زمان پرتاب ماهواره ظفر/ مذاکره درباره اینترنت ماهواره ای

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات زمان پرتاب ماهواره ظفر را سه ماه اول سال آینده اعلام کرد و گفت: درباره اینترنت ماهواره ای در حال مذاکره هستیم.

به گزارش مشرق، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز در حاشیه بزرگداشت روز فناوری فضایی که در موزه ارتباطات برگزار شد در پاسخ به خبرنگاران گفت: برنامه ما این است که صنعت فضایی کشور را به شکل بومی توسعه دهیم تا بتوانیم در همه بخش ها مانند ساخت ماهواره، پرتاب ماهواره، ایستگاه زمینی دریافت اطلاعات تا سامانه کاربردی را بومی سازی کنیم.

وی افزود: همانطور که می دانید ماهواره ها کلاس های مختلف دارند. پرتاب گر ها هم کلاس های مختلفی دارند. ما در عین حال که صنعت فضایی بومی را توسعه می دهیم هر جا نیاز به خدمات باشد، ارائه داده و در کوتاه ترین مدت نیاز کشور را برطرف می کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: ریل گذاری ما این است که برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت، یک بخش هایی از صنعت فضایی را به صورت بومی داشته باشیم.

وی در خصوص سوال خبرنگاران در خصوص برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اینترنت ماهواره ای گفت: ما از فعالیت منظومه های ماهواره ای خارجی استقبال می کنیم. منوط به اینکه طبق قوانین بین المللی که اتحادیه مخابرات اعلام کرده است، قواعد سرزمینی کشورها را بپذیرند. اکنون درحال مکاتبه و مذاکره هستیم و زمانی که نهایی شود، نتایج را اعلام می کنیم.

زارع پور درباره اینکه ماهواره ظفر در چه مرحله ای است، خاطرنشان کرد: طبق سوالی که من انجام داده ام، اعلام شده در سه ماه اول سال آینده، این ماهواره آماده پرتاب است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در مورد ساخت منظومه های ماهواره ای، تأکید کرد: در این خصوص پروژه ای تعریف شده و در رسانه ها مطرح شده و قرار است منظومه ای از ماهواره های مخابراتی را داشته باشیم و برنامه مان این است که تا پایان دولت سیزدهم آن را عملیاتی کنیم و این ماهواره ها ساخته و پرتاب شود و وارد چرخه استفاده شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی از شرکت های دانش بنیان هستند که داده های ماهواره ای را در اختیار دارند و می توانند آن را تحلیل کنند اما سازمان ها و وزارتخانه ها اقبالی نشان نمی دهند، گفت: یک بخش از این موضوع مربوط به تبلیغ و ترویج اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است و بخش دیگر وظیفه سازمانی ماست که در تعامل با سازمان های مختلف می توانیم این داده های فضایی را که در اختیار ماست در اختیار دیگر دستگاه ها قرار دهیم تا گره گشایی شود. به عنوان مثال در حوزه کشاورزی می توانیم در حوزه مقابله با زمین خواری آن را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه نیز یک بندی را آورده ایم که همه دستگاه ها در انجام مأموریت ها استفاده از داده های فضایی را بررسی کرده و در دستور کار خود قرار دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به یکی از مجریان طرح در خصوص سامانه پایش های فضایی گفت: ما هیچ اختلالی برای ارتباط با خارج از کشور نداریم و همچنین برای دسترسی به تصاویر ماهواره خیام، متقاضیان می توانند به سازمان فضایی مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    3 0
    قرار بود امسال ماهواره ارسال کنید چرا انقد از برنامه ها همیشه خدا عقبید
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      0 1
      شورای عالی امنیت ملی مجوز نمیده حداقل ده ماهواره آماده پرتاب هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس