.

رئیس سازمان انرژی اتمی، سیزدهمین مسئول پاسخگو به تماس‌های مستقیم مردم بود و ایده‌ها، دغدغه‌ها و درخواست‌های آنها را شنید و قول پیگیری لازم را داد و یادآور شد که درِ اتاقش همیشه روی مردم باز است.

به گزارش مشرق، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در سیزدهمین نشست پاسخگویی وزرا، معاونان و مدیران دولت سیزدهم به تماس‌های مردم، پنجم بهمن در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری پاسخگوی تماس‌های مردم بود.

برای من هم مانند بسیاری از خوانندگان این نوشتار، سوال اصلی این بود که مردم چه دغدغه‌ای را می‌توانند با رئیس سازمان انرژی اتمی مطرح کنند و چه خواسته‌ای از او داشته باشند؟ جلسه اما نشان داد که عموم مردم ایران، در مسیر پیشرفت کشور، ایده‌ها و طرح‌هایی دارند که در زیرمجموعه مسئولیت‌های سازمان انرژی اتمی قرار می‌گیرد. ایده‌هایی که اتفاقا محمد اسلامی هم از آنها حمایت کرد و قول پیگیری داد.

شهروندی از استان بوشهر پیشنهاد استفاده از آب‌شیرین‌کن‌های هسته‌ای را به منظور تأمین آب مورد نیاز شهرهای ساحلی ایران با رئیس سازمان انرژی اتمی مطرح کرد. اسلامی هم ضمن تحسین دغدغه‌مندی و احساس مسئولیت او، درباره این موضوع توضیح داد: در موضوع آب‌شیرین‌کن‌های هسته‌ای، آنالیز قیمت تمام شده مهم است و قیمت تمام شده آب‌شیرین‌کن‌های هسته‌ای بالاتر است. در دنیا هم فقط برای مکان‌های خاص از این دستگاه‌ها استفاده می‌شود و این طور نیست که در قالب آب‌ پایدار مورد استفاده قرار گرفته باشند.

رئیس سازمان انرژی اتمی پروژه آب شیرین‌کن ۷۰ هزار مترمکعبی در استان بوشهر را از راهکارهای دولت برای رفع موضوع کم آبی در این استان دانست که طبق دستور رئیس جمهور و بر اساس مصوبه سفر وی آغاز شده و در دست اجرا قرار دارد. یکی از گزینه‌هایی که در انتخاب سیستم جدید در توسعه نیروگاه‌های اتمی مستقر در سواحل لحاظ شده، استفاده از بخارآب توربین‌ها برای تولید آب است.

ایده ساخت نیروگاه خورشیدی با روش‌های علمی که میزان آلاینده‌های مورد استفاده در کشور را کاهش دهد و طرح دانش‌بنیان برای تأمین داروهای مورد نیاز کشور از دیگر طرح‌هایی بود که تماس‌گیرندگان از شهرهای مختلف کشور آن‌ها را با اسلامی در میان گذاشتند و اجرایی شدن و نحوه و جزئیات این طرح‌ها مهمترین بخش از گفت‌وگوی رئیس سازمان انرژی اتمی با مطرح کنندگان ایده‌ها بود.

اما این همه محور نشست نبود و گلایه‌هایی هم به گوش اسلامی رسید. تصور کنید دانشجویی برای آشنایی و تحصیل درباره یکی از مهمترین فرآیندهای صنعت هسته‌ای یعنی گداخت، با هزینه ۵۰ هزار دلار به چین اعزام شده، سال‌ها در این زمینه دانش لازم را کسب کرده اما پس از بازگشت به کشور در پیچ‌وخم‌های اداری و تبعیض‌ها گرفتار شده و از این تخصص و دانش او نه تنها استفاده‌ای نشده بلکه در مسئولیتی کاملا بی‌ربط به کار گمارده شده است.

این حکایت تماس گیرنده بعدی بود که وقتی آن را با رئیس سازمان انرژی اتمی در میان گذاشت، اسلامی بسیار متاثر شد، وقتی گفت که پشت در اتاق مسئولان و کارشناسان عمر خود را در حال تلف شدن می‌بیند و نامه‌هایش را بی‌ارزش می‌شمارند؛ رئیس سازمان انرژی اتمی قول داد به هرکه دانش و درخواست او را بی‌ارزش دانسته برخورد خواهد کرد، قول داد که قرار ملاقاتی فوری با او ترتیب دهد، به او گفت که باید بیشتر پیگیر کارش می‌شده و تأکید کرد که کسی پشت در اتاقش نمانده و نخواهد ماند. تصریح کرد که غیرممکن است نامه‌ای به دفترش ارسال شود و او توجهی به آن نکند. معاونانش هم تأیید کردند که در سازمان تریبون آزادی وجود دارد و رئیس بارها و بارها با اساتید و دانشجویان جلساتی را برگزار کرده و تاکنون ۷۰۰ بازدیدکننده از سوی اقشار مختلف در این زمینه انجام شده است.

تماس بعدی از نیروگاه بوشهر بود و موضوع نگرانی درباره تبدیل وضعیت شغلی. رئیس سازمان انرژی اتمی به دقت از او درباره شرکتی که در آن مشغول کار است، پرسید. بعد درباره جزئیات کارش در آن شرکت و حقوقش. پس از این پرسش‌ها و وقتی مشخص شد که از زیرمجموعه شرکت‌های دولتی است، اسلامی اعلام کرد که مراحل تبدیل وضعیت ۶۰۰ نفر از شاغلان بخش دولتی این مجموعه در حال انجام است و به زودی تبدیل وضعیت خواهند شد. شهروند دیگری از چهارمحال و بختیاری درخواست استخدام داشت که اسلامی او را دعوت به مصاحبه کرد و قول داد که سازمان بیشترین همراهی را با او داشته باشد.

در پایان نشست، اسلامی ایده پاسخگویی مستقیم به تماس‌های مردم را پسندیده توصیف کرد و درباره نحوه مواجهه سازمان با ایده‌ و طرح‌های فناورانه توضیح داد که تلاش کرده است، چرخه نوآوری را در سازمان توسعه دهد و درهای دفترش برای طرح ایده‌های خلاقانه همیشه باز است و از این ایده‌ها استقبال می‌کند. این ایده‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند تا در صورت وجود قابلیت اجرایی به مرحله عملیات رسد. اسلامی همچنین یادآور شد که نامه‌ها، ایمیل‌ها و پیامک‌های رسیده به سازمان را شخصا مطالعه و بررسی می‌کند و هرکس بخواهد می‌تواند رئیس سازمان را ملاقات کرده و دیدگاه‌ها و ایده‌های خود مطرح کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسن یوسفی کلوانی IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
    1 0
    من هم متوجه نشدم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس