کد خبر 1462482
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲
اسپوتنیک: فنلاند آماده پیوستن به ناتو بدون سوئد است

مقام‌های فنلاندی می‌گویند تمام احزاب این کشور آماده‌اند تا در صورت موافقت ترکیه، بدون همراهی سوئد به ائتلاف نظامی ناتو بپیوندند.

به گزارش مشرق، علی‌رغم اظهارات «سانا مارین» نخست‌وزیر فنلاند مبنی بر پیشبرد درخواست عضویت کشورش در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به همراه سوئد، اکنون از تغییر نظر هلسینکی خبر می‌رسد.

منابع ارشد فنلاندی امروز (سه‌شنبه) گفتند که تمام احزاب این کشور آماده هستند تا در صورت موافقت ترکیه فقط با درخواست هلسینکی، بدون همراهی سوئد به ائتلاف نظامی ناتو بپیوندد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، این منابع که نام یا سمتشان فاش نشد، در گفت‌وگو با رسانه‌های فنلاندی توضیح دادند: «اگر ترکیه یا مجارستان فقط با درخواست فنلاند برای عضویت در ناتو موافقت کنند و درخواست سوئد را رد نمایند، آنگاه فنلاند آماده است تا بدون سوئد به این ائتلاف نظامی بپیوندد».

یکی از این منابع اظهار داشت: «ما باید به این واقعیت اعتراف کنیم که ما همسایه روسیه هستیم. موقعیت ژئوپلتیک سوئد از وضعیت ما بسیار متفاوت است».

طبق این گزارش، مذاکره‌کنندگان فنلاندی پیش از کریسمس ۲۰۲۲ به توافقی با ترکیه‌ای رسیده بودند و مسئله عضویت در ناتو بدون سوئد، موضوعی حل شده برای هلسینکی است و استکهلم نیز از این تصمیم آگاه است.

به نوشته اسپوتنیک، جدای از مخالفت فقط یک حزب کوچک چپ‌گرا در فنلاند با عضویت در ناتو بدون سوئد، این گزارش نشان می‌دهد که در پشت پرده رویکردها با اظهارات علنی مقامات هلسینکی متفاوت است.

پیش از این «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با اشاره به احتمال ارزیابی درخواست فنلاند برای عضویت در ناتو جدای از درخواست سوئد، گفته بود آنکارا مشکلات کمتری با هلسینکی دارد.

دو روز پس از هتک حرمت قرآن کریم در سوئد که قبلا هم مسبوق به سابقه بود، این اقدام هتاکانه در هلند تکرار شد و اخیرا هم این اقدام موهن در دانمارک رخ داد. این اقدام با واکنش تند ترکیه و احضار سفیران کشورهای مذکور همراه شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس