دویچه وله: ‌فشار آمریکا بر ایران برای ایالات متحده پرهزینه است‌

دویچه وله نوشت که آمریکا چشم خود را بر افزایش صادرات نفت ایران بسته است زیرا فشار بر ایران برای واشنگتن هزینه دیپلماتیک دارد و در نهایت به افزایش قیمت نفت منجر خواهد شد.

به گزارش مشرق، شبکه خبری دویچه وله طی گزارشی در مورد افزایش صادرات نفت ایران ‌نوشت: آمریکا افزایش صادرات نفت ایران را نمی‌پسندد اما چشم خود را بر روی آن بسته است زیرا فشار بر روی ایران برای این کشور هزینه دارد درحالی‌که نمی‌داند این اقدام سازنده است یا نه.

به نوشته این گزارش، آمارهای شرکت‌های رهیابی نفتکش‌ها نشان داده است، صادرات نفت ایران در ماه‌های اخیر با پشتوانه افزایش ارسال محموله‌های نفتی به کشورهایی نظیر چین افزایش یافته است.

تحلیلگران شرکت‌های رهیابی محموله‌های نفتی نظیر وتکسا، تنکر ترکرز و کپلر، تخمین زدند صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران طی سه ماه گذشته افزایش یافته است و به صورت میانگین این افزایش را حدود یک میلیون بشکه در روز اعلام کرده‌اند.

به نوشته این گزارش، این رقم بسیار کمتر از رقم روزانه ۲.۵ میلیون بشکه‌ای است که ایران در اوایل سال ۲۰۱۸ پیش از خروج دولت وقت آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران صادر می کرد. با این حال، این رقم بسیار بیشتر از رقم صادرات در سال ۲۰۲۰ است یعنی زمانی که میزان صادرات ایران به کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود.

دویچه وله در ادامه نوشت: باوجود تحریم‌های شدید آمریکا، افزایش صادرات نفت ایران اتفاق افتاده و سبب شده است تا تحلیلگران گمانه‌زنی کنند که واشنگتن به منظور کنترل قیمت نفت در جهان، محدودیت‌ها را به صورت جدی اعمال نمی‌کند.

باوجود اینکه آمریکا از افزایش صادرات نفت ایران رضایت ندارد اما چشم خود را بر آن بسته‌ است زیرا واشنگتن از اینکه نفت بیشتری در بازار باشد تا به جایگزینی نفت روسیه کمک کند، خوشحال می‌شود.

توماس اُدانل، تحلیلگر انرژی در برلین در این رابطه گفت: «احتمالا آمریکایی ها تا حدی چشم خود را بسته‌اند زیرا آنها از اینکه نفت بیشتری در بازار باشد تا به جایگزینی نفت روسیه کمک کند، خوشحال می‌شوند.»

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران، هفته گذشته به بلومبرگ گفته بود، آمریکا از افزایش صادرات نفت ایران رضایت ندارد و هر کاری که در توان شان باشد، برای اجرای تحریم ها انجام خواهند داد.

مالی با اشاره به اینکه «چین مقصد اصلی صادرات غیرقانونی توسط ایران است»، خاطرنشان کرد، واشنگتن برای متوقف کردند خرید نفت ایران به پکن فشار خواهد آورد.

* محموله‌های نفت ایران از طریق مالزی به سمت چین روانه می‌شود

اُدانل مدعی شد، به نظر می‌رسد تعداد زیادی محموله‌های نفت ایران از طریق مالزی به سمت چین روانه می‌شوند، جایی که با نفت‌های دیگر مخلوط و برای پنهان کردن مبدا آن، دوباره نامگذاری می‌شوند.

وی اضافه کرد: «بیشتر نفت ونزوئلا و ایران به مالزی می‌رود و این نفت برای مصرف داخلی این کشور نیست. این نفت به آنجا می‌رود تا برای پنهان کردن مبدا آن با نفت های دیگر مخلوط شود.»

این تحلیلگر توضیح داد: «این (مقدار نفت) بسیار بیش از مقداری است که مالزی بتواند تولید کند از اینرو احتمالا نفت ایران است و مقداری نفت ونزوئلا نیز وارد می شود و با (نفت های دیگر) مخلوط و دوباره نامگذاری می شود و مقداری زیادی از آن به چین می‌رود.»

بنا بر ادعای دویچه وله، آژانس بین المللی انرژی (EIA) نیز به این روند اشاره کرده است.

دویچه وله: ‌فشار آمریکا بر ایران برای ایالات متحده پرهزینه است

این تحلیلگر انرژی مدعی شد: «به گفته تحلیلگران این صنعت، بیشتر نفتی که از ایران به چین می‌رود برای فرار از شناسایی توسط مقامات گمرکی، در کشورهایی نظیر مالزی، امارات و عمان دوباره نامگذاری می‌شوند.»

* تردید آمریکا برای فشار بیشتر به ایران

هنری روم، کارشناس ارشد سیاست خاور نزدیک موسسه واشنگتن گفت که اگر آمریکا می خواهد شاهد کاهش صادرات نفت ایران باشد، باید خلاقانه فکر کند و اولویت های خود را با کشورهایی مانند چین و امارات تنظیم کند.

وی با اشاره به اینکه این اقدام «هزینه دیپلماتیک» دارد، بیان کرد، فشار به تهران می تواند واکنش نامتقارن ایران را برانگیزد و احتمالا در دولت بایدن این تردید وجود دارد که آیا این فشار اضافی می تواند سازنده باشد.

فشار به ایران هزینه دیپلماتیک دارد و در نهایت به افزایش قیمت نفت که امریکا نمی‌پسندد منجر خواهد شد.

روم تصریح کرد، این اقدام «در نهایت می تواند به افزایش قیمت نفت منجر شود، هرچند این موضوع در حال حاضر کمتر از تابستان نگران‌کننده است.»

ایران یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان محصولات هیدروکربنی، بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد.

تولید نفت خام ایران از سال ۲۰۱۷ به علت سال‌های تحریم‌ها و همچنین عدم سرمایه گذاری کاهش یافته است. آژانس بین المللی انرژی برآورد کرده است که اگر تحریم ها برداشته شوند، تولید نفت ایران می تواند به تمام ظرفیت تولید خود بازگردد و این به معنای تولید ۳.۷ میلیون بشکه در روز است.

با این حال توماس اُدانل، تحلیلگر انرژی معتقد است که حتی اگر توافق هسته‌ای احیا شود، ایران برای افزایش تولید نفت خود با چالش های قابل توجهی مواجه خواهد شد.

دویچه وله: ‌فشار آمریکا بر ایران برای ایالات متحده پرهزینه است

وی گفت: «حتی اگر یک توافق هسته‌ای صورت گیرد، ایران برای افزایش تولید با مشکل مواجه خواهد شد. در جریان اجرای برجام، آنها برای امضای قراردادهای جدید با بی‌پی و سایر شرکت‌ها مشکلاتی به علت ملی گرایی منابع داشتند.»

* میزان صادرات نفت ایران افزایش یافته است

در ادامه این گزارش، تحلیلگران اذعان کرده‌اند، ضربه به صادرات نفت ایران تاثیر اقتصادی بیشتری نسبت به اعمال تحریم‌های دیگر دارد اما با این حال میزان صادرات ایران افزایش یافته است.

به نوشته این گزارش، هنری روم که کارشناس تحریم‌ها، مسائل اقتصادی و هسته‌ای ایران است، از برنامه از بین بردن صادرات نفت ایران و دسترسی به درآمدهای آن به عنوان مهمترین گامی که آمریکا می‌تواند برای افزایش فشار اقتصادی به تهران بردارد، نام برده است.

وی بیان کرد، این اقدام از نظر اقتصادی قابل توجه تر و چشمگیرتر از تحریم‌های اعمالی مرتبط با حقوق بشر، تروریسم یا انتقال هواپیماهای بدون سرنشین به شمار می‌رود.

روم گفت: حتی اگر امریکا نتواند آمار کلی صادرات را کاهش دهد، واشنگتن باید بر روی این موضوع کار کند که با مجبور کردن ایران به دور زدن بیشتر مسیرهای حمل و نقل و بانکی، این تجارت را برای این کشور پرهزینه سازد. واشنگتن می‌تواند، مقدار پولی که ایران از طریق صادرات نفت خام تولید می‌کند، محدود سازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    17 0
    نجاست خورده استکباردفعه قبل هم درصادرات سویا فکرمردم بدبخت امریکا بودیم که زیرفشارفاسدان ومالیات دزدای جنگ افروزعالمنددچارخیابان خوابی وسوق به تیراندازی نشن مانفت رووارد بازارنمکنیم تا4برابربه ملت اروپا بفروشندشیاطین الحرمین دزدجلادخیانت میکنند زیادهم هست
  • محمد صادق IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    10 1
    لعنت بر اونهاییکه از پیشرفت و قدرت نظامی ایران ناراحتند
  • ایرانی IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    3 0
    به اصطلاح ما ایرانیان خدا جای حق نشسته است . بی شک دشمنان ملت ایران از هرجا که باشند دیر یا زود در مقابل این ملت بزرگ سر تعظیم فرود خواهند آورد
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس