۲۰۰ «پرتاب» با ۱۰ مدل «ماهواره‌بر» در راستای تحقق برنامه ۱۰ ساله فضایی

جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی گفت: تصمیم داریم در ره‌نگاشت ۱۰ ساله برنامه فضایی، بیش از ۲۰۰ پرتاب را با ۱۰ مدل ماهواره‌بر انجام بدهیم.

به گزارش مشرق، سردار «سید مهدی فرحی» جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی در مراسم «روز ملی فناوری فضایی» که با حضور وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی کشور امروز -سه‌شنبه - در موزه ارتباطات برگزار شد گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بشر دسترسی به فضا بود. فناوری‌های فضایی امروزه ارتباط تنگاتنگ با زندگی روزمره مردم دارد و تصور زندگی بدون آن‌ها مشکل است. اما مهم‌تر از آن این است که در جهان امروز داشتن فناوری فضایی عاملی برای سنجش قدرت ملی کشورها است و اصولاً اقتدار ملی و حتی دفاع سرزمینی بدون حضور در فضا ممکن نیست.

وی افزود: وزارت دفاع با درک صحیح از نیازمندی‌های کشور و اینکه دفاع سرزمینی و اقتدار ملی که یکی از مأموریت‌های ذاتی وزارت دفاع است و بر اساس آن طرح‌ریزی و سرمایه‌گذاری لازم را در حوزه فضایی انجام داد و در ۱۵ سال گذشته در هر چهار سرفصل، سخت‌افزار، نرم‌افزار، مغزافزار و سازمان افزار توانست موفقیت‌های خوبی را به دست بیاورد و عملاً در جهت کسب دانش، تربیت متخصصین و همچنین توسعه و تجهیز زیرساخت‌های فضایی گام‌های بلندی برداشت. اکنون در وزارت دفاع گروه‌های فضایی مناسبی در سازمان هوافضا، صایران و سازمان جغرافیایی داریم و ساختارهای مرتبط با فضا را توسعه داده‌ایم.

فرحی تأکید کرد: اکنون زیرساخت‌های مناسب برای ماهواره، ماهواره‌بر، ایستگاه‌های ردیابی و ارزیابی و ایستگاه پرتاب و کنترل ماهواره آماده کردیم؛ گرچه این روند و فرایند انتها ندارد و مرتب در حال تغییر تحول است. ما ۱۴ بهمن ۱۳۸۷ توانستیم ماهواره «امید» را با ماهواره‌بر «سفیر یک. آ» برای اولین‌بار در کشور در مدار لئو قرار بدهیم که افتخار مناسبی بود و به همین مناسبت ۱۴ بهمن روز ملی فضایی نامیده شد.

جانشین وزیر دفاع خاطرنشان کرد: با کسب این موفقیت در جمع ۱۰ کشور صاحب فناوری پرتابگر در دنیا قرار گرفتیم که این مسئله از جنس افتخار و اقتدار ملی بود و اکنون درحال‌توسعه است. این پرتاب که مایه غرور، نشاط و شور زیادی در میان مردم بود در دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان نیز شکل خوبی به خود گرفت و نتیجه این شد که دانشگاه‌های زیادی وارد عرصه فناوری برای ارتقا ماهواره‌ها و فناوری‌های مرتبط با فضا شدند و ده‌ها شرکت خصوصی، دانش‌بنیان و دانشگاه‌های برتر به طراحی حوزه‌های فضایی پیوستند.

فرحی افزود: پس از ماهواره «امید» توانستیم ۴ ماهواره را در مدار قرار دهیم و به چرخه کامل فضایی برسیم که قدم بزرگی بود؛ اما برای دستیابی به ماهواره‌های سنگین‌تر (۱۰۰ تا ۲۵۰ کیلو) باید تلاش‌های خود را گسترش دهیم و به همین واسطه به لیگ جدید ماهواره‌برها برسیم. ماهواره‌برهای سیمرغ، سیمرغ بهینه، ذوالجناح و در آینده «سروش» و «سریر» در برنامه توسعه ماهواره‌برهای وزارت دفاع هستند. ماهواره‌بر سیمرغ تا کنون چندین پرتاب تحقیقاتی داشته و در حال طی‌کردن سیر بلوغ و تثبیت فناوری‌های خود است. تصمیم داریم در ره‌نگاشت ۱۰ساله برنامه فضایی که تدوین شده، بیش از ۲۰۰ پرتاب را با ۱۰ مدل ماهواره‌بر انجام بدهیم.

فرحی عنوان داشت: با شروع کار دولت سیزدهم و باهمت بلند رئیس‌جمهوری که برای حوزه فضایی مانند سایر حوزه‌ها سنگ تمام گذاشتند، به مدت ۲ مرتبه شورای‌عالی فضایی را تشکیل دادیم. در این جلسات تصمیمات راهبردی اتخاذ و برنامه ۱۰ساله فضایی کشور با محوریت سازمان فضایی ایران وزارت ارتباطات تدوین تصویب شد و تأمین منابع مالی آن برای سال آینده و برنامه پنج‌ساله هفتم نیز در دستور کار است که نشان می‌دهد توجه جدی به تصویب این برنامه دارند، چرا که بدون تزریق منابع، ممکن است این برنامه محقق نشود.

جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی در ادامه گفت: وزارت دفاع برای اینکه بتواند سرریزهای فناوری خود را به عرصه تجاری‌سازی منتقل کند. برای بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و نیز همراهی شرکت‌های دانش‌بنیان، ۲ سال قبل «هلدینگ فضایی کیهان» شکل گرفت که مأموریت نخست آن در کنار دیگر مأموریت‌ها، طراحی منظومه‌های ماهواره‌ای بود که قدم‌های خوبی برداشته شد و حمایت‌های خوبی انجام شده و به‌زودی طراحی منظومه‌های ماهواره‌ای را در داخل کشور شکل بدهیم. یکی از ماهواره‌هایی که امروز در این مراسم رونمایی شد حاصل تجربه سال‌ها تجربه وزارت دفاع در ساخت ماهواره سنجش‌ازدور بود که باهمت «صایران» انجام شد تا دقت ماهواره‌های سنجشی بالا برود.

وی تأکید کرد: امروز با ساخت و رونمایی شانزدهمین ماهواره، توانستیم وجه تمایز خوبی بین این ماهواره و سایر ماهواره‌های قبلی را با افزایش کیفیت، مدت‌زمان تصویربرداری بیشتر و ناحیه پوشش بزرگ‌تر متمایز کنیم. این اولین گام در راستای پیاده‌سازی برنامه ۱۰ساله فضایی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    3 0
    امسال هم قرار بود ده پرتاب داشته باشیم کلآ یه پرتاب مداری داشتیم اون هم نور دو سپاه بوده!
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    2 0
    این ده سال ده سال آخره وگرنه ترکیه جای ایران رو خواهد گرفت..
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    3 0
    10 مدل!؟ کره جنوبی کلا یک راکت رو داره توسعه میده چند تن رو هم به مدار می بره دلیل این همه موازی کاری چیه!؟
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    1 1
    برای منظومه سازی پرتاب چند صد کیلو به مدار توجیه اقتصادی نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس