کد خبر 1467033
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
طرح لایحه‌صلاحیت روانی رئیس جمهور آمریکا و معاونش

یک نماینده کنگره آمریکا اعمال یک متمم بر قانون اساسی آمریکا برای ملزم کردن رئیس جمهور این کشور و معاون وی به اثبات صلاحیت شناختی پیش از خدمت در سمت‌هایشان را پیشنهاد داده است.

به گزارش مشرق، «اسکات دجارلیس»، یک نماینده کنگره آمریکا گفت، پیشنهاد کرده با تصویب یک متمم در قانون اساسی آمریکا، رئیس جمهور و معاونش ملزم به اثبات برخورداری از صلاحیت شناختی به منظور خدمت کردن در دولت شوند.

به گفته «آلکس سوئیشر»، مدیر ارتباطات دجارلیس، این نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا که سابقا پزشک خانواده بوده، اوایل روز سه شنبه لایحه مربوط به اصلاح قانون اساسی آمریکا برای گنجاندن این شرط را ارائه کرده است.

دجارلیس گفت: «این مساله باید غیرحزبی باشد. مردم آمریکا شایسته دانستن اینکه دو مقام ارشد مسئول امنیت و ایمنی کشور ما صلاحیت روانی دارند، هستند.»

در حال حاضر متمم بیست‌وپنجم قانون اساسی آمریکا به رئیس جمهور این کشور اجازه داده تا داوطلبانه اختیاراتش را به معاون رئیس جمهور واگذار کند. این متمم همچنین به معاون رئیس جمهور آمریکا اجازه می‌دهد تا همراه با اکثریت کابینه ریاست جمهوری، رسما ناتوانی رئیس جمهور در عمل به وظایفش را اعلام کند.

متمم‌های جدید قانون اساسی در آمریکا باید یا توسط هر دو مجلس کنگره این کشور و با اکثریت دوسومی تصویب شوند یا در یک کنوانسیون ملی تشکیل شده به درخواست دو سوم مجالس ایالتی پیشنهاد شوند. در مورد دوم باید سپس متمم‌های پیشنهادی توسط سه چهارم ایالات مورد تصویب قرار بگیرند.

مدیر ارتباطات دجارلیس به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت، این نماینده به همراه اعضای دیگر فراکسیون پزشکان جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا مشغول کار به روی جزئیات آزمایشات مورد استفاده برای تعیین صلاحیت شناختی هستند و این آزمایشات باید توسط یک کمیسیون غیرحزبی به منظور جلوگیری از اغراض سیاسی به اجرا در بیایند.

همچنین طبق این لایحه، مدرک اثبات صلاحیت روانی در مرحله طرح کاندیداتوری برای ریاست جمهوری آمریکا ضروری می‌شود.

این لایحه در حالی مطرح شده که جو بایدن، رئیس جمهور ۸۰ ساله آمریکا که پیش از این وضعیت سلامتش بارها به دلیل دادن‌ گافهای پی‌درپی زیر سوال رفته، بر اساس گزارش‌ها خود را برای اعلام کاندیداتوری مجدد برای ریاست جمهوری در انتخابات ۲۰۲۴ آماده می‌کند. بایدن چنانچه در آن انتخابات دوباره پیروز شود در پایان دور دوم ریاست جمهوری‌اش ۸۶ ساله می‌شود.

چندی پیش، «رونی جکسون»، پزشک سابق کاخ سفید، دولت جو بایدن را متهم به پنهان‌ کردن گزارش مربوط به صلاحیت روانی این رئیس جمهور آمریکا کرد. اخیرا نتایج یک معاینه پزشکی از جو بایدن در آمریکا منتشر شد که صرفا او را «سالم و نیرومند» خواند اما در آن اشاره‌ای به انجام تست شناختی از او نشد.

سوئیشر گفت، لایحه پیشنهادی دجارلیس به دنبال هدف قرار دادن یک کاندیدای مشخص نیست و مدرک صلاحیت شناختی را برای همه کاندیداهای تمامی احزاب سیاسی ضروری می‌کند. همچنین هم سیاستمداران دموکرات و هم جمهوریخواه اخیرا نگرانی‌هایی درباره صلاحیت روانی مقام‌های منتخب آمریکا مطرح کرده‌اند.

چند روز پیش، نیکی هیلی ۵۱ ساله، سفیر دولت سابق آمریکا در سازمان ملل نامزدی خود برای ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه را اعلام کرد و همزمان در یک سخنرانی خواستار الزام اخذ تست‌های صلاحیت ذهنی از سیاستمداران بالای ۷۵ سال در آمریکا شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس