قالیباف: مشکلات اقتصادی امروز نتیجه حذف مردم از اقتصاد است/ جهاد تبیین، جهاد منطق است نه توجیه - کراپ‌شده

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز هیچ تصمیمی بدون حضور مردم و نقش آفرینی آنها جلو نمی‌رود و چنانچه تجربه گذشته نشان می‌دهد مشکلات اقتصادی امروز نیز به دلیل حذف مردم و و دولتی شدن اقتصاد است.

به گزارش مشرق، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشستی که ظهر امروز(سه شنبه، ۵ بهمن ماه) با حضور حجت الاسلام محمدحسین موسی پور نماینده ولی فقیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، در جمع رؤسای کمیته های ۲۹ گانه ستاد مرکزی دهه فجر و با شرکت رؤسای شوراهای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان ها به صورت وبیناری برگزار شد، تاکید کرد: در شرایط حساس کنونی باید یک دهه فجر باشکوه را داشته باشیم.

عزت مسلمانان غرب آسیا پیش از انقلاب صرفا در حوزه‌های فردی و شخصی بود

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و امام شهدا(ره) که باید زندگی مادی و معنوی خود را مدیون آنها بدانیم، اظهار داشت: به روح پرفتوح امامی درود می فرستیم که جز در راه خداگامی برنداشت و جز برای خدا کلامی نگفت و در بیان عظمت ایشان همین بس که حضرت آقا می فرمایند این انقلاب بی نام خمینی در هیچ کجای دنیا شناخته شده نیست و باید قدر آن را با همه وجود دانسته و شکر آن را به جای آوریم که شکر آن نیز این است که در این مسیر گام برداشته، حرف زده و رفتار کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه انقلاب، ورود جدیدی به عرصه زیست ملت ما و همه مسلمانان و آزادیخواهان جهان بود چرا که پیش از آن در یک کنج، خلوت و در حوزه های فردی و شخصی بود، بیان داشت: عزت مسلمانان در غرب آسیا که کشورهای اسلامی هستند پیش از انقلاب شرایط دیگری داشت که انصافا امام(ره) و شهدا باعث احیای مجدد معنویت و عزت مسلمانان شدند که از افتخارات بزرگ است.

امام و امت و رابطه میان این دو، ۲ رکن اساسی دوران بعد از انقلاب اسلامی است

قالیباف همچنین با بیان اینکه انقلاب، مبانی و فرهنگی را وارد جامعه کرد که ما امروز به واسطه آن معنای استقلال، آزادی، مبارزه با ظلم، حمایت از مظلوم، دفاع از انسانیت، بشریت و حقوق بشر، مبارزه با ظلم و مردمسالاری دینی را می فهمیم، یادآور شد: ما باید قدر امروز خود را بدانیم که نقطه عطفی در زیست اجتماعی است.

رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه دوره جدید و شروع انقلاب اسلامی دارای دو رکن اساسی به نام های امام و امت و رابطه میان آنها است، عنوان کرد: از نگاه سیاسی امام(ره) این برداشت می شود که هیچ واسطه ای میان امام و امت نیست و ریشه شکل گیری انقلاب نیز در این ۲ بال اساسی است.

هدف دشمن در جنگ ترکیبی ایجاد فاصله میان امام و امت است

وی همچنین در ادامه تثبیت انقلاب، ادامه و حیات آن را در گرو رابطه امام و امت دانست و افزود: خواهشمندم تحقیق روندی در خصوص این ۴۴ سال داشته باشید که دشمنان ما چه در داخل و چه در خارج این هدف را داشته اند که میان امام و امت فاصله بیاندازند چنانچه در جنگ ترکیبی اخیر نیز دشمن در بیان و عمل خود جز با مردم و رهبری با کس دیگری کار نداشت که حاکی از اهمیت موضوع است و در هر حرکتی که داریم نباید از این موضوع غفلت کرد.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس نیز جز این نبود که با فرماندهی فرمانده کل قوا و بسیج که مدل سازماندهی شده افکار مردم بود، توانستیم جنگ تحمیلی را مدیریت کنیم و مردم از منازل تا خط مقدم همه چیز را ساماندهی کردند، پس مشخص است که جایگاه مردم جایگاهی کلیدی و حساس است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با تأکید بر اینکه در هر فتنه ای که شکل گرفت نیز مردم با حضور خود آب روی آتش شدند، ابراز داشت: امروز نیز این باور را دارم که اگر قرار است هر طرح نویی را در هر عرصه ای آغاز کنیم، مثلا در موضوع بزرگداشت دهه فجر و کلیه شعائر ملی، دینی و مذهبی دیگر همچنین موضوعات محیط زیستی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، بین المللی و هر پدیده دیگری باید با محوریت مردم باشد که اگر این نباشد محکوم به شکست است.

حفظ ارزش‌های انقلاب فقط با محوریت مردم امکان‌پذیر است

وی در ادامه با بیان اینکه ما نمی توانیم اصول ارزش های انقلاب را فراموش کنیم و اگر می خواهیم آن را حفظ کنیم باید مردم را در محوریت اقدامات خود قرار دهیم، عنوان کرد: امروز هیچ تصمیمی بدون حضور مردم و نقش آفرینی آنها جلو نمی رود و باید روی آن خط قرمز کشید و چنانچه تجربه گذشته نشان می دهد مشکلات اقتصادی امروز نیز به دلیل حذف مردم و قرار گرفتن ۸۰ درصد اقتصاد در دست دولت (به معنای عام) است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: اگر امروز تحولی در حوزه هوا فضا می بینید که جمهوری اسلامی جزء ۵ قدرت اصلی جهان است، به این دلیل بوده که مردم این صنعت را متحول کردند و از سوی دیگر اگر شاهد فلاکت صنعت خودروسازی هستیم به دلیل مدیریت دولتی است که بر آن حاکم بوده و مردم از آن حذف شده اند.

قدرت سخت، جنس قدرت مطلق نبوده و محدود است/ قدرت نرم ما، قلب مردم است

قالیباف در ادامه همین موضوع تاکید کرد: جنس قدرت ما از جنس قدرت سخت و مطلق نیست و این ابزاری محدود برای جایی محدود است. قدرت نرم ما قلب مردم بوده و یعنی همه چیز را باید متوازن دنبال کنیم و آنچه خودمان می پسندیم و گره کار ما مسئولان را باز می کند نباید اولویت باشد و باید تصمیماتی را بگیریم که بیشترین اثر را بر مردم می گذارد.

انقلاب اسلامی برای جلوگیری از به حاشیه رفتن باید در فضای مجازی حاضر شود

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با تأکید بر اینکه جهاد تبیین باید به درستی و بدون تحریف، مسائل انقلاب و نظام را به گونه ای که زیبا و به موقع باشد، روایت کند، بیان داشت: باید این موضوعات به تصویر کشیده شود که مهم تر از کلام است همچنین تولید در فضای مجازی باید اصل قرار گیرد و اگر انقلاب نتواند در این فضا حاضر شود، دیر یا زود به حاشیه می رویم.

وی همچنین جهاد تبیین را جهاد توجیه ندانست و آن را جهاد منطق، مبنا و اصول معرفی و کرد و ادامه داد: بدون شک، منطق و خرد جمعی در این جهاد است و همه اقشار با هر سلیقه ای باید این را بپذیرند. ما به یک جهاد تصمیم در کنار جهاد تبیین نیازمندیم و باید مقیاس ها و معیارها را مشخص کنیم و اگر این کار را نکنیم دشمن ذهن مردم را تغییر می دهد و وقتی ذهن مردم تغییر کند، باورها و رویکردها نیز عوض می شود.

دشمن به دنبال تجزیه طلبی از طریق ذهن هر یک نفر ایرانی است

قالیباف افزود: تصور نکنید تجزیه امروز کشور همانند تجزیه طلبی هایی در خوزستان، کردستان و یا سایر استان ها است؛ امروز ۸۰ میلیون نفر جمعیت داریم که هر یک نفر از ما سهمی از این جغرافیا دارد و دشمن برای ذهن هر یک نفر به همان میزان تجزیه طلبی در نظر دارد و اینجاست که اهمیت جهاد تبیین مشخص می شود و جهاد تولید در اقتصاد نیز مکمل آن است که باید متوازن با هم پیش بروند.

رئیس مجلس با اشاره به ۴ اصل هوشمندسازی، کارآمدسازی، شفاف سازی و مردمی سازی بیان کرد: این اصول باید در همه حوزه های مدیریتی، در قانونگذاری، اجرا و قضا مد نطظر قرار گیرد که از اساس و اصول ارزش های انقلاب اسلامی است و اگر به آنها عمل نشود در واقع پا روی این اصول گذاشته شده است.

دخالت مردم در امور اقتصادی باعث ثبات اقتصادی در اجرای برنامه هفتم می‌شود

وی با بیان اینکه ایام سختی را در حوزه اقتصاد کشور می گذارنیم، گفت: دشمن در همه ابعاد با همه توان و به صورت همه جانبه علیه ایران اقدام می کند و همانگونه که قبلا نیز گفته ام جنگ احزاب در حال رخ دادن است چرا که همه دشمنان از هر گروهی با هم همدست شده اند از این رو باید اصل دخالت دادن مردم در امور به درستی انجام شود، به این معنا که بستر را در اختیار مردم قراردهیم.

وی با تأکید بر اینکه دشمنان می خواهند «ما نمی توانیم» را گسترش دهد، تاکید کرد: دخالت مردم در امور باعث می شود شرایط اقتصادی به گونه ای پیش برود که بتوانیم در برنامه هفتم به ثبات اقتصادی برسیم و در واقع دولت نباید در اموری که مردم قادر به انجام آن هستند، دخالت کند.

وی ادامه داد: ما به عنوان فرزندان انقلاب باید نشان دهیم که انقلاب همچنان می تواند توفنده به کار خود ادامه دهد و در این راستا باید مشکلاتی را که خودمان به وجود آورده ایم به نحوی که تغییری در اصول داده نشود، جبران کنیم.

کارآمدی دین، بهترین تبلیغ ایران اسلامی است/ مردم باید احساس کنند در سایه انقلاب اسلامی می‌توانند با آرامش زندگی کنند

قالیباف با بیان اینکه امروز بهترین تبلیغ ایران اسلامی، کارآمدی دین در اداره جامعه است، عنوان کرد: این موضوع از هر حرف دیگری قاطع تر و مهم ترین وظیفه ما این است که مردم احساس کنند در سایه انقلاب اسلامی می توانند زندگی توأم با آرامش داشته باشند تا بتوانند به عبادت و بندگی خدا بپردازند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم خداوند توفیق رهرویی در مسیر امام(ره) و شهدا را به ما و شما بدهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    12 0
    شفافیت رای ودارایی مسئولان درسامانه علنی وخوداظهار یبرای ازبین رفتن رانت وفساد
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    8 0
    این مردمی که می گویید چه کسانی هستند چگونه قرار است مردم در امور دخالت کنند
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    17 0
    از شفافیت بگو
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    16 0
    نجومی بگیری روقطع کن باشفافیت
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    16 1
    اقتصادی نزاشتند که مردم بخوان درش حضور داشته باشن .
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
      2 5
      حرف الکی نزن
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    10 0
    بله دیگه رانتخواران و کاسبان تحریم
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    3 0
    از عجایب روزگار این است
  • زدم که بی احترامی کردی IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    3 1
    متاسفانه
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    13 0
    رئیس مجلس انقلابی ،شما درراس امورهستی ،سالهاست که جز مدیران ومسؤلان ارشد نظام بوده وحالاهم رئیس قوه مقننه شخص سوم کشورهستی ،آیا این مشکلاتی که وجود آمده به نظر شما چه کسی باید پاسخگو باشد
  • مصطفی IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    3 1
    جهاد تبیین
  • حسن IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    15 0
    اقای قالی باف حرف درمانی بس است
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    4 1
    مشکلات اقتصادی نتیجه شل بودن برخی مسئولان نظارتی
  • اسحق رستمی IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    11 0
    آقا ی قالی باف یک زمانی می گفتی مرغ پخته به حرف دولت های قبلی ومجلس می خند .
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    5 3
    برادر عزیز لطفا یک جوری حرف بزن که همه بفهمند
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    1 0
    آقای قالیباف...جلوی ارز پاشی نفری پنج هزار یورو توسط بانک مرکزی را بگیرید ...لطفا .
  • کاظم IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    2 0
    امیدوارم منظورت از امروز همین امروز باشه و همین لحظه
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    0 0
    ریاست محترم مجلس شورای اسلامی چرا خودرو برای مادران که فرزندان آنها در آبان ماه 1400 به دنیا آمده‌اند در اولویت قرار نمیگیرد
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    0 7
    درود بر دکتر قالیباف
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    4 0
    مخالف با شفافیت چرا؟
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    4 1
    حذف مردم نه تنها از اقتصاد از همه امور کشور کشور افتاده دست مغز فندقیها
  • FR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    5 2
    مشکلات امروز مربوط به تنبلی، مومن نبودن (چون مومن کار و تلاش مفید میکند) و فسسسسساد و تبعیض است و فساد هم بعلت نبودن شفافیت میباشد تصویب قانون شفافیت دروغ بزرگ جانماز ابکش های به نوع علی رضا اکبری ! بهائیان و نفوذی های سیستم را پیدا کنید !
  • ش. AE ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    9 0
    آقای قالیباف شفافیت نمایندگان تصویب کنید تو مجلس نشستن و یک قل دو قل بازی کردن که نشد برای مردم آب و نون قوه مجریه و قوه مقننه خوب پیش میرن مجلس داره کم کاری میکنه
  • همشهری IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    1 4
    سلام مشرق جان صبح شما بخیر وسلامتی! یک آقا یا خانم در پیامهایتان که منتشر کردید خیلی دم از حق و باطل و نفاق و منافق زده و نظرات محترم دیگران را تفسیر به رای کرده ! لطفا به ایشان بفرمائید که جناب حزب باد! و متعصب و بی منطق ! خودت کور و کر و منافق هستی ! لطفا کمی قبل از حرف زدن اندیشه کن ! ما ادعایی نداریم ولی آدمهای پرادعا حرفهای بی اساس میزنند ! عزت زیاد
  • 262 IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    1 0
    مگر شما از مردم جدا هستید ؟
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    6 0
    فقط لفاظی و گفتاردرمانی نخنما و دیگر هیچ
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    1 0
    مشکلات اقتصادی امروز نیز به دلیل حذف مردم و و دولتی شدن اقتصاد است.
  • م IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    0 2
    درود
  • احمد IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    1 0
    آقای قالیباف مشکلات اقتصادی نتیجه: 1ـ ضعیف بودن مسولین اقتصادی 2ـ ناتوانی مجلس در نظارت 3ـ سوء مدیریت ادارات مختلف صمت 4ـ سوء استفاده آقا زاده ها
  • حسین IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    7 0
    یه طوری اعتراضی صحبت میکنه انگار نه انگار رئیس مجلسه ۳ سال چیکار میکردی پس؟
  • ناصر فهرجی IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    1 0
    جناب آقای دکتر تا الان کجا بودی
  • سید فروزان CH ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    0 0
    خیر مشکلات اقتصادی امروز حاصل قدرت گرفتن مافیاهای مختلف در بخش‌های مختلف است مافیای خودرو ،مافیای دارو ،مافیای مواد غذایی ،مافیای بانکی،مافیای دلار و طلا وووووووو تا زمانی که بساطاین مافیاها جمع نشود اقتصاد هم درست نمیشود، و جمع کردن بساط آنها تنها راهش اعدام دانه درشت‌ها است نه هتل پنج ستاره اوین
  • ضعف اقتصاد متاثر از ضعف قوانین IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    1 0
    ریاست محترم مجلس - نمایندگان محترم وضعیت اقتصاد و تورم کمرشکن ، نتیجه قوانین ناقصی است که در سالهای گذشته ، توسط شما و همکاران به تصویب رسیده است . از جمله قوانین ناقص خصوصی سازی و اصل 44 که عاملی برای حراج صنایع و معادن دولتی بی نظیر بود . چوب حراج بر صنایع و معادن دولتی بی نظیر شبیه همان معادن گل گهر ( معدن گل گهر یک تا گل گهر پنج ) ، چادر ملو ، مس سرچشمه ، فولاد مبارکه ، پتروشیمیها ، پالایشگاهها و ... باعث از دست رفتن درامدهای باکیفیت دولت گردید . از دست رفتن درامدهای باکیفیت دولت یعنی کسری بودجه شدید و تورم 40 درصدی امروز . ضعف اقتصاد متاثر از حفره ها و ضعف قوانین است .
    • شاهدیان IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
      0 0
      عالی خصوصی سازی = تاراج اموال عمومی بصورت کاملا قانونی با کمک مجلس !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس