کد خبر 1459256
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹

تفاوت تصفیه آب در صنعت و تجهیزات خانگی

تصفیه آب در مقیاس های مختلف از طریق روش های مختلف فیلتراسیون انجام می شود. پرکاربردترین روش تصفیه و فیلتراسیون آب در مقیاس صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی روش اسمز معکوس است.

در دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس برای مقیاس های مختلف بسته به نوع میزان آلاینده های آب ورودی و هم چنین هدف از تصفیه آب، از فیلترها و مواد شیمیایی مختلفی برای تصفیه آب می توان استفاده کرد. هر چه مقیاس دستگاه بیش تر باشد و نوع آب و میزان آلاینده های آب ورودی به سیستم تصفیه آب تنوع و مقدار بیش تری داشته باشند، تعداد فیلترها و مواد شیمیایی تصفیه آب استفاده شده در دستگاه بیش تر خواهد بود.

دستگاه های تصفیه آب خانگی که معمولا از 6 فیلتر تشکیل شده اند که، البته بر حسب نیاز امکان اضافه کردن فیلترهای دیگر که بیش تر مربوط به اضافه کردن مواد معدنی و افزودنی مورد نیاز بدن به آب می شود نیز وجود دارد.

دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی نیز از نظر تعداد فیلتر تقریبا مشابه با دستگاه تصفیه آب خانگی است، با این تفاوت که سایز و ظرفیت فیلترهای استفاده شده در این مقیاس بیش تر است و هم چنین با توجه به ظرفیت دستگاه می توان از یک یا چند فیلتر ممبران نیمه صنعتی به ظرفیت های 100 یا 400 گالن استفاده کرد.

اما آن چه در فرایند تصفیه آب توسط دستگاه تصفیه آب صنعتی اتفاق می افتد پیچیده تر از دو مقیاس قبلی است. به دلیل آلایندگی زیاد آب های صنعتی و به خصوص آب دریا در مقیاس صنعتی نیاز به استفاده از مواد شیمیایی و فیلترهای متفاوت و بیش تری برای تصفیه و خالص سازی آب است.

تفاوت تجهیزات صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی

تجهیزات به کار رفته برای تولید دستگاه های تصفیه آب خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی با هم متفاوت است. در ادامه برخی از تفاوت های این سه مقیاس را از نظر تجهیزات مورد استفاده بررسی می کنیم.

فیلترهای پیش تصفیه

فیلترهای پیش تصفیه به کار رفته در دستگاه تصفیه آب خانگی و نیمه صنعتی تقریبا مشابه هم هستند، البته در مقیاس صنعتی از فیلترهایی با سایز و طرفیت بیش تر استفاده می شود. پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب خانگی و نیمه صنعتی از فیلتر ممبران و دو فیلتر کربن گرانول و بلاک تشکیل شده است.

اما در مقیاس صنعتی بخش پیش تصفیه دستگاه به طور ثابت از فیلترهای میکرونی که در واقع همان فیلتر الیافی با طرفیت و سایز صنعتی است استفاده می شود. به اضافه این که از فیلتر کربنی و شنی و دیگر مواد شیمیایی تصفیه آب شامل رزین سختی گیر و ... نیز بسته به نیاز سیستم می توان استفاده کرد.

فیلتر آب در بخش پیش تصفیه وظیفه مهمی در فرایند تصفیه آب بر عهده دارد و باعث محافظت از دیگر بخش ها و فیلترهای دستگاه به خصوص فیلتر ممبران در برابر آلاینده هایی که وظیفه حذف آنها را بر عهده دارد، می شود.

فیلتر ممبران

فیلتر ممبران که جزء اصلی تصفیه آب در هر سه مقیاس است، در دستگاه تصفیه آب خانگی با ظرفیت های 50 و 70 گالن معمولا مورد استفاده قرار می گیرد. ظرفیت فیلترهای ممبران نیمه صنعتی نیز 100 یا 400 گالن است که، با توجه به ظرفیت دستگاه از آنها استفاده می شود.

در مقیاس تصفیه آب صنعتی از فیلترهای ممبران 4 و 8 گالن با انواع مختلف و هم چنین فیلترهای دریایی که مخصوص تصفیه آب دریا هستند استفاده می شود. سایز و ظرفیت فیلترهای ممبران صنعتی نسبت به دو مقیاس دیگر بسیار بالاتر است.

نکته مهم برای خرید فیلتر ممبران این است که، این فیلترها اغلب از برندهای وارداتی هستند. بنابراین برای دریافت قیمت فیلتر ممبران از انواع مختلف توصیه می شود با بخش فروش شرکت های معتبر در ارتباط باشید تا بتوانید قیمت به روز فیلتر ممبران مورد نظرتان را دریافت کنید.

مواد شیمیایی مختلف

مواد شیمیایی که در انواع مختلق بیش ترین کاربرد را در بخش پیش تصفیه یا پس تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی دارند. از جمله این مواد شیمیایی می توان به آنتی اسکالانت، رزین سختی گیر، سدیم بی سولفیت، کلر و ... اشاره کرد. یکی از مواد شیمیایی پرکاربرد در تصفیه آب صنعتی استفاده از رزین سختی گیر با کیفیت مانند رزین پرولایت است.

تفاوت تصفیه آب در صنعت و تجهیزات خانگی

در دستگاه های تصفیه آب خانگی و نیمه صنعتی تنها از فیلترهای معمول پیش تصفیه استفاده می شود. ولی برای مثال در صورتی که آب گل و لای زیادی داشته باشد به جای فیلتر الیافی معمولی از فیلتر نخ تابیده که ظرفیت بالاتری دارد استفاده می کنند.

مواد شیمیایی مورد استفاده در تصفیه آب خانگی و نیمه صنعتی شامل کربن فعالی است که داخل فیلترهای کربنی استفاده شده است.

تجهیزات و ابزار اندازه گیری

دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی و خانگی معمولا به گیج فشار مجهز می شوند. در دستگاه تصفیه آب صنعتی علاوه بر گیج فشار بسیاری از ابزار دقیق و کنترلی دیگر شامل فلومتر، TDS متر، کنترلر RO و غیره برای سنجش پارامترهای کیفیت آب و هم چنین اندازه گیری عملکرد دستگاه در بخش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

شاسی دستگاه

شاسی دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی معمولا از فلز ساخته می شود، در سایز خانگی از شاسی PVC نیز در برخی از دستگاه ها می توان استفاده کرد. شاسی دستگاه تصفیه آب صنعتی نیز با توجه به شرایط آب و هوایی و مقدار رطوبت محیطی که قرار است دستگاه در آن نصب شود، از جنس های مستحکمی مانند فولاد کربن و ... استفاده می شود.

اتصالات دستگاه

اتصالات دستگاه تصفیه آب خانگی و نیمه صنعتی شامل شیلنگ ها و اتصالات مختلف برای ارتباط فیلترها و دیگر بخش های دستگاه به یکدیگر است. قطر شیلنگ مورد استفاده در تصفیه آب خانگی 6.35 میلی متر و در تصفیه آب نیمه صنعتی 9.52 میلی متر می باشد. نوع اتصالات نیز می تواند از نوع مهره ای یا فیتینگی باشد. در تصفیه آب صنعتی نیز از لوله های 1 یا نیم اینچ و یا حتی بزرگ تر استفاده می شود.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس