«ایران استوار، 44 سال افتخار» | کدام اسلحه‌های کمری در کشور تولید می‌شود؟

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران توانسته‌اند از ابتدای پیروزی انقلاب به ویژه پس از دفاع مقدس دستاوردهای مختلفی را در حوزه تجهیزات و تسلیحات داشته باشند.

به گزارش مشرق، صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم‌ترین طراحان و سازندگان تجهیزات و تسلیحات نظامی هستند. صنایع دفاعی ایران اسلامی، شرکت‌ها و بخش‌های دانش‌بنیان هستند که آغاز فعالیت آن‌ها به دوران ابتدایی دفاع مقدس باز می‌گردد؛ هنگامی که ایران تحت تحریم‌های تسلیحاتی قرار داشت و اگر صنایع دانش‌بنیان نظامی را پایه‌گذاری نکرده بود شاید سرنوشت دفاع مقدس به شکل دیگری رقم خورده بود.

صنایع دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز توانسته انواع تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز را طراحی کرده و بسازد.

در این گزارش به بررسی توان طراحی و تولید اسلحه‌های کمری توسط صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران می‌پردازیم.

کدام اسلحه‌های کمری در کشور تولید می‌شود؟+ عکس

اسلحه‌های کمری؛ سلاح کلیدی فرماندهان نظامی

اسلحه‌های کمری جزو سلاح‌های موردنیاز همه افسران، فرماندهان و نیروهای ویژه در نیروهای مسلح است و آنچه در این میان اهمیت دارد بومی بودن آن‌ها است. بومی بودن از این جهت اهمیت دارد که دشمنان متوجه اسرار طراحی و ساخت آن نشوند چراکه حفظ این اسرار جزو بایدهای نظامی‌گری است.

نیروهای مسلح تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از اسلحه‌های کمری آمریکایی مانند برونینگ استفاده می‌کردند و نیاز نیروهای مسلح از این طریق تامین می‌شد. با پیروزی انقلاب اسلامی شرایط تغییر کرد و ایران توسط کشورهایی که روزی هم‌پیمان آن بود تحت تحریم قرار گرفت.

رویدادهای ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و تحرکات ضد انقلاب در برخی نقاط همچون کردستان، ترکمن صحرا و آذربایجان شرقی نیز اوضاع کشور را ملتهب ساخته بود. پس از پایان یافتن این الهتابات، رژیم بعثی عراق به کشورمان حمله و کشور را درگیر یک نبرد هشت ساله کرد.

همه این رویدادها باعث شد تا فرصتی برای طراحی و ساخت تسلیحات جدید برای نیروهای مسلح فراهم نشود و همه توان فنی نیروهای مسلح و کشور صرف بازسازی و بروز نگه‌داشتن تسلیحات و تجهیزات فنی شود.

پایان دفاع مقدس فرصتی بود تا نیروهای مسلح نفس‌تازه کنند و وارد عرصه طراحی و ساخت انواع تسلیحات و تجهیزات همچون اسلحه‌های کمری شوند. در این راستا، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از سال ۱۳۶۹ وارد چرخه تولید اسلحه‌های بومی کمری شده است.

کدام اسلحه‌های کمری در کشور تولید می‌شود؟+ عکس

کدام اسلحه‌های کمری در ایران تولید می‌شوند؟

صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته توانسته‌اند سه نوع سلاح کمری را طراحی کرده و تولید کنند. این اسلحه‌ها زُعاف، کاوه ۱۷ و رعد نام دارند که تماماً در داخل طراحی و تولید شده است.

کدام اسلحه‌های کمری در کشور تولید می‌شود؟+ عکس

سلاح کمری زُعاف

سازمان صنایع دفاع سال ۱۳۶۹ در نخستین تجربه خود در ساخت سلاح کمری توانست سلاح کمری ۹ میلی‌متری زُعاف را طراحی و تولید کند. سلاح کمری زُعاف از فشنگ‌های ۹×۱۹ میلی‌متری بهره می‌برد و از نمونه‌های نیمه اتوماتیک به شمار می‌رود.

طراحان اسلحه زُعاف در ساختار این سلاح ۴ ضامن قفل بدنه یا ضامن گلنگدن، تیر آخر، اصلی و خشاب‌گیر را طراحی کرده‌اند.

ساختار اسلحه کمری زُعاف به اسلحه زیگ زاوِر پی۲۲۶ ساخت آلمان شباهت دارد ولی شکل قبضه آن با این سلاح تفاوت دارد.

کدام اسلحه‌های کمری در کشور تولید می‌شود؟+ عکس

اسلحه کمری رعد

اسلحه کمری دیگری که صنایع دفاعی ایران آن را طراحی و تولید کرد؛ رعد نام دارد. این اولین بار است که صنایع دفاعی ایران توانست با استفاده از پلیمر یک سلاح کمری را طراحی و تولید کند. مزیت استفاده از پلیمر در ساخت یک سلاح مزیت‌های بسیاری همچون پایداری خوب در مقابل مواد شیمیایی، وزن سبک و استحکام بالا را دارد.

اسلحه پلیمری کمری «رعد» نیز همچون اسلحه زُعاف یک سلاح ۹ میلی‌متری است و از فشنگ‌های ۹×۱۹ میلی‌متری بهره می‌برد.

مهم‌ترین مزیت اصلی این است که ظرفیت خشاب آن از تمام اسلحه‌های کمری شناخته شده موجود در ایران بیشتر است. همه سلاح‌های کمری موجود در ایران تا پیش از تولید رعد دارای خشاب‌های ۸ و ۱۰ تیری هستند ولی خشاب این سلاح ظرفیت ۱۵ تیر را دارد.

کدام اسلحه‌های کمری در کشور تولید می‌شود؟+ عکس

اسلحه کمری کاوه

اسلحه کمری کاوه جزو تولیدات صنایع شهید کاوه وزارت دفاع در خراسان است.کاوه یک سلاح با کالیبر ۹ میلی‌متری است که وزن بدون خشاب آن ۶۵۵ گرم برآورد می‌شود. وزن پایین این اسلحه باعث ایجاد گمانه‌زنی‌هایی درباره آن شده و کارشناسان معتقدند به احتمال فراوان در این سلاح هم از مواد پلیمری استفاده شده است.

برد موثر «کاوه»، ۵۰ متر و سرعت دهانه گلوله در آن در حدود ۳۶۰ متر بر ثانیه است و از نظر طراحی به سلاح گلاک ساخت اتریش شباهت دارد. اما، نکته مهم در ساخت کاوه این است که در مقیاس با نمونه اتریشی خود در برخی قسمت‌ها موفق‌تر ظاهر شده است.

وزن خالص کاوه همان طوری که در بالا به آن اشاره شد در حدود ۶۵۵ گرم است، در حالی که این عدد برای گلاک ۷۱۰ گرم است. در زمان مسلح بودن با خشاب پر نیز نمونه ایرانی تنها ۱۰ گرم از مدل اتریشی سنگین‌تر است. طول مدل اتریشی نیز ۲۰۴ میلی‌متر بوده که در مقایسه با نمونه ایرانی بسیار بزرگ تر است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    5 4
    کلت کمری برونینگ ساخت بلژیک هستش که طراحیشو یه آمریکائی و یه بلژیکی انجام دادن
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    42 52
    با تشکر از کپی های پر نقص و ایرادتان
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
      39 19
      مریض روانی.
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
      66 14
      همه دنیا به مهندسی های معکوس موفق ایران اذعان دارند
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    37 1
    سوال اینجاست که اگر این اسلحه ها موفق بودن ، چرا سراغ نمونه جدید رفتند و تولید همان نمونه را ادامه ندادن و دوباره هزینه طراحی و نمونه و .... . بنظرم ما در متریال مشکل اساسی داریم ، ما صنایع فولاد بزرگی داریم ولی هنوز در تولید آلیاژ ها خاص در مقیاس صنعتی احتیاج به سرمایه گذاری بزرگ است ، همین داستان در اسلحه های تهاجمی هم اتفاق افتاد ، مدل های زیادی تولید شد ولی هیچ یک فراگیر نشد . این مطالب در باب توجه مسئولان به صنایع مادر گفتم و گرنه همیشه ایران و ایرانی سربلند است .
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    14 1
    سوال اینجاست که اگر این اسلحه ها موفق بودن ، چرا سراغ نمونه جدید رفتند
    • ح IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
      0 2
      چه ربطی داره آخه؟؟ تانک های پنتر آلمانی هم یک زمانی بسیار کارآمد بودن ولی الان لئوپارد تولید میکنن!!
  • علی اهوازی IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    6 4
    درود بر ایران قدرتمند🌹
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    7 1
    معنی زعاف=بسیارکشنده
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
      0 4
      من فکر کردم
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    8 1
    زنده بادایران.
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    3 1
    در دوران سربازی با زعاف شلیک کردم واقعا اسلحه سنگین و بی دقتی هست اما قدرت بالایی داره
  • Adel ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    0 0
    درود بر کسانی که با اخلاص عمل به کار می آیند و ایرانی قدرتمند و توسعه یافته را همراهی می‌کنند.نه کسانی که طبق منافع ورویکردهایشان ما را به تباهی وزوال بدرقه می دارند.
  • عماد IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    در بخش الیاژ ضعیف هستیم و دقت تیر، برتا ، کلیبر ۴۵ ، برونیگ ، هنوز پرچمدار هستن در ابتدا برونیگ اسلحه سازمانی سپاه بود و هنوزم عالیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس