کد خبر 1462277
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵
شهید مامی

عباس مامی از جمله نیروهای شجاعی بود که در اوایل جنگ نقش بسیار بزرگی در شناسایی مواضع عراقی ها داشت، با آن که سواد چندانی نداشت اما تجربه هایی که از قبل آموخته بود او را مردی تمام عیارو آگاه ساخته بود.

به گزارش مشرق، در دنیای پر فتنه امروز که عصر انفجار اطلاعات لقب گرفته است و در زمانه ای که مرزهای جغرافیایی معنا و مفهوم پیشین خود را در ساختار جدیدی از معرفت و تحول مبنایی در حیات بشری رفته رفته از دست می دهند و اقتدار ملی هر کشور در بعد فرهنگی آن جلوه و ظهور می یابد، پاسداری از ارزش های فرهنگی، رویکردی واقع بینانه و استراتژیک خواهد بود. چنین است که هر ندایی از رهایی و هر پرچمی از آزادگی در گستره گیتی، مورد هجوم توفان های زهرآگین اتحادیه جهانی زر و زور و تزویر قرار می گیرد. در این میان رسالت همه آنانی که به عدالت، آزادی و رهایی می اندیشند و به آرمان بزرگ پیامبران ایمان دارند آن است که از فرهنگ ایستادگی و وارستگی در این تهاجم بی حساب با هر وسیله ممکن صیانت و پاسداری کنند.

زندگی نامه

عباس مامی شهریور ماه سال ۱۳۴۰ در خانواده ای روستایی دیده به جهان گشود. او دوران کودکی و نوجوانی اش را با دامداری و کشاورزی سپری کرد. با آغاز جنگ تحمیلی جز اولین رزمندگانی بود که به عضویت بسیج درآمد و به همراه تعدادی از هم رزمانش گروه های جنگ پارتیزانی را تشکیل داد.

این گروه ها در مناطق کانی سخت، شور شیرین، مهران و چنگوله با مین گذاری بر سر راه نیروهای بعثی توانستند ضربات سهمگینی را به آنان وارد کنند. به طوری که این عملیات ها موجب ناامنی در خطوط مواصلاتی دشمن در مناطق مختلف جبهه میانی شد.

عباس مامی مدتی در اطلاعات عملیات یگان امیرالمومنین (ع) به خدمت خود ادامه داد و با شناختی که از مهران و سایر نقاط این منطقه داشت، موفقیت های چشم گیری در ایفای این مسئولیت به دست آورد.

در عملیات « والفجر ۳» که دشمن حملات سنگین خود را از سه طرف بر شهر مهران آغاز کرده بود، عباس مامی به همراه پرسنل اطلاعات عملیات عازم منطقه فرخ آباد شد. آنان توانستند ضمن دفع حملات دشمن، تعدادی از تانک ها و ادوات زرهی نیروهای بعثی را به آتش بکشند.

عباس مامی در ادامه همین عملیات بال بر بال رهایی گشود و به دیگر هم رزمان شهیدش پیوست.

روایت خاطره به نقل از علی قمر مهری

عباس مامی از جمله نیروهای شجاعی بود که در اوایل جنگ نقش بسیار بزرگی در شناسایی مواضع عراقی ها داشت. با آن که سواد چندانی نداشت اما تجربه هایی که از قبل آموخته بود او را مردی تمام عیار و آگاه ساخته بود.

او کم حرف، تو دار، مومن و بسیار دلسوز بود. عباس همانند «صمد اسدی» از جمله طلایه داران و بنیان گذاران گروه های گشت و شناسایی بود که بعدها تحت عنوان گروه اطلاعات عملیات سازماندهی شدند.

زمانی که عراقی ها در محور مهران، بعد از عملیات فتح المبین عقب نشینی کردند و ما وارد شهر مهران شدیم، عباس مامی به اتفاق کاظم فتحی زاده که هر دو با تجربه بودند، اقدام به تقسیم نیروها در قالب پایگاه های کوچک در شهر مهران کردند. این طرح به این علت بود تا به واسطه آن، دشمن گمان نکند که در مهران تعداد محدودی نیرو مستقر است.

در آن زمان که در مهران بودیم، نحوه تدارک رسانی بسیار سخت بود اما هر دو روز یک بار برای ما غذا می آوردند. راه تدارکات از مسیری در کله قندی بود که می بایست به هرمز آباد می رفت و بعد وارد شهر مهران می شد.چون ارتفاعات کله قندی در اشغال عراقی ها بود و بر روی ما دید تیره و تار داشتند عبور و مرور بسیار سخت و خطرناک بود.

یک روز غذا برای ما آورده بودند و من آن را در گوشه ای گذاشته بودم که از بد شانسی یک گربه خانگی پیدا شد و ظرف محتوی غذا را لیس زد. من بسیار ناراحت شدم و با سلاح کلاشینکف به طرفش شلیک کردم. گلوله به پای گربه اصابت کرد.

عباس به محض دیدن این صحنه چنان آشفته و خشمگین شد که تا آن روز چنین حالتی را از او ندیده بودم. با خشم و عصبانیت تمام به کن گفت: چرا به این حیوان بیچاره شلیک کردی؟ گفتم: ظرف غذا را نجس کرد. عباس با عصبانیت گفت: این هم مثل تو گرسنه است و احتیاج به غذا دارد، تو چرا ظرف غذا را در جای بهتری نگذاشتی؟! او در اوج شهامت چنین دل رئوف و مهربانی داشت.

در نحوه استفاده از مهمات بسیار حساس بود. عباس معتقد بود که این گلوله ها مال مردم و حاصل دست رنج آن ها است. او حتی در حین نفوذ به خاک دشمن و حمل مین های ضد تانک و ضد خودرو، در هنگام کاشتن مین ها تا به چشم خود نمی دید که باعث انهدام وسایل دشمن می شوند، منطقه را ترک نمی کرد.

روایت خاطره به نقل از محمد تقی قاسمی

اولین آشنایی من با عباس مامی نوزدهم دی ماه سال ۱۳۵۹ در منطقه میمک بود. قبل از عملیات به نیروهای اطلاعات عملیات یا همان گروه های گشتی مأموریت داده بودند تا در شناسایی منطقه به نیروهایی که در محور میمک و تنگه بیجار بودند کمک کنند. عباس مامی به عنوان یک نیروی زبده و بسیجی که به اعتقاد من در حین رزم به اندازه بیست نفر شهامت، جسارت و چالاکی داشت، در منطقه حضور پیدا کرد. در آن مقطع، آشنایی ما در حد یک سلام و احوالپرسی ساده بود.

پس از عملیات، عباس به اتفاق دیگر برادران از جمله حسین مهردادی مجدداً به منطقه برگشتند و کار اطلاعات عملیات را در آن منطقه از جمله؛ کنجانچم، ارتفاعات زیل، مهران، کانی سخت و کولک ادامه دادند. این روند ادامه داشت تا این که در آذر ماه سال ۱۳۶۱ با تشکیل تیپ مستقل ۱۱۴ امیرالمومنین (ع) و فراخوانی نیروها و تشکیل گردانها عباس مامی به اتفاق دیگر برادران در واحدی تحت عنوان اطلاعات عملیات به جمع ما پیوستند.

به محض تشکیل تیپ امیرالمومنین (ع) اولین مأموریت ما اجرای یک عملیات محدود در چنگوله و ارتفاعات « گَر شیر » و پدافند در آن محور بود. من در ابتدا به عنوان فرمانده گردان شهید مطهری که بعدها به گردان ابوذر معروف شد، معرفی شدم. گردان ما در خط پدافندی مستقر بود، لذا هر گاه نیروهای اطلاعات عملیات قصد شناسایی داشتند، با ما هماهنگی می کردند و در صورت لزوم آن ها را همراهی می کردیم.

گردان ما در ارتفاعات گرشیر مستقر بود و برای شناسایی نقاط ضعف و قوت دشمن و تسلط بر منطقه، من و یکی_ دو نفر از بچه های گردان به اتفاق نیروهای اطلاعات عملیات از جمله عباس مامی، حسین مهردادی و قدرت ملکی و چند نفر دیگر بیشتر اوقات به شناسایی می رفتیم. اولین شناسایی که به اتفاق عباس مامی و چند نفر دیگر از برادران در قالب گروه های گشت یا همان اطلاعات عملیات، در آن شرکت داشتم، اواسط دی ماه سال ۱۳۶۱ بود که از تنگه زعفرانیه به عمق مواضع دشمن حرکت کردیم.

در این ماموریت قرار بود ارتفاع ۲۳۰، آزاد خان کشته و دار شلاق را شناسایی کنیم تا وضعیت دشمن را در این مناطق به طور کامل بررسی کنیم. چون تسلط دشمن و هوشیاری اش در منطقه گر شیر نسبت به حضور نیروهای ما زیاد بود، لذا در این شناسایی به ناچار از تنگه زعفرانیه وارد شدیم. عصر بود که از منطقه چنگوله حرکت کردیم و از پشت تنگه عبور کردیم.

گروه عبارت بودند از عباس مامی، منصور ملکی، مرتضی رستمی، لطیف جمشیدی، سید محمود طالبی، موسی حاج محمدی و چند نفر دیگر... مرتضی رستمی و منصور ملکی نسبت به منطقه آشنایی کامل داشتند؛ چون هر دو از بچه های ایل شوهان بودند منصور ملکی و عباس مامی راه افتادیم. مدتی حرکت کردیم تا به نزدیک معبر مواضع عراقی ها رسیدیم.

نحوه استقرار نیروهای بعثی در این منطقه به صورت خط مستقیم و به هم پیوسته نبود، بلکه به صورت چند پایگاه بود که از یکدیگر فاصله داشتند. ما به نقطه ای رسیدیم که در حد وسط دو پایگاه قرار داشت. داخل شیار و اطراف آن توسط عراقی ها مین گذاری شده بود. به اندازه ای نزدیک شده بودیم که صدای نیروهای عراقی به وضوح شنیده می شد.

منصور ملکی با توجه به این که به زبان عربی مسلط بود، صحبت هایشان را برایمان ترجمه می کرد. منصور گفت: الان در خصوص عوض کردن پست نگهبانی با هم حرف می زنند. ما در همان نقطه و درست در پشت معبر، مشغول شناسایی و ثبت و ضبط استعداد نیروهای عراقی بودیم و کارمان داشت تمام می شد که در این لحظه عباس گفت: شما به این کار شناسایی می گویید؟! عباس در حالی که با سرنیزه مشغول باز کردن معبر و بریدن سیم های خاردار بود، گفت: باید برویم جلوتر! با عصبانیت گفتم: جلوی چشم نگهبانان عراقی چه می کنی؟! عباس در حالی که با سر نیزه مشغول باز کردن معبر و بریدن سیم های خاردار بود، گفت: باید برویم جلوتر! با عصبانیت گفتم: آخر مرد حسابی، جلوی چشمان عراقی ها با چه عقل و استدلالی می خواهی بروی جلو؟ عباس گفت: آیه وجعلنا بخوانیم. گفتم: این کار تو جهالت محض است! اگر از میدان عبور کنیم و عراقی ها ما را ببینند، چه کسی پاسخگو است؟! عباس گفت: پس حضرت موسی (ع) چطور از رود نیل گذشت؟ همه سکوت کرده بودند، به عباس گفتم: ببین عباس، آن حضرت موسی بود که هم پیغمبر بود و هم علم نبوت داشت! عباس گفت: مگر خدای موسی با خدای ما فرق دارد؟!

عباس مشغول خنثی کردن مین ها شد و گفت: فکر می کنی این گونه شناسایی ها اهمیت دارد که پشت معابر کالک بکشی و بگویی این چند سنگر است و آن چند قبضه تیربار و سلاح نیمه سنگین! اگر این طور می خواستیم شناسایی کنیم، از همان تپه های روبه رو و با دوربین این کار را می توانستیم انجام بدهیم.

روایت خاطره به نقل از مراد قیطاسی

عباس یک روز ما را راحت نمی‌گذاشت و مدام بچه‌ها را به شناسایی می‌فرستاد. یک شب به شناسایی رفتیم و صبح آن روز، حدود ساعت ۷ به جاده اصلی رسیدیم و به دستور عباس، مشغول مین گذاری در سه نقطه از جاده بودیم. موقعیت ما درست در نزدیک پاسگاه هشیمه عراق بود.

در این ماموریت من و حمید گلستانی، میر باوش و عباس مامی حضور داشتیم. در حین مین گذاری یک جیپ عراقی به ما نزدیک شد که بلافاصله خودمان را به یک گودال در نزدیکی جاده رساندیم و پنهان شدیم. جیپ که رد شد، دوباره به روی جاده برگشتیم و مین ها را کار گذاشتیم. من و حمید گلستانی کارمان را تمام کردیم که صدای ماشینی را شنیدم. به عباس گفتم: صدای ماشین می آید.

عباس گفت: برو کنار تپه مشرف به پایین جاده ببین چه خبر است. وقتی رفتم دیدم یک تریلر در حالی که یک دستگاه تانک بر روی کفی آن سوار است، رو به بالا می آید.

به سرعت برگشتم و موضوع را به عباس گفتم. مین ها آماده انفجار بودند به دستور عباس از جاده فاصله گرفتیم و در فاصله ای حدود صد متر از جاده پنهان شدیم و منتظر ماندیم. تریلر آمد و از مینی که من و گلستانی کاشته بودیم رد شد، اما وقتی به مین دوم و سوم که عباس کاشته بود رسید، در یک لحظه انفجاری بلند شد و تریلر همراه با تانک به هوا رفت و منهدم شد.

صحنه بسیار دیدنی بود. بعدها متوجه شدیم که اقای دانشیار و خادمی به دیدگاه کانی سخت آمده بودند و این صحنه را با دوربین نگاه کرده بودند که پس از برگشت به مقر، گروه ما و عباس مامی را تشویق کردند. در شناسایی پاسگاه و شهر تعان و شهر تعان را شناسایی کردیم.

در شناسایی پاسگاه و شهر تعان، من و عباس مامی و اله کرم شامحمدی و میرباوش از مهران حرکت کردیم و با عبور از خط دشمن از طریق شیاری که نسبتاً عمیق بود، در پناه تاریکی شب به طرف پاسگاه راه افتادیم.

وقتی به نزدیک پاسگاه رسیدیم، عباس با دوربین دید در شب منطقه را بررسی کرد و از سمت چپ پاسگاه از میان یک شیار رو به پایین راه افتادیم تا رسیدیم به شهر تعان.

در آن جا بسیاری از ساختمان ها بر اثر سلاح های دور برد ویران شده بودند. وقتی به ابتدای شهر رسیدیم، سگ ها به شدت پارس می کردند و به نوعی نیروهای دشمن را از حضور غریبه در منطقه آگاه کردند.

در آن لحظات، در یک گودال که جلوی ما بود، سوسوی نوری خودنمایی می کرد و انگار نشان می داد که در میان آن، افرادی حضور دارند. به عباس گفتم: فکر کنم داخل آن نیرو هست. عباس که با دوربینش نگاه کرد، به آرامی گفت: نیرو نیست. سوسوی آتش انفجار گلوله توپ دور برد است که تازه شلیک شده.

عباس جلوتر رفت و بعد با پرتاب یک ریگ به سمت ما اشاره کرد که به او بپیوندیم. اله کرم شاه محمدی و میرباوش در فاصله ده متری از ما به یکی از خانه های خراب شده پناه بردند. من و عباس در همان ساختمان ماندیم که در حیاط آن یک درخت کالیپتوس بزرگ قد برافراشته بود.

در آن لحظه فکری به ذهنم رسید و به عباس گفتم: چه طور است شاخه های درخت را قطع کنیم و در گوشه ای از ساختمان روی خود بیندازیم و پنهان شویم. عباس لبخندی زد و گفت: با این کار می خواهی به دشمن بگویی که ایرانی به این جا آمده؟! عباس گفت: اگر احساس خطر کردیم، می رویم روی درخت، تو بیا بالا دوربین را بگیر و نگهبانی بده تا من کمی استراحت کنم.

عباس پایین آمد و دوربین دید در شب را به من داد و رفت گوشه ای نشست، من به بالای درخت رفتم و از آن بالا، تمام اطراف در دید کامل بود. چند لحظه بعد نور ماشینی در فاصله ای نه چندان دور نمایان شد که به طرف ما می آمد.

به سرعت از درخت پایین آمدم و به عباس گفتم: یک ماشین جیپ دارد به طرف ما می آید. به پیشنهاد عباس هر دو به بالای درخت رفتیم و منتظر ماندیم. ماشین به فاصله ده متری ساختمان رسید و توقف کرد. یکی از سرنشینان آن از ماشین پیاده شد و به طرف ما آمد. عباس اسلحه را مسلح کرده بود و منتظر ماند که اگر سرباز عراقی به پای درخت آمد، هم او و هم بقیه را به رگبار ببندد. سرباز کمی جلوتر آمد. هر دو نفس در سینه حبس کرده بودیم و من در این لحظه به آرامی به حرف آمدم و گوسفندی را نذر امام زاده علی صالح (ع) کردم که این خطر به خیر و خوشی از ما رفع شود.

به همان علی صالح سوگند، در حالی که بقیه هم از ماشین پیاده شدند، کمی جلو آمدند و اطراف را بررسی کردند و بدون آن که در گرگ و میش صبحدم آن روز به بالای درخت کالیپتوس نگاه کنند، به طرف ماشین برگشتند و پس از سوار شدن، از ما فاصله گرفتند و رفتند. عباس با دوربین عکاسی کوچکی که داشت، در حین رفتن عراقی ها از آن ها عکس گرفت. من در اوج دلهره و یأس، نفس راحتی کشیدم اما عباس با لبخندی گفت: دیدی علی صالح (ع) چه طور شرشان را از سرمان کم کرد.

عباس دو روز بعد گزارش شناسایی خود را به آقای دانشیار و قاسم سلیمانی ارائه کرد. عباس در آن مقطع زمانی چالاک ترین نیروی اطلاعات عملیات در نفوذ به خاک دشمن و شناسایی ها بود. به طوری که در قبل از عملیات والفجر ۳، زمانی که محسن رضایی، قاسم سلیمانی، صیاد شیرازی و عده ای دیگر از فرماندهان به منطقه آمدند، در یکی از نقاط که مشرف بر روی سد کنجانچم بود بحث بر سر استقرار نیروهایی در اطراف کله قندی شد که در این لحظه عباس با این طرح مخالفت کرد و گفت: با توجه به احداث جاده های ارتباطی توسط عراقی ها در کله قندی و پشت آن، اگر نیرو در این منطقه برای عملیات پیاده شود، عراقی ها آن را دور می زنند و نابودشان می کنند. صیاد شیرازی گفت: این ادعا درست نیست و عراقی ها در پشت ارتفاعات کله قندی، حاده احداث نکردند.

عباس گفت: من رفته ام و از نزدیک دیده ام که در آن جا جاده هست. صیاد شیرازی قبول نکرد، تا این که دو روز بعد گروهی از نیروهای اطلاعات عملیات به دستور محسن رضایی به منطقه رفتند و پس از بازگشت حرف های عباس را تایید کردند.

به طوری که پس از آن هم محسن رضایی و هم صیاد شیرازی از عباس تشکر کردند. مدتی بعد برای عباس تقدیر نامه نوشتند اما او گفت: من برای رضای خدا کارم را انجام می دهم و به این چیزها احتیاج ندارم.

عباس آدم خاصی بود. وقتی به مرخصی می رفت سوار ماشین بیت المال نمی شد. از مهران می رفت تا صالح آباد و از آنجا با ماشین عمومی به ایلام می رفت. در یکی از شناسایی ها، باطری دوربین دید در شب را گم کردم، وقتی متوجه شد خیلی عصبانی شد و گفت که باید بیشتر مواظب اموال باشم. من از حرف هایش ناراحت شدم، اما ساعاتی بعد همه چیز را فراموش کردم.

تکریم و تعظیم شهیدان، تلاشی مقدس است در برافراشتن پرچم های سرخ استقلال و آزادی بشریت، از یوغ ذلت و اسارت و گام بلندی است در راستای احیای ارزش های مکتب توحید و عدالت؛ چرا که شهادت مرگ در راه ارزش ها است و هر شهید، مشعلی است که در بلندای عزت و سرافرازی یک ملت جاودانه می درخشد.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    1 0
    اي كاش نحوه شهادت اين عزيزان هم نوشته ميشد كه اين روايت ها ناقص تمام نشه
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    4 0
    درودبرغیورمردان ایران زمین.
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    1 0
    روحش شاد.
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    1 0
    روحش شاد.
  • ایرانی IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    1 0
    خیلی زیبا و تاثیرگذار بود احسنت بر شما و اجرتان با خدا. امیدوارم این کار زیبا یعنی بیان خاطرات و سرگذشت شهدا و رزمندگان اسلام که باعث زنده نگهداشتن یاد شهدا و نشر ارزش‌ها و انتقال آن به نسل‌های بعد از جنگ می شود، ادامه داشته باشد. صلوات بفرستیم به روح بزرگ همه شهدای اسلام
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    3 0
    هدیه به ارواح مطهر همه شهدا ،صلوات.خوشا به سعادت همه شهدا.
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    1 0
    حیف خون هایی که برای امثال دایی و شروین ها ریخته شد
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      1 0
      برا کشور و ملت ریختن .چرا چرت میگی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس