کد خبر 1460524
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶
آمریکا

اخراج بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر در شرکت‌های فناوری آمریکا، هشداری برای اقتصاد این کشور است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه واشنگتن پست درباره «موج اخراج‌ها» در این بخش نوشت: مدت‌هاست که هر روز در خبرها به اخراج تعداد زیادی از نیروی کار شرکت‌های فناوری اشاره می‌شود.


شرکت‌های مایکروسافت، گوگل و آمازون هر یک هزاران نفر از کارکنان خود را اخراج کرده‌اند. در چندماه اخیر حدود ۲۰۰‌هزار نفر در این‌گونه شرکت‌ها شغل خود را از دست داده‌اند. این نوعی هشدار برای اقتصاد است و نشان می‌دهد که دوران اوج مصرف شهروندان در حال پایان است.

شرکت‌های فناوری در دوران همه‌گیری کرونا مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار گرفتند و استفاده از خدمات و کالاهای آنها به‌شدت افزایش یافت، در نتیجه مجبور شدند صدها هزار نیروی کار جدید استخدام کنند تا پاسخگوی تقاضای افزایش‌یافته باشند. برای مثال شرکت آمازون نیروی کار خود را دوبرابر کرد. در آن زمان مدیران شرکت‌های فناوری معتقد بودند اقتصاد برای همیشه تغییر کرده و آنها باید در مسابقه جذب بهترین نیروی کار پیروز شوند؛ در نتیجه استخدام نیروی کار به شکل فراگیر رخ داد. اما حالا با توجه به کاهش تقاضا برای خدمات این شرکت‌ها ضروری است که نیروی کار اضافی حذف شود.

نگرانی به تاثیر اخراج‌ها بر مصرف شهروندان مربوط است. در هر حال اخراج این افراد که حقوق‌های بالا می‌گرفتند از مصرف می‌کاهد و به‌ویژه به بخش خدمات لطمه می‌زند. هنوز مشخص نیست که تحولات اخیر چه میزان به مصرف در اقتصاد لطمه خواهد زد؛ اما اگر دیگر شرکت‌ها نیز تصمیم بگیرند از نیروی کار بکاهند آنگاه ضعف در اقتصاد شدید خواهد شد. در سه‌ماه چهارم سال گذشته که اقتصاد در مقیاس سالانه ۹/ ۲‌درصد رشد کرد، مصرف در مجموع امیدبخش بود. شاید این وضعیت در سال‌جاری تغییر کند.

ممکن است مصرف‌کنندگان در گروه‌های درآمدی مختلف به‌تدریج با احتیاط رفتار کنند و پول کمتری برای رفتن به مسافرت، رستوران و تعطیلات هزینه کنند. بسیار مهم است که مصرف‌کنندگان دیدگاهی درست از وضعیت اقتصاد داشته باشند و دچار وحشت نشوند. بانک‌مرکزی سال گذشته هفت‌بار نرخ‌های بهره را بالا برد تا فشارهای تورمی مهار شود. این اقدام موثر بوده و در ماه‌های اخیر نرخ تورم کاهش یافته؛ اما همزمان اقتصاد دچار ضعف شده است. تاکنون مصرف‌کنندگان به مصرف ادامه داده‌اند؛ اما اگر قدرت خرید آنها به شکل فراگیر کم شود، رکود رخ خواهد داد.

در همین حال روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی خاطرنشان کرد: بر مبنای بسیاری از معیارها، تورم در آمریکا بسیار بالاست و انتظار می‌رود بانک‌مرکزی برای مهار آن نرخ‌های بهره را بالاتر ببرد. بر سر سقف بدهی‌ها در کنگره اتفاق نظر وجود ندارد و اگر راه‌حلی پیدا نشود، آشوب در بازارهای مالی افزایش خواهد یافت. همچنین ممکن است بحران رخ دهد. در ماه‌های اخیر فعالیت‌ها در بخش ساخت‌وساز به‌شدت کاهش یافته است. از سوی دیگر شرکت‌های فعال در حوزه فناوری ده‌ها ‌هزار نیروی کار خود را اخراج کرده‌اند تا از هزینه‌ها بکاهند. سال پیش قیمت سهام این شرکت‌ها به‌شدت کاهش یافته بود. در دوماه اخیر فعالیت‌های تولیدی کاهش یافته است.

یکی از کارشناسان می‌گوید، از پیش رکود در بخش مسکن شروع شده است. سال گذشته افزایش سریع نرخ‌های بهره سبب کاهش تقاضا در بخش ساخت‌وساز شد و شرکت‌های سازنده فعالیت‌های خود را متوقف یا به کلی لغو کردند. میزان خرید و فروش‌ها نیز به‌شدت کاهش یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس