بیمارستان

معاون مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت گفت: برای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور عددی معادل ۱۰۸ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ لحاظ شده است که نسبت به سال قبل ۴۲ درصد رشد داشته است.

به گزارش مشرق، محمد اندرزی، معاون مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت درخصوص بودجه تخصیص یافته به وزارت بهداشت در لایحه ۱۴۰۲ اظهار داشت: این حوزه به عنوان مهم‌ترین حوزه خدمت به مردم است و همکاران ما در پایگاه‌های بهداشت روستایی تا بزرگترین بیمارستان‌ها در شهرها درحال خدمت به مردم هستند.

وی گفت: ارائه خدمات آموزشی و تربیت نیروی انسانی متخصص و اقدامات پژوهشی از دیگر اقدامات این حوزه است که باعث شده حوزه سلامت به مردم خدمات بهینه‌ای ارائه دهد.

اندرزی با اشاره به اینکه برای حوزه سلامت بودجه ۳۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است که این بودجه در سه حوزه تقسیم‌بندی می‌شود که مهم‌ترین آنها دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است. برای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور عددی معادل ۱۰۸ هزار میلیارد تومان لحاظ شده است که نسبت به سال قبل ۴۲ درصد رشد داشته است و اولین سالی بود که سازمان برنامه و بودجه اعداد پیشنهادی لایحه را بر اساس عملکرد لحظا کرد.

معاون مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت افزود: در سال گذشته بودجه به دور از واقعیت بود اما امسال تعامل خوبی با سازمان برنامه و بودجه داشتیم که باعث شد بودجه واقعی‌تر در نظر گرفته شود.

با بیان اینکه سال‌های قبل بودجه وزارت بهداشت با کسری بسته شد و این پول عملا فقط برای پرداخت حقوق «بند و» پرسنل است و هیچگونه سایری برای دانشگاه‌های علوم پزشکی دیده نشده است و برای کارهای پژوهشی، آموزشی و دانشجویی عددی در نظر گرفته نشده است و عدد در نظر گرفته شده صرفا حقوق است و توجهی به ایاب و ذهاب دانشجویی و کارهای پژوهشی نشده است.

اندرزی گفت: برای کارهای فرهنگی دانشجویی، اضافه کار پرسنل، رفاهیات و ... عددی لحاظ نشده است. عددی که در نظر گرفته شده است صرفا حقوق است البته امسال سازمان برنامه و بودجه به عنوان کمک برای تغذیه دانشجویان ۱۵۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه‌ها کمک کرد درحالی که برآورد ما ۴ هزار میلیارد تومان بوده است و همین عدد هم با کسری لحاظ شده است.

معاون مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت گفت: برای بیمارستان‌های فرسوده عددی لحاظ نشده است، برخی بیمارستان ار لحاظ ابنیه دچار فرسودگی هستند و عمر مفید تجهیزات پزشکی آنها رو به اتمام است و مستهلک شده‌اند. عدد نوسازی آنها در بودجه در نظر گرفته نشده است و نوسازی آنها فشار زیادی به حوزه سلامت وارد خواهد کرد.

وی با اشاره به موضوع درآمد اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی توضیح داد: عددی که برای برای لایحه بودجه امسال دیده شده است ۸۱۹۰۰ میلیارد تومان است.درآمد اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی حاصل عملیات و فعالیت همکاران ما است و سوددهی برای ما ندارد. از آنجا که تعرفه‌های حوزه سلامت با تورم یکسان نیست عموما در این بخش هزینه‌ها از درآمد بیشتر است.

اندرزی افزود: هزینه خرید دارو، هزینه تهیه غذا و تامین تجهیزات بسیار سنگین است و از آنجا که دولت به دنبال درآمدزایی از بیمارستان نیست و بیمارستان بنگاه اقتصادی نیست. نگاه دولت به وزارت بهداشت سوددهی نبوده است و همیشه به عنوان بنگاه خدماتی که باید به مردم خدمت بدهد در نظر گرفته شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس