کد خبر 1459955
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۰
با علائم هپاتیت بیشتر آشنا شوید

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، در مورد علل و عوامل بروز هپاتیت، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش گمشرق، محسن مسعودی، به عوامل بروز هپاتیت اشاره کرد و گفت: عامل بیماری هپاتیت ویروسی، یک ویروس است و در ابتدا می‌تواند مثل یک سرما خوردگی بروز نماید.

این فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان، ادامه داد: بیشتر مبتلایان به هپاتیت C و B علائمی ندارد. برخی از این بیماران علائمی از قبیل خستگی، دل درد، درد عضلانی، تهوع و بی اشتهایی دارند، ولی در موارد پیشرفته علائم نارسایی کبدی بروز می‌کند که شامل تورم شکم و اندام ها، یرقان و خونریزی‌های گوارشی و کاهش سطح هوشیاری است.

رئیس بخش گوارش بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص)، در خصوص روش‌های انتقال هپاتیت B ، C و D، تصریح کرد: این ویروس عمدتاً از طریق تماس با خون افراد آلوده منتقل می‌شود. همچنین، ارتباط جنسی با فرد آلوده، استفاده از سوزن‌های آلوده به ویژه در افراد معتاد، سوزن آلوده مثل خالکوبی غیر بهداشتی و استفاده از لوازم شخصی به صورت اشتراکی، از دیگر راه های انتقال ویروس هستند.

وی با عنوان این مطلب که هپاتیت C واکسن ندارد، گفت: از ریش‌تراش، مسواک و لوازم آرایشی و لوازم شخصی دیگران به ‌طور مشترک استفاده نکنید.

مسعودی خاطرنشان کرد: واکسن هپاتیت B در پیشگیری از بیماری مؤثر است. هپاتیت A و E از طریق خوردن یا نوشیدن غذا و آبی که با مدفوع فرد آلوده، آلوده شده ‌است گسترش می‌یابد.

وی گفت: این بیماری در مناطقی از جهان که وضعیت بهداشتی ضعیفی دارند و آب سالم به اندازه کافی در دسترس نیست، شایع تر است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، افزود: واکسن هپاتیت A در پیشگیری از بیماری مؤثر است. در برخی از کشورها این واکسن به‌ طور معمول برای کودکان و افراد در معرض خطر بالای ابتلاء که قبلاً واکسینه نشده‌اند، توصیه می‌شود و به نظر می‌رسد به صورت مادام العمر موثر باشد.

وی تاکید کرد: سایر اقدامات پیشگیرانه شامل شستن دست و پخت صحیح غذا می‌شود.

مسعودی با عنوان این مطلب که ویروس ها در موارد شدید و حاد می توانند موجب تخریب و از کار افتادن کبد شوند، اظهار داشت: در موارد دیگر می توانند مزمن شوند و به تدریج به کبد صدمه بزنند و طی سال ها منجر به سیروز کبد شوند ولی بدن انسان اکثر عفونت ها را کنترل می کند و ویروس از بین می رود.

این فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان، در پایان گفت: هپاتیت قابل پیشگیری است لذا با توجه به علائم و خطرات بیماری های کبدی باید توصیه های بهداشتی را جدی گرفت. همچنین واکسیناسیون به موقع انجام شود و از رفتارهای پرخطر اجتناب کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 0
    من ابله رفتم زالو انداختم و هپاتیت گرفتم. چون زالوها قبلا روی شخصی مبتلا استفاده شده بودند. زالو ابزار بهداشتی شخصی است درست مانند مسواک. . حال رفتم چند تا زالو صفر کبلومتر خریدم واسه خودم. که بعد از مصرف آنها را به مدت یک ماه نگهداری و مانند ماهی قرمز، آب شان را هر روز عوض میکنم،، تا دوباره ‌‌reset شوند و قابل استفاده مجدد. زالو برای مردان خوب است، زیراکه هرماه پریود نمی‌شوند. عوضش پریودیک زالو،، یا،،، زالو پریودیک مصرف کنند که واسشون خوبه برادر.. این آموخته برایم به بهای ابتلا به بیماری کبدی بهدست آمد که بهای گزافی بوده است.
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      0 0
      از خدا برای شما آرزوی سلامتی و بهبودی دارم
    • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
      0 0
      ممنونم ، از لطف شماست 🙏
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 0
    از بخت خوش پارسال دو دوز واکسن هپاتیت ب دریافت کردم و دلم خوشه که هرچی باشه، لااقل هپاتیت ب نیست خخخخخ. الحمدالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس