کد خبر 1465568
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
‌

پس از پنج ماه فرافکنی و فرار به‌ جلوی آمریکا در قضیه انفجار خط لوله نورداستریم، اینک شواهد از عملیات خرابکارانه آمریکا و ناتو حکایت می‌کند.

به گزارش مشرق، حدود پنج ماه پیش (اوایل مهر ماه ۱۴۰۱) بود که مقامات دانمارکی تایید کردند که گاز نورد استریم ۲ در حال نشت به دریای بالتیک (آب های دانمارک) است. سوئد نیز تایید کرد که نورد استریم ۱ نیز به آب های سوئد نشت می کند. بدین ترتیب اروپا و جهان مطلع شد که هر دو خط لوله نورد استریم ۱ و ۲ که گاز روسیه را به اروپا می رساند منفجر و انتقال به طور کامل مختل شده است.

از اولین ساعات افشای این خبر، گمانه زنی ها در خصوص تصادفی یا خرابکاری بودن این حادثه در جریان بوده است. عمده رسانه های اروپایی و خصوصا رسانه های آلمان تصادفی بودن این حادثه را رد کرده و معتقد بودند این اقدام یک خرابکاری آشکار و دولت موظف است هر چه سریع تر ابعاد مختلف این حادثه از جمله عاملان آن را مشخص کند.

فرار به جلوی اروپا در همدستی با آمریکا

روزنامه آلمانی در تاگس اشپیگل به نقل از منابع نزدیک به تحقیق در مورد این حادثه گزارش داد که خطوط لوله گاز نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ روسیه ممکن است با استفاده از زیردریایی یا غواصان کاملا آموزش دیده ویژه مورد حمله قرار گرفته باشند.

این روزنامه در گزارش خود نوشت که این اقدام عادی نیست و با توجه به اینکه لوله ها در عمق و کف دریا قراردارند برای انجام عملیات خرابکاری نیاز به فناوری، تجهیزات و افراد کاملا آموزش دیده بوده است.

رسوایی جدید واشنگتن

برخی از رسانه ها و مقامات سیاسی اروپا معتقد بودند که اوکراین یا گروه های حامی اوکراین پشت این حادثه قرار دارند. این در حالی است که «میخایلو پودولیاک» مشاور رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین بلافاصله در توئیتی نوشت: نشت گاز از نورداستریم، چیزی نیست جز حمله تروریستی برنامه‌ریزی شده توسط روسیه و اقدامی جنگی علیه اتحادیه اروپا.

رسانه های اروپایی از جمله اشپیگل آلمان این احتمال را به صورت جدی مطرح کرده بودند که روسیه خود عامل این خرابکاری بوده و قصد دارد آن را به گردن اوکراین بیندازد.

اتحادیه اروپا پیشتر نیز روسیه را به باج‌گیری از اروپا با توسل به کاهش گاز صادراتی خود متهم کرده بود، اما مسکو این اتهام را رد و تاکید می‌کرد که تحریم‌های غرب علیه روسیه مانع از تعمیرات زیرساخت‌های انتقال گاز شده است.

برخی از تحلیلگران و مقامات غربی با استناد به این شواهد و اینکه روسیه از ابتدا در پی ایجاد بحران انرژی در اروپا و باج گیری از این طریق بود، معتقد بودند با خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم و تعطیلی جریان انتقال گاز به اروپا باردیگر موج جدیدی از بحران انرژی در اروپا و افزایش شدید قیمت انرژی و تسریع تورم به بالاترین سطح چند ساله خواهد شد که همگی مطلوب روسیه است.

رسوایی آمریکا و ناتو بعد از پنج ماه فرار

در آن زمان به ندرت انگشت اتهام به سمت آمریکا نشانه می رفت. یکی از کسانی که آمریکا را متهم به خرابکاری کرد «رادک سیکورسکی» نماینده لهستان در پارلمان اروپا و وزیر خارجه پیشین این کشور بود که در توئیتی که مزین به تصویر نشست گاز از خطوط لوله نورد استریم است نوشت: «دست آمریکا درد نکند» با «تشکر از ایالات متحده آمریکا»

پس از آن، «سیمور هرش» روزنامه‌نگار برنده جایزه پولیتزر نیز در اظهاراتی فاش کرد که «جو بایدن» رئیس‌ جمهوری آمریکا بعد از بیش از ۹ ماه بحث و بررسی بسیار محرمانه در شورای امنیت ملی این کشور، دستور خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم یک و دو روسیه را صادر کرد.

در افشاگری این روزنامه نگار آمده است که غواصان آمریکایی در تابستان سال ۲۰۲۲ و تحت پوشش رزمایش‌های ناتو مواد منفجره را در خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ کار گذاشته‌اند. سپس این مواد منفجره توسط نروژی‌ها در عملیات خرابکاری عمدی منفجر شدند.

همچنین اسپوتنیک با بررسی و تحلیل داده های تارنمای «فلایترادار ۲۴» دریافت که هواپیماهای نیروی دریایی آمریکا و آلمان، در هنگام برگزاری رزمایش بالتاپس ۲۲ ناتو در تابستان گذشته، به صورت مداوم و منظم بر فراز بخشی از خط های لوله نورد استریم که بعدا در آن انفجار رخ داد، پرواز می کرده اند.

جالب تر اینکه گویی آلمان از این ماجرا اطلاع داشته است؛ کشوری که دریافت‌کننده اصلی گاز روسیه از طریق نورد استریم است. لازم به ذکر است که خطوط لوله زیر آبی نورد استریم ۱ و ۲ برای انتقال سالانه ۱۱۰ میلیارد متر مکعب گاز روسیه به اروپا ساخته شده بود.

رسوایی جدید واشنگتن

«ماکسیمیلیان کراه» قانونگذار آلمانی در پارلمان اروپا هم به تازگی به اسپوتنیک گفته است: بی ترید دولت آلمان از قبل درباره خرابکاری آمریکایی‌ها اطلاع پیدا کرده بود. این تنها دلیلی است که باعث شده، اولاف شولتز صدراعظم آلمان سکوت کند.

در پی انتشار گزارش های رسانه ای درباره نقش مستقیم آمریکا در انفجارهای نورد استریم، «ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به دلیل نقشی که در انفجارهای خطوط لوله گازی روسیه داشته است، یک تروریست است و باید به کشورهای آسیب دیده از این حمله تروریستی غرامت بپردازد.

آمریکا با این عملیات خرابکارانه و فرافکنی در عمل بر بی اعتمادی جهان به سیاست های جنگ افروزانه خود مهر تایید زد و نشان داد که چرا جهان همواره به صداقت کاخ سفید و سیاست های آنها تردید دارد.

نباید فراموش کرد که برنده بازی تخریب لوله های گازی نورداستریم، آمریکا بود چرا که این کشور از یک سو مانع ورود گاز روسیه به اروپا و بحران انرژی در قاره سبز شد و از سوی دیگر در خلا گاز روسیه، خود را به بزرگترین صادرکننده انرژی به اروپا تبدیل کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    0 2
    وقتی روسیه نمیخواد به اروپا گازی صادر کنه و اونا رو مثلا تحریم کنه.
    • ایرانی IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      1 1
      ابله
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      0 0
      در پاسخ ۱۱:۲ اصلا چیزی از متن فهمیدی
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    5 1
    این خبر جدیدی نیست. سال هاست که در جهان رسوا شدن. ما منتظر خبر جدیدتری هستیم. ان هم فروپاشی قدرت های پوشالی جهان از درون توسط مردمشان از جمله امریکا و غرب و رژیم صهیونیستی است. ان شالله
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    3 0
    متاسفانه اروپا رفاهش رابه سیاست شیاطین فروخته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس