کد خبر 1466033
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
در استقلال نباید پاسخ هر کسی را می‌دادم

رشید مظاهری گفت: در استقلال کار به سمت و سویی پیش رفت که اشتباه کردم و به برخی مسائل واکنش نشان دادم این در شرایطی است که این کارها را در سپاهان نکردم و با آرامش بیشتری کارم را دنبال کردم.

به گزارش مشرق، رشید مظاهری طرز تفکرش را تغییر داده و نسبت به گذشته‌ای که برایش رقم خورده حالا پخته‌تر و باتجربه‌تر صحبت می‌کند. او روزهای خوبی را در فولاد نداشت تا جایی‌که تصمیم گرفته به لیگ دسته یک برود اما بازی سرنوشت کاری می‌کند تا او پیراهن ذوب‌آهن را بر تن کرده و به قدری بدرخشد که به‌عنوان یکی از سه دروازه‌بان اصلی تیم‌ملی راهی جام‌جهانی روسیه شود.

در ادامه انتخاب استقلال و سپاهان دوباره رشید را به نیمکت چسبانده اما خودش معتقد است دنبال یک اتفاق است تا دوباره خودش و هواداران فوتبال را سورپرایز کند. او می‌خواهد به این جنگ ادامه داده و پیراهن شماره یک تیم‌ملی را پس بگیرد.

بعد از مدت‌ها این فرصت دست داد تا دقایقی با این گلر باتجربه فوتبال ایران که سابقه پوشیدن پیراهن تیم‌هایی بزرگ مانند تراکتور، استقلال و سپاهان را در کارنامه دارد و حالا به قول خودش در پیکان به آرامش رسیده است گفت‌وگویی انجام شود. متن گفت‌وگو با مظاهری را در زیر می‌خوانید.

از آخرین وضعیتت در پیکان صحبت را آغاز کنیم. شرایط خودت چطور است؟

وضعیتم خیلی خوب است و در شرایط مطلوبی قرار دارم. در هر صورت یک جابجایی در نیم‌فصل لیگ‌برتر داشتم. همیشه همین‌طور است که وقتی از تیمی به تیمی دیگر می‌پیوندید در ابتدا مقداری کار سخت می‌شود تا شما بخواهید خودتان را با شرایط وفق بدهید بااین‌حال همه تلاشم را کردم تا هر چه سریع‌تر خودم را با وضعیت موجود در پیکان وفق بدهم. خوشحالم که در پیکان هستم و از شرایطی که در اینجا دارم از نظر شخصی بسیار راضی‌ام. البته بیشتر از هرچیزی از اینکه برای ادامه فوتبالم، پیکان را انتخاب کردم خوشحالم و امیدوارم بتوانم به این تیم در ادامه مسیر رقابت‌ها کمک کنم. صددرصد چنین طرز فکری هم دارم که با تمام وجودم بتوانم به پیکان کمک کنم همان‌طور که آنها دارند به من کمک می‌کنند و این یک موضوع دو طرفه محسوب می‌شود. البته در مجموعه تیم همه داریم به هم برای موفقیت کمک می‌کنیم و این فقط بحث من و تیمم نیست. اما وقتی درباره خودم صحبت می‌شود به‌شخصه معتقدم که در این مسیر بچه‌های پیکان هم می‌توانند به من کمک کنند. امیدوارم یک نیم‌فصل خیلی‌خوب داشته باشیم و بتوانیم جایگاه‌مان را بهتر کنیم.

پیش‌بینی‌ات از جایگاه پیکان در پایان فصل چیست و فکر می‌کنی این تیم در پایان فصل با چه رتبه‌ای لیگ را به اتمام می‌رساند؟

مطمئنم که جایگاه‌مان بالاتر از رتبه فعلی خواهد شد ضمن اینکه ما در پیکان بازیکنان تاکتیک‌پذیری داریم. اینها برمی‌گردد به تفکرات مجتبی حسینی که چطور بازیکنانش را انتخاب می‌کند. آنها جوان و عالی هستند بااین‌حال فکر می‌کنم یک جاهایی بدشانسی آوردیم یا برخی اتفاقات خاص فوتبالی افتاده که این جای جدول هستیم اما مطمئنم در پایان فصل جایگاه ما بسیار بهتر از این صحبت‌ها خواهد شد.

به بازی با نود ارومیه در جام‌حذفی برسیم. این دیدار می‌تواند یک بازی راحت برای پیکان باشد؟

بعید می‌دانم باوجوداینکه این تیم در زیر گروه است کار راحتی در پیش داشته باشیم. شاید یادتان باشد این تیم سال گذشته چه شرایطی را برای استقلال در جام حذفی رقم زد و درنهایت هم با ضربات پنالتی در تهران از این تیم شکست خورده و از دور رقابت‌ها کنار رفت. این تیم حتی دو سال پیش هم پرسپولیس را در این رقابت‌ها بسیار اذیت کرده بود و در پایان هم با یک گل از این تیم شکست خورد. بنابراین آن‌طوری که شما فکر می‌کنید نیست که بازی راحتی در پیش داشته باشیم. برخی تیم‌ها فرقی نمی‌کند در کدام لیگ هستند و همیشه تیم‌های مطرح را اذیت می‌کنند و لقمه گلوگیری برای آنها به شمار می‌روند. مثل شاهین بوشهر که همیشه یقه تیم‌های لیگ برتری را می‌گرفت. نود هم چنین شرایطی دارد و یک مقدار بخواهیم شل بگیریم، چک را خورده‌ایم.

چند سال پیش پیراهن شماره یک تیم‌ملی را هم بر تن کردی. چه اتفاقی در این دو سه سال برایت رخ داد که از اردوی تیم‌ملی دور شدی درحالی‌که در جام‌جهانی قبلی جزء ۳ دروازه‌بان انتخابی کی‌روش برای تیم‌ملی بودی؟

یک‌سری حرف‌ها و واقعیت‌ها هستند که در این مصاحبه جای عنوان کردن آنهاست. با امسال، سال پانزدهمی است که در لیگ برتر بازی می‌کنم. مسیری که آمدم مسیر جالبی بود و خیلی خوشحالم که این مسیر را طی کردم. شاید یک‌سری جاها هم اشتباه کردم و خودم هم معترفم که برخی تصمیماتم اشتباه بوده است و این تصمیم‌ها به فوتبالم لطمه زد، یا برعکس برخی مواقع تصمیم‌گیری درستی داشتم و پیشرفت خوبی را در فوتبالم رقم زدم. چالش‌های زیادی را در این سال‌ها پشت سر گذاشتم. الان در شرایطی که دارم، وقتی برمی‌گردم و پشتم را نگاه می‌کنم می‌بینم که از گذشته و مسیری که طی شده لذت برده‌ام. در این مدت پنج شش سال هم گزینه شماره یک تیم‌ملی بودم و حالا در اردوهای اخیر نبوده‌ام. اما شاید فصل بعدی یا فصل بعدتر باز هم این اتفاقات خوب برایم تکرار شود چون دارم همه تلاشم را می‌کنم تا در آینده هم از شرایطی که از فوتبال لذت می‌برم، استفاده لازم را بکنم. من خیلی گلری را دوست دارم و به همین دلیل دوست دارم این چالش را دوباره تجربه کنم. شاید سال بعد یا بعدترش این شرایط دوباره برایم پیش بیاید. من همه تلاشم این است که برایم اتفاق غیر منتظره‌ای رخ بدهد. در واقع اتفاقی بیفتد که برای هواداران غیرمنتظره باشد و بتوانم باز هم کارهای بزرگی انجام بدهم. بنابراین همه سعی خود را می‌کنم تا یک‌سری چالش‌ها را پشت سر بگذارم. این مسائل همیشه وقتی در فوتبال برایمان پیش می‌آمد هول می‌کردیم و کار برایمان سخت می‌شد اما حالا نه، بیشتر روی خودم تمرکز می‌کنم تا شرایط را برگردانم و به وضعیت مطلوب و ایده‌آلی برسیم.

در این سال‌ها انتخاب غلطی هم داشتی که تو را از مسیر رسیدن به موفقیت و اهدافت دور کند؟

من سال‌هایی که در استقلال اهواز بازی می‌کردم با ۱۸، ۱۹ سال سن سال‌های خوبی داشتم. در ادامه وقتی به فولاد پیوستم که اگرچه تیم خوبی است اما شرایط برای من به شخصه خوب نبود تاجایی‌که وقتی از فولاد جدا شدم هیچ پیشنهادی نداشتم و تیمی من را نمی‌خواست چون دو سال و خورده‌ای تحت قرارداد با فولاد بودم اما درست بازی نمی‌کردم. حتی قصد داشتم به لیگ دسته اول یا دوم بروم اما به‌یک‌باره ورق برگشته و به ذوب‌آهن رفتم و کار تا جایی خوب شد که به جام‌جهانی هم رفتم. در ادامه شرایط به‌گونه‌ای شد که یکی دو فصل اخیر کمتر فرصت بازی به من رسید اما خدا را شکر الان با حضور در پیکان باز دارم بازی می‌کنم و به چهارچوب دروازه برگشته‌ام. تقریبا در این دو سال دو نیم‌فصل را از دست دادم. اما الان شرایط گذشته را ندارم که پیشنهادی نداشته باشم بلکه الان با آرامش کافی همه تمرکزم را می‌گذارم تا بتوانم در نیم‌فصل دوم کار خوبی را انجام بدهم و دوباره اتفاقات خوبی را برای خودم رقم بزنم.

در گذشته کاری بوده که از انجامش پشیمان شده باشی یا اگر به گذشته برگردی بخواهی آن را تغییر بدهی یا جلوی آن را بگیری؟

خیلی خیلی اشتباهاتی کرده‌ام که الان نسبت به آنها به نوعی پشیمان هستم. در هر صورت در گذشته اتفاقاتی افتاده اما مطمئن باشید اگر طرز فکر الان را داشتم برخی تصمیمات را نمی‌گرفتم، و دیگر هم کارهای گذشته را نمی‌کنم. فکر می‌کنم بعد از استقلال که به سپاهان رفتم، شرایطی پیش آمد که باز هم بازی نکردم اما برخی اتفاقات قبلی را دیگر تکرار نکردم. این درحالی است که برایم خیلی مهم بود که بازی کنم چون احساس درونی من به این شکل است که من هنوز گلر دوم نیستم. به همین دلیل با سپاهان خیلی راحت صحبت کردیم و جدا شدیم و نه بی‌احترامی شد و نه حرفی زدیم و نه چیزی شنیدیم. خیلی قشنگ و باکلاس کارمان را انجام دادیم و رفتیم بااینکه خیلی فشار روی من بود. درنهایت کار به سمتی پیش رفت که همه فکر کردند رشید مظاهری چقدر افت کرده است و این در صورتی است که خیلی مسائل در این امر دخیل بوده است. البته شاید خودم هم در این روند فصول اخیر تقصیراتی داشته‌ام اما حداقل این را می‌دانم که الان شرایطم خوب است هرچند در هر دو تیم قبلی یعنی سپاهان و استقلال هم شرایط و وضعیتم از لحاظ فیزیکی و روحی و روانی بسیار خوب بود. به‌هرحال برخی اتفاقات افتاد.

مثلا چه اتفاقاتی؟

مثل اینکه در استقلال کار به سمت و سویی پیش رفت که اشتباه کردم و به برخی مسائل واکنش نشان دادم این در شرایطی است که این کارها را در سپاهان نکردم و با آرامش بیشتری کارم را دنبال کردم. در ادامه این اتفاقات هم دیگر تکرار نمی‌شود چون وقتی در تنهایی خودم به برخی از این تصمیمات و عواقب آن فکر می‌کنم از یک سری مسائل خجالت می‌کشم.

با وجود دروازه‌بان‌های خوبی که در فوتبال ایران داریم چقدر به بازگشت به ترکیب تیم‌ملی و پیراهن شماره یک این تیم فکر می‌کنی؟

به این فکر می‌کنم که به قدری خوب و حرفه‌ای کار و زندگی کنم که در ادامه بتوانم یک کار بسیار مهیج انجام بدهم. در واقع این کار به قدری مهیج باشد که دوباره قشنگ به چشم بیایم و دوباره گزینه اصلی تیم‌ملی بشوم.

پس هنوز می‌خواهی به این مسیر با قدرت ادامه بدهی؟

بله چراکه نه. چرا نباید فکر کنم؟ پنج شش سال در تیم‌ملی بودم و جابه‌جایی گلرها در شرایط مختلف را می‌دیدم. به یکباره یک سری اتفاقات می‌افتاد و یک گلر دروازه‌بان اصلی می‌شد یا یک نفر با شرایطی خوب بیرون می‌ماند. شاید اتفاقات مثبتی بیفتد که شامل حال من هم بشود. من همه تلاشم را می‌کنم که به قدری خوب کار کنم که این شانس برای من هم پیش بیاید هرچند شانس معمولا افرادی را یاری می‌دهد که سعی و تلاش می‌کنند و عمر را بیهوده سپری نمی‌کنند.

در جام‌جهانی اگر دماغ بیرانوند نمی‌شکست، باز هم ۶ گل می‌خوردیم؟

گل‌هایی که حسینی خورد اصلا مقصر نبود شاید اگر یکی دو تا از آنها را می‌گرفت می‌گفتند چقدر عالی بود چون خیلی از آنها را در گذشته گرفته بود اما وقتی چنین موقعیت‌هایی گل می‌شود دیگر نمی‌توان گلر را مقصر دانست.

وقتی نامت در لیست خروج استقلال قرار گرفت چه حسی داشتی؟

کدام لیست خروج؟ به من نگفتند اسمم در لیست خروج بوده است. فکر نکنم چنین چیزی درست باشد هرچند اطلاع دقیقی درباره‌اش ندارم. فقط می‌دانم چند پیشنهاد به من شد که باید یکی از آنها را انتخاب می‌کردم مثلا استقلال اصرار داشت که قرضی به فولاد بروم اما درنهایت به صورت قطعی به سپاهان پیوستم.

درباره قراردادت در زمان حضور در استقلال هم حرف و حدیث‌های زیادی منتشر شد مبنی‌بر اینکه باید قراردادت را کاهش بدهی.

جزئیات این موضوع را به یاد نمی‌آورم اما می‌دانم که می‌خواستند آن را کم کنند. اصلا مساله مهمی برایم نبود و به آن فکر نمی‌کردم چون تا من نمی‌خواستم اتفاقی نمی‌افتاد. در هر صورت برخی مواقع آقای مددی چند روز یک بار برخی صحبت‌ها را در این مورد مطرح می‌کرد که اصلا به آن فکر نمی‌کردم.

بعد یکی از بازی‌های آسیایی سپاهان درحالی‌که اسمی از مجیدی نبرده بودی با تمجید از نویدکیا صحبت‌هایی را مطرح کردی که از آن حرف‌ها بوی انتقاد از مجیدی می‌آمد.

این هم از آن دسته اتفاقاتی است که اگر به گذشته برگردم دیگر انجام نمی‌دهم و این‌طوری مصاحبه نمی‌کنم.

دوباره به تیم‌ملی برسیم؛ چشم به هم بزنیم جام ملت‌های آسیا رسیده است و هنوز سرمربی تیم‌ملی مشخص نیست. چه کاری باید کرد تا این زمان را بیشتر از اینها از دست ندهیم؟

ما کلا زمان را از دست دادیم و هنوز هم داریم از دست می‌دهیم. نمی‌دانم چه اتفاقی می‌خواهد بیفتد. اصلا نظر دادن درباره این مسائل هم خنده‌دار است هم اشتباه! چه کسی قرار است حرف‌های بازیکنان را جدی بگیرد. کدام مسئولی این حرف‌ها را جدی می‌گیرد؟ هیچ‌کدام جدی نمی‌گیرند و تصمیمی که خودشان بخواهند را می‌گیرند. اما در هر صورت هر کسی را می‌خواهند بیاورند باید سریع‌تر اقدام کنند و یک حرکتی بزنند. نمی‌شود که همین‌جوری زمان را بکشیم. مگر از فوتبال سر در نمی‌آورند؟ یک مربی باید بیاید و بالای سر تیم یک مدت کار کند تا بازیکنانش را بشناسد. به نظر من این یک مساله خیلی ساده است. نمی‌شود که یک مربی یک هفته مانده به رقابت‌ها بیاید و انتظار داشته باشیم نتیجه هم بگیرد. هر مربی با این شرایط نتیجه بگیرد شاهکار کرده است. بنابراین مشکل از خودشان است.

اگر صحبتی باقی مانده است...

الان باتجربه‌تر شده‌ام و احساس خیلی بهتری به فوتبال دارم و گلری و فوتبال را یک‌جور دیگر می‌بینم. الان بیشتر از فوتبال لذت می‌برم. مطمئنم بعدا اتفاقات بهتری برایم رخ می‌دهد هرچند هر اتفاقی هم بیفتد اشتباهات قبلی را دیگر تکرار نمی‌کنم. من در فضای مجازی هیچ فعالیتی نمی‌کنم و از بسیاری از اخبار به‌دور هستم. در کل طرز تفکرم را نسبت به سالیان قبل تغییر داده‌ام و می‌خواهم با تمرکز و آرامش به اهدافی که در نظر گرفته‌ام برسم.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 0
    ما استقلالی ها رشید مظاهری را دوست داریم. او در زمره بهترین دروازه بان های فوتبال ایران است. انشاالله در پناه خدا موفق باشند.
  • بشار عبدالواحد IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    1 0
    مظاهری شاخ شد شاخشو شکوندیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس