سفر مقام ارشد آمریکایی به غرب آسیا برای هشدار در مورد دور زدن تحریم‌های ایران و روسیه

یک مقام ارشد وزارت خزانه داری آمریکا در سفر این هفته خود به ترکیه و غرب آسیا، به کشورها و شرکت‌ها هشدار خواهد داد که در صورت مبادله تجاری با نهادهایی که تحت تحریم آمریکا قرار دارند، ممکن دسترسی به بازار آمریکا را از دست بدهند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا در سفر این هفته خود به ترکیه و غرب آسیا، به کشورها و شرکت‌ها هشدار خواهد داد که در صورت انجام مبادلات تجاری با نهادهایی که تحت تحریم آمریکا قرار دارند، ممکن دسترسی به بازار آمریکا را از دست بدهند.

یک سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت، برایان نلسون، معاون تروریسم و اطلاعات مالی از ۲۹ ژانویه (فردا) تا سوم فوریه (۱۴ بهمن) به عمان، امارات و ترکیه سفر خواهد کرد و برای تکرار این موضوع که واشنگتن به اجرای شدید تحریم هایش ادامه خواهد داد، با مقامات دولتی و کسب و کارها و موسسات مالی دیدار خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا افزود: «افراد و موسساتی که در حوزه ‌های در معرض خطر فعالیت می‌کنند، به دلیل تجارت با نهادهای تحریم ‌شده یا عدم انجام بررسی‌های لازم، ممکن است دسترسی به بازارهای ایالات متحده را از دست بدهند.»

به نوشته این گزارش، نلسون در زمانی که در این منطقه حضور دارد، در مورد تلاش های وزارت خزانه داری آمریکا برای از بین بردن تلاش های روسیه برای دور زدن تحریم ها و کنترل های صادراتی اعمالی علیه این کشور به علت جنگ اوکراین، فعالیت‌های ایران در منطقه، خطرهای مالی (به ادعای امریکایی‌ها غیرقانونی) که رشد اقتصادی و سرمایه گذاری خارجی این کشور را تضعیف می کند، بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.

رویترز در ادامه نوشت، این سفر یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا درحالی صورت می‌گیرد که سال گذشته یک سری هشدارها از سوی این وزارتخانه و وزارت بازرگانی آمریکا به ترکیه داده شد و واشنگتن برای اطمینان از اجرای محدودیت‌ها علیه روسیه، فشار بر آنکارا را افزایش داده است.

* روابط متشنج ترکیه و آمریکا

به نوشته این خبرگزاری، سفر این مقام ارشد وزارت خزانه‌داری با تنش میان واشنگتن و آنکارا همزمان شده است زیرا این دو کشور عضو ناتو بر سر بسیاری از مسائل اختلاف نظر دارند.

مخالفت اخیر ترکیه با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، واشنگتن را با مشکل مواجه کرده است و این درحالی است که آنکارا از اینکه درخواست این کشور برای خرید جنگنده های F۱۶ به میزان زیادی با درخواست این دو کشور برای پیوستن به ناتو ارتباط داده شده، ناراحت است.

سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا توضیح داد، نلسون در سفر به آنکارا به شرکت‌ها و بانک‌ها هشدار خواهد داد که از مبادلات تجاری مرتبط با انتقال فناوری‌های دوگانه که در نهایت توسط ارتش روسیه می‌تواند استفاده شود، خودداری کنند.

اقلام با کاربرد دوگانه می توانند کاربرد تجاری و نظامی داشته باشند. واشنگتن و هم پیمانانش به علت جنگ اوکراین چندین دور تحریم علیه روسیه اعمال کرده‌اند.

* نگرانی واشنگتن از دور زدن تحریم‌های ایران

در ادامه این گزارش آمده است، از طرفی، واشنگتن در مورد دور زدن تحریم‌های این کشور علیه ایران نیز نگران است.

آمریکا ماه گذشته با اعمال تحریم‌هایی علیه سیتکی آیان، تاجر برجسته ترکیه و شبکه شرکت‌هایش، وی را به فعالیت به عنوان تسهیل کننده فروش نفت و پولشویی به نفع ایران متهم کرد.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه اضافه کرد، نلسون در این کشور به اجرا و تبعیت ضعیف تحریم ها اشاره خواهد کرد.

به نوشته این گزارش، واشنگتن یک سری تحریم‌هایی علیه شرکت‌های مستقر در امارات به علت دور زدن تحریم‌های ایران اعمال کرده است و روز پنج شنبه نیز یک شرکت هواپیمایی را بر سر حمایت از یک شرکت روسی با نام «وانگر گروپ» هدف قرار داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
    0 0
    لعنت خدا و مرگ بر شیطان بزرگ و حیله های او.
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
    0 0
    حالا فهمیدن که دمب ایران و روسیه به هم وصله ، از هرجا شروع کنن ، خودشه 😅

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس