به گزارش مشرق، خیرالله خادمی عصر پنجشنبه در جریان بازدید وزیر راه و شهرسازی از بارانداز ریلی آستارا تشریح کرد: پروژه اصلی بارانداز ریلی آستارا ۶۲ هکتار مساحت دارد اما پایانه ریلی کنونی حدود ۳۶ هکتار است که در مرحله اول تملک و کار آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه ۳۶ هکتار از پروژه تحویل سرمایهگذار آذربایجانی شده و طرف آذری قول سرمایهگذاری ۶۰ میلیون دلاری در این پروژه داده بود، افزود: برای ساخت کامل مجموعه الان بین ۸۰ تا ۹۰ میلیون دلار نیاز است و به همین دلیل پیشرفت فیزیکی و پیشرفت ریالی کار باهم تطابق ندارد و از این رو باید بخشی از پروژه حذف شود یا ملبغ از طرف آذریها بالا برود که بشود کار را حل کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: اجزای شامل یک پلان اولیه خام بود ولی تاسیساتی که الان در پلان ملاحظه میشود و به تصویب راهآهن جمهوری اسلامی ایران رسیده است، در ابتدای کار وجود نداشت و پس از اینکه شرکت راهآهن آنها را تصویب کرد، تغییراتی ایجاد شد و میزان سرمایه مورد نیاز بالا رفت.
وی اضافه کرد: پل ورودی نیمه کاره هم جزو برنامه نبود اما با دستور وزیر پیشین راه و شهرسازی آغاز شد و آذریها هم قبول کردند که برآورد خود آن ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار است؛ در صورتی که در برآورد اولیه ۲ میلیون دلار دیده شده بود و ۱۰ میلیون دلار اختلاف روی پل است که یا طرف آذری یا باید خودمان احداث کنیم.
خادمی عنوان کرد: برای ۳۶ هکتاری که تحویل شد، قرار بود طرف آذری در ۲ مرحله عملیات اجرایی را انجام دهد؛ بدین صورت که مرحله اول به صورت موقت بهرهبرداری شود که سال ۱۳۹۸ آغاز شد و الان آذریها در آن بارانداز کار ترخیص را انجام میدهند.
وی ادامه داد: بنابر قرارداد جمهوری آذربایجان تعهد کرده بود که سالانه ۲ میلیون تن بار (واردات و صادرات) بیاورند که امسال حدود ۵۰۰ هزار تن آورند و اگر همه این ۳۶ هکتار تکمیل شود، به واقع ظرفیت بیشتری وجود دارد و ۲ میلیون تن عدد خیلی زیادی نیست اما الان به سمت پایین دست وصل نشده است و کالاها پس از ترخیص از همینجا با کامیون به داخل کشور و کشور عراق میرود.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: پیمانکار اولیهای که توسط آذریها کار میکرد و از پروژه خارج شده، تا ۲۱ میلیون دلار سرمایهگذاری صورت داده است.
وی افزود: پس از آنها شرکت آذر پارسیلو و قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان همکار شرکت وارد عمل شدند و قراردادی که دارند با قراردادی که برآورد اولیه است، اختلافی دارد و یک تصمیم مدیریتی میخواهد که آن را تعیین وضعیت کنیم.
خادمی بیان کرد: یک پیمانکار دست سومی نیز چند وقت گذشته وارد ش که در عمل باید کارگاه را تحویل پیمانکار جدید بدهیم تا بتواند کار را ادامه دهد؛ برای این امر منتظر تعیین وضعیت مالی بین شرکت آذر پارسیلو و قرارگاه هستیم.
وی اضافه کرد: بر اساس آخرین توافق در مذاکراتی که با آذریها داشتیم قرار شد تا ۶۰ میلیون دلار کار را انجام دهیم که تا آن مرحله حدود ۲۲ میلیون دلار جا داریم و پس از آن باید با دستور مسئولان امر سقف سرمایهگذاری را بالا ببریم یا اینکه بعضی از سازهها را با هماهنگی شرکت راهآهن حذف کنیم که کار با آن ۶۰ میلیون دلار سرمایهگذاری به اتمام برسد.