کد خبر 1460871
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
وقتی مبارزه با فساد بیخ پیدا کرد!

پس از آن که ۳۵ سال وعده مبارزه با فساد در دوره پهلوی به نتیجه نرسید بالاخره در سال ۱۳۵۵ اعلام شد که «کمیسیون شاهنشاهی» تشکیل می‌شود و مقابله با فساد جدی شده است. بعد هم معلوم شد کار بیخ پیدا کرده است.

به گزارش مشرق، «کمیسیون شاهنشاهی» با حضور مقامات رده بالا و نمایندگانی از وزارتخانه‌ها و نهادهای اقتصادی، صنفی، نظارتی و... تشکیل شد و «نصرت‌الله معینیان» که رئیس دفتر مخصوص پهلوی دوم و رئیس کمیسیون شاهنشاهی بود برای مفسدان اقتصادی چنین رجز خواند: «بازیچه انگاشتن سرمایه و عمر مملکت مورد اغماض نخواهد بود و این کمیسیون مأموریت دارد مسئولان طرح‌ها را نسبت به اتهاماتشان مورد تعقیب قانونی قرار دهد. باید معلوم شود که چرا طرح‌ها دیر و گران تمام می‌شود. چرا بیمارستانی که باید سه‌ساله تمام شود، ۱۸ سال طول می‌کشد؟ شبکه آبیاری را که سه‌ساله می‌شود ساخت، پس از هفت سال به طور ناقص باقی می‌گذارند. یک مجتمع دانشگاهی که باید پنج‌ساله ساخته شود، ۲۰ ساله بسازیم».

بعدها هم با افتخار گزارش داد: «اکنون ۱۰ ماه است که از مأموریت حساس این کمیسیون می‌گذرد. این کمیسیون... به ارزشیابی حدود ۱۰۲۲۲ پروژه پرداخته و ۲۲۳ مأموریت بازرسی انجام داده است. جزییات کارهای این کمیسیون... مجموعه‌ای بی‌همتا از نظارت دولت و ملت ایران بر طرح‌های دوران قبل از وصول به تمدن بزرگ است. نتیجه جریانات رسیدگی به پیشگاه شاهانه مرتباً معروض می‌شود».

وقتی مبارزه با فساد بیخ پیدا کرد!+ عکس

«نصرت‌الله معینیان» رئیس «کمیسیون شاهنشاهی» در کنار پهلوی دوم

کارهای کمیسیون شاهنشاهی و مأموریت‌های مهمش و پرونده‌هایی که تشکیل می‌داد چه جور نتایجی داشت و چگونه بود؟ یک‌نمونه‌اش این‌جوری بود: «کمیسیون شاهنشاهی گزارشی درباره خرید شکر از انگلستان تهیه کرد و معاونان وزارت بازرگانی متهم شدند که صد هزار تن شکر را از بازار انگلستان از قرار تنی ۹۳۷ دلار خریده‌اند که از نرخ روز ۱۴۵ دلار گران‌تر بوده و در نتیجه ۴۵ میلیون دلار به کشور زیان وارد شده است. پرونده به دیوان کیفری رفت و پس از محاکمه، متهمان تبرئه شدند».

وقتی مبارزه با فساد بیخ پیدا کرد!+ عکس

در «کمیسیون شاهنشاهی» پرونده مفاسد اقتصادی دانه‌درشت‌ها به جایی نمی‌رسید
و به جایش برای برخی افراد دیگر پرونده‌سازی می‌شد

نمونه دیگر از اقدامات کمیسیون شاهنشاهی جالب‌تر هم بود و این‌طوری بود: «با تأخیر در ترخیص کالا در بنادر، ذخیره شیرخشک در تمام کارگاه‌های کارخانه‌های مینو به اتمام رسید. شرکت برای اولین‌بار درصدد برآمد مقداری شیر خشک از منابع داخلی تهیه کند. ۲۵ تن شیر خشک داخلی از وزارت کشاورزی خریداری شد و... مقداری شیر خشک هم از یکی از بازاریان خریداری شد. در کارخانه یکی از مهندسان هلندی متوجه شد شیرهای تازه خریداری‌شده، برای تغذیه گوساله‌هاست، بلافاصله تمام شیرهای تازه از خط تولید خارج شد...

مدیران کارخانه مینو پس از انجام تحقیقات، متوجه شدند که مدتی است این نوع شیر با هزینه گمرکی خیلی پایین‌تر از شیر خشک انسانی وارد بازار شده و به شرکت‌های تولید شکلات و بیسکویت هم فروخته شده و آن شرکت‌ها یا از روی عدم آگاهی یا به دلیل هزینه کمتر، از این محصول استفاده می‌کردند. مدیران کارخانه طی نامه‌ای به وزارت رفاه و تندرستی، وزارت صنایع و معادن، وزارت کشاورزی و بازرگانی، ستاد مبارزه با گران‌فروشی و مرکز بررسی قیمت‌ها اطلاع دادند، علاوه بر آن به دیدار وزیر وقت بهداری و بهزیستی هم رفتند.

تحقیقات آغاز شد و مدیران کارخانه برای ادامه تحقیقات به دادگستری احضار و سپس به اتهام تقلب در مواد غذایی بازداشت شدند! بعد هم به علت تعطیلات، تمام مدت نوروز را در زندان ماندند... روش برخورد مقامات دادگستری با این موضوع به نحوی بود که دیگر شرکت‌ها در مواجهه با مسأله‌ای مشابه قضیه را فاش نکنند».

وقتی مبارزه با فساد بیخ پیدا کرد!+ عکس

روند رسیدگی به برخی از پرونده‌ها در کمیسیون شاهنشاهی از تلویزیون پخش می‌شد
و یک نمایش بی‌نتیجه راه افتاده بود

نمونه دیگر از اقدامات این کمیسیون هم اگر علاقه داشته باشید، به پرونده‌سازی مغرضانه برای مدیر شرکت مس سرچشمه مربوط می‌شود که خودش برای تاریخ تعریف کرد که این‌طوری بود: «رئیس زندان و رئیس آگاهی را که سواد فارسی ندارند و یک کلمه انگلیسی نمی‌دانند، برای بازرسی بزرگ‌ترین شرکت معدنی ایران فرستاده‌اند؛ شرکتی که ۱۵۰ خارجی در آن کار می‌کند و تمام مکاتبات تهران و معدن به زبان انگلیسی است. این بازرسان ۵۳ ایراد به من گرفته‌اند که یکی از دیگری بی‌پایه‌تر است. مثلاً اینکه چرا مکاتبات اداره مرکزی با معدن انگلیسی است. مکاتبات ما اغلب مربوط به خرید وسایل از خارج است که آن کالاها نام ایرانی ندارد. علاوه بر آن مکاتبه با زبان فارسی با گروهی که فارسی نمی‌دانند غیرمعقول و هزینه‌دار است.

ایراد دیگر اینکه ما می‌خواستیم ۷۵ اتومبیل پیکان بخریم. خواستند از شرکت ایران‌ناسیونال بخرند، تخفیف نداد. از یک نماینده فروش اتومبیل‌های ایران‌ناسیونال خریدند با پنج درصد تخفیف زیر قیمت کارخانه. حالا ایراد گرفته‌اند که طبق فلان تصویب‌نامه باید اتومبیل‌ها را مستقیم و با قیمت تعیین‌شده از کارخانه ایران‌ناسیونال می‌خریدید... شرح دادم و مخصوصاً نوشتم که به دستور خود شاه در قانون شرکت مس، نوشته شده که این شرکت تابع قوانین دولت نیست و خرید و فروش در این شرکت طبق آیین‌نامه‌های خود شرکت است که در مجمع عمومی و در هیأت‌مدیره شرکت تصویب می‌شود».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ناشناس IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    19 8
    واقعا چقدر الان خوب شده
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
      3 5
      شاه آدم بدی بود
  • حسن IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    15 0
    هر زمانی که کارهای کلیدی دست فاسدین باشد مبارزه با فساد به جایی نمی رسد
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    15 11
    بعد از چهل سال هنوز اون زمان راول نمیکنید؟
  • ایرانی وا داده بیکار IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    13 5
    الحمد الله که بعد از انقلاب ۵۷ و سقوط رژیم یاقوتی پهلوی فساد نهادینه شده و فراگیر در آن دوره بعد از گذشت۴۴ سال از عمر پر خیر و برکت انقلاب اسلامی ریشه کن گشته و فساد در دستگاه های اداری و سازمانهای دولتی و خصوصی جایی نداشته و نخواهد داشت . و به برکت این انقلاب مملکت ایران که از سرسپردگی و تاراج منابع ملی اش در زمان یاقوت رنج می برد ؛ گل و بلبل گشته و ایرانیان از بالاترین درآمد و سرانه ملی بهره مند می باشند . نه گرسنگی را می شناسند و نه تشنگی را نه گرمای تموز اذیت شان می کند و نه سرمای شتا ؛ نه معیشت خانواده شان بزرگترین دغدغه شان می باشد و نه ابهام در آینده جوانان و فرزندان شان ؛ آموزش و پرورش و بهداشت فردی و عمومی و حقوق شهروندی برای همه یکسان و رایگان وجود دارد و حقوق شهروندی برابری در رفاه و آسایش عمومی در دنیا بی نظیر و منحصر به ایرانیان می باشد و اختلاف طبقاتی هم هرگز دیده نمی شود . خلاصه که زمینه ظهور آقا امام زمان ( عج ) فراهم بوده تا با کمترین زمان ممکن و هزینه های احتمالی ؛حکومت و امور مردم به دست رهبر اصلی آن یعنی منجی عالم بشریت تنفیذ گردد . خدا یا مردیم از خوشی ! پس کی این دوره تمام گشته و ظهور آقا میسر می گردد؟!؟!
    • افتخار AU ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
      0 0
      فرق حال با زمان رژیم فاسد پهلوی اینستکه اکنون مفسدین کیفر می بینند اعدام و زندان . ولی در دوران ان رژیم فاسد مفسدین هیچگاه کیفر نمی دیدند. برای درک این حقیقت واضح هوش زیاد لازم نیست.
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    8 2
    تو زمان حال تو عصر اینترنت و شبکه های هوشمند در عرض یک ماه می توان فساد را ریشه کن کرد
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    13 2
    وای چقد خوب. بخدا مشرق خجالت هم خوب چیزیه. بابا ملت مسکن ندارند. برو ببین بانک‌ها و موسسات دولتی و افراد گردن کلفت چند هزار واحد آپارتمان خالی دارند؟
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
      0 0
      مگه دروغه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس