کد خبر 1461503
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۸
فشار بیشتر واشنگتن بر مسکو؛ هشدار آمریکا به ترکیه درباره هرگونه حمایت از روسیه

آمریکا به ترکیه در مورد صادرات محصولاتی همچون مواد شیمیایی و ریزتراشه‌ها به روسیه که می تواند در جنگ اوکراین استفاده شود و احتمال مجازات شرکت‌ها و بانک‌های ترکیه‌ای در این زمینه هشدار داد.

به گزارش مشرق، برایان نلسون، مقام ارشد تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا روزهای پنج‌شنبه و جمعه از مقامات دولتی و بخش خصوصی ترکیه بازدید کرد تا به آنها در خصوص تجارت با روسیه هشدار دهد.

نلسون در یک سخنرانی با حضور بانکداران ترک گفت: افزایش قابل توجه صادرات به روسیه در طول یک سال گذاشته باعث قرار گرفتن نهادهای ترکیه "در برابر خطرات اعتباری و تحریم ها " یا محرومیت دسترسی به بازارهای کشورهای گروه ۷ می شود.

او گفت که شرکت ها و نهاد های ترکیه باید "احتیاط بیشتری انجام دهند و از معاملات مرتبط با انتقال فناوری با استفاده دوگانه که می تواند در نهاد های نظامی-صنعتی روسیه مورد استفاده قرار گیرد؛ خودداری کنند."

یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگاران گفت که نلسون و هیات آمریکایی در نشست‌های خود با نهادهای ترکیه ای در آنکارا و استانبول به صادرات ده‌ها میلیون دلار کالا از ترکیه به روسیه و نگرانی‌های آمریکا در این خصوص تاکید کردند.

این مقام گفت: اینکه روسیه فعالانه به دنبال استفاده از روابط اقتصادی تاریخی خود در ترکیه تعجب آور نیست. سوال این است که واکنش ترکیه چه خواهد بود.

این در حالی است که آنکارا به عنوان عضو ناتو اصولا با تحریم‌های گسترده علیه روسیه مخالف است. ترکیه همچنین اعلام کرده که نمی گذارد تحریم ها در این کشور دور زده شوند و خواستار ارائه مدرک از سوی غرب برای این تحریمها شده است.

برایان نلسون" معاون وزیر خزانه داری امریکا در امور تروریسم و ‌اطلاعات مالی، از ۲۹ ژانویه تا ۳ فوریه (۹ تا ۱۴ بهمن) به عمان، امارات متحده عربی و ترکیه سفر کرد و با مقام های دولتی، شرکت‌ها و موسسات مالی دیدار خواهد کرد تا تاکید کند که واشنگتن به شدت اعمال تحریمهایش را ادامه خواهد داد.

نلسون در این تور ۶ روزه درباره تلاش‌های وزارت خزانه ‌داری برای مقابله با تلاش‌های روسیه برای دور زدن تحریم‌ها و محدودیت های صادراتی اعمال شده ناشی از جنگ این کشور علیه اوکراین، فعالیت "بی‌ ثبات‌ کننده" ایران در منطقه، مخاطرات ناشی از فعالیت های مالی غیرقانونی و سرمایه‌گذاری خارجی گفتگو کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    22 4
    اردوغان، هیچ اصولی را به رسمیت نمی‌شناسد و هم با تور می‌گیره هم با قلاب!!
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
      9 1
      اردوغان به فکر منافع کشورش است...
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
      3 1
      به شما چه آخه...
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
      12 1
      تنها اصولی که اردغان میشناسه منافع ملی هست والسلام
    • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
      4 0
      یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز آخه سگ کی هستن به همه دستور میدن ‌‌؟؟! برین همجنس بازی و فسق و فجورتونو بکنین به بقیه کاری نداشته باشین کلنگیها!!!!
  • علی IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    9 0
    ترکیه در اینده حتما از ناتو خارج میشه
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    9 1
    باز یک کشوری با یک کشور دیگه قرار داد مالی برای صادرات بستند ،پای ثابت فتنه کدخدا امریکا از خودش جیغ بنفش و هشدار دروکرد ،توهم خود مهم پنداری هم عجب بددردیه ،این گویا مثل اینکه خودشم واقعا باورش شده همجا در هر موقعیتی همه کاره همه کشورهاست ،یمشت مرد سیاستمدار واقعا چقدر میتونم و خاله زنک هر بادی رد میشه این بیانیه صادر می‌کنه ،بابا بتمرگ سرجات دیگه، تو خیلی مردی بیل زنی اول جلوی صادرات غیر قانونی کشور خودت بگیر جلوی قاچاق زن و بچه و اعضای بدن رو بگیر برس به داد ملت خودت
    • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
      5 0
      23:36 احسنت، دقيقأ همینطوره!! حق مطلبو ادا کردی استاد، دمت گرم!!!!
  • IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    1 0
    در مقابل تهاجم اقتصادی آمریکا کشورهای متحد و مستقل در مقابل آمریکا بایستی یک سازمان مشترک تشکیل دهند. مثلا به چین کمک کنند تا تایوان را از یوغ آمریکا آزاد کنند و در این صورت غرب دچار مشکل تامین ریزتراشه خواهد شد. صنایع شیمیایی کشورهایی مثل ایران و عربستان ترکیه میتواند گسترش یابد و همسو با چین در مقابل آمریکا قرار گیرد. نیاز به نیروی نظامی مشترک واحد پولی مشترک و مشترکات بسیار اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و نظامی هست
  • IR ۰۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    0 0
    فیلمشونه!! این نمایش عوامفریبانه برای کمک به ترمیم چهره خردوغان برای انتخاباته! چون اینطوری پیش بره این پان ترک باید ریق خداحافظی از مسند ریاست را سر بکشه!
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    2 0
    ایران باید هر چه سریعتر موشک های بالستیک را به روسها برساند تا اینها اینقدر واق واق نکنند وگرنه اینها را بحساب ترس ایران خواهند گذاشت
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    2 0
    ایران باید مراکز تسلیحات سازی خود را به زیر زمین و زیر کوهها منتقل کند هر قدر هم هزینه داشته باشد
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    2 0
    باید به زیرساخت های اوکراین همانند راه اهن و فرودگاه ها و بنادر اوکراین حملات پهبادی شود نه موشکی گران قیمت
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    0 0
    ایران باید سریع 2 تن اوارنیوم 90 درصد تولید کند برای ساخت 40 کلاهک اتمی چون حداقل اورانیوم لازم برای ساخت بمب یا کلاهک اتمی 50 کیلو بشرط خلوص 90 درصد است البته همین قدر غنی سازی کند همه به التماس می افتند و با دولت ایران می خواهند مذاکره کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس