کد خبر 1466188
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
فارس من| ماجرای گوشت کیلویی 500 هزار تومان چیست/ چرا عده‌ای دنبال قیمت‌سازی برای گوشت قرمز افتاده‌‌اند

این روزها عده‌ای در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها، در تنور افزایش قیمت گوشت می‌دمند و سعی در القای گرانی گوشت به مردم دارند تا از این شایعه برای خود منافعی کسب کنند.

به گزارش مشرق، روز گذشته ادعاهایی در فضاهای مجازی مبنی بر افزایش قیمت گوشت به هر کیلو ‌ ۵۰۰ هزار تومان مطرح شد، در این میان عده‌ای هم تلاش کرده‌اند با جوسازی، قیمت گوشت را در بازار گران نشان دهند تا ‌از این آب گل آلود ماهی بگیرند؛ موضوعی که رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده هم بر آن تاکید می‌کند و می‌گوید:‌ برخی افراد سودجو با این شگرد و موج‌سازی رسانه‌ای و قیمتی در هفته‌های پایان سال، سعی در القا و ایجاد ذهنیت قیمت بالای گوشت را دارند.

بررسی میدانی از بازار محصولات پروتئینی نشان می‌دهد که امروز ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در میادین میوه و تره‌بار و قصابی‌ها ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، است همچنین در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هر بسته دو کیلویی گوشت تنظیم بازار با قیمت حدود ۴۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود، همچنینی گوشت یخ‌زده با قیمت ۱۵۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

ماجرای گوشت کیلویی ۵۰۰ هزار تومان چیست؟

مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار تهران هم گفته است که گوشت گوسفندیِ گرم، کیلویی ۲۳۲ هزار تومانی امروز به‌صورت گسترده در ۲۲ میدان میوه و تره‌بار شهرداری و در اقصی‌نقاط شهر تهران عرضه می‌شود.

با این حال چرخی در برخی ‌فروشگاه‌های مجازی عرضه گوشت نشان می‌دهد گوشت قرمز با قیمت‌هایی نظیر کیلویی ۴۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.‌

‌مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، ادعای گرانی بیش از اندازه قیمت گوشت‌ در فضاهای مجازی ‌را جوسازی می‌داند و می‌گوید: آنچه درباره گوشت قرمز ۵۰۰ هزار تومانی منتشر شد، حاصل فضاسازی در فضای مجازی بود و فقط تصویر گوشت‌های گران‌قیمت را نمایش دادند.

مسعود امراللهی افزود: این موضوع حاصل فضاسازی در فضای مجازی است و گوشت‌های انتخاب شده برای عرضه گران‌قیمت بودند.

* گرانی گوشت برای محصولات خاص گوشت/ قیمت تابع عرضه و تقاضا است

اما موضوع دیگری هم هست اینکه برخی در بازار به دنبال محصولات خاص هستند مثلا گوشت گوسفندی بدون استخوان و خالص می‌خواهند که اصلا در مورد گوشت گوسفندی این موضوع مصداق ندارد و اینها بر قیمت گوشت اضافه می‌کند و یا در مناطقی از تهران شاید عده‌ای محدود بخواهند گوشت را با ویژگی‌های خاص (مثلا گوشت خالص) با قیمت‌ گرانتری بفروشند و این برای همه مغازه‌ها مصداق ندارد اما ضرورت دارد بر همین فروشندگان هم نظارت باشد.

از آنجا که گوشت قیمت تعیین شده‌ای از سوی ستاد تنظیم بازار ندارد و عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند، قیمت در مغازه‌های مختلف متفاوت است و شاید کسی در سایه عدم نظارت و تخلف بیش از حد گران بفروشد.

* عرضه گوشت گرم گوسفندی ادامه می‌یابد/ قیمت گوشت با آغاز فصل بهار متعادل می‌شود

قیمت گوشت اخیرا افزایشی در بازار داشته است اما هیچوقت به کیلویی ۵۰۰ هزار تومان نرسیده است، از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی واردات گوشت را انجام می‌دهد تا بازار را کنترل کند.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، در این‌باره می‌گوید: عرضه گوشت گرم گوسفندی ۲۳۲ هزار تومانی از ۱۰ روز آینده دو برابر می‌شود و چند محموله گوشت دیگر وارد تهران خواهد شد.

تولید گوشت در کشور سالانه حدود ۹۰۰ هزار تن است که تنها ۱۰۰ هزار تن با خودکفایی فاصله دارد، امسال اتحادیه تولید کنندگان اعلام کردند که مازاد تولید در کشور وجود دارد که بیشتر به خاطر کاهش سرانه مصرف گوشت بود.

حتی در برهه‌ای وزارت جهاد کشاورزی مجوز صادرات داد که قیمت گوشت قرمز در داخل افزایش یافت و از کیلویی ۳۰۰ هزار تومان هم عبور کرد.

با این حال برخی کارشناسان هم می‌گویند با آغاز فصل بهار عرضه دام از سوی دامداران هم بیشتر می‌شود و قیمت را در بازار می‌شکند.

* چرا برخی دنبال بیش از حد نشان دادن قیمت گوشت هستند؟

‌واقعیت این است که برخی از بالا بودن قیمت گوشت در بازار سود می‌برند، دلال، واسطه و سودجویانی که دام زنده را به قیمت اندک از دامدار خریده‌اند اکنون سود کلانی را به جیب می‌زنند.

امروز قیمت هر کیلو دام زنده گوساله ۹۶ هزار تومان و دام زنده گوسفندی ۱۲۶ هزار تومان است‌، به گفته فعالان این صنف، طبق یک عرف معمول، قیمت هر کیلوگرم گوشت پشت ویترین مغازه باید دو برابر این میزان باشد یعنی گوشت گوساله حدود ۲۰۰ هزار تومان و گوسفندی ۲۵۰ هزار تومان به فروش برود، اما آنچه در بازار می‌بینیم خلاف این‌ها است و سود سرشاری به جای تولید کننده به جیب واسطه‌ها می‌رود.

ماجرای گوشت کیلویی ۵۰۰ هزار تومان چیست؟

بنابراین آنچه پیداست بیشتر از افزایش قیمتی که در روزهای اخیر در بازار گوشت رخ داده است، دلالان و واسطه‌گران به تنور این گرانی می‌دمند، از آنجا که گوشت جزو محصولاتی نیست که ستاد تنظیم بازار برای آنها قیمت تعیین کند، بنابراین نظارت بر قیمت هم انجام نمی‌شود و اینها فرصتی را برای سودجویان داده است که حتی با واردات گسترده چند روز گذشته و افزایش آن تا ۱۰ روز آینده ، قیمت‌ها بالاتر برود؛ ‌اما باز هم برخی سودجویان سعی می‌کنند خیلی بیشتر نشان دهند زیرا سودشان در این است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 3
  • محمد IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    9 0
    توزیع فقط در تهران بقیه شهرها برند بمیرند
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 0
    شایعه سازها و دلال ها و مافیا باید،اعدام شوند
    • محمدی نسب IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      0 8
      فضای مجازی باید کنترل شود مردم تحت تاثیر شایعه کنندگان نا امید می شوند
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    7 0
    دولت چیکار میکنه؟
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    6 0
    یه سری به قصابی بزن ، کیلویی ۳۰۰ گوشت گیرآوردی برای ما هم بگیر
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    0 0
    ناتوانى مسئولين و بيخيالى و خواب خرگوشى جناب ،،،،،!!؟
  • محمد IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    0 0
    توی بازار نیستین الان دنبه کیلویی 200 ت شده از کجا این قیمتا رو درمیارین شما .
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    0 0
    واردات انجام بدین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس