کد خبر 1458679
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
یک قلاده پلنگ در روستایی از توابع شهرستان قوچان کشته شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: یک قلاده پلنگ دیشب پس از حضور در آغل گوسفندان در یک روستا در شهرستان قوچان توسط یک روستایی با شلیک مستقیم اسلحه دولول کالیبر ۱۲ به سویش از پای در آمد.

به گزارش مشرق، مهدی اله پور روز پنجشنبه افزود: شب گذشته طی گزارش مردمی به محیط بانان پاسگاه محیط بانی منطقه حفاظت شده قرچغه، مبنی بر حضور پلنگ در آغل گوسفندان و ایجاد خسارت به تعدادی از دام های موجود در دامداری، محیط بانان با وسایل و تجهیزات زنده گیری، به محل عزیمت کردند اما متاسفانه قبل از رسیدن محیط بانان به محل صاحب گوسفندان به رغم نبودن خطر جانی برای گوسفندان با توجه به بسته بودن در آغلشان این حیوان را از پای درآورد.

وی اضافه کرد: در دقایق اولیه تماس و اطلاع توسط محیط بانان شهرستان قوچان به اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی و هماهنگی با دستگاه قضائی و فرمانداری شهرستان، همزمان با حرکت محیط بانان منطقه حفاظت شده قرچغه به سوی محل حادثه، فرمانده یگان حفاظت استان به همراه کارشناس مسوول اداره نظارت بر حیات وحش با تجهیزات کامل نیز سریعا مشهد را به سمت شهرستان قوچان ترک و جهت زنده گیری گونه به محل مراجعه می نمایند.

وی گفت: دامدار پس از مشاهده پلنگ در آغل گوسفندان سریعا بیرون آمده و درب آغل را می‌بندد و با پاسگاه انتظامی و سپس با رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تماس می‌گیرد که متاسفانه با وجود نامه نگاری و آموزش و اطلاع رسانی حضوری با شورای اسلامی و روستائیان روستاها حاشیه مناطق حفاظت شده، جهت عدم آسیب رسانی به حیوانات در زمان تعارضات، این اقدام عجولانه زمانی صورت گرفته که پلنگ در آغل گوسفندان گیر افتاده بوده و خطری برای ساکنین روستا با وجود بسته بودن درب آغل نداشته است.

لازم به ذکر می باشد، متهم در محل دستگیر و سلاح وی نیز ضبط و شخص بازداشت و به مراجع قضائی تحویل شد.

مهدی اله پور، عدم تامین حفاظت محل نگهداری دامها و بسته نبودن منافذها جهت جلوگیری از ورود حیوانات وحشی را از علل حضور گونه های وحشی در روستاها و خسارت دیدن دامداران بیان داشت.

وی افزود: در این حادثه ۱۱ رأس گوسفند تلف و ۱۴ راس دیگر توسط پلنگ به شدت زخمی می شوند.
پلنگ ایرانی هم اکنون در لیست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت(red list ) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌روند.

طول سر و بدن پلنگ ایرانی بین ۱۱۰ تا ۱۸۰ سانتی متر، طول دم ۶۰ تا ۱۰۰ سانتی متر، ارتفاع بدن ۴۵ تا ۷۸ سانتی متر و وزن ۳۵ تا ۹۰ کیلوگرم است .

این گونه ارزشمند در معرض انقراض دارای جثه‌ای بزرگ، بدنی عضلانی و قابل انعطاف، سری پهن، دست و پایی کوتاه با پنجه‌هایی بسیار قوی است. سطح بدنش پوشیده از موهای نرم و کوتاه به رنگ کرم نخودی است که در قسمتهای زیرین بدن کم رنگتر می‌شود. بدن این گونه پوشیده از خالهای گرد و توخالی شبیه گل است که در گونه نر و ماده هم شکل هستند.

پلنگ و یوزپلنگ دو گونه چتر هستند و گونه چتر یا سایبان Umbrella Species به جانداری گفته می‌شود که حضورش در یک محیط برای سایر گونه‌ها جنبه حمایتی دارد. به عبارت دیگر این گونه‌ها با دارا بودن گستره خانگی وسیع و نیازهای زیستگاهی گسترده با سایر گونه‌ها هم پوشانی زیستگاهی داشته و اگر در حفاظت از آنها گام برداریم، سایر گونه‌ها به طور غیر مستقیم حفظ می‌شوند و پلنگ و یوزپلنگ آسیایی هم به عنوان دو گونه چتر شناخته می‌شوند و حمایت از آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وضعیت زیست پلنگ ایرانی در خطر انقراض اکنون در مناطق خراسان رضوی در وضعیت مطلوب و تحت کنترلی قرار گرفته است، گونه حیوانی شاخصی که حضورش در هر منطقه نشانه سلامت زیستگاهی آن منطقه‌ است.

ایران، آخرین امید پلنگ در غرب آسیا

در سال ۲۰۰۵ برآورد شد که کمتر از هزار و ۳۰۰ قلاده پلنگ در غرب آسیا درمحدوده‌ای که قفقاز، ترکمنستان، جنوب روسیه، پاکستان، افغانستان و ایران را در برمی‌گیرد، زیست می کنند. نکته قابل توجه آن است که حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد این جمعیت، در داخل مرزهای ایران هستند و ایران بدون شک آخرین قلمرو زیست برای پلنگ ایرانی در غرب آسیا به شمار می‌رود.

بیش از ۳۰ درصد جمعیت پلنگ در ایران، در شمال شرقی کشور وجود دارد، استانهای خراسان رضوی و شمالی، گلستان، مازندران و سمنان هنوز بیش از بسیاری از دیگر استانها پلنگ دارند. در جنوب، استان فارس را باید پرجمعیت ترین استان کشور در نیمه جنوبی کشور دانست. در جنوب شرقی کشور هم اطلاعات بیشتری درخصوص وضعیت و پراکنش پلنگ در استان پهناور سیستان و بلوچستان در سالهای اخیر به دست آمده است و حداقل پنج منطقه در سراسر این استان، زیستگاه پلنگ است.

در شمال شرقی ایران، آذربایجان شرقی متراکم‌ترین استان از حیث وجود پلنگ است و منطقه کیامکی شناخته شده‌ترین زیستگاه پلنگ در این استان است همچنین در مرکز ایران، شهرستان بافق یزد معتبرترین زیستگاه این گربه‌سان در میان استانهای کویر مرکزی مانند اصفهان و یزد است.

ولی اطلاعات موجود درباره بزرگترین گربه‌سان ایران از غرب کشور بسیار ضعیف است. درباره پلنگ کرمانشاه و کردستان کمتر سخن گفته شده و به نظر می‌رسد ایلام از این نظر اطلاعات بیشتری را در دسترس دارد. در جنوب، استانهای هرمزگان، بوشهر و خوزستان، پیش از آن که آخرین انشعابات زاگرس وارد جلگه های ساحلی شوند می‌توان آثاری را از پلنگها رؤیت کرد.

در مجموع، شاید به جرأت بتوان گفت که اکثر مناطق کوهستانی و جنگلی کشور زیستگاه پلنگ بوده و هست و تقریبا تمامی استانهای کشور در حوزه پراکنش این جانور قرار دارند.

کمتر از یک ماه پیش بود که حال"ارس" تنها پلنگ باغ وحش مشهد بهدلیل بیماری موجب نگرانی دوستداران محیط زیست، دامپزشکان و متولیان حفاظت محیط زیست شد و همه تلاشها برای شناسایی مشکل و درمان بیماری‌اش به کار گرفته شد و خوشبختانه با تشخیص به موقع عفونت و تجویز داروهای موثر این تلاشها به ثمر نشست.

منطقه قرچغه به عنوان منطقه حفاظت شده با مساحت بیش از ۳۳ هزار هکتار در شمال قوچان و در بخش باجگیران این شهرستان در استان خراسان رضوی واقع شده است.

همچنین این منطقه با با کشور ترکمنستان و منطقه حفاظت شده دربادام هم مرز میباشد.

از شاخصه‌های این منطقه چشم انداز زیبای دره های قرچغه، جنگل، زیلان، باسر و ارتفاعات سنجربیک، سفید کمر، قشمار چنگه، آرمودلی، شوخانه، چوله فره و ریچان می باشد که تا سه هزار متر ارتفاع دارند و در اکثر مواقع پوشیده از برف و سفید پوش میباشند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • علی IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    38 11
    خب حالا چهارتا گوسفندم ازت میخورد چغد میشد قیمت اش؟؟؟؟گوسفند نسل اش در حال انقراض هستش یا پلنگ ادم نادان؟
    • یوسف از همدان IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      5 13
      برای روستایی و دامدار، گوسفنداش از همه چیز مهم تره.
    • ناشناس IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      10 2
      کار خودشونه . گوسفند که هیچ، اگه سراغ مرغ هم می رفت کشته می شد .
    • سعید IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      7 9
      سرمایه زندگیشه... اگه خسارتشو عین آدم جبران می کردن، صبر می‌کرد پلنگ همه سرمایشو بخوره و ببره چون خیالش راحت بود.
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      7 8
      حرف مفت نزن مگه اینجا ما بانک زدیم. معلومه شکمت سیره آدم نادان. تو پول گوسفندارو میدی حالا. زر مفت نزن پس تو که اونجا نبودی اگه به زن و بچه حمله میکرد چی
    • DE ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      10 0
      اگر دولت هزینه ی خسارات وارده به روستایی را بپردازد از این فجایع رخ نمی‌دهد ولی متأسفانه روستایی های ما داشتن تفنگ را نشانه ی مردی و قدرت می دانند که احمقانه ترین تصور موجود است. سابق مردانگی به زور بازو بود حالا با فشار انگشت روی ماشه.
    • GB ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      4 1
      با وجودی که تمام خسارت به او پرداخت می شد.
  • رضا IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    6 6
    اون روستایی بیچاره مقصر نبوده که بازداشتش کردید. کمی منصف باشید.
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      3 2
      به خاطر کشته شدن جناب پلنگ والامقام یک هفته عزای عمومی اعلام کنید. جان و مال مردم در اسلام خیلی اهمیت دارد، چرا به فکر مال این بیچاره نیستید؟ پلنگ مقصره که حمله کرده. عحب دنیایی شده که جان مردم در مقابل حیوانات ارزشی ندارد.
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      5 2
      احسنت. کاملاً حرف درستی زدید. پلنگ وحشی داشته گوسفند ها رو تکه تکه می‌کرده. خب چوپان هم زده پلنگ رو کشته. مگر اشتباه کرده؟
  • هادی IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    9 6
    او رو بندازید زندون آدم شه. هر چه قدر خسارت وارد کرده بود دولت بهت می داد. لازم نبود پلنگو بکشی!!!
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      2 3
      مثل اینکه تلویزیون زیاد تماشا میکنی؟ دولت خسارت می دهد؟ شتر در خواب بیند پنبه دانه
  • بی نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    3 11
    چرا دستگیرش نمودید؟ من میگم درود و آفرین به این چوپان شیرمرد، غیرت داشت برای مراقبت از گوسفند ها، مگه پلنگ با کسی شوخی دارد. باید آزاد بشود و جایزه بدید به این چوپان.
  • سورن IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    9 6
    باید جریمه سنگین بشن تا از معدوم کردن حیوانات درحال انقراض جلوگیری بشه خصوصاً که قبلاً هشدارها و آموزش لازم هم بهشون داده شده.
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      6 2
      امیدوارم نسل تو منقرض شود، از اون جنگل دوستایی هستی که هر حیوان وحشی بهت حمله کنه به جای مقاومت حتی دو دستی گوشت بدنت رو هم پیشکش بهش تقدیم می کنی.
  • محسن IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    8 4
    خوب شد اسلحه رو ازش گرفتن. در غیر این صورت نسل همه رو منقرض می‌کرد.
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      2 2
      فقط سکوت کن
  • علی IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    2 5
    میگه خسارتی نزده، فقط ۱۱ تا تلف و ۱۴ تا زخمی کرده. دیگه قرار بود چیکار کنه. مقصر اصلی حفاظت محیط زیسته، اگه برای پلنگ غذا می بردن پایین نمی اومد که به گوسفندان روستائیان حمله کنه. اون روستایی بدبخت چرا باید دستگیر بشه وقتی ۲۵ تا گوسفندش از بین رفتن که با یه حساب سر انگشتی حدود ۱۰۰میلیون خسارت زده به اون بدبخت. اون قدر به انقراض این پلنگ اهمیت میدیم که حتی اگه به بچه هامون هم حمله کنه و با تیر بزنیمش بازم دستگیر میشیم!
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      2 2
      عین پولش رو محیط زیست می داد. حالا دست کم علاوه بر زندان 500 میلیون هم جریمه میشه. عقل که نباشه جون در عذابه.
    • هادی IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      3 1
      خسارت محیط زیست چیه؟ مگه همه چی پوله؟من خودم گوسفند داشتم وقتی که از چیزی می ترسیدن فرار می کردن و به صاحبشون پناه می آوردن. انگار بچه خود آدمه . آدم غیرتش قبول نمی کنه که وایسه و حیوونی که با چشماش داره به آدم التماس می کنه رو از دست خطر نجات نده. چه جور انسانی هستین شما؟ مگه احساس ندارین؟ وقتی یه روباه یه دونه مرغ از آدم شکار می کنه کلی دلت برای اون مرغی که بهت عادت کرده می سوزه، اون وقت جلوی چشمات پلنگ ۲۵ تا گوسفندی رو که تو بهشون عادت کردی و رفیق شدی باهاشون آش و لاش کنه و وایسی نگاش کنی؟ به درک که داره منقرض میشه. مثلاً اگه باشه چه خاصیتی داره؟ حفاظت مواظب باشه که نیان توی روستا وگرنه مردم باید از اموالشون و جانشون دفاع کنن.
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    4 2
    باید مجازات سنگین براش بذارند.
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      2 2
      شخص بی آزار و خوبی که از خودش دفاع کند، چرا باید مجازات شود؟
  • علی IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    8 4
    نسل آدم های شریف هم رو به انقراض است. فکری بکنید.
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    5 3
    چه قدر پروسه زنده گیری پلنلگ در سیستم محیط زیست، مسخره است. تا این همه هماهنگی انجام بشه و محیط بانانان از مشهد حرکت کنند، مردم بیچاره شدند.
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      1 0
      گفته فرمانده یگان حفاظت استان از مشهد حرکت کرده
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    4 4
    لزوم بیمه حیوان در حال انقراض اعم از ببر، پلنگ و یوزپلنگ این کشور در برابر خسارت های احتمالی به شدت احساس می شود، کما اینکه، اگر این حیوان بیمه بود و دامدار از این بابت مطمئن می شد که هر گونه خسارت توسط این پلنگ مشمول بیمه است، قطعاً دست به اقدام نمی زد.
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    15 10
    مردک نفهم.
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      4 2
      در جای گرم و نرم نشستی خودت را بزا جای اون دامدار که پلنگ وحشی 12 تا از دامهاش را گشته و داره نعره میکشه زن و بچه‌ات هماز ترس دارن میلرزن.
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    2 2
    امان از جهل
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      1 1
      احسنت. حیوان در حال انقراض دیگه چه چرت و پرتی است. کسانی که این قانون مزخرف رو تصویب کردند اگر یک پلنگ وحشی جلوشون ظاهر شود خودشون از ترس میان به کشتن پلنگ مجوز می‌دهند.
  • محمّد . خ IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    5 3
    روستایی حق دارد از خود و اموالش دفاع کند. خود را جای او قرار دهید سپس نظر دهید.
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    4 2
    وقتی صاحب گوسفندان، از وجود پلنگ خبر داده، چرا یک تیم از محیط بانان در نزدیکی آن منطقه مترصد زنده گیری پلنگ نبوده اند؟
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    5 0
    دیگه چیزی نمونده پلنگ ایرانی منقرض بشه. واقعاً حیف این حیوان به شدت نادر.
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    6 5
    حیوان وحشی درنده را در طبیعت رها کرده اند و شده بلای جان مردم. یک عده هم با حمایت از سگ و گربه شده اند درنده. خوب این حیوانات را لاجرم بایستی در پارک های حفاظت شده و با نصب رهیاب کنترل کنند. استرس و ... برای اون روستایی بیچاره کفایت می کند. تحویل مقامات قضائی هم داده اید یعنی چه. بچه های کوچک حتی بزرگسالان جانشان در خطر هجوم این درندگان است. راه حل مناسب پیدا کنید و خطر اینهارا از سر مردم رفع کنید.
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    5 5
    باید جریمه میلیاردی برای کشتن این حیوان بسیار ارزشمند قرار بدن تا هر کس جرأت نکنه به راحتی جونش رو بگیره.
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    5 4
    11 گوسفند تلف شده و 14 رأس به شدت زخمی شده، میگه هیچ خطری گوسفندان رو تهدید نمی کرد؟ خسارتشو از کی بگیره؟ تازه خودشم دستگیر کردن.
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    3 4
    چرای گوسفند تو بیابون های فقیر ایران، اقتصادی نیست. دامپروری باید به روز بشه. اونم فقط با تولید انبوه علوفه ممکنه. که اونم به دلیل خشکسالی ایران آب میخواد. فکر تأمین آب، اونم به مقدار زیاد باشید. تحقیق کردن در این موارد حل مشکل حداقل کاری است که جمهوری اسلامی باید انجام بده. ترک فعل جمهوری اسلامی را چرا گردن نمی گیرید؟ چرا صبح تا شب قربون دست و پای بلوریش میشین؟
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    8 1
    تازه خسارت گوسفندان رو که دولت می داد. حالا چرا پلنگ بیچاره رو کشتی؟
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      1 1
      حتی یک ریال هم خسارتی پرداخت نمی‌کنند.
  • سیروس IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    0 4
    ایول به مرد چوپان منم بودم، همین کار می کردم خود شهردار منطقه یک کرمانشاه باشد با تفنگ می زدم بشش
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      0 0
      با این تفکر شیطانی ببین چه جور یه روز چوبشو بخوری، اونم بدجور.
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    0 1
    خوب حالا چکار کنیم.. یقه جررر بدهیم و با فریاد و شیون سر به بیابان بزنیم به خاطر این خبر!!! ما خودمون هزار تا مشکل و بدبختی داریم که دچار افسردگی مزمن شدیم.
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    2 1
    فرد روستایی اگر تصمیم بر کشتن داشت که اصلاً نیازی نبود با محیط بانی تماس بگیره، مشخصه این قدر دیر اومدن که طرف فکر کرده دیگه نمیان، خودش دست به کار شده . مرد مؤمن! الآن زنگ می زنی به پاسگاه انتظامی میگی محلمون دعوا شده دارن همدیگه رو می کشن طرف نیم ساعت دیگه میاد. انتظار دارین محیط بانی سر موقع بیاد؟
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    1 0
    حیف شد
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      1 0
      حالا دعا کنیم اتحادیه اروپا و آمریکا اون چوپان تلاشگر را تحریم نکند.
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    0 1
    دست مریزا ، دم شکارچیش گرم اینگونه حیوونای درنده و خطرناک ک حیوون یا آدم حالیشون نمیشه و به همه موجودات حمله ور میشوند بجز ضرر و زیان هیچ خیری و منفعتی ندارن هرکجا دیده شدن باید یک گلوله توی کلشون خالی کنی.....
  • نیما IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    1 0
    شاید اگر در آن تماس تلفنی که گرفته بودن، بهشون می گفتن که کاری نداشته باشید هر چی خسارت بزنه پرداخت میشه این اتفاق هم نمی افتاد؛ البته میگم شاید، نمی دونم، حالا باید دید اصلاً این حرف گفته شده یا نه؟ و همچنین چیزی که سؤاله؛ چرا باید اسلحه داشته باشه؟
  • یک کرونایی IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    0 0
    ناراحت کننده ست.. برای پیشگیری از این جور اتفاقات باید روستاییان محترم و مسئولان محلی مناطق روستایی کوهپایه ای و جنگلی همت کنن.. یه پیشنهادی هم که به ذهنم رسید اینکه اولاً: روستاییان محترم حصارکشی درست و حسابی و محکم کنن.. و دوماً: در وضعیت فعلی که احتمال ورود پلنگ های گرسنه به مناطق روستایی بسیار بالاست چون از سال های گذشته تا حالا شاهد افزایش هجوم سگ های‌ ولگرد و شکارچیان به حیات وحش بودیم و هستیم که این فاجعه ، جمعیت علفخواران‌ و جوندگان‌ طبیعی مثل خرگوش‌ها و سنجاب ها رو به شدت کاهش داده و این یعنی غذای طبیعی. پلنگ‌ ایرانی‌ و یوزپلنگ‌ ایرانی‌و... بسیار کاهش پیدا کرده و این گربه‌سانان برای تأمین غذای خودشون و بچه هاشون در زمستان به شدت دچار مشکلن خصوصاً که مخالفان طبیعیشون یعنی خرس‌ها و دشمنان طبیعیشون یعنی گرگ‌ها و شغال‌ها و روباه‌ها و سگ ها و کفتارها هم هستن. پیشنهاد می کنم که روستاییان محترم هر هفته یک گوسفند نذری بین خودشون قربانی کنن و بیشترش رو خودشون مصرف کنن ولی بخشی از گوشت و ضایعات گوشتی و چربی لاشه گوسفند قربانی شده رو خارج از حصار محوطه روستا ، بالای یک درخت قرار بدن برای پلنگ های گرسنه. گرگ‌ها و شغال‌ها و روباه‌ها و سگ های‌ ولگرد اصلاً نمی تونن از درخت بالا برن.
  • غ IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    0 0
    باید دولت خسارت وارده را به روستایی بدهد و او هم نباید با اسلحه پلنگ باارزش را سریع هدف قرار دهد بلکه باید فوری خبر به مسئولان ذی ربط می داد.
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    0 1
    اینا مهاجرانی هستند که در زمان رضا شاه به این منطقه آورده شدند. معلومه که دلشان به این منطقه نمی سوزه چون اینجایی نیستند، می‌دانند که یک زمانی باید بروند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس