حضور «سیاری» در کمیسیون امنیت ملی برای بررسی پاسخ به تهدیدات احتمالی

ابوالفضل عموئی با یادآوری بررسی تهدیدات احتمالی و سناریوهای پاسخ به آنها در حضور معاون هماهنگ کننده ارتش، گفت: نیروی دریایی ارتش به عنوان یک نیروی راهبردی نقش موثری در تقویت دیپلماسی دفاعی داشته است.

به گزارش مشرق، ابوالفضل عموئی در توضیح نشست روز سه‌شنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: کمیسیون جلسات دوره‌ای را با دستگاههای مرتبط حوزه کاری خود دارد و به مناسبت‌های مختلف در مقرهای وابسته به نیروهای مسلح حضور پیدا کرده است یا از فرماندهان آنها برای حضور در کمیسیون دعوت می‌کند، در نشست امروز کمیسیون هم میزبان دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی بودیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، افزود: فرمانده اطلاعات و معاونت طرح و برنامه ارتش جمهوری اسلامی نیز در این جلسه حضور داشتند و گزارش‌های مختلفی به نمایندگان ارائه کردند.

وی با اشاره به گزارش فرماندهی اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی، اظهار کرد: وی گزارشی در زمینه ارزیابی ارتش از تهدیدات احتمالی در مورد ایران ارائه کرد و سناریوهای مختلف جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به این تهدیدات را تشریح کرد.

فرمانده عملیات ارتش جمهوری اسلامی نیز گزارشی از توانمندی عملیاتی نیروهای زمینی، هوایی و پدافند هوایی و دریایی ارتش ارایه کرد.

طرح مباحث مرتبط با توانمندی‌ها، انتظارات و نیازهای ارتش

عموئی یادآور شد: در ادامه نشست مباحث مربوط به حوزه طرح و برنامه ارتش جمهوری اسلامی مطرح و گزارشی در این زمینه ارایه شد. نیروهای نظامی ما پشتوانه دفاعی و امنیتی کشور هستند و از این جهت تقویت بنیه دفاعی جزو اولویت‌های ماست، ما در مناسبات مختلف ضمن بازدید و دریافت گزارش‌ها بر این موضوعات تاکید کردیم و به موضوع امنیت اولویت دادیم زیرا ذیل سایه امنیت، پیشرفت و توسعه کشور رقم می‌خورد. از همین رو در جلسه امروز مباحث مختلف درباره توانمندی‌ها و انتظارات و نیازهای ارتش مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، افزود: یکی از مباحث همکاری مجلس در بحث تقویت بودجه ارتش جمهوری اسلامی بود که پیشنهادها به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ ارایه خواهد شد.

وی با اشاره به بودجه حوزه دفاعی کشور، گفت: در جداول بودجه هر کدام از موضوعات دفاعی و پدافندی جایگاه خود را دارد و بحث ما این است که رویکرد ما برای سال آینده چه خواهد بود و تهدیدات احتمالی چگونه رصد می‌شوند و برای پاسخ به این تهدیدات چه نیازمندی‌هایی وجود دارد. از این جهت جزئیات موضوع در نشست امروز مورد بحث قرار گرفت.

نیروی دریایی ارتش، یک نیروی راهبردی

عمویی درباره مباحث مرتبط با نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: ماه گذشته بازدیدی از مقر فرماندهی نیروی ارتش جمهوری اسلامی داشتیم و به طور مفصل درباره موضوعات مختلف بحث کردیم، نیروی دریایی ارتش رویکرد بین المللی را در پیش گرفته و در حوزه دیپلماسی دفاعی و حضور در آب‌های بین المللی، تقویت خوبی صورت گرفته و از این جهت جای تجلیل دارد و مجلس هم حامی این رویکرد است که ما توانمندی خود را در حوزه دریا افزایش دهیم و این توانمندی را برای دفاع از منطقه خود و تقویت بازدارندگی مورد استفاده قرار دهیم.

وی ادامه داد: در همین چارچوب بحث تقویت و توسعه سواحل مکران جزو دستورکارهایی است که به نیروی دریایی ارتش واگذار شده است و از اولویت‌هاست. تقویت منابع برای بعضی از زیردریایی‌های جدید یا سایر شناورها از جمله مباحث مطرح در نشست امروز و جلسات ماه گذشته با مسئولان نیروی دریایی ارتش بود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: نیروی دریایی برای ما امروز یک نیروی راهبردی است و توانمندی کشور چندین برابر در حال افزایش است، تهدیداتی که در خلیج فارس و اقیانوس هند وجود دارد، به سرعت و توانمندی دفع کرده و هم اکنون اِشراف خوبی توسط نیروی دریایی شکل گرفته است. از جهتی دیپلماسی دفاعی را هم تقویت کرده است. حضور در کشورهای مختلف، گفت‌وگوها بین نیروی دریایی ارتش با دیگر کشورها و موضوع قابل توجهی است، آنها به معرفی توانمندی کشور و ایجاد زمینه برای همکاری فراهم کردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: حضور شناورهای ایران در آبراه‌های بین‌المللی و عبور از گذرگاه‌های بین المللی و حضور در اقیانوس اطلس جزو کارهای بزرگی بوده که در دوره اخیر شاهد آن بودیم و امیدواریم با قوت و جایگاه بالاتر ادامه پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس