ها پرداختند.

براساس مذاکرات این جلسه، در بند یک «احیای نقش دریا، کرانه و پس کرانه به عنوان مهمترین پیشران و محور توسعه کشور با ایجاد قطب‌های اقتصادی در مناطق ساحلی و دریایی به گونه‌ای که طی ۱۰سال، افزایش ۱۰واحد درصد تولید ناخالص داخلی کشور در این مناطق شکل بگیرد.» مصوب شد.

اعضای کمیسیون برای بند دوم این سیاست‌ها، «سیاستگذاری یکپارچه و مدیریت واحد و کارآمد توسعه دریامحور، با قوانین و مقررات خاص برای تقسیم کار ملی با نقش دهی به استان‌های کشور به منظور بهره‌گیری موثر و بهینه از ظرفیت‌ها، منابع و ذخایر مناطق ساحلی و دریایی» را از تصویب گذراندند.

همچنین در بند سوم به «تدوین طرح جامع توسعه دریامحور با تاکید بر پهنه بندی دریا، کرانه و پس کرانه و تعیین سهم و جغرافیای جمعیت، تجارت، صنعت، کشاورزی و گردشگری، خصوصا در سواحل جنوب و بالاخص مکران حداکثر طی دو سال» مصوب شد.

در این جلسه همچنین علی اکبر احمدیان، حجت الاسلام والمسلمین انصاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی عراقی، محمد فروزنده، محمدرضا باهنر از اعضای مجمع، نماینده ویژه رئیس جمهور و دبیر شورای توسعه مکران، نمایندگانی از مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین جمعی از روسای کمیته های کمیسیون زیربنایی و تولیدی دبیرخانه حاضر بودند و نظرات خود را درباره مباحث مطرح شده، ارائه کردند و مقرر شد در جلسه آینده سایر بندهای این پیش نویس نهایی شود.

بررسی تخصصی «طرح بانکداری مرکزی» و انطباق آن با سیاست‌های کلی نظام

کمیسیون اقتصادی، اداری و بازرگانی مجمع پیش از ظهر شنبه ۶ اسفندماه ۱۴۰۱ طرح «بانکداری مرکزی» را بررسی کرد.

در این جلسه، اعضای کمیسیون، نظرات تخصصی خود را در خصوص طرح بانکداری مرکزی از جمله مفاهیم «استقلال و اقتدار بانک مرکزی»، «بانکداری اسلامی» و «عدم انسجام بین وظایف، اهداف و احکام بانک مرکزی» بیان کردند.

محسن رضایی رئیس کمیسیون اقتصادی، اداری و بازرگانی مجمع، ضمن تشکر از طراحان طرح، با اشاره به نواقص متعدد این طرح و ایرادات فراوان شورای نگهبان و هیات عالی نظارت مجمع به آن گفت: این طرح با واقعیت‌های اقتصاد کشور انطباق ندارد و نیاز به اصلاحات جدی دارد.

بنابر این گزارش، با توجه به اینکه این مصوبه پیشتر در هیئت عالی نظارت مجمع مورد بررسی قرار گرفته و برخی از ابهامات و ایرادات ۱۹گانه هیات در مجلس شورای اسلامی برطرف شده و برخی موارد مغایرت با سیاست‌های کلی همچنان باقی مانده است، مقرر شد گزارش کمیسیون اقتصادی درباره این طرح در هیات عالی نظارت مجمع، ارائه شود.

در این جلسه داود دانش جعفری، محمدجواد ایروانی، محمدرضا باهنر، غلامرضا آقازاده، سید مرتضی نبوی، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری، احمد وحیدی و محمد فروزنده از اعضای مجمع، رئیس کل بانک مرکزی و نمایندگانی از مرکز پژوهش‌های مجلس، نظرات خود را درباره طرح بانک مرکزی مطرح کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس