کد خبر 1460277
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
اوکراین

در شرایطی که کی‌یف در حال لابی برای گرفتن جنگنده‌های غربی است، «یوری اینات» سخنگوی نیروی هوایی اوکراین مدعی است که روسیه در تلاش برای دریافت موشک‌های بالستیک ایرانی است.

به گزارش مشرق، منابع رسانه‌ای از کی‌یف پایتخت اوکراین خبر دادند که یک مقام ارشد نظامی اوکراین در یک نطق تلویزیونی اعلام کرده که این کشور توانمندی مقابله کردن با موشک‌‎های بالستیک ایران را ندارد.

به گزارش سی‌ان‌ان، «یوری اینات» سخنگوی نیروی هوایی اوکراین در این نطق مدعی شد که روسیه در تلاش برای دریافت موشک‌های بالستیک ایرانی است.

وی گفت: «روسیه هنوز هم مایل است که پهپادها و موشک‌های فاتح و ذوالفقار از ایران دریافت کند. اینها موشک‌های بالستیک هستند. ما ابزارهای (مورد نیاز) برای شکست آنها را نداریم».

اظهارنظر این مقام اوکراینی درباره تلاش روسیه برای دریافت موشک‌های ایران در شرایطی مطرح شده که مقامات این کشور و حامیان غربی آن بارها ادعاهای بی اساس زیادی در این باره مطرح کرده بودند.

«سی‌ان‌ان» در گزارش قبلی خود به نقل از «مقامات یک کشور غربی» مدعی شده بود: «از ماه نوامبر (۲۰۲۲)، ایران در حال آماده شدن برای ارسال حدود ۱۰۰۰ سلاح دیگر، از جمله موشک‌های بالستیک کوتاه برد زمین به زمین و پهپادهای بیشتر به روسیه برای استفاده در جنگ خود علیه اوکراین بود».

خبرگزاری «رویترز» هم در ماه اکتبر ۲۰۲۲ در گزارشی ادعا کرده بود که ایران با ارسال پهپادها و موشک‌های «فاتح» و «ذوالفقار» به روسیه موافقت کرده بود.

این ادعاهای رسانه‌ای با اظهارات برخی مقام‌های اوکراینی همراه شد و مسئولان این دولت غربگرا هم این ادعاها را تکرار کردند. ایران و روسیه بارها این ادعاها را بی اساس خوانده و رد کرده‌اند.

«یوری اینات» سخنگوی نیروی هوایی اوکراین در نطق تلویزیونی شامگاه دوشنبه (دیشب) خود از کشورهای غربی خواست که پیشرفته‌ترین سامانه پدافند هوایی خود را به کی‌یف بدهند.

به گفته این مقام اوکراینی، «برای شکست دادن تهدیدهای بالستیک» موجود، این کشور به آخرین نسل سامانه آمریکایی «پاتریوت» آمریکا و «سام» فرانسه نیاز دارد.

سی‌ان‌ان در پایان گزارش خود به وعده چندی قبل آمریکا برای ارسال سامانه پدافند هوایی پاتریوت به اوکراین اشاره کرد.

در گزارش این رسانه آمریکایی آمده است: «ایالات متحده جزئیاتی درباره سامانه پدافند هوایی پاتریوت که قصد دارد به اوکراین ارائه بدهد، اعلام نکرده است (اما) قرار شد آموزش سامانه موشکی پاتریوت به نظامیان اوکراینی اوایل ماه جاری آغاز شود».

توسل دوباره اوکراین به ادعاهای ضد ایرانی برای جلب موافقت کشورهای غربی جهت ارسال تسلیحات و سامانه‌های پیشرفته‌ نظامی در شرایطی انجام شده که اظهارنظر خصمانه مشاور ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین علیه ایران تنش زیادی در روابط تهران و کی‌یف ایجاد کرده است.

«میخائیلو پودولیاک» مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین در واکنش به حمله به تاسیسات دفاعی ایران در اصفهان توئیت منتشر کرد و نوشت که این حمله به جنگ اوکراین مرتبط است.

در پی انتشار موضع عجیب و مغرضانه از سوی مشاور دفتر ریاست‌ جمهوری اوکراین در رابطه با اقدام تروریستی علیه تأسیساتی در اصفهان، کاردار سفارت اوکراین در تهران توسط رئیس اداره سیاسی در حوزه اورآسیا به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شد.

مسؤول ایرانی ضمن تسلیم یادداشت رسمی به کاردار سفارت اوکراین، خواستار توضیح رسمی و فوری از سوی دولت اوکراین در این رابطه شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • هوشنگ IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    3 12
    اینم سند محکم فردا ایرانی ها تکذیب می کنند می گن ایران به روسیه موشک نداده خخخخخخ با همین سند پاسخ دندان شکن به ایران داده می شه
  • هوشنگ IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    4 8
    ایرانی تا دیروز فروش پهپاد به روسیه را تکذیب می کرد حالا دم خروس زده بیرون خخخخخخ
  • BE ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    4 0
    فعلا که وزیر امور خارجه اوکراین صحبتهای مشاور ابو ولودومیر الزالانسکی رو در مورده حمله به اصفهان تایید کرد.
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    1 0
    اخ جون جنگ
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    2 5
    بعدها ، تا سنت اخرش پول این پدافندها و غرامت خرابیهای زیرساخت اوکراین رو ازمون میگیرن 😂😂 تا ۳۰ سال بدهکارمون میکنن
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      4 2
      اگر امرکیا جراتش را داشت 1000 بار به ایران حمله کرده بود ایران فعلا دارد تا اخرین صهیونیست را در اسرائیل به درک واصل می کند مزدور انگلیسی
    • ح IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      1 0
      بعدها؟؟ یعنی کی؟؟ وقتی اکراین شد جزئی از روسیه؟؟
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    4 3
    ایران باید موشک های بالستیک را به روسیه تحوی بدهد اوکراین با حمله به شهر اصفهان همه قواعد دیپلماتیک را کنار گذاشته است و شمشیر را از رو بسته
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      2 1
      خب موشکهایی که داری بدی ، اگر دو روز دیگه خواستی تنگه هرمز رو بلندی و صد تا کشور وایسادن بالا سرت ، اونموقع با تیرکمون جلوشون می ایستی ؟ مشکل ایران یکی دو تا نیست دیگه .
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    2 0
    اوکراین هم بزرگنمایی میکنه تا از غرب تسلیحات بیشتری بگیره
  • علی IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    3 3
    درهم کوبیدن حکومت فاسد مزدور و فاشیست اکراین با موشکهای فاتح ارزوی ماست
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      4 1
      میدونی اوکراین بزرگترین کشور اروپایی با ۵۰ ملیون جمعیته . چنتا موشک داری برای در هم کوبیدن یک همچنین کشور بزرگی ؟ انگار پوتین رو درس عبرت نکردی
    • ح IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      1 0
      ما 50 میلیون جمعیت رو چیکار داریم؟؟بعدشم اکراین بیشترش زمین های کشاورزیه!!
  • حسینی IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    1 0
    انصافا هدف آمریکا ازجنگ تامین بودجه به بهای فدا کردن، اوکراین و اروپا بود، که هم سلاح بفروشه هم باتحریم گاز روسیه تا ۵برابرقیمت به اروپا گاز صادر کنه، حالا چرا آخه ایران نباید سلاح پهباد موشک به روسیه بفروشه چقدر حس حقارت متاسفم عزیزان جنگ در خلیج فارس یاهرنقطه ای رخ دهد ایران هیچوقت دستش خالی نمیکنه ان شاءالله ازونور تولید ازین ور صادرات بقول دوست عزیز آمریکا میتونست هزاربار به ایران حمله میکرد اونا سیاستمدار اقتصاددان هستن معامله ای جنگی سود نداشته باشه دنبالش نمیرن
  • حسینی IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    1 0
    انصافا هدف آمریکا ازجنگ تامین بودجه به بهای فدا کردن، اوکراین و اروپا بود، که هم سلاح بفروشه هم باتحریم گاز روسیه تا ۵برابرقیمت به اروپا گاز صادر کنه، حالا چرا آخه ایران نباید سلاح پهباد موشک به روسیه بفروشه چقدر حس حقارت متاسفم عزیزان جنگ در خلیج فارس یاهرنقطه ای رخ دهد ایران هیچوقت دستش خالی نمیکنه ان شاءالله ازونور تولید ازین ور صادرات بقول دوست عزیز آمریکا میتونست هزاربار به ایران حمله میکرد اونا سیاستمدار اقتصاددان هستن معامله ای جنگی سود نداشته باشه دنبالش نمیرن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس