امام خمینی چه ماموریتی به عکاس فرانسوی دادند؟/ «میشل ستبون»؛ از ملاقات با امام در نوفل‌لوشاتو تا 7ماه زندگی با انقلابیون در ایران

امام خمینی، معمار کبیر انقلاب اسلامی؛ تعریف و ترسیمی از معنای استقامت و ادامه دادن در مسیر انقلاب دارد که کمتر کسی از بین ما به آن آگاه است.

سرویس سیاست مشرق _ "انقلاب اسلامی ایران" به رهبری امام خمینی(ره) اگرچه در وجه خیزش همانند دیگر انقلابات جهان (انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب بولشویکی شوروی) است اما بدین سبب که ماهیتی اسلامی_ایرانی دارد و ساحت‌های عدالت، پیشرفت، ترقی‌خواهی و لزوم توجه به مشکلات مردم در آن پررنگ است؛ همواره با این شبهه مواجه بوده است که علل بروز مشکلات مختلف در روند پیشرفت انقلاب چیست!؟ (زیرا برخی تصور می‌کنند انقلابی که داعیه حرکت بر مسیر الهی را دارد، نبایستی هیچ ایراد و اشکالی در مسیر آن بوجود بیاید)

صاحبان این شبهه همواره می‌پرسند انقلابی که قرار بود به نفع مستضعفان عمل کند چرا در شرایطی قرار دارد که معضل "گرانی بیقاعده" موجب دردسر مستضعفان شده است!؟ علت مشکلات مدیریتی و سیاسی چیست!؟ چرا حاکمیت اسلامی کشور جلوی مفاسد را نمی‌گیرد و چرا برخی کشورهای جهان با ما دشمن هستند!؟

این شبهات اما پاسخ‌هایی عقلانی دارد و صاحبان عقل سلیم و کسانی که بدون هیچ عداوتی صرفا دچار شبهه هستند؛ به راحتی می‌توانند جواب خود را در قبال این سؤالات بیابند.

جالب آنکه یکی از پیشروترین چهره‌های انقلاب اسلامی در پاسخ دادن به این شبهات و تبیین علت مشکلات در روند پیشرفت انقلاب؛ "امام خمینی(ره) " بود.

آن یار سفر کرده از نخستین روزهای انقلاب اسلامی به این مسئله اهتمام داشت که پاسخ شبهات را بدهد و مردم بدانند که علت مشکلات به ذات اسلامی نظام و انقلاب اسلامی ربطی ندارد. و بلکه این مشکلات در همه جوامع و حتی در جوامع صدر اسلام نیز وجود داشت و بایستی با همیاری، بصیرت و همت مسئولان بر مشکلات فائق آمد و البته دستاورد اصلی انقلاب یعنی حکومت اسلامی را هرگز فراموش نکرد.

مردم باید بدانند که خمینی کبیر زمانی گفته بود: "اگر امریکا بریزد و ما را از بین ببرد، به نظرم خیلی چیزی نیست. البته عظیم است، اما از آن عظیمتر شکست در مکتب است. "[1] و قابل تأمل آنکه در گفتمان امام؛ شکست در مکتب یعنی شکست در مقابل مشکلاتی که در نظام اسلامی به مردم عارض شده است.

دقت شود که در گفتمان امام؛ برای حفظ یک انقلاب اسلامی هم مردم مکلف به عقلانیت و صبر هستند و هم نظام و مسئولان مکلف هستند که با آخرت‌محوری؛ تمام همّ و غمّ خود را مصروف حل مشکلات مردم کنند. دوگانه‌ای که به زعم امام راحل می‌تواند موجب اعتلای اسلام به سبب حکومت اسلامی شود.

آنچه در ادامه خواهید خواند؛ گزیده‌ای از 5 سخنرانی امام راحل در دو مقطع سال‌های 58 و 67 پیرامون مسئله مشکلات در ساحت انقلاب اسلامی است. سخنانی که به فاصله حدود 10 سال از یکدیگر ایراد شده‌اند ولی مبنا، جهت‌گیری و منطق آنها یکسان است...

اتفاقی که خمینی گفت بدتر از شکست از آمریکا است/ معنای جالب "استقامت در مسیر انقلاب" از نظر امام(ره)

گزیده‌ی این 5 سخنرانی درباره علت مشکلات مختلف بروز یافته در مسیر انقلاب اسلامی و راه حل‌های آنها را در ادامه بخوانید:

***

_ لکن امروز که جمهوری اسلامی است، و به اسم اسلام هر کسی الآن مشغول یک کاری هست، امروز چنانچه یک خطایی واقع بشود، یک اشتباهاتی واقع بشود، یا خدای نخواسته یک عمدی واقع بشود، امروز پای اسلام حساب می‌شود...از این جهت وظیفۀ هر کسی که در هر جا مشغول خدمتی است، در رأس همۀ خدمتها این است که موازین اسلامی را حفظ بکنند.

_ اگر امریکا بریزد و ما را از بین ببرد، به نظرم خیلی چیزی نیست. البته عظیم است، اما از آن عظیم‌تر شکست در مکتب است. [+]

***

_ این آقایانی که آن کنار نشسته‌اند و اشکال‌تراشی می‌کنند؛ مثلاً در یک دهی یک آدمی در آن ده یک کاری کرده، پس وا اسلاما ـ فکر این نمی‌کنند که خوب، در یک کشوری که انقلاب شده است و الآن در حال انقلاب است، یک آدمی هم در یک گوشه‌ای از این کشور یک کاری می‌کند. مگر شما حالا از زمان پیغمبر می‌خواهید خیلی جلو باشید؟ زمان پیغمبر هم همین مسائل بوده، همین مطالب بوده که حضرت امیر(ع) یک -فرد- حکومتی که می‌فرستاد، گاهی خرابکاری می‌کرد. عزلش می‌کرد. مگر می‌شود یکدفعه همه جا، یکدفعه ما صبح کنیم، ببینیم که همه جا بهشت برین شده است؟

_ ما باید همیشه توجه به خدا داشته باشیم و بدانیم که یک روزی همۀ ما در محضر خدا می‌رویم و همۀ ما مسئول هستیم؛ این را باید احساس بکنیم. وقتی این احساس شد، اداره خوب می‌شود. مجلس خوب می‌شود. الحمد... خوب هم هستند اینها؛ خوبتر می‌شود. سپاه خوب می‌شود، ارتش خوب می‌شود، شهربانی خوب می‌شود، شهرداری؛ همه چیزها خوب می‌شود. و همۀ امور ان‌شاء...‌ امیدوارم که با تعهد این ملت عزیز به وفق اسلام ان‌شاء... به پیش برود. [+]

***

_ من حقیقتاً نگران هستم. من نگران اسلام هستم. ما اسلام را از چنگ محمدرضا در آوردیم. و من خوف این را دارم که اسلام به چنگ ما مبتلا شده باشد، به طوری که ما هم مثل او یا بدتر از او بر سر اسلام بیاوریم. این نگرانی هست و زیـاد است. آدمهای جاهلـی هستند که به خیال خودشان خدمت می‌کنند برای اسلام، خدمت می‌کنند، لکن سر خود کـارهایی می‌کنند که ضرر به حیثیت اسلام می‌خورد.

_ باید آنهایی که به اسلام اعتقاد دارند به داد اسلام برسند. آنهایی که می‌خواهند اسلام در این مملکت حکومت کند باید به داد اسلام برسند. [+]

***

_ملت ما الآن در حال حرکت است، باز به منزل نرسیده است. انقلاب ما در حال رشد انقلابی است لکن به مقصد نرسیده است. ملت ما با مشکلاتی روبه‌رو هست که باید با قدرت و با هم پیوستگی و با حفظ ایمان و تصمیم [و] اراده، این مشکلات را بر کنار بزند. [+]

***

_ مردمی ‌که مراجعه می‌کنند باید هوشیار باشید که راضی برشان گردانید. مثل سابق نیست که توی سر مردم بزنید تا راضی بشوند. امروز کسی نمی‌تواند توی سر مردم بزند که بیا راضی بشو یا تن به رضایت بده. امروز مردم همه هوشیار هستند و زیر این بارها نمی‌روند. اما ناراضی درست می‌شود. ما باید دنبال این باشیم که این آیه شریفه را که فرموده است که فَاسْتَقِمْ کَما اُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَک؛ پیغمبر که فرمود که من ریشم سفید شد برای این، پیر شدم برای این. خود ایشان که استقامت داشت، برای اینکه «وَ مَنْ تابَ مَعَکَ» پهلوش است یعنی پیغمبر مأمور شده است که اشخاصی هم که همراه او هستند، اشخاصی هم که ایمان به او آوردند، آنها هم استقامت کنند و آن شما هستید. باید استقامت کنید و ادامه بدهید به این نبردی که کردید. نبردی که با همه کشورهای مخالف اسلام و با ابرقدرتها کردید باید ادامه بدهید؛ و ادامه به این است که هر کس در هر جا هست کار خودش را خوب انجام بدهد. کار به این نداشته باشد که دیگری خوب انجام می‌دهد یا نه، خودش کارش را خوب انجام بدهد. البته دیگری را نصیحت کند یا امر به معروف و نهی از منکر کند. اما اگر دیگری یک کار خلافی کرد، شما تکلیف ازتان ساقط نمی‌شود. اگر همۀ دنیا هم برخلاف بکند شما یک نفر هم باشید، شما یک نفر باید خلاف نکنید. توجه کنید که همۀ قشرهای ملت با هم کارهایی که به آنها محول است خوب انجام بدهند. [+]

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    6 3
    با سلام امام خمینی ره آنچنان تحولی در ما ملت ایجاد کرد که قابل وصف نیست. آثار این تحول در جامعه و همه چیز این کشور عزیز مشهود است. امام ره جهان وجودمان را ورق زده و از ظلمات به نور ارتقاء داد و در وادی نور بصیرت افزائی کرد‌.
  • SE ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    4 3
    یهودیان، شیطان پرستان و وهابی ها به اینترنت دسترسی دارند حتی دینشان را تبلیغ هم‌نکنند همین که حضور دارند باعث تکثیر فرهنگشان میشود.
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    2 1
    از وقتی فهمیدم الهام علیف خودش کرد کرمانچ هست اصلا یک حالی شدم
  • پرشیا IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    2 2
    نام سرزمین ما پرشیا را عوض کردن، بدون رای ما اقوام.
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    5 1
    بعد از انقلاب بیشترین سهم حکومت در اختیار دولت های غرب گرا و لیبرال بوده و مدیریت لیبرالی اقتصاد و ...ایران رو نابود کرد.
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    3 1
    درود
  • پرشیا IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    5 0
    بنام روح خدا ، که روح آزادگیست: * اگر یک ثمر نیک داشته روح الله: همینست که پایان فرقه جاهلیت بوده
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    4 0
    الله اکبر ازاین همه درایت وبینش کاش بعضی نفوذیها یک ارزن از این هوش وبینش امام رو داشتند حیف، امام تکلیف رو برای همه روشن کرده باید استقامت کنیم واستوار در برابر دشمنان چه داخلی چه خارجی بایستیم
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    6 13
    خودرو ۹۰ میلیون به مردم بفرش ۵۰۰ میلیون
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      2 8
      حرف مفت نزن مفسد فرهنگی
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    1 1
    زمان حسن روحانی از این حرفا نمیزدین😁😁
  • جشن پورین IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    1 1
    خب این که هیشکدوم اجرا نشد که.
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    0 1
    خیلی خوب بود. جای کار بسیار دارد. لطفا مورد به مورد هم بپردازید. اینها علاج ذهنهای به خطا رفته مردمه. لطفا بیشتر بپردازید
  • علی افصحی IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    0 1
    در مکتب امام خمینی«تماشاگر»و«طلب کار » وجود ندارد نه دولت از مردم طلب کار است و نه ملت از دولت. دولت برآمده از مردم است و «مؤظف به حسن انجام کار بی آن که فکر کند دیگری حسن انجام کار دارد یانه» انگار در مکتب امام خمینی تماشاچی بودن و هی نق به این و آن زدن وجود ندارد همه وظیفه ای بر عهده دارند و در آن وظیفه نیز باید بهترین وظیفه شناس و نیز عمل به وظیفه باشند این همان فرمایش پیامبر اکرم است که فرمود «کلکلم راع و کلکم مسئول عن رعیته این فرهنگ متفاوت است با فرهنگ دنیای مادی که وقتی خوشند و سیر و پر عفلت همه وجودشان را گرفته اما وقتی در اثر آگاهی ملت ها ، دولت های سلطه گرشان به پیسی می خورند تازه به خیابان ها ریخته و مطالبه دوران عفلت خود و زورگویی دولتشان علیه جوامع تحت سلطه را می کنند همان اتفاقاتی که امروزه در خیابان های غرب وحشی شاهد آن هستیم. در جامعه ولایی اما همه موظف به حسن انجام وظیفه اند و تنبیه گر آن فرد یا کاگزار خائن.جامعه ولایی این گونه نیست که سوره توبه آیه پنجاه و هشت:«و منهم من یلمزک فی الصدقات برخی در تقسیم عایدات خرده گیرند فان اعطوا منها رضوا و ان لم یعطوا منها ادا هم یسخطون و وقتی چیزی که به آنها تعلق نمی گیرد نمی دهی ناگهان خشمگین می شوند جامعه ولایی هتل شش ستاره نیست که فقط لمیدن و برخورداری باشد بلکه جامعه ولایی یکپارچه تلاش و حسن انجام وظیفه است قرآن در سوره توبه آیه صد و نوزده در تعریف ولایی ؛»ما کان لاهل المدینة و من حولهم من الاعراب ان یتخلفوا عن رسول الله و لا یرغبوا بانفسهم عن نفسه مردم ولایی نه از امر ولی تخلف می کنند نه خود را بر ولی الله ترجیح می دهند چرا که ایمان دارند «ذلک بانهم لا یصیبهم ظمأ و لانصب و لا مخمضة فی سبیل الله و لا یطئون موطئا بغیظ الکفار و لا ینالون من عدو نیلا الا کتب به عمل صالح هر پیشامدی که در راه خدا برایشان اتفاق افتد از تشنگی،رنج ، گرسنگی ، و قرار گرفتن در موقعیت هایی که خشم کفار را بر می انگیزاند، و در اثر دشمنی کفار چیزی را نصیب نمی برند ، همه این ناملایمات در نزد خدا عمل صالح محسوب می شود و ان الله لا یضیع اجر المحسنین خداوند پاداش آن ها که حسن انجام وظیفه دارند ضایع نمی کند. نمونه عینی جامعه و فرد ولایی امام خامنه‌ای و سرباز محسن اش «حاج قاسم سلیمانی»است. سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.
  • ناشناس IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    2 0
    وقتی کسانی برسرکار می ایند که هچ تجربه ای ندارند و با یدک کشیدن اسامی معتبر ، اشنباهات زادی مرتکب می شوند وضع اقتصاد همین می شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس