کد خبر 1462367
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
دولت بایدن معافیت تحریمی ایران را تمدید کرد

یک وبگاه آمریکایی گزارش کرد که دولت بایدن یکسری معافیت‌های تحریمی را برای ادامه همکاری هسته‌ای ایران و روسیه در سایت‌های غنی‌سازی ایران تمدید کرده است.

به گزارش مشرق، وبگاه خبری «واشنگتن فری بیکن» بر اساس یک اطلاعیه غیرعلنی ارائه شده به کنگره که به نسخه‌ای از آن دست پیدا کرده، گزارش کرد که دولت بایدن یکسری معافیت‌های تحریمی را تمدید کرده که به جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه اجازه همکاری هسته‌ای در سایت‌های غنی‌سازی ایران را می‌دهد.

بر اساس این گزارش، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در تاریخ ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن ماه) مجوز این معافیت‌ها را صادر کرد اما کنگره تا اواخر ۳ فوریه (۱۴ بهمن ماه) و پس از آن‌که فری بیکن شروع به تحقیق و پرس و جو درباره این معافیت‌ها کرد، از این تصمیم مطلع نشد.

منابع ارشد کنگره می‌گویند که دولت بایدن در تلاش است که در بحبوحه نگرانی‌ها درباره ائتلاف نظامی جمهوری اسلامی و روسیه، این معافیت‌ها را از میان بردارد.

بر اساس این گزارش،‌این معافیت‌های تحریمی که بقایای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، مجوز ادامه همکاری هسته‌ای ایران و روسیه در سایت‌های هسته‌ای ایران همچون فردو را و نیروگاه هسته‌ای بوشهر را می‌دهد.

طبق این گزارش، دولت بایدن این بار تصمیم گرفته است علی‌رغم تمدید معافیت‌های تحریمی، یکسری تحریم های خاص را برای ساخت دو نیروگاه هسته ای جدید ایران به دست روسیه اعلام کند به امید آن‌که همکاری تهران و مسکو را محدود کند.

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در اطلاعیه خود به کنگره نوشته است: «محدود کردن معافیت از این طریق، منافع مهم منع عدم اشاعه و ایمنی هسته‌ای ایالات متحده و جامعه بین‌المللی را تأمین می‌کند اما فعالیت‌های مربوط به ساخت واحدهای رأکتور جدید در بوشهر را دربرنمی‌گیرد که (این فعالیت‌ها) برنامه هسته‌ای ایران را گسترش می‌دهد و همکاری میان ایران و روسیه را در برهه‌ای از زمان بیش از پیش تعمیق می‌کند که تهران کمک های مرگبار به روسیه برای استفاده در حمله غیرقانونی به اوکراین عرضه می‌کند».

این خبر در حالی منتشر شده است که در هفته‌ها و ماههای اخیر، نگرانی‌های مقام‌های آمریکایی از افزایش همکاری میان ایران و روسیه تشدید یافته است و در تریبون‌های مختلف از تلاش برای مقابله با این همکاری یاد می‌کنند.

در جدیدترین این موارد، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته (دوشنبه) در کنفرانس خبری خود در جمع خبرنگاران تأکید کرد که واشنگتن به دنبال اهدافی است که بتواند با روابط ایران و روسیه مقابله کند.

وی در این خصوص توضیح داد: «من می توانم به شما بگویم که ما البته اقدامات تحریمی آینده را پیش‌بینی نمی‌کنیم اما همچنان به دنبال اهدافی خواهیم بود که به ما امکان مقابله با این رابطه بین ایران و روسیه به خصوص به طور دقیق‌تر در زمینه ارائه فناوری پهپاد از ایران به روسیه را بدهد که منجر به خسارات و ویرانی بی‌شمار در سراسر اوکراین و علیه مردم اوکراین شده است».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    0 1
    با معافیت دلار شده43 ..بدون معافی چند میشه
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    2 0
    اجازه میدهد!!!؟مگه کسی اجازه خواسته بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس