کد خبر 146596
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۶

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو با ابراز گلایه از بدقولی‌های دولت در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان، گفت: قرار است 60 درصد 1000 میلیارد تومانی که سهم قطعه‌سازان از تسهیلات جدید دولت است، به زودی پرداخت شود.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، دولت به تازگی مصوب کرده است که 1000 میلیارد تومان به دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا بدهد که با آن، بخشی از مطالبات خود به قطعه‌سازان را پرداخت کرده و رونقی به تولید خود دهند؛ این در شرایطی است که قرار بر این بود که 2000 میلیارد تومان در مجموع به این دو خودروساز تعلق گیرد که بعد از کش و قوس‌های فراوان مقرر شده است که نیمی از این مبلغ به حساب آنها واریز شود.

در این میان سهم قطعه‌سازان، 60 درصد این رقم است که باید به منظور پرداخت بخشی از مطالبات آنها در اختیارشان قرار گیرد. این در شرایطی است که هم اکنون علیرغم شرایط سخت تحریم و عدم ارایه قطعه از سوی برخی شرکتهای بزرگ خودروساز خارجی به ایران، قطعه‌سازان تلاش دارند تا این خلا را پر کرده و قطعات مورد نیاز صنعت خودرو کشور را فراهم کنند.

ایجاد پلت‌فرم مشترک قطعه‌سازان با خودروسازان

گلستانی، رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو در این رابطه می‌گوید: هم اکنون در تلاش هستیم تا بتوانیم نیاز  صنعت خودروسازی کشور را تامین کنیم، ضمن اینکه پلت‌فرم مشترکی را نیز به خودروسازان پیشنهاد داده‌ایم که البته بعد از اخذ موافقت رئیس‌جمهور و دستور وی به وزیر صنعت، معدن و تجارت، اجرای این موضوع به شرکت خودروسازی سایپا دستور داده شده است.

وی افزود: هم اکنون تورم گریبانگیر قطعه‌سازان است و به دلیل عدم صدور اجازه از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت محصولاتشان، تمام بار افزایش هزینه بر دوش قطعه‌ساز وارد می‌شود.

گلستانی گفت: هم اکنون وضعیت نرخ ارز و بهره‌های بانکی نیز مزید بر علت شده و هیچ یک از فعالان اقتصادی جرات دریافت وام از بانکها را ندارند. این در شرایطی است که هم اکنون بهره وام‌های بانکی 30 درصد است و همین امر، اجازه توسعه فعالیت را به قطعه‌سازان نمی‌دهد.

وی اظهار داشت: مراجعاتی نیز در این رابطه به بانک مرکزی صورت گرفته تا تکلیف نرخ ارز و گشایش ال سی را هرچه سریعتر صورت دهند.

دولت در پرداخت 1000 میلیارد تومان امروز و فردا می‌کند

همچنین قربانی، دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو نیز در این رابطه گفت: قرار است که 1000 میلیارد تومان منبع اعتباری جدید به خودروسازان تزریق شود که سهم قطعه سازان 60 درصد است، این در شرایطی است که بیم این وجود دارد که به دلیل اینکه خودروسازان بدهکار به بانکها هستند، وقتی پول در حساب آنها قرار گیرد، بانک بابت بدهی خود آن را مصادره کند.

وی افزود: هم اکنون مشکل دیگری که پیش روی برخی خودروسازان وجود دارد این است که آنها علیرغم اینکه می‌توانند از محل اعتبار خود از بانکها پول دریافت کنند، اما به دلیل مشکلات ذی‌نفع نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

قربانی گفت: اعلام اختصاص 1000 میلیارد تومان به قطعه‌سازان شرایطی امیدوارکننده را برای آنها فراهم کرده و هم اکنون بسیاری از آنها برای خرید مواد اولیه جدید اقدام کرده‌اند، درحالی که دولت در پرداخت این رقم امروز و فردا می‌کند.

تحریم داخلی، مشکل‌‎تر از تحریم خارجی

رضایی، عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو نیز گفت: نبود پیش‌بینی و اطمینان از وجود مواد اولیه یکی از مشکلات قطعه‌سازان در شرایط امروز است. این در شرایطی است که تحریم و مشکلات گشایش اعتبار خود در کنار کمبود نقدینگی، مشکل‌زاده شده است.

وی افزود: فاینانس، یوزانس و ری‌فاینانس هم اکنون با مشکلات جدی مواجه است و حلقه تحریم هر روز در این موارد تنگ تر می‌شود، بنابراین دولت باید کمک بیشتری کند، در حالی که هم اکنون اعتقاد ما بر این است که تحریم داخلی بیش از تحریم خارجی مشکل‌زا شده است.

رضایی گفت: هم اکنون دولت نیز در داخل کشور، مواد اولیه مورد دسترس قطعه‌سازان همچون فولاد و پتروشیمی را گران کرده است و نقدی عمل می‌کند، همانطور که شرکتهای خارجی در مقابله با تحریم با ایران این چنین رفتار می‌کنند.

وی اظهار داشت: مواد اولیه قطعه‌سازان از 40 تا 120 درصد گران شده است، این در حالی است که نیاز یک قطعه ساز به نقدینگی، امروز در مقایسه با سال قبل، سه برابر شده است.

به گفته این عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو، بانک مرکزی باید شرایطی را پیش روی تولیدکنندگان قرار دهد که حداقل قوانین و بخشنامه‌ها، تا یکسال برای اجرا اعتبار داشته باشند.

همچنین در ادامه، محمدرضا نجفی‌منش، عضو دیگر هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو نیز گفت: 18 درصد قیمت یک خودرو، هزینه مالی است بنابراین اگر بتوانیم نرخ بهره بانکی را همچون سایر نقاط دنیا 1 تا 2 درصد کنیم، حتما قیمت تمام شده خودرو در کشور نیز حداقل 16 درصد کاهش می‌یابد.

وی افزود: هم اکنون اعتقادی به تولید در کشور وجود ندارد و در حالی که 60 درصد اشتغال کشور در تولید صنعتی و کشاورزی است، تنها 30 درصد کل منابع بانکی به این بخش اختصاص می‌یابد؛ بنابراین مشخص است که اعتقادی به تولید در کشور نیست.

نجفی‌منش گفت: هم اکنون 80 واحد قطعه‌ساز در کشور، 30 درصد نیروهای خود را از دست داده‌اند؛ بنابراین باید برای حفظ اشتغال موجود، تولید را جدی گرفت. در سی سال گذشته، هیچ زمانی به اندازه 5 ماهه ابتدای سال 91، تولید تحت فشار نبوده است.

وی اظهار داشت: تولید خودروسازان 37 درصد کاهش، تولید قطعه‌سازان 50 درصد کاهش و اشتغال قطعه‌سازان 30 درصد کاهش یافته است که این آمارها، نشانه‌های خوبی نیست. در حالیکه اگر نصف این ارقام و اعداد در سایر مناطق دنیا اتفاق می‌افتاد، دولت حتما حالت فوق‌العاده در تولید اعلام می‌کرد.

نجفی‌منش گفت: بخشنامه کارگروه حمایت از تولید بعد از گذشت 30 روز به تازگی به دست ما رسیده ، این درحالی است که 12 روز طول کشیده است که این بخشنامه از معاون اول رئیس‌جمهور به بانک مرکزی برسد و از آنجا نیز بعد از گذشت دو جلسه شورای پول و اعتبار، این مصوبه به تائید رسیده است که 1000 میلیارد تومان به خودروسازان تعلق گیرد.

همچنین بهنیا، عضو دیگر هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو نیز گفت: صنعت خودرو‌سازی 300 هزار شغل به صورت مستقیم و 700 هزار شغل به صورت غیرمستقیم دارد و با 42 هزار میلیارد تومان به عنوان دومین صنعت فعال کشور است و سالانه 3 هزار میلیارد تومان بهره به بانکها می‌دهد.

وی اظهار داشت: سهم دارایی خودروسازان 1500 میلیارد تومان و سهم تامین اجتماعی آنها نیز معادل همین رقم است. بنابراین اگر این صنعت بخوابد، همه دچار مشکل می‌شوند.

بهنیا، از سال 89 به بعد مطالبات ما از خودروسازان معوق می‌شود، در حالی که سازمان امور مالیاتی، به صورت مرتب مالیات خود را طلب می‌کند، بنابراین نامه‌ای به ستاد تدابیر ویژه دولت نوشته‌ایم و نامه‌های متعددی را نیز به وزرای امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت ارسال کرده‌ایم که بی‌پاسخ مانده است.

وی افزود: درخواست ما این است که مکانیزمی قرار داده شود که در هنگام فروش خودرو، مالیات بر ارزش افزوده آن از خریدار گرفته شود.

به گفته بهنیا، نرخ ارز، عدم اعطای تسهیلات، سود بانکی، عدم افزایش قیمت و قیمت قراردادها و ورود قطعات چینی، هم اکنون مشکلات زیادی برای قطعه‌سازان ایجاد کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس